Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk
Medlem

Silent Loop 240 kyler dåligt

Hej, köpte en Bequiet Silent Loop 240 i December på Inet. Temperaturerna på min 4770k var tråkigt nog ca 5 grader högre på denna än min förra kylare Noctua nh-u9b se2 i Idle och ca 10 grader mer i spel. Men då den lät mindre så tänkte jag inte mer på det.

I januari uppgraderade jag mitt system med en 7700k. Allt verkade fungera som det skulle men för ett par dagar sedan har pumpen börjat "knarra" väldigt högt. Då jag antog att det kanske var luftbubblor så lade jag datorn på sidan för att få bort dessa från pumpen. Pumpen börjar då låta som en jetmotor tills jag ställde upp den igen och då hade även knarrandet fixat sig. Men nu när jag kollar temperaturerna så verkar de ligga lite högt 36-40 grader i Idle och spikar runt 99 grader när jag kör AIDA64 (Se bild).
Processorn är förövrigt överklockad till 4,9GHz och ligger mellan 1,35-1,4V.
Så är det någonting jag kan göra åt det eller ska jag försöka reklamera den?

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem

Allt kopplat rätt? Testat att montera om?
Svårt att säga så mycket när den är överklockad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Allt kopplat rätt? Testat att montera om?
Svårt att säga så mycket när den är överklockad.

Tack för snabbt svar! Fläktarna är kopplade till CPU fan 1-2 och pumpen är kopplad den kontakt på asus moderkortet som är till för pumpar. Moderkortet är förresten ett ASUS Strix Z270G och temperaturerna är mätta med fläktarna på max. Skulle kunna testa att ta bort överklockningen och kolla tempsen. Då den är en jäkel att sätta på själv så undviker jag att montera om ikväll.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem

Testade nu att dra tillbaka överklockningen. I idle ligger temperaturen mellan 33-39 grader. Under AIDA64 så hamnar temperaturen på mellan 62-77 grader, 69 avg. Fläktarna är på max vid varje mätning.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem

Det knarrande ljudet har stegvis kommit tillbaka: https://www.youtube.com/watch?v=KWc7Arh2QzQ Har dock hittat en tråd på Overclockers UK forum där åtminstone två personer haft samma problem och det hela slutat med att de skickade tillbaka den. Kommer därför ringa Inet senare idag.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition

Permalänk
Medlem

Tack för den videon! Den beskriver på pricken det ljud/problem som jag har med min Silent Loop. Också den inköpt på Inet.

Hur gick det att reklamera detta via Inet? Har du några erfarenheter att dela med dig av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anatar:

Tack för den videon! Den beskriver på pricken det ljud/problem som jag har med min Silent Loop. Också den inköpt på Inet.

Hur gick det att reklamera detta via Inet? Har du några erfarenheter att dela med dig av?

Ber om ursäkt för sent svar. Fick tillbaka en ny direkt av Inet i mars. Denna fungerade klockrent i två månader sedan började även den att låta. Reklamerade även denna och bytte mot en cryorig r1 universal.

Visa signatur

Laptop Lenovo Legion 5 - AMD Ryzen 7 5800H, Nvidia GeForce RTX 3070, 1TB SSD, 16 GB DDR4 RAM
Playstation 5 plain Disc edition