Bygga dator för första gången med en budget på 13K

Permalänk
Medlem

@D-ryd: Jag tror att jag kommer att köra på det, har du sett några förslag på priser alls för den bundeln?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobzombie:

Asså du bygger ju datorn för att driva skärmen, bestäm dig först för vilken skärm du ska ha. Blir svårt för oss att rekommendera delar utan den infon.

Ha det gött

Var ju ett inlägg i denna diskussion som jag tolkar som 4k@60Hz

"hög upplösning (4k) och hög hz!"

Och då skulle jag säga 20k+ i budget.

OnT: så skulle nog 1440p@120/144Hz kännas rimligt inom din budget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lRodbaNl:

@bobzombie: Jag kommer definitivt att uppgradera i framtiden. Är den typen av konsument som alltid vill ha det senaste; 3D, 4k, VR etc.. Så kommer vilja följa med i utvecklingen.

Då ska man inte köpa OEM lådor, svåra att uppgradera i efterhand (om ens möjligt). Ska man spela så är ryzen bättre alternativ än i5 eller i7 om du ska ha 1080 grafikkortet.

ryzen bundled har bara släppts i USA än så länge, oklart om det kommer hit.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@lRodbaNl: nvm hittade länk (http://www.anandtech.com/show/11680/radeon-rx-vega-unveiled-a...). Hela bundeln för 1700 dollar blir nog lite för dyrt för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av lRodbaNl:

@bobzombie: Jag tänker tvärtom - jag vill bygga den bästa datorn jag kan inom min budget sedan köper jag till en skärm som ger den bästa kvaliten av det datorn klarar av. Är det helt fel att tänka så?

Fast om du siktar på 1080p@144Hz eller 4k@60Hz så kommer det skilja en hel del på vad du ska prioritera. Men en förenkling är ju, hög upplösning så lägg krutet på grafikkortet. Hög uppdateringsfrekvens lägg krutet på en bättre processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Var ju ett inlägg i denna diskussion som jag tolkar som 4k@60Hz

"hög upplösning (4k) och hög hz!"

Och då skulle jag säga 20k+ i budget.

OnT: så skulle nog 1440p@120/144Hz kännas rimligt inom din budget.

Haha jo det vill han kanske ha men kommer han ha det? finns det ens 4k 144hz skärmar än?

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Kanske en dum fråga men går det att kombinera en processor i form av Ryzen med ett grafikkort från Nvidia ( ex GTX 1080) ?

Permalänk
Medlem

@Chibariku: Vad är det som ger bäst "wow" effekt? Hög upplösning eller hög uppdateringsfrekvens? Kan tillägga att jag kommer från PS4 Pro med en 4K UHD skärm.

Permalänk
Medlem

Det är kanske bara nästan svar på frågan, men när jag köper stationär dator prioriterar jag CPU framför grafikkort.
Främsta anledningen: under hela den tid jag köpt stationär PC till mig själv (ganska precis 20 år och fem datorer får jag det till på rak arm) har jag aldrig någonsin bytt CPU i en av dem. När det väl har varit motiverat har moderkortet ändå varit för gammalt.
Grafikkort däremot har vanligen varit enkelt att byta och jag har uppgraderat grafikkort i... jag tror samtliga stationära jag ägt.

Följaktligen köper jag så mycket CPU jag känner att jag kan utan att genera mig (och har råd med), men ligger ofta lite bakom toppen på grafikkortsvågen.
Inte säkert att det är rätt för alla förstås.

Visa signatur

Stationär dator: Ryzen 9 7950X3D | Asus ROG Strix B650E-F | 64 GB DDR5-6000
MSI RTX 4090 | 4+8 TB SSD | 8 TB WD Red
NZXT H7 Flow Vit | Arctic Liquid Freezer II 360
Phanteks AMP 1000 W v2 | Win11
Skärm: Dell U3011 2560x1600 | HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lRodbaNl:

@Broken-arrow: Kanske en dum fråga men går det att kombinera en processor i form av Ryzen med ett grafikkort från Nvidia ( ex GTX 1080) ?

klart det går, annars hade ju inte Intel och AMD/Nvidia grafikkort fungerat ihop

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

@Broken-arrow: Ok! Vad är det som mäter vilken processor som är bäst? Vilken processor är bäst av t.ex. ett i7 och Ryzen 7?

Permalänk
Medlem

@lRodbaNl:

Har inte sett några priser, men det kommer nog vara prisvärt.
Bundlingarna gissar jag bara om än så länge, men förhoppningsvis så tar Inet in dem och då kan du välja montering där.

En dator med Ryzen 1600/1700, RX Vega 56/64, 3200Mhz ram och en 1440p Freesync-skärm är en trevlig kombination och blir betydligt billigare än Intel/Nvidia och G-sync skärm. (även utan bundlingspriser)

Men du får nog vänta någon månad kanske innan du får tag i RX Vega, då har du god tid att planera bygget mer detaljerat också.

Visa signatur

• be quiet! 500DX • Strix 850W Gold • 3080 Strix OC • Z490-F Strix • 10700K • be quiet! Dark Rock Pro 4 • G.Skill 3200MHz CL14 2x16GB • 970 EVO plus 1TB • 860 EVO 1TB • Sound blaster AE-5 • MDR-XB950N1 ModMic V4 • Logitech G Pro • Apex M750 TKL PUBG edition • Secretlab TITAN SoftWeave stol • Acer Predator XB273UGX@270hz • Win 11 pro •

Permalänk
Medlem

Grafikkortet gör överlägset störst skillnad för spel. Men samtidigt så behöver man oftast inte byta processor alls lika ofta för att hänga med, då kan det möjligen vara "bättre" att skaffa en bättre processor och kanske ett grafikkort som inte tillhör det absoluta toppskiktet. Då kan man efter ett tag uppgradera grafikkortet för halva priset jämfört med det som var i topp just då du skaffade datorn och den gamla kan man alltid sälja på tradera etc. Men vill du ha bästa möjliga grafik just nu så bör du skaffa ett dyrt grafikkort direkt.

Permalänk
Medlem

Du har fått en massa råd och fler kommer du att få.

Mitt inlägg i denna tråd blir att du tar ett moderkort som du kan uppgradera med en snabbare cpu vid senare tillfälle.
Om det blir AMD eller Intel är ditt val.

6700K/7700K eller AMD Ryzen 1600-1800 är processorer som du kan använda länge.
Fördelen så vitt jag vet (rätta mig här ni andra vid fel) är att Ryzen kommer använda det moderkortet du köper idag för fler processorer.
Intel byter sockel oftare än du byter strumpor.

Samt snåla inte på nätagget.

Förlite kaffe leder till dålig stavning.
Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Fast om du siktar på 1080p@144Hz eller 4k@60Hz så kommer det skilja en hel del på vad du ska prioritera. Men en förenkling är ju, hög upplösning så lägg krutet på grafikkortet. Hög uppdateringsfrekvens lägg krutet på en bättre processor.

Nej, fortfarande grafikkort om man frågar mig. Om man inte spelar på riktigt låga inställningar eller gamla spel så kommer man inte upp i höga frekvenser med ett 1060.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lRodbaNl:

@Broken-arrow: Ok! Vad är det som mäter vilken processor som är bäst? Vilken processor är bäst av t.ex. ett i7 och Ryzen 7?

Ryzen och om du vill ha lite mer prestanda i7.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, fortfarande grafikkort om man frågar mig. Om man inte spelar på riktigt låga inställningar eller gamla spel så kommer man inte upp i höga frekvenser med ett 1060.

Såklart kommer det inte gå med vad som helst men jag skulle ju inte rekommendera ett 1080 ti till 1080p, däremot om man vill upp i 4k så är det ett rimligt alternativ, kanske det enda alternativet beroende på vilka inställningar man vill ha.

Permalänk
Hedersmedlem

@lRodbaNl *Trådar sammanfogade i enlighet med §3.3 i forumreglerna*

Observera att vi ej tillåter korspostning (flera trådar om samma ämne). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få svar på sina frågor.
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...