Mobo avled i morse - Begravning 01/01/2018 kl 00:00

Permalänk
Avstängd

Mobo avled i morse - Begravning 01/01/2018 kl 00:00

Mitt Asus Rampage V Extreme som jag haft sedan start av 2014 dog i morse när jag skulle sätta på datorn.

Anledningen är antagligen en kortslutning som skedde igår när jag bytte en fläkt från insug till utsug.
När jag höll fingrarna på pins för pwr, rst så lös sata data led.

Jag felsökte givetvis så mycket jag kunde men det enda som lyser på mobot är rog logo.

Beställde precis ett nytt mobo Asus Ramapage V Extreme Edition 10.
Det viktiga var att jag fick samma eller nyare version av moderkortet jag hade, priset är saksamma.

Har någon annan vart med om att moderkort bara får för sig att dö sådär?
Det är kanske inte så oresonabelt att ett moderkort dör efter 3 år?

Nu är jag ganska säker på att detta inte är fallet men finns det någon risk att mobot kan döda cpu, gpu på vägen?
Har för mig att cpu, gpu har egna "fuses" som skyddar. Dvs endast ett havererande psu kan faktiskt döda cpu, gpu etc.

Permalänk
Medlem

Oavsett vad någon svarar här så lär det ju visa sig när du pluggar in komponenterna i ditt nya mobo och startar maskinen. Right?

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Skrutto:

Oavsett vad någon svarar här så lär det ju visa sig när du pluggar in komponenterna i ditt nya mobo och startar maskinen. Right?

Mest nyfiken på folks erfarenheter. Jag är ganska säker på att ett moderkort inte kan döda komponenter.

Permalänk
Medlem

6.3K för ett moderkort med lite lampor, damn.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hakd:

6.3K för ett moderkort med lite lampor, damn.

Inet hade endast denna version i lager så det fick bli den, den har ju rätt mycket nytt som plus.

Sitter hellre kvar på i7 5930K X99 än att gå över till i7 7700K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Har någon annan vart med om att moderkort bara får för sig att dö sådär?
Det är kanske inte så oresonabelt att ett moderkort dör efter 3 år

Om du fick kortis på PWR så att LEDs lös känns det inte som att det dog direkt oväntat?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bart112:

Om du fick kortis på PWR så att LEDs lös känns det inte som att det dog direkt oväntat?

Skickades från m.sweclockers.com

Det var dött innan det. Jag skrev att när jag satte fingrar på pwr pin så lös sata led vilket var när jag insåg att kortet hade kortslutits.

Permalänk

@PWR-RST: Japp. Inget lyxigt ROG moderkort som du har/hade men har/hade ett Asus P7H55-M PRO som fick för sig att det inte ville mer. Slutade helt enkelt att fungera. Vägrade starta datorn. Felsökte och höll på. Scenariot utspelade sig vid test utav en överklockning över 4000 MHz. Kanske inte var så klokt i efterhand eftersom moderkortet endast är ett H. Alltså inte direkt ämnat för överklockning. Men det skruvade processorn (i5 750) uppåt 4.0 GHz. Testade med att byta nätaggregat, processor, minnen men det ville inte mera. Typiskt för den gröna lampan på det lös och sa att allt var i sin ordning. Kanske iofs endast betyder att ström går igenom det.

Tror inte du behöver oroa dig för att andra komponenter har tagit skada. Det är mest om nätaggregatet går sönder som du behöver oroa dig. Mina komponenter klarade sig och fungerar fint i en äldre plattform baserad på socket 1155 i skrivande stund.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

Har inte varit med om det själv men visst kan det inträffa. Kan ju t.ex. vara en eller flera kondensatorer som blivit dåliga.

Skrivet av septembro:

Typiskt för den gröna lampan på det lös och sa att allt var i sin ordning. Kanske iofs endast betyder att ström går igenom det.

Jepp, det är normalt det enda det betyder.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Har någon annan vart med om att moderkort bara får för sig att dö sådär?
Det är kanske inte så oresonabelt att ett moderkort dör efter 3 år?

Beror väl på om du anser det okej för high-end kort att vara så pass känsliga?

Personligen har jag övergett Asus pga exakt detta... deras high-end produkter som är rent av skit i hållbarhet. Samtidigt har jag nu 8+ år gamla Gigabyte kort som används än idag, överklockade och bara går och går...

Om du sen orsakat skadan så okej, då är ASUS inte direkt "skyldig" men av de 3 ASUS moderkort jag haft sedan Core2Duo tiden har alla 3 dött inom 3 år. MSI kortet och 3 Gigabyte kort levde utan problem tills de inte längre behövdes. Nu ligger nån av dem på hyllan som reserv bara och två st Gigabyte P45 och P43 kort går än idag överklockade hos släktingar otaliga år efter.

ASUS är kanon bra OCare ur kartong... men de satsar allt på kortvarigt liv med max prestanda. Inte undra på att ASUS korten är de sista som alltid verkar finnas kvar när moderkorts generationer utgår... precis som att folk redan insett att vi låter skräpet ligga kvar till sist. Speciellt nu idag där man ofta bygger en dator för att hålla 5+ år iaf, med ev nån enklare uppgradering.

Tyvärr så är väl 3 år den garantinivån de ger, och typiskt nog att ditt skulle dö precis efter i så fall.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Tror inte du behöver oroa dig för att andra komponenter har tagit skada. Det är mest om nätaggregatet går sönder som du behöver oroa dig. Mina komponenter klarade sig och fungerar fint i en äldre plattform baserad på socket 1155 i skrivande stund.

Vad skönt att höra. Man blir ju lite förvirrad när det fortfarande lyser logo osv och undrar hur det är möjligt.
Antar att rog logo får ström separat och inte är ansluten till mobot.

Skrivet av backfeed:

Har inte varit med om det själv men visst kan det inträffa. Kan ju t.ex. vara en eller flera kondensatorer som blivit dåliga.

Jepp, det är normalt det enda det betyder.

Vissa mobo har led som lyser grönt när det är defekt? Smidigt!

Skrivet av Paddanx:

Beror väl på om du anser det okej för high-end kort att vara så pass känsliga?

Då jag köpte deras nyare version omgående utan att tänka till så är jag väl okej med det antar jag.
Jag är sådan som mest bara tänker "jahapp" och köper nytt.

När jag även sitter och tänker på hur mobot är så high-end, ska klara det ena och andra, mata 2st 1080Ti, 700w så kan jag inte klaga så mycket, då finner jag 3 år rätt imponerande.

8+ år är dock riktigt grymt.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Vad skönt att höra. Man blir ju lite förvirrad när det fortfarande lyser logo osv och undrar hur det är möjligt.
Antar att rog logo får ström separat och inte är ansluten till mobot.

Jo, ja man kan ju bli lite konfunderad över att det fortfarande lyser dioder osv på moderkortet. Men det är att spänning tillförs och passerar.
Antar att ROG logon får ström ifrån PSU direkt. Såg nu i manualen för ditt moderkort att logon faktiskt får ström ifrån en 3-pins anslutning på moderkortet. Så via moderkortet till PSU och tvärtom tillförs spänning.

Sidan 1-44:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_V_Extreme...

Får du någon kod ifrån Q-Code LED? (Sidan 1-28)

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Mest nyfiken på folks erfarenheter. Jag är ganska säker på att ett moderkort inte kan döda komponenter.

Har kvar ett fungerande moderkort från Pentium-tiden, även en 486:a. Två gånger tidigare har jag varit med om att moderkort går sönder, en gång då en komponent föll av från ett gammalt AM2-moderkort, efter att jag handskats med det på ett omilt sätt. Samt ett DFI Lanparty-kort (också AM2) helt enkelt inte startade. Men då hade det varit ur drift ett tag. Inga problem med CPU:n eller minnena på dessa kort.

Köpte min nuvarande dator 2013 och jag tänker att moderkortet ska hålla ett bra tag till.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Jo, ja man kan ju bli lite konfunderad över att det fortfarande lyser dioder osv på moderkortet. Men det är att spänning tillförs och passerar.
Antar att ROG logon får ström ifrån PSU direkt. Såg nu i manualen för ditt moderkort att logon faktiskt får ström ifrån en 3-pins anslutning på moderkortet. Så via moderkortet till PSU och tvärtom tillförs spänning.

Sidan 1-44:
http://dlcdnet.asus.com/pub/ASUS/mb/LGA2011/Rampage_V_Extreme...

Får du någon kod ifrån Q-Code LED? (Sidan 1-28)

Det gör detta ännu mer skumt att just rog logo skulle klara sig fint.
Allt är dött förutom rog logo, såsom debug lcd, ingen ström tilll gpu så inga leds lyser där, inga andra leds på mobot lyser.

Skrivet av saturday_sun:

Har kvar ett fungerande moderkort från Pentium-tiden, även en 486:a. Två gånger tidigare har jag varit med om att moderkort går sönder, en gång då en komponent föll av från ett gammalt AM2-moderkort, efter att jag handskats med det på ett omilt sätt. Samt ett DFI Lanparty-kort (också AM2) helt enkelt inte startade. Men då hade det varit ur drift ett tag. Inga problem med CPU:n eller minnena på dessa kort.

Köpte min nuvarande dator 2013 och jag tänker att moderkortet ska hålla ett bra tag till.

Det är skönt att moderkort kan gå sönder utan att ta med sig annat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vissa mobo har led som lyser grönt när det är defekt? Smidigt!

Jag kanske missförstod, jag trodde att det bara syftades på den lysdiod som brukar indikera att moderkortet får ström/spänning från nätagget, inte någon särskild rgb-diod som indikerar status med olika färger (eller någon diodramp som går från rött via gult till grönt eller liknande).

På alla moderkort med en lysdiod som jag någonsin haft så har den bara indikerat "jag får ström", inget annat. Oftast har de varit gröna.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Jag hade ett Gigabyte GA-P55A-UD3 som led av spontana omstarter, efter mycket felsökning så granskade jag moderkortet på undersidan och hittade en liten krater under minnesplatserna, misstänker att det var det som orsakade det, hur det uppkom är en annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Då jag köpte deras nyare version omgående utan att tänka till så är jag väl okej med det antar jag.
Jag är sådan som mest bara tänker "jahapp" och köper nytt.

När jag även sitter och tänker på hur mobot är så high-end, ska klara det ena och andra, mata 2st 1080Ti, 700w så kan jag inte klaga så mycket, då finner jag 3 år rätt imponerande.

8+ år är dock riktigt grymt.

För mig så är det lågt pris, eller bra kvalité. Jag är mer kritisk till produkter med högre pris, som jag förväntar mig ska hålla efter sin prislapp också. Dock har jag inget emot att spendera 1500-2000kr på ett moderkort... men jag förväntar mig att det håller bättre än 1000krs moderkortet också. Annars kan jag lika gärna köpa två billigare moderkort och ha ett i reserv.

Gigabyte har imponerat mig sedan de började med ultra durable serierna. De håller verkligen. Idag är solida kondensatorer och digital VRM styrning standard, men redan då började de med detta och mer där till. Tjockare kopparbanor i kortet så du får lägre värme för hög effekt, och de tål lite koppar migration som sker genom åren tex.

Hade faktiskt förväntat mig att de moderkorten skulle ge upp för många år sedan, men deras Q6600 och Q9550 räcker väl för dem, och jag köpte Win 7 OEM licens på dem så de har antal år till med det också, även om uppgradering till Windows 10 går att göra också (är redan reggat).

Så tills moderkorten eller något annat dör (ena kortet har redan överlevt 2 hårddiskar... och har nu SSD), så får de tugga på. Dör de så ordnar vi någon vettig ersättare.

Men självklart kan du råkat få "måndags ex:et". Och alla andra liknande håller bättre... det vet vi inte förrän ditt nya ger upp.

PS. Intressant begravningstid... ska den upp med raketer eller?

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Det gör detta ännu mer skumt att just rog logo skulle klara sig fint.
Allt är dött förutom rog logo, såsom debug lcd, ingen ström tilll gpu så inga leds lyser där, inga andra leds på mobot lyser.

Japp, då har det förmodligen sett sina bästa dagar.

Skrivet av backfeed:

Jag kanske missförstod, jag trodde att det bara syftades på den lysdiod som brukar indikera att moderkortet får ström/spänning från nätagget, inte någon särskild rgb-diod som indikerar status med olika färger (eller någon diodramp som går från rött via gult till grönt eller liknande).

På alla moderkort med en lysdiod som jag någonsin haft så har den bara indikerat "jag får ström", inget annat. Oftast har de varit gröna.

Nej. Du har inte missförstått. TS menade ROG loggan som lyser upp rött på moderkortet.

Stämmer bra det.

Skrivet av Paddanx:

För mig så är det lågt pris, eller bra kvalité. Jag är mer kritisk till produkter med högre pris, som jag förväntar mig ska hålla efter sin prislapp också. Dock har jag inget emot att spendera 1500-2000kr på ett moderkort... men jag förväntar mig att det håller bättre än 1000krs moderkortet också. Annars kan jag lika gärna köpa två billigare moderkort och ha ett i reserv.

PS. Intressant begravningstid... ska den upp med raketer eller?

Håller helt med dig om det.

Hehe

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Jag har ett Rampage III Extreme och den har fått utstått mycket som t.ex. kortslutningar. Nyligen small bokstavligen ett Corsair 1000W nätagg som satt i datorn men moderkortet överlevde :D.

Men snart så ska den pensioneras och förhoppningsvis håller den tills dess. Med slutsats kan jag säga att ännu har inte ett moderkort dött för mig.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem

Jag kommer! Du kan dra ett PM om du behöver någon att snacka med.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Holy **** det var ett dyrt moderkort! Är det inte bättre att skaffa ett begagnat X99 moderkort istället för ~1000 kr alt. att lägga pengarna på en Ryzen 7 (8c 16t) CPU samt ett tillhörande moderkort? 6300 kr för ett moderkort är ovärt oavsett åldern på plattformen!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

6.3K för ett moderkort med lite lampor, damn.

Tror du missade att moderkortet är extremt.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av backfeed:

På alla moderkort med en lysdiod som jag någonsin haft så har den bara indikerat "jag får ström", inget annat. Oftast har de varit gröna.

Jaha! Vad jag menade med "rog logo" var bokstavligen en logga som lyser rött.
Titta på denna bild, precis under cpu socket.

Skrivet av backlulund:

Jag hade ett Gigabyte GA-P55A-UD3 som led av spontana omstarter, efter mycket felsökning så granskade jag moderkortet på undersidan och hittade en liten krater under minnesplatserna, misstänker att det var det som orsakade det, hur det uppkom är en annan fråga.

Det kanske levde "datasaurier" där som behövde utplånas :P.

Skrivet av Paddanx:

PS. Intressant begravningstid... ska den upp med raketer eller?

Det är ett speciellt moderkort så det är klart det ska bli en rejäl begravning!

Skrivet av septembro:

Japp, då har det förmodligen sett sina bästa dagar.

Förhoppningsvis när det väl får sin begravning kan det vila gott i komponenthimlen!

Skrivet av Nephitis:

@PWR-RST: Jag har ett Rampage III Extreme och den har fått utstått mycket som t.ex. kortslutningar. Nyligen small bokstavligen ett Corsair 1000W nätagg som satt i datorn men moderkortet överlevde :D.

Men snart så ska den pensioneras och förhoppningsvis håller den tills dess. Med slutsats kan jag säga att ännu har inte ett moderkort dött för mig.

Oj, ett Corsair 1000w? Var det ett HX1000/HX1000i då?
Har du någon aning om varför det skedde?

Skrivet av ClintBeastwood:

Jag kommer! Du kan dra ett PM om du behöver någon att snacka med.

Vad snällt av dig :D!

Skrivet av Icte:

Holy **** det var ett dyrt moderkort! Är det inte bättre att skaffa ett begagnat X99 moderkort istället för ~1000 kr alt. att lägga pengarna på en Ryzen 7 (8c 16t) CPU samt ett tillhörande moderkort? 6300 kr för ett moderkort är ovärt oavsett åldern på plattformen!

Det var tyvärr bara att acceptera läget och köpa ett. Jag ville inte byta platform då jag vill ha kvar min i7 5930K ett bra tag till och att gå ner till i7 7700K var inte på talan. Köper varken AMD eller begagnat.

Skrivet av RaZman:

Tror du missade att moderkortet är extremt.

Extremt värt det enligt mig :P.

Permalänk
Avstängd

Lyckades få liv i mobot igen!

Kopplade ur rog logo och då fick hela mobo ström, när jag sedan kopplade in det så ströps det igen.

Jag kommer ändå hämta ut det nya mobot för vem vet när det verkligen dör nästa gång.

Permalänk
Skrivet av PWR-RST:

Lyckades få liv i mobot igen!

Kopplade ur rog logo och då fick hela mobo ström, när jag sedan kopplade in det så ströps det igen.

Jag kommer ändå hämta ut det nya mobot för vem vet när det verkligen dör nästa gång.

Coolt! Bara att gratulera.

Där ser man på minsann.

Ja, du har ju ett extra moderkort om i fall i att.. Annars får du nyttja ångerrätten.

Visa signatur

R5 | i5 12600K | RTX 3060 | Z690 | 16 GB RAM | 1 TB M.2 SSD | 3xNH-A14 | NH-D15S | 750 W PSU

Permalänk
Avstängd
Skrivet av septembro:

Coolt! Bara att gratulera.

Där ser man på minsann.

Ja, du har ju ett extra moderkort om i fall i att.. Annars får du nyttja ångerrätten.

Hämtade precis ut det nya, öppnade och grät av den extrema kvalité som fanns i lådan.
Ska byta ut moderkort när orken finns men detta var extremt värt det.

Detta stärker helt klart mina känslor för Asus som toppmärke och att jag gjorde rätt val.
Priset är skitsamma, man får vad man betalar för helt klart.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Yes, det var ett Corsair HX1000 som small bokstavlingen. Jag vet inte riktigt vad som orsakade det men jag upptäckte att efter några år så började nätagget gå varmt även vid idle. Den bara small och proppen gick. Det var bara för mig att byta ut nätagget.

Visa signatur

CPU: Intel i9 7980XE @ 4.4 GHz | Moderkort: ASUS Rampage VI Extreme | Grafikkort: MSI 1080 Ti Seahawk EK X | RAM: Corsair Dominator Platinum 3000 MHz 64 GB @ 3466 MHz | Chassi: Phantek Enthoo Primo | Nätagg: Seasonic Prime 1000W Titanium | Kylning: Custom singel loop, 4 radiatorer och 2 pumpar | Skärm: LG 38UC99

Permalänk
Medlem
Skrivet av septembro:

@PWR-RST: Japp. Inget lyxigt ROG moderkort som du har/hade men har/hade ett Asus P7H55-M PRO som fick för sig att det inte ville mer. Slutade helt enkelt att fungera. Vägrade starta datorn. Felsökte och höll på. Scenariot utspelade sig vid test utav en överklockning över 4000 MHz. Kanske inte var så klokt i efterhand eftersom moderkortet endast är ett H. Alltså inte direkt ämnat för överklockning. Men det skruvade processorn (i5 750) uppåt 4.0 GHz. Testade med att byta nätaggregat, processor, minnen men det ville inte mera. Typiskt för den gröna lampan på det lös och sa att allt var i sin ordning. Kanske iofs endast betyder att ström går igenom det.

Samma för mig också med samma komponenter, Asus P7H55-M PRO + i5 750 samt 8GB Corsair 1600Mhz, den klarade av 4ghz inte mer, det höll i ca 1 år sen dog moderkortet rakt av.

Bytte sen till en i7 875K (Topp modellen) samt P7P55D PRO med 2st GTX580 i SLI, kanon system för sin tid. Jag har bytt system sen länge men Cpun och moderkortet använder en kompis, svagt klockat utan problem, fortfarande snabbt system om man inte är kräsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Mest nyfiken på folks erfarenheter. Jag är ganska säker på att ett moderkort inte kan döda komponenter.

Visst kan moderkortet ta kol på andra komponenter. När ett Z77-kort jag hade brann upp på grund av en bugg i BIOS så tog det med sig CPU och RAM. Turligt nog var det inga problem att få nya delar när jag tog kontakt med ASUS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Beror väl på om du anser det okej för high-end kort att vara så pass känsliga?

Personligen har jag övergett Asus pga exakt detta... deras high-end produkter som är rent av skit i hållbarhet. Samtidigt har jag nu 8+ år gamla Gigabyte kort som används än idag, överklockade och bara går och går...

Om du sen orsakat skadan så okej, då är ASUS inte direkt "skyldig" men av de 3 ASUS moderkort jag haft sedan Core2Duo tiden har alla 3 dött inom 3 år. MSI kortet och 3 Gigabyte kort levde utan problem tills de inte längre behövdes. Nu ligger nån av dem på hyllan som reserv bara och två st Gigabyte P45 och P43 kort går än idag överklockade hos släktingar otaliga år efter.

ASUS är kanon bra OCare ur kartong... men de satsar allt på kortvarigt liv med max prestanda. Inte undra på att ASUS korten är de sista som alltid verkar finnas kvar när moderkorts generationer utgår... precis som att folk redan insett att vi låter skräpet ligga kvar till sist. Speciellt nu idag där man ofta bygger en dator för att hålla 5+ år iaf, med ev nån enklare uppgradering.

Tyvärr så är väl 3 år den garantinivån de ger, och typiskt nog att ditt skulle dö precis efter i så fall.

Det ligger nåt i det du säger om att Asus moderkort inte håller lika länge. Verkar vara som du säger att MSI och Gigabyte korten håller längst.
Jag har ett Gigabyte Ga-z68p-ds3 rev1 som kostade ca 900kr när det köptes, i den har jag haft en i5 2500k i över 4ghz sen år 2011, datorn har även stått på 24/7 typ sen 2011 med omstarter och flytt osv såklart men det kallar jag hållbart!
Har några vänner som haft just asus moderkort som gått sönder efter ett par år.

Btw vet någon vad det betyder när Gigabyte skriver STORT att deras moderkort är ULTRA DURABLE på lådorna. Ja ja fattar att dom är extra hållbara men hur och varför?

Visa signatur

Gigabyte z68p-ds3 | I5 2500K @ 4.3Ghz 1.3v | Corsair Vengeance 1600mhz cl9 | Palit Jetstream 770 4Gb | Samsung 850evo 250GB | Seagate Barracuda 2TB | Arctic Freezer 13 Pro | NZXT H2 | EVGA SuperNOVA G2 750W