Mikrofon för Streaming (3-3.5k)

Permalänk
Medlem

Blev en Yeti för min del.

Permalänk
Medlem

Røde NT1 Kit vs sE2200 II C

Nu har det kommit till ett avvägande mellan två mikrofoner.

sE Electronics SE2200A II C mot Røde NT1 Kit

Ska som sagt ha mikronfonen till för att streama samtidigt som jag spelar, så jag vill att mikrofonen ska ta upp minimalt med tangenbordsljud eller annat backgrunds ljud samtidigt som den låter bra. Sen om någon av er har använt någon av dessa två mikrofonerna eller kanske till och med både skulle det vara kul att hör era erfarenheter/upplevelser med dom.

Både mikrofonerna är ju väldigt lika varandra, med om ni är kunniga inom detta område så skriv gärna vad ni tycker!

sE Electronics SE2200A II C

Røde NT1

Permalänk
Moderator
Forumledare

@likecke: *trådar sammanfogade*

Observera att det är förbjudet att skapa mer än en tråd om samma sak. Det beror på att vi tycker att det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade. Om någon skapar mer än en tråd, trycks andras trådar undan snabbare, vilket blir orättvist.
Den här gången har jag sammanfogat dina trådar åt dig, men kom i fortsättningen ihåg att regeln finns

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Skrivet av likecke:

Tjena alla på Sweclockers!

Gjorde en tråd tidigare om vad för mikrofon jag skulle skaffa för streaming, fick en del bra hjälp och tips så nu har det kommit till ett avvägande mellan två mikrofoner.

sE Electronics SE2200A II C mot Røde NT1 Kit

Ska som sagt ha mikronfonen till för att streama samtidigt som jag spelar, så jag vill att mikrofonen ska ta upp minimalt med tangenbordsljud eller annat backgrunds ljud samtidigt som den låter bra. Sen om någon av er har använt någon av dessa två mikrofonerna eller kanske till och med både skulle det vara kul att hör era erfarenheter/upplevelser med dom.

Både mikrofonerna är ju väldigt lika varandra, med om ni är kunniga inom detta område så skriv gärna vad ni tycker!

Ja, mikrofonerna är väldigt lika varandra. Välj den du tycker är snyggast. Dock är jag lite fundersam på hur du tänkt använda mikrofonen: om du tänkt köra närmikat så vill du nog ha ett puffskydd till sE-miken också (eller välja en mik med inbyggt puffskydd, t ex en sångmik). Om du tänkt ha större avstånd mellan mik och mun är det onödigt att köpa ett kit med Rödes egna, dyra shockmount/puffskyddkombo.

Oavsett vilket tycker jag att du lägger onödigt mycket pengar på själva miken. Det mervärde man får med en dyrare mikrofon handlar oftast om snävare tillverkningstoleranser, bättre kundtjänst, produkter för ovanligare användningsområden och, i vissa fall distortion vid höga ljudtryck. För inspelning av tal hemma, på hobbybasis, är fördelarna med en dyr mik inte relevanta.

Störkänslighet löser man inte med en dyrare mik utan genom att välja en mik med rätt upptagningskaraktäristik och anpassning av inspelningsmiljön.

Permalänk

Blue yeti kan du välja upptagningsområde, kör det med popfilter och ordentlig upphängning och inte standard-stativet, blue yeti går ofta att fynda på tradera för folk som tänkt podcasta men inte kommer igång

Visa signatur

På tok för många datorer för att skriva här

Permalänk
Medlem

Äh, varför betala så mycket..
Här har du http://www.gearbest.com/microphone/pp_618620.html
Står till och med Professional, så den kan ju inte vara dålig

Permalänk
Medlem

@Hieronymus Bosch: SE 2200a inkluderar mount och puffskydd, iaf hos emusic.

Jag skulle nog säga att båda är oerhört jämförbara, jag är dock lite partisk gentemot SE då jag äger 2200A (föregångaren). För streaming skulle du dock kunna titta på Se X1, den är lite billigare.

https://www.youtube.com/watch?v=jvvpJlGY7B0
Jämförelsevideo mellan de tre mest populära instegsmodellerna, dock oerhört värdelös akustik i rummet de spelat in i, men det ger iaf en liten uppfattning om hur lite skillnad det är mellan de tre för vanligt "prat", och ännu större uppfattning om hur viktigt det är med akustikbehandling i rummet

Permalänk
Medlem
Skrivet av likecke:

Som han säger här så behöver jag i så fall en arm och då behöver jag köpa blues egen svindyra shockmount för att vara kompatibel, så inget dirket alternativ. :/

Det verkar finnas billigare shock mounts som också fungerar https://www.amazon.co.uk/Auphonix-Shock-Mount-Blue-Microphone...

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem

Kan säga att jag streamar en hel del, och kör en AT-2035 som hänger i en micarm. Jag har finslipat med tiden, från början hade jag bara popfilter, nu kör jag även med "strumpa" på. Men det som har gjort störst skillnad för att bli av med bakgrundsljud är olika program där du kan labba med frekvenser och dylikt, idag går det inte att höra min dator (även när fläktarna på grafikkortet går på högvarv) eller mekaniska tangentbord detta utan att det infogar märkbar delay på rösten. Driver mic'en med U-phoria UMC22, den var billig och hade fantommatning, önskade inga funktioner för att mixtra med ljudet innan datorn.

Hade innan en Blue snowball, till och med den gick att få helt okej med program som behandlar ljudet.

Men oavsett mic så rek jag du har en Mic arm typ lika den som är länkad, eller en som står på golvet. Sen är det nästan ett krav att ha puffskydd antingen Puffskydd som du trär på mic'en (påverkar karaktären på ljudet, dock väldigt lite), eller puffskydd/popfilter på arm. Jag använder som sagt båda och tycker det funkar bra.

Visa signatur

Arbetsstation/streamdator: Define R6, Ryzen 2600, 16GB DDR4, EVGA 980ti.
Speldator: Define R6, 6700k, 16GB DDR4, MSI 2080ti X Trio.
Filserver: Define R6, 2500k, 16GB DDR3, EVGA 960.

Permalänk

Röde NT USB är rätt så bra av det jag hört.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2795592

Permalänk
Medlem

Om du inte redan valt uppsättning har jag ett par förslag.

Nr1: Till podcast och streaming, håll dig undan Kondensatormikrofoner då de tar upp precis allt runtomkring och du kommer spendera massa tid för att filtrera bort det.
Nr2: Skaffa dig ett litet mixerbord med XLR input.

Gå inte i fällan och köp en Yeti eller Røde USB Kondensatormikrofon. De allra flesta som börjar köper dessa (inkluderat mig själv, jag gick i fällan för att alla skrev att jag skulle ha en sån)
De är absolut bra mikrofoner till de dom är till för, ett helt tyst rum, helst hemmastudiorum eller liknande där inga andra ljud förekommer.

En bra XLR mic och ett mixerbord är inte väldans mycket dyrare än en Yeti Pro eller AT 2020 usb.

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=893815
Den mixern är egentligen allt man behöver. VÄLDIGT många pro streamers har den och som du ser så kostar den väldigt lite. Ännu billigare på blocket när den dyker upp.

Electro Voice RE-320 är min absoluta favorit bland mikrofoner. Du har också RE-20 från EV som en del föredrar. De har bittelite olika ljudkaraktärer.
Shure SM7 är en klassiker också.

Shure SM58 är vansinnigt bra för sitt pris:

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=127545

Det jag vill komma fram till är att med ett mixerbord som jag linkade till kan du expandera med genom att byta mikrofon, det tar heller inte upp oljud från din pc (tro mig, Yeti för det).
Det har innbyggt hardware eq vilket är klart att föredra framför att göra detta i software.

Till sist, Ett stativ såsom Røde PSA1 och ett passande shockmount plus ett popfilter är ett måste.
Man vill ha mikrofonen så nära munnen som möjligt utan att det distar men det finns inget värre för dina lyssnare att höra dig andas.

Det finns massor med bra reviews på Youtube på både mixerbord och dessa mikrofoner.

Streamers som har dessa mikrofoner som jag vet och lyssnar en del på:

Streamerhouse, Rakunvar, Shroud, Sacriel. De är alla på twitch i stort sett dygnet runt.
Finns ännu mer på tuben.

Lycka till!

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz