Permalänk
Inaktiv

Får inte ut bra hastighet över Wi-Fi

Som titeln lyder så får jag inte ut någon bra hastighet över Wi-Fi.
Har uppdaterat min router till senaste firmware och det har tyvärr inte åtgärdat problemet.
Min hastighet in är 1000mbit/1000mbit och via sladd anslutning så får jag en helt acceptabel hastighet. Men över fiber så får jag inte ens ut en tiondel av min hastighet.

Min hastighet över sladd.

Hastigheten som jag får ut över wifi är 50/50mbit vilket är betydligt lägre än vad jag borde kunna få.
Routern som delar ut Wi-Fi i huset är en ASUS RT-AC68U som är inställd som en "access punkt" då den inte är den primära routern.
Har testat att ha datorn precis bredvid routern när jag utfört hastighets testerna och det har varit samma resultat.

Min nätverks uppsättning är gjord som på följande bild.

Vad är det som gör att jag inte får ut en ordentlig hastighet?

(innan någon pekar ut det. Ja jag vet att jag inte kommer få ut lika bra hastighet över Wi-Fi som med sladd. Men hastigheten är fortfarande för låg även för Wi-Fi)

Permalänk
Medlem

Kör du med AC så ska du iaf få ut betydligt bättre hastigheter än 50/50. Det är vad ja gfår med min gamla linksys wrt54GL router. Får du ut likvärdig hastighet med alla enheter? Har du kollat i APn så den är inställd på n/ac-mode? ev auto.

Edit: Du har inte gjort massa inställningar i AP? Utan den är fabriksåterställd med AP mode bara? Har du sladden i wan/lan på APn?

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

Kör du med AC så ska du iaf få ut betydligt bättre hastigheter än 50/50. Det är vad ja gfår med min gamla linksys wrt54GL router. Får du ut likvärdig hastighet med alla enheter? Har du kollat i APn så den är inställd på n/ac-mode? ev auto.

Edit: Du har inte gjort massa inställningar i AP? Utan den är fabriksåterställd med AP mode bara? Har du sladden i wan/lan på APn?

Alla trådlösa enheter får ut samma resultat. Har testat med 3 olika laptops samt med en wi-fi usb enhet på min stationära.

Vart hittar jag inställningarna för att sätta den på n/ac-mode?

Jag har endast satt den på "Access Point(AP/åtkomstpunkt) läge" och inte ändrat några ytterligare inställningar. sladden sitter i wan porten på routern

Permalänk
Medlem

Kör du trådlöst både på AP och router? dom kan störa ut varandra om dom ligger på samma kanal.

Permalänk

@anon127007: dom datorer som du testat med har dom både 802.11 b/g/n & AC ? är det bara b/g/n på dom datorerna så kommer du inte få högre..

kolla hur många andra nätverk som syns, ladda ner WIfi analyzer om du har nån android telefon.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

@anon127007:
Stoppa sladden i LAN-porten. Så delas det ut ipadresser ifrån din första router. Dvs det blir ett å samma nät. Risken finns att den natar en gång till. Sak dock inte påverka hastigheter på de sättet men ändå. Finns routrar som auto gör om wanporten till en lanport vid AP-mode. Du måste logga in på routern och sedan kolla under wirelss -> mode. Så brukar det vara auto. Dvs att den stödjer alla läge som finns. Borde vara lättast om du har det så.

Edit: se till att du har 2 olika ssid/lösen för 5 resp 2,4 nätet. Jag förutsätter att du kopplar upp dig til 5 ghz nätet Så inget störs där. Brukar döpa det till ssid2.4 och ssid5 så ser man skillnad. Du kan prova att först uppgradera ev firmware sedan fabriksåterställa den och bara ändra ssid/lösen. Mer ska du inte behöva göra för att det ska fungera. Samt koppla in sladden i LAN.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zynken:

Kör du trådlöst både på AP och router? dom kan störa ut varandra om dom ligger på samma kanal.

Det trådlösa på Router 1 är avstängt så det borde inte vara något problem där.

Skrivet av Grönahunden:

@Larssen: dom datorer som du testat med har dom både 802.11 b/g/n & AC ? är det bara b/g/n på dom datorerna så kommer du inte få högre..

kolla hur många andra nätverk som syns, ladda ner WIfi analyzer om du har nån android telefon.

En av laptopsen jag testat med är en Lenovo 300-17ISK. Den borde klara av högre hastigheter?

Permalänk
Medlem

@anon127007:
Den har iaf stöd för AC så den ska klara betydligt högre Ja. Eftersom alla trådlösa enheter får samma problem så är det inte datorn som är problemet utan router/AP.

Visa signatur

.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av fragwolf:

@Larssen:
Stoppa sladden i LAN-porten. Så delas det ut ipadresser ifrån din första router. Dvs det blir ett å samma nät. Risken finns att den natar en gång till. Sak dock inte påverka hastigheter på de sättet men ändå. Finns routrar som auto gör om wanporten till en lanport vid AP-mode. Du måste logga in på routern och sedan kolla under wirelss -> mode. Så brukar det vara auto. Dvs att den stödjer alla läge som finns. Borde vara lättast om du har det så.

Edit: se till att du har 2 olika ssid/lösen för 5 resp 2,4 nätet. Jag förutsätter att du kopplar upp dig til 5 ghz nätet Så inget störs där. Brukar döpa det till ssid2.4 och ssid5 så ser man skillnad. Du kan prova att först uppgradera ev firmware sedan fabriksåterställa den och bara ändra ssid/lösen. Mer ska du inte behöva göra för att det ska fungera. Samt koppla in sladden i LAN.

Skrivet av fragwolf:

@Larssen:
Den har iaf stöd för AC så den ska klara betydligt högre Ja. Eftersom alla trådlösa enheter får samma problem så är det inte datorn som är problemet utan router/AP.

Testade koppla in sladden i Lan port 1 på routern nu men ingen skillnad.
Ska testa att fabriksåterställa den och se om det hjälper

Permalänk
Medlem

Om du har en Android-lur, kolla under WiFi-anslutningar och kolla vad den anger för nätverkshastighet när du är ansluten till din AP. Vad för hastighet får du mot router #1? Kör du på 2.4GHz eller 5GHz? Testa båda, om det är mycket trådlösa signaler kan ett byte av det hjälpa lite.

Se även till att router 2 inte sitter bland massa annan elektronik då även det kan störa.

Jag har en gammal gammal router och får ut 60/50 ungefär (då sitter jag nu ett rum bort från modemet) på mobilen. Tror inte ens den har ac-standarden, men där är jag osäker. Sedan varför man har 1Gbit/s och vill köra trådlöst är bortom mig dock. Tråda så mycket det bara går är min filosofi. Men det är inte topic och du gör som du föredrar där såklart.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av aMp:

Om du har en Android-lur, kolla under WiFi-anslutningar och kolla vad den anger för nätverkshastighet när du är ansluten till din AP. Vad för hastighet får du mot router #1? Kör du på 2.4GHz eller 5GHz? Testa båda, om det är mycket trådlösa signaler kan ett byte av det hjälpa lite.

Se även till att router 2 inte sitter bland massa annan elektronik då även det kan störa.

Jag har en gammal gammal router och får ut 60/50 ungefär (då sitter jag nu ett rum bort från modemet) på mobilen. Tror inte ens den har ac-standarden, men där är jag osäker. Sedan varför man har 1Gbit/s och vill köra trådlöst är bortom mig dock. Tråda så mycket det bara går är min filosofi. Men det är inte topic och du gör som du föredrar där såklart.

Har testat över både 2.4GHz och 5GHz, samma resultat på båda.
Routern står bredvid mina skärmar, kan dom orsaka problem?

Jag kör trådat mot min primära dator, server, media station och TV
Det är resten av familjen som använder trådlöst. Känns dock lite dumt att inte ens använda en tiondel av hastigheten man har även om det kanske inte behövs alltid.

Permalänk
Inaktiv

Okej, efter att ha återställt routern så är hastigheten nu bättre
När jag sitter bredvid routern med en laptop som är kopplad på 5GHz anslutningen så får jag ut 340/300 mbit/s
En klar uppgradering och jag gissar på att man inte kommer att komma mycket högre i hastighet utan bättre utrustning

Tackar så mycket för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127007:

Okej, efter att ha återställt routern så är hastigheten nu bättre
När jag sitter bredvid routern med en laptop som är kopplad på 5GHz anslutningen så får jag ut 340/300 mbit/s
En klar uppgradering och jag gissar på att man inte kommer att komma mycket högre i hastighet utan bättre utrustning

Tackar så mycket för hjälpen

Så bra, det var kanske QoS som var aktivt. Jag manade inte att hastigheten skulle bli bättre genom att köra via LAN porten, men tänkte mer funktionellt f ö så är det så man ska göra.

Edit: Nej det är i princip "max" vad man får ut. Utan speciallösning med 300 antenner och kanaler för just Den datorn etc.

Visa signatur

.

Permalänk

Här kommer ytterligare ett nödrop angående dålig wi-fi. Mitt dåliga wi-fi började efter att stadsnätet gjorde en uppgradering för framtiden. Det sjönk från ca 95 Mbit/s till 30 Mbit/s. Jag kontaktade kundtjänst för stadsnätet för att få en förklaring men de hade inte fått in några liknande andra klagomål från andra kunder. Min operatör hade heller ingen förklaring. Jag provade att flytta routern mellan de olika uttagen i lägenheten (2:a på ca 60 kvm) men det hjälpte inte. Jag köpte en ny router men det var lika resultatlöst. Min lina 100 ner och 10 upp. Kablarna är cat6. Routern är ASUS RT-AC51U. Jag har läst att man kan byta mjukvaran till Tomato, Padvan eller Merlin. Men jag tycker inte det ska behövas och det är också lite overkill för mig.
Tacksam för alla tänkbara lösningar.

Permalänk
Medlem

@stefabolous: Kan finnas mängder med anledningar. Till att börja med kan du testa att sätta olika SSID:n för 2.4GHz och 5GHz, sen testa hastigheterna för respektive. 5GHz borde ge dig högre hastighet, förutsatt att du är någorlunda nära routern.

Om du kan byta uttag i lägenheten så måste detta innebära att du har ytterligare utrustning. Använder du ASUSen som router eller AP? Har du en annan router? Vad, i så fall? Eller är det bara en switch? Eller menar du att du patchar om inkommande vid varje flytt till ett nytt uttag du gjort?

Rita upp hur ditt nätverk är uppbyggt, så blir det enklare

Visa signatur

---

Permalänk

Dåligt wi-fi

@Gorian:
Tack för svar.

Jag har olika SSID för 2.4 GHz och 5 GHz men jag har samma lösenord till de båda.

Även om jag står 10 cm från routern så är det samma låga hastighet.

Det stämmer att jag har spridningsnät i lägenheten.

Nu har jag inget program för att göra ett flödes/kopplingsschema så jag försöker beskriva det med ord:
från stadsnätet går mitt internet till lägenheten som går vidare in i stadsnätets switch (Packetfront),
därifrån går min LAN kabel till min router.

Ifrån stadsnätets switch går det en kabel till uttagen för spridningsnätet.

Mellan routern och spridningsnätet går det 3 kablar som försörjer en dator, en TV och en blu-ray spelare.

Jag hoppas att beskrivningen kan vara till någon hjälp.

Permalänk
Medlem

@stefabolous: En fullgod beskrivning
- Får du samma hastighet på både 2,4 och 5GHz?
- Kolla om QoS är påslaget. Stäng av det i så fall.
- Kolla så ingen övrig traffic shaping är påslaget.
- Om ovanstående redan gjorts, testa nollställ routern och ställ in på nytt.

Visa signatur

---

Permalänk

@Gorian:
Tack för återkopplingen.

På 5 GHz bandet får jag 27,75 Mbit/s ner och 11,76 upp.

På 2.4 GHz bandet får jag 31,40 Mbit/s (??) ner och 11,79 Mbit/s upp (hastigheten stämmer enligt bredbandskollen).

QoS är inte påslaget.

Traffic shaping (trafikkvotering) är enligt google:

"begränsning av trafiken i ett nätverk enligt regler. Viss trafik får bara tillgång till en begränsad del av kapaciten. Syftet med trafik­kvotering kan vara att säker­ställa att den viktigaste eller mest brådskande trafiken får en grädd­fil."

Här är jag begränsad i mina kunskaper och vet inte hur man reglerar trafiken för att få en gräddfil i trafiken eller hur man avläser trafiken i mjukvaran.

Hoppas återigen uppgifterna gör att en problemlösning kommer närmare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefabolous:

Här kommer ytterligare ett nödrop angående dålig wi-fi. Mitt dåliga wi-fi började efter att stadsnätet gjorde en uppgradering för framtiden. Det sjönk från ca 95 Mbit/s till 30 Mbit/s. Jag kontaktade kundtjänst för stadsnätet för att få en förklaring men de hade inte fått in några liknande andra klagomål från andra kunder. Min operatör hade heller ingen förklaring. Jag provade att flytta routern mellan de olika uttagen i lägenheten (2:a på ca 60 kvm) men det hjälpte inte. Jag köpte en ny router men det var lika resultatlöst. Min lina 100 ner och 10 upp. Kablarna är cat6. Routern är ASUS RT-AC51U. Jag har läst att man kan byta mjukvaran till Tomato, Padvan eller Merlin. Men jag tycker inte det ska behövas och det är också lite overkill för mig.
Tacksam för alla tänkbara lösningar.

Testa med sladd direkt från uttaget. Får du ut 90mbit/s så är det inte fel på nätet, utan lokalt.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras:
Tack för hjälp till att lösa problemet.

Med linan kopplad direkt från stadsnätets uttag till dator så får jag 94,08 Mbit/s ner och 11,82 Mbit/s upp.

Med nätverkskortet på datorn kan jag bara köra wi-fi på 2.4 GHz bandet och får hastigheterna 29,13 Mbit/s ner och 11,81 Mbit/s upp.

Permalänk
Medlem

@stefabolous: Har du testat att mäta på flera enheter, exempelvis telefonen (Bredbandskollen har en app)?

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefabolous:

@Mithras:
Tack för hjälp till att lösa problemet.

Med linan kopplad direkt från stadsnätets uttag till dator så får jag 94,08 Mbit/s ner och 11,82 Mbit/s upp.

Med nätverkskortet på datorn kan jag bara köra wi-fi på 2.4 GHz bandet och får hastigheterna 29,13 Mbit/s ner och 11,81 Mbit/s upp.

Då kan du dra slutsatsen att problemet sitter efter uttaget, dvs. i din utrustning.

Testa att återställa routern. Orsaker som kan leda till detta är saker som t.ex: Dålig router; Dålig/Felaktig koppling (router obryggad från modem, inställd felaktigt som AP etc etc); dålig annan utrustning (mobil etc); felaktiga inställningar (gästnätverk, hastighetsbegränsning/allokering etc)

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras:
Tack för att du återkommer med svar.

Jag har startat om routern som är ny (RT-AC51U) men som iofs kan vara dålig för det.

Eftersom jag har haft bra hastighet förut så har jag svårt att förstå att det är den som är fel/dålig.

Om routern är obryggad från modem, hur rättar man till det?

Om routern är felaktigt inställd som AP, hur rättar man till det?

Min mobil är Samsung Galaxy S5 så den har några år på nacken och det kan vara fel på den.

Om det är felaktiga inställningar med gästnätverk, hastighetsbegränsning/allkolering, vad är meningen med en självkonfiguerande router?

När man läser i forumet om att mikrovågsugnen, grannar m.m kan störa så får jag känslan att jag bor i ett ställverk.

Det är ju uppenbart att jag inte är ensam om problemet med dåligt wi-fi och då lever inte produkten upp till den prestandan som den utlovar.

Du får missförstå mig rätt, det är ingen kritik mot dig utan problemet i sin helhet.

Som ni förstår när ni läser hur jag uttrycker mig så är jag inte uppvuxen med mobiltelefoner och minecraft. Det var telefonkiosker, telefoner i bakelit med nummerskiva, vinylskivor, träskidor med kabelbindningar m.m.

Man känner sig numera omkörd av tekniken. Man kan tro att morsan kommer från något ägg någonstans eller har sitt namn i bibeln. Den första julen hon firade var den första julen man firade.

Om du vill/orkar svara så är du mer än välkommen. Men jag förstår om du gäspande passerar förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefabolous:

@Mithras:
Tack för att du återkommer med svar.

Jag har startat om routern som är ny (RT-AC51U) men som iofs kan vara dålig för det.

Eftersom jag har haft bra hastighet förut så har jag svårt att förstå att det är den som är fel/dålig.

Om routern är obryggad från modem, hur rättar man till det?

Om routern är felaktigt inställd som AP, hur rättar man till det?

Min mobil är Samsung Galaxy S5 så den har några år på nacken och det kan vara fel på den.

Om det är felaktiga inställningar med gästnätverk, hastighetsbegränsning/allkolering, vad är meningen med en självkonfiguerande router?

När man läser i forumet om att mikrovågsugnen, grannar m.m kan störa så får jag känslan att jag bor i ett ställverk.

Det är ju uppenbart att jag inte är ensam om problemet med dåligt wi-fi och då lever inte produkten upp till den prestandan som den utlovar.

Du får missförstå mig rätt, det är ingen kritik mot dig utan problemet i sin helhet.

Som ni förstår när ni läser hur jag uttrycker mig så är jag inte uppvuxen med mobiltelefoner och minecraft. Det var telefonkiosker, telefoner i bakelit med nummerskiva, vinylskivor, träskidor med kabelbindningar m.m.

Man känner sig numera omkörd av tekniken. Man kan tro att morsan kommer från något ägg någonstans eller har sitt namn i bibeln. Den första julen hon firade var den första julen man firade.

Om du vill/orkar svara så är du mer än välkommen. Men jag förstår om du gäspande passerar förbi.

Asus RT-AC51U:
Hastighet
733 Mbit/s, (300+450 Mbps)
Betyder:
300 Mbps hastighet på 2,4 GHz och upp till 433 Mbps i 5 GHz-bandet

Att du då får 30MB/s på WiFi via den routern är alltså helt korrekt.

Vill du få mer än så via WiFi så måste du köpa en router med gigabit-funktion.

ps. Tips är att googla på och förstå skillnaden mellan megabit och megabyte. Uppkopplingshastighet och routerhastighet brukar anges i bit, medan nedladdningshastigheten brukar anges i byte. En byte = 8 bits. Detta innebär att man på en 1000mbit/s-lina kan få hastigheter på upp till 1000/8 = 125 mbyte/s (megabyte brukar förkortas MB medan megabit med Mb eller Mbit).
Det är därför som din router, med en hastighet på 300 mbit/s på 2.4ghz kan ge maximum 300/8 = 37,5megabyte/s, samt 433/8 = 54 megabyte/s på 5ghz.

pps. Du skrev i första inlägget att du har en ASUS RT-AC68U. Den är en betydligt bättre router med hastigheter på 600+1300Mbps, dvs 75MB/s+162MB/s (2.4ghz+5ghz). Använd den istället så kommer du få mycket bättre resultat.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk

@Mithras:

Tack för informationen. Den kastar ett helt nytt ljus över problemet och jag behöver inte längre känna mig tappad bakom en vagn.
Tänk att man fortfarande kunde lära sig något med två hjärnceller som oftast bråkar.

Jag önskar dig och @Gorian en God Jul och Ett Gott Nytt År.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stefabolous:

@Mithras:

Tack för informationen. Den kastar ett helt nytt ljus över problemet och jag behöver inte längre känna mig tappad bakom en vagn.
Tänk att man fortfarande kunde lära sig något med två hjärnceller som oftast bråkar.

Jag önskar dig och @Gorian en God Jul och Ett Gott Nytt År.

Eftersom du skriver att du får 30 megabit i ditt inlägg så faller ju hela Mithras inlägg då han gör antagandet att du menar 30 Megabyte. Jag misstänker att du har mätt mot bredbandskollen? I så fall är det megabit och då är dina siffror dåliga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

@LeonHart:

Tack för ditt inlägg och..

hmm..jaha då börjar hjulen snurra igen. Jag använder alltid bredbandskollen på enheterna (dator och mobilen).

Någonstans får jag börja och ska jag gå på magkänslan så är det en gigabit router jag ska köpa.

Men å andra sidan så är jag som sagt novis och är inte säker. Det känns dumt att köpa ännu en ny router.

Om det är till någon hjälp så visar min wi-fi analyzer att jag har på 2.4 GHz bandet ett signalvärde på -46 dBm och på 5 GHz bandet är signalvärdet -59 dBm.

Om jag har läst på rätt så är signalstyrkan ett minus värde. Ju högre minusvärde desto högre signalstyrka.

Men..jag känner att det snart går en säkring i huvudet på mig så jag tar julledigt och önskar dig en God Jul och Ett Gott Nytt 2018.