Permalänk

Android Studio / adb.exe

Hej,

Hade tänkt leka lite med Android Studio och se vad man kunnde hitta på.
Men fick problem direkt..

Det gäller adb.exe, då man kör igång android studio så ska den ansluta till adb.exe.
Vilket aldrig fungerar, utan får alltid ett:

"#com.android.ddmlib - Unable to run 'adb': null" och "adb.exe start-server' failed -- run manually if necessary"
Kan även få: "INFO - nitor.AndroidToolWindowFactory - Unable to obtain debug bridge"
Fungerar inte att starta manuelt då adb.exe verkar låsa sig.

Har ingen telefon eller platta ansluten via usb, utan försöker använda emulatorn..

Kan få fram hjälp listan i cmd, som adb.exe visar om man inte skriver in något.
Men så fort man försöker starta den manuelt, eller med något kommando angivet
så stannar den på en blank linje eller visar hjälp commandona.

Om Android Studio får starta den då man gör en 'Run App', får man bara en "Initializing ADB" och sedan "Nothing to Show". Skapar man en Virtuell Enhet visas den inte i listan, men både syns och kan startas från 'AVD Manager' I Android Studio (Tools>Android>AVD Manager). Startar man dock från AVD Manager, så startas en ny instans av adb.exe var femte sekund.

Felet verkar ju ligga i adb.exe, men jag har inte kunnat hitta en lösning. eller fått något att fungera.
Och google har inte varit till någon hjälp.

Allt är ny-installerat och sedan om-installerat två tre gånger.. Alltid med samma resultat.
Ber om ursäkt, då texten är ganska rörig.

Windows 7, java version "1.8.0_144" och android-studio-bundle-162.4069837-windows

Är det någon här som kanske känner igen sig?

Permalänk
Inaktiv

Har du startat android studio i admin läge?

Permalänk
Medlem

Läs stycket med variable: http://www.xoomforums.com/forum/motorola-xoom-hacking-guides/...

Om du inte redan lagt in det.
Det fick jag göra när körde det med win 7, fast det var längesen. Numera vet jag inte om det är samma sätt med senaste versionen.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Skrivet av anon180324:

Har du startat android studio i admin läge?

Ja, kör i admin läge. men det gör ingen skillnad.

Skrivet av XPerion:

Läs stycket med variable: http://www.xoomforums.com/forum/motorola-xoom-hacking-guides/...

Om du inte redan lagt in det.
Det fick jag göra när körde det med win 7, fast det var längesen. Numera vet jag inte om det är samma sätt med senaste versionen.

Har precis provat, och det gjorde tyvär ingen skillnad det heller.
dock skönt att slippa gå till mappen så fort man vill försöka köra adb.exe.

Har också ändrat en massa default portar då det kunnde vara problewm, om något annat redan använde dessa.

Men som det verkar, är det adb.exe som helt eneklt inte vill köra.
då den bara lämnar en blank linje, och sedan händer det inte något hur länge jag än låter det stå.

Permalänk
Medlem

@Gunrunner:

Fimpa alla brandväggar, starta om datorn, prova genom att köra igång ett Androidprogram och låt den starta upp emulatorn på egen hand.

Har inte haft problem med version 1 eller 2. Installerade bara hela deras paket.

Har inte haft problem med ADB mot fysisk hårdvara via USB, mot den medföljande emulatorn eller mot en Android i en VM via IP-adress.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Skrivet av Veni:

@Gunrunner:

Fimpa alla brandväggar, starta om datorn, prova genom att köra igång ett Androidprogram och låt den starta upp emulatorn på egen hand.

Har inte haft problem med version 1 eller 2. Installerade bara hela deras paket.

Har inte haft problem med ADB mot fysisk hårdvara via USB, mot den medföljande emulatorn eller mot en Android i en VM via IP-adress.

Provat, har haft brandväggarna av under mesta delen av tiden. men rebootade och stängde av allt igen.
Samma resultat dock.

Jag tror jag provat det mesta, och google har inte gett någon mer andvändbart.