Permalänk
Medlem

Bästa routern med bästa inbyggda FW?

Hej,
Det är som så att jag går i tankarna att införskaffa mig en ny router, men frågan är vilken man ska köpa?
Jag vill ha en router som har troughput 1Gbit och även ska ha en bra Firewall.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Hej,
Det är som så att jag går i tankarna att införskaffa mig en ny router, men frågan är vilken man ska köpa?
Jag vill ha en router som har troughput 1Gbit och även ska ha en bra Firewall.

Gällande firewall i sig så funkar vilken som helst. Om du inte är främmande för 2 olika (3) enheter så skulle jag rekommendera ubiquitits edgerouter lite/X. Liten klarar 1 gbit fullduplex, Xen tror jag ligger runt 700-800 men är något billigare och har en switch inbyggt dock bara 4 portar. Liten Kostar 1000 kr och en ac-lite AP för runt 1000 kr så får du allt du behöver. Du behöver en switch också dock men det duger med någon enkel dlink typ om du inte behöver vlan Dock 3 olika enheter då edgeroutern har inte inbyggt wlan. Men det kanske är en fördel så du kan placera APn som passar dig bäst. Beroende på för sorts boende du har. Vill du ha en konsumentrouter så har jag för mig att ASUS RT-AC68U är rätt populär här det skrivs en del om RT-ACxx här på SC. Just nu rea på inet.se. Ubiquitis finns lite överallt. De har bra priser på proshop.se på deras produkter.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger så är ASUS RT-AC66U och RT-AC68U riktigt kraftfulla/prisvärda. Har själv uppmätt drygt 940mbit/s på båda, exakt samma som jag fick direkt från uttaget. I kombination med Merlin FW är dessa oslagbara i min mening när det kommer till prestanda/användarvänlighet per krona.

Visa signatur

| i9-9900X 4.8 GHz | ASUS RTX 3090 ROG Strix Gaming OC | 2X Vertex 4 512GB RAID 0 | 2X WD RED 4TB | ASUS ROG STRIX X299-E GAMING | Corsair 900D | 2X MSI Optix MAG321CQR 144Hz | G.Skill Trident Z Royal Silver DDR4 3600Mhz CL15 4x8GB | Corsair AX 1200i | Asus Xonar STX II | Watercooling 480+480+240 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Gällande firewall i sig så funkar vilken som helst. Om du inte är främmande för 2 olika (3) enheter så skulle jag rekommendera ubiquitits edgerouter lite/X. Liten klarar 1 gbit fullduplex, Xen tror jag ligger runt 700-800 men är något billigare och har en switch inbyggt dock bara 4 portar. Liten Kostar 1000 kr och en ac-lite AP för runt 1000 kr så får du allt du behöver. Du behöver en switch också dock men det duger med någon enkel dlink typ om du inte behöver vlan Dock 3 olika enheter då edgeroutern har inte inbyggt wlan. Men det kanske är en fördel så du kan placera APn som passar dig bäst. Beroende på för sorts boende du har. Vill du ha en konsumentrouter så har jag för mig att ASUS RT-AC68U är rätt populär här det skrivs en del om RT-ACxx här på SC. Just nu rea på inet.se. Ubiquitis finns lite överallt. De har bra priser på proshop.se på deras produkter.

Skrivet av Danmyr:

Som ovan säger så är ASUS RT-AC66U och RT-AC68U riktigt kraftfulla/prisvärda. Har själv uppmätt drygt 940mbit/s på båda, exakt samma som jag fick direkt från uttaget. I kombination med Merlin FW är dessa oslagbara i min mening när det kommer till prestanda/användarvänlighet per krona.

Okej, jag kommer köpa en enskild switch senare för VLAN då jag kommer nyttja det med.
Har redan en "basic" Switch.

Har idag en RT-AC87U men tycker den är ostabil, kör dock original mjukvaran - är merlin så mycket bättre?

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, jag kommer köpa en enskild switch senare för VLAN då jag kommer nyttja det med.
Har redan en "basic" Switch.

Har idag en RT-AC87U men tycker den är ostabil, kör dock original mjukvaran - är merlin så mycket bättre?

Merlin eller dd-wrt är att föredra på alla konsumentprylar som stödjer det. Det är oftast mjukvaran som är sopig på dem. Samt att cpun är för klen för att orka driva allt lull-lull som de trycker i för att ha säljargument. Men skulle man använda allt som finns med så skulle den krascha direkt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Merlin eller dd-wrt är att föredra på alla konsumentprylar som stödjer det. Det är oftast mjukvaran som är sopig på dem. Samt att cpun är för klen för att orka driva allt lull-lull som de trycker i för att ha säljargument. Men skulle man använda allt som finns med så skulle den krascha direkt.

Okej, ända jag kör är ddns och Openvpn dock går de endast som redundant.
Fall om servern slutar fungera eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fragwolf:

Merlin eller dd-wrt är att föredra på alla konsumentprylar som stödjer det. Det är oftast mjukvaran som är sopig på dem. Samt att cpun är för klen för att orka driva allt lull-lull som de trycker i för att ha säljargument. Men skulle man använda allt som finns med så skulle den krascha direkt.

Lånar tråden lite då jag precis beställt en ny router (RT-AC66U)
Är merlin eller dd-wrt bättre än advancedtomato?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Okej, ända jag kör är ddns och Openvpn dock går de endast som redundant.
Fall om servern slutar fungera eller liknande.

Skickades från m.sweclockers.com

ddns tar ju inget. Men ovpn-server tar en del resurser. Speciellt när du ansluter med par enheter. Iom det är kryptering som sker live. Och använder CPUn en hel del. Men det behöver inte bero på det heller. Konsumentroutrar är klenare och ostabila generellt.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Själv gav jag efter många försök upp att köra med "konsumentrouters" som även med alternativ programvara var för begränsade, och gick över till att köra till pfSense med en dedikerad Access Point och det har jag aldrig ångrat.Äntligen slipper man starta om routern nån gång i veckan efter att den hängt sig.

https://www.pfsense.org/

Inget för en vanlig svensson men är man väl inne på att byta firmware på sin router och liknande så kan man väl lika väl gå hela vägen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

ddns tar ju inget. Men ovpn-server tar en del resurser. Speciellt när du ansluter med par enheter. Iom det är kryptering som sker live. Och använder CPUn en hel del. Men det behöver inte bero på det heller. Konsumentroutrar är klenare och ostabila generellt.

Helt rätt, men antar att du menar OpenVPN iom att OVPN är en svensk VPN leverantör?

Permalänk

måste den vara fysisk?

annars måste det ju gå bra att ladda ner en image och kör en sophos alternativt en mikrotik ?

eller köpa en riktig brandvägg.
clavister
checkpoint
Fortigate..
men då lär de dra iväg i pris jävligt fort

Visa signatur

Cpu: i7 920 @ 3,8 Ghz HT on || Cpukylning: Corsair H100 || MoBo: Asus rampage II Gene || Grafik: Gigabyte GtX670 WF || Ram: corsair dominator 8gb || Chassi: Fractal design Arc || HDD: 128GB samsung 840 || Drivs av ett Corsiar vx 550W

Permalänk
Medlem

Är pfSense router ett alternativ? Jag blev med mina problem efter 4(!!!) routrar visade samma symptom och Bahnhof inte ville/kunde hjälpa mig. Jag bara konfigurerade om min DLink router till en AP.

pfSense favoriserar Intelkretsar gällande kompatibilitet så har du ett moderkort över så köp 1Gbit nätverkskort. Om inte så är detta ett bra val: https://www.inet.se/produkt/1900062/gigabyte-n3150n-d3v#specs

Vill du inte mecka så finns det färdiga lösningar: https://www.netgate.com/products/sg-1000.html (förinstallerad pfSense)

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Kan bara instämma i kören för Asus AC66-U med Merlin firmware. Kraschar aldrig utan är precis som den ska vara - kärnan i nätverket.

@cider123, kan inte svara på din fråga rakt av, men Merlins grundidé är stabilitet framför funktionalitet. Så det beror lite på vad du är ute efter.

Permalänk
Medlem

Kanske blir en pfsens maskin har en del debian/Ubuntu erfarenhet sedan tidigare.

Eller vad tror ni om cisco routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kanske blir en pfsens maskin har en del debian/Ubuntu erfarenhet sedan tidigare.

Eller vad tror ni om cisco routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Cisco är bra grejer, men om du inte har planer att certifiera dig på deras prylar så skulle jag nog inte köpa en. Kostar onödigt mycket. Kör på Ubiquitis prylar istället. Om du tänkt virtualisera pfsense så tänk på om du har problem med hosten så har du inget internet samt det drar onödigt mycket ström. Jag hade det så innan men har gått över till en egen maskin. Dock om du tänkt köra pfsense på en egen burk så är det en väldigt bra dist.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calby:

Kanske blir en pfsens maskin har en del debian/Ubuntu erfarenhet sedan tidigare.

Eller vad tror ni om cisco routrar?

Skickades från m.sweclockers.com

Missförstå mig inte, så länge du inte pluggar eller behöver bli bekväm med Ciscos routrar tycker jag det är en dum ide. Jag körde själv en Cisco ISR 2951 G2 förut men bytte ut den emot ett pfSense-box jag byggde av en Supermicro server jag lyckades få tag på.

Sedan kör jag endel Cisco switchar hemma, men är mer nöjd med min pfSense box än Cisco routern, främst när det kommer till prestanda och kryptering men också ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cider123:

Lånar tråden lite då jag precis beställt en ny router (RT-AC66U)
Är merlin eller dd-wrt bättre än advancedtomato?

Tycker du ska prova merlin, för mig har den fungerat så mycket bättre än advanced tomato.