Har jag bränt grafikkortet med vattenblocket? (GTX 980)

Permalänk

Har jag bränt grafikkortet med vattenblocket? (GTX 980)

Hej,

Jag har precis byggt min första custom loop (CPU & GPU), och har innan dess byggt och uppgraderat datorer till höger och vänster, så jag är väl bekant med hur man hanterar elektroniken. När jag väl hade kopplat ihop allt, fyllt loopen, kört 24 timmar felfritt läcktest, och tänkte starta datorn, så hände inget. Det enda ljud som datorn gav ifrån sig var ett klick i nätagget (EVGA Supernova G2 750W), som jag antar är en säkring som löser ut när något är galet, som dessutom återställs när man stänger av det, vilket jag upptäckte då jag testade flera gånger.

Efter detta så tömde jag systemet, tog isär loopen och tog ur radiator och pump, för att börja felsöka. Då upptäckte jag att datorn startade upp när jag tagit ur grafikkortet. Jag testade sedan att montera det igen, och återigen startade inte datorn. Sedan tog jag ur båda 6-pin och testade starta (vad jag förstått ska det inte vara någon fara då jag i ett tidigare bygge glömt koppla i dem utan några katastrofala konsekvenser), och då sprakade det till rejält på grafikkortet. Jag stängde av nätagget så fort jag kunde, och kunde sedan känna en frän doft av bränd elektronik, samt bevittna att någon krets brunnit på kortet.

Min fråga till er är om grafikkortet är totalförstört (vilket jag förmodar), samt vad som kan ha förstört det? Bifogar bilder på exakt var kortet är bränt, samt vattenblock (EK-FC980). Upptäckte nu när jag tog isär det dessutom att jag använt lite väl mycket kylpasta, kan det vara boven i dramat måntro?

Ser man till historiken så verkar det som att kortet gått sönder någon gång under monteringen av vattenblocket. Kan även tillägga att vattenkylningen är med kopparrör, så risken finns ju att jag lyckats slå till det under mätning och dylikt, men det känns långsökt.

Översikt block och kort (bränt område nere i ena hörnet)
Närbild bränt område

All hjälp uppskattas!

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk
Medlem

Kollar man på var vattenblocket är bränt (nickelområdet som blivit svart) så ser det nästan ut som att det brunnit på mer än ett ställe. Eller ser jag fel?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk

@Naga: Jag kollade på blocket nu, men det är inte svart så som på bilden, så det var nog troligtvis bara taklampan som speglades där. Det syns inget på kortet vad jag kan se som verkar bränt mer än det område nere i hörnet.

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naga:

Kollar man på var vattenblocket är bränt (nickelområdet som blivit svart) så ser det nästan ut som att det brunnit på mer än ett ställe. Eller ser jag fel?

Jag ser bara ett område?

Men ja, det där ser rätt rökt ut. Ser även ut som om det läckt om man kollar strax under minnena, ser ut som det runnit ned längs kortet.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

@Skarpsvaerd: Du skulle ju kunn pröva med att göra rent det brända området för att försöka inspektera pcbn lite bättre.
Ser den ok ut kan du ju alltid genom bilder kanske ta red på vad för komponenter som suttit där och löda ditt nya. Ser ju ut som det finns ganska gått om utrymme samt att komponenterna i sig ser inte så extremt små ut att det inte skulle gå med en lödkolv med liten spets. Komponenter hittar du kanske på Elfa.

Kan vara värt ett försök få jag inte tror de kommer kosta så många kronor?

Permalänk

@trickeh2k: Jag tror att det är från när jag monterade vattenblocket, då jag tog bort originalkylaren och körde med lite tryckluft för att få bort allt damm. Ibland kommer ju lite "vätska" ut från tryckluftsburken, vilket jag tror är torkad sådan som du ser. Vattenblocket sitter ju under själva kortet, så det kan ju inte läcka uppåt så att säga.

@Triton242: Jag rengjorde området lite, men det ser rätt avancerat ut att försöka reparera om man kollar på hur ett helt kort ser ut: GTX 980
Men om någon råkar veta exakt vilka komponenter som ska dit, och om det går att löda för hand, så kan jag alltid testa. Samtidigt vet jag inte om man vill riskera att förstöra andra komponenter med ett hemmarepat grafikkort.

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk
Medlem

För ca 10 år sedan lyckades jag med samma misstag, bränna ett grafikkort då jag inte kopplade in de extra strömkontakterna när jag skulle starta datorn för att dra runt pumpen och fylla på med vatten. Kortet small och jag såg en låga slå ut. Blev en dyr läropeng.

Har ingen större erfarenhet av grafikkort men jag skulle inte vara förvånad om mer än komponenten som brunnit gått sönder. Felsökning kan vara långt och tungjobbat. Men om någon vet mer om grafikkortsreparationer och kan peka dig i rätt riktning är det ju värt ett försök.

Det kommer bara vätska ur tryckluftsbehållaren om du inte håller den tillräckligt rakt. Osäker på om det är den som orsakat problem från första början men något måste ju ha varit fel då datorn inte startade. Korrosion brukar väl ta ett tag innan det börjar sabba ledningar.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk

Vad är det för rester man ser runt U5000, 1R0, C153, båda sidor om R47 dock mest höger, samt runt R22orna?
Tidigare läckage eller tvätten på fabriken?

Ser ok ut på baksidan av kortet?

Visa signatur

så mycket att vilja göra, så lite tid

Permalänk
Skrivet av tJev:

För ca 10 år sedan lyckades jag med samma misstag, bränna ett grafikkort då jag inte kopplade in de extra strömkontakterna när jag skulle starta datorn för att dra runt pumpen och fylla på med vatten. Kortet small och jag såg en låga slå ut. Blev en dyr läropeng.

Har ingen större erfarenhet av grafikkort men jag skulle inte vara förvånad om mer än komponenten som brunnit gått sönder. Felsökning kan vara långt och tungjobbat. Men om någon vet mer om grafikkortsreparationer och kan peka dig i rätt riktning är det ju värt ett försök.

Det kommer bara vätska ur tryckluftsbehållaren om du inte håller den tillräckligt rakt. Osäker på om det är den som orsakat problem från första början men något måste ju ha varit fel då datorn inte startade. Korrosion brukar väl ta ett tag innan det börjar sabba ledningar.

Ja, då har jag också lärt mig den läxan. Men samtidigt så är det nog inte fullständiga anledningen till att det gick sönder, utan något måste ha hänt innan dess, eftersom datorn vägrade starta med grafikkortet monterat. Någonstans från det att jag tog ut det och bytte ut standardkylaren mot vattenblock och återmonterade det. Om det då är ESD som orsakat, vilket känns osannolikt, eller om jag råkat stöta till någon komponent som kortslutit något med en mejsel eller dylikt, är en bra fråga.

Ja, tror inte jag orkar sitta och felsöka själv i varje fall, då jag saknar kunskap och tålamod, samt eventuell utrustning för det.

Då förstår jag varför det kom vätska sporadiskt ur den. Jag läste precis på behållaren där det står att man inte ska slå igång någon elektronik innan ämnet avdunstat, vilket det gör ganska direkt vill jag minnas. Typ som T-röd, fast lite kvickare. Men ja, jag är extremt tveksam till att den vätskan är orsaken.

Skrivet av sweloop64:

Vad är det för rester man ser runt U5000, 1R0, C153, båda sidor om R47 dock mest höger, samt runt R22orna?
Tidigare läckage eller tvätten på fabriken?

Ser ok ut på baksidan av kortet?

Vad jag kan se så ser det ut som att någon vätska varit där, men det har jag svårt att tro är något som jag orsakat. Eventuellt är det från tryckluftsburken det med.

Baksidan ser helt normal ut, så vitt jag kan se. Inga brända områden eller mörka lödpunkter som skvallrar om några konstigheter.

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT

Permalänk

Jag hade ett liknande händelseförlopp med ett sprillans nytt gtx 970 för ett par år sedan, dock ingen vattenkylning inblandad. Datorn vägrade starta med kortet i, *jag drog ur strömförsörjningen* och då slog det gnistor/började brinna i området kring PCI-porten. Du kan läsa hela min tråd här :

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1346194-nytt-gtx-970-bo...

Jag misstänkte också drivgasen från tryckluftsburken, fick dock aldrig något svar på vad som hände.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Skrivet av Barbaskoen:

Jag hade ett liknande händelseförlopp med ett sprillans nytt gtx 970 för ett par år sedan, dock ingen vattenkylning inblandad. Datorn vägrade starta med kortet i, *jag drog ur strömförsörjningen* och då slog det gnistor/började brinna i området kring PCI-porten. Du kan läsa hela min tråd här :

http://www.sweclockers.com/forum/trad/1346194-nytt-gtx-970-bo...

Jag misstänkte också drivgasen från tryckluftsburken, fick dock aldrig något svar på vad som hände.

Tack för att du delar med dig, då kan vi nästan fastställa att det var avsaknaden av strömkablarna (6-pin) som är orsaken till att kortet brann. Och då antar jag att datorn inte ville starta innan dess, med strömkablarna i, för att det fanns någon form av kortslutning på kortet. Dumt av mig att inte försöka rengöra det ett extra varv, men då har jag lärt mig en läxa i alla fall.

Tror att vi nu kan släppa detta problem och gå vidare. Jag har beställt ett 1080 med förmonterat vattenblock nu, så det blev en uppgradering helt enkelt. Tack för alla svar!

Visa signatur

REMOVE BEFORE FLIGHT