Permalänk
Medlem

Bygger ny speldator

Tjäna! Jag ska bygga en ny speldator men är väldigt ny och okunnig vad det gäller datorer så jag tänkte att jag vänder mig åt folk som vet vad som ska var i en bra speldator. Enda spelet jag spelar just nu är League på typ 50fps med högsta inställningarna, skulle vilja få upp det till en 150/200 fps och kunna spela andra spel som typ overwatch med bra grafik. Min budget ligger runt 10k men kan möjligtvis sträcka mig till 11k. Har fyllt en varukorg med komponenter som jag funderar på, ta gärna en titt och hör av er om det är nått att ha, om det finns bättre och billigare alternativ eller samma produkt fast till bättre pris
Tack för att ni tittade och hör av er

la in bild
Permalänk
Medlem

Din kundvagn är tom

Permalänk
Medlem

@SUMITOMO: haha, ja misslyckades litegrann

Permalänk
Medlem

Moderkortet du har valt är till AMD med AM3+ socket så den passar inte med Intel core i5 7400 för den har socket "kontakt" 1151. Har du någon tillverkare som du föredrar på processorn?

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Okej, tack. Nej har ingen tillverkare jag föredrar, bara processorn är bra och inte allt för dyr så är jag väldigt nöjd. Har du någon du kan rekommendera?

Permalänk
Medlem

Såhär skulle jag nog göra https://www.inet.se/kundvagn/visa/10599340/

Edit: du skulle säkert kunna spara in några hundringar igenom att handla delarna separat hos andra försäljare. Hade du tänkt bygga datorn själv eller vill du ha montering? Montering kan du få för 700kr tror jag det kostar hos inet men då måste du handla alla delar där.
Edit 2: jag valde det dära moderkortet som var lite dyrare för det har inbyggt 7.1 ljudkort. Annars kan du välja ett billigare moderkort med socket AMD4 för ca 1000kr och få med ljudkort som har analoga utgångar 5.1

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Jag föredrar nog att den är monterad men skulle ju vara roligt att prova bygga själv också. Ska fundera på priset och montering, men det kanske är värt att betala lite mer för det. Tack så mycket

Permalänk
Medlem

Nåt sånt här kanske...

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10599397/

Visa signatur

-AMD Ryzen 3800X EK Supremacy - Asus TUF X570 Plus - RX 6900 XT 16GB Red Devil Ultimate - Corsair Force MP510 M.2 Nvme 960Gb - XPG Spectrix M.2 Nvme 256 Gb - 32Gb Corsair Vengance 3600Mhz - Fractal Design Ion+ 860W - NZXT H630- 2x Alphacool UT60 360 White Edition-

Permalänk
Medlem

Jag tycker inte han ska köpa ett grafikkort med mindre än 6gb videoram "vram" om han vill driva spel som gta v och framtida spel i bra grafik.men han sa att han kunde förmodligen sträcka sig till 11k så det borde kunna gå om han vill vara utan hårddisk och sen måste vi räkna in Windows nyckel som finns på kinguin för 250kr

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

Vad ska du spela på för skärm? 144hz eller 60hz? sen bör du kika på AMD ryzen, i5 7600K är så sjukt icke prisvärd idag.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@Nisbel: Ska fundera på denna också. Tack!

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Jag kör med 60hz. Ska göra det

Du med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalla:

@bobzombie: Jag kör med 60hz. Ska göra det

Du med

Okej för då kommer du ju inte "se" några fps över 60. Du kan ju bara se vad din skärm kan leverera.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Skulle gärna få med en hårddisk på samma gång så att hela datorn kommer samtidigt, men tror att jag skulle klara mig med ett 3gb grafikkort eftersom att jag kommer nog skaffar spel som gta v till mitt ps4

Permalänk
Medlem

@bobzombie: jag kan se högre än 60 när jag spelar t.ex. leauge, eller hur menar du? Menar du att jag bara ser 60fps även om det står typ 120?

Permalänk
Medlem

Om din skärm är på 60hz kan du inte se mer än det, även om det kanske står att du att har 150fps. Ska du se mer, så är det 144hz skärm du behöver.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@bobzombie: Jaha, tack så mycket! Då ska jag nog skaffa ny skärm också men jag börjar med ny dator

Permalänk
Medlem

här är en förnyad kundvagn jag tycker du borde köpa, om du har en dator redan "du kanske använder mobilen nu" så kan du ladda hem windows 10 på deras hemsida och installera sen köper du windows 10 på kinguin.net https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
https://www.kinguin.net/category/19429/windows-10-professiona... och aktivera koden

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: kan inte se kundvagnen men kommer nog köpa en windows nyckel från kinguin

Permalänk
Avstängd
Skrivet av bobzombie:

sen bör du kika på AMD ryzen i5 7600K är så sjukt icke prisvärd idag.

Är detta någon ny modell som jag inte känner till?

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Ja det är ju senaste modellen den har ju yberturbo!

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@Phalla: kom ihåg att om du handlar på kinguin så köp med buyers protection så utifall du skulle
Få en cdkey som inte fungerar så kommer du få hjälp/ny nyckel.borde kosta en 25kr extra med det.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/10599620/

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Ska komma ihåg det. Skulle detta funka? https://www.inet.se/kundvagn/visa/10599666/

Permalänk

Jadå tror dock att det räcker med 600w elagg till det. Så spar du några hundra. Ryzen gillar högt mhz på ramminnen jag köpte 3200mhz å de var jag glad över. Hoppas de går bra för dig.

Permalänk
Medlem

@trebrecks: Är det kanske inte bättre att ta 700w så att man är säker på att det räcker? Men tack för tipset att ta 3200mhz istället

Permalänk
Medlem

@Phalla: jo det ser bra ut men den blev dyrare än vad du hade tänkt dig. Nått jag också kan rekommendera
Är att fu kikar runt i forumet vad dem andra bygger för datorer för samma pris så kan du besluta
Vad du ska köpa där efter.

Visa signatur

"I awoke, only to see the rest of the World was still asleep" - Leonardo Da Vinci

Permalänk
Medlem

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3416215&view=b GTX1070 Ryzen 5 1600 Riktigt overkill för 1080p men framtidssäker iallafall, ha det gött och lycka till!

Edit: Skit i windows licensen så sparar du några kronor, tanka ner Windows 10 på en USB sticka genom Media Creation Tool och kör windows trial man förlorar endast customization i windows typ sådant som att välja tema färg.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!

Permalänk
Medlem

@Ziggy_: Ja blev lite dyrare men känner att det kan vara värt det. Ska göra så

Permalänk
Medlem

@Lunilu: Denna varukorg hamnade ju mer inom vad jag är villig att betala, tror du att den funkar bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phalla:

@Lunilu: Denna varukorg hamnade ju mer inom vad jag är villig att betala, tror du att den funkar bra?

Den är bättre än de förra men haken är ju att du måste handla i flera butiker för att uppnå det priset, samt att GTX1070 är otroligt svårt att få tag på i nuläget.

Visa signatur

Thrustmaster HOTAS Warthog!