Värdering av dator (i5-2320 / HD6870)

Permalänk
Hedersmedlem

Värdering av dator (i5-2320 / HD6870)

Hej!

Lade ut en dator på blocket några veckor sedan med följande annonstext:

Citat:

Hej!

På grund av uppgradering är det dags att sälja min PC från 2012. PC:n är ursprungligen byggd av Komplett som en "Komplett Gamer i05", och har följande specifikationer:

Chassi: Fractal Design Define R3 Black Pearl
Fläktar:1x 120mm Front, 1x 120mm Bak, Ljuddämpat,
ATX, mATX, mITX, USB 3.0

Nätdel: Corsair TX V2 650W PSU
ATX 12V V2.3, 80 Plus Bronze, Standard. 2x 6+2-pin
PCIe, 8x SATA, 140mm Fläkt

Moderkort: MSI B75MA-P45, Socket-1155
m-ATX, B75, DDR3, 1xG3-PCIe-x16, SATA 6Gb/s, USB
3.0, VGA, DVI, UEFI

Processor: Intel® Core i5-2320 Processor
Socket-LGA1155, Quad Core, 3Ghz, 6MB, 95W, w/fan
(Monterad med standardkylare)

RAM: Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 8GB, CL9
Kit w/2x ValueRAM 4GB DDR3

Grafikkort: PowerColor Radeon HD 6870 1GB GDDR5
PCI-Express 2.1, 2xDVI, HDMI, 2xmini-DisplayPort,
900MHz

Optisk läsare: Sony Optiarc DVD±RW Writer, AD-5280S
SATA, DVD±R: 24x, DVD+RW: 8x, DVD-RW: 6x, Bulk,
BLACK

SSD: Samsung SSD 830 Series 128GB 2.5"
SATA 6Gb/s (SATA3.0) 520MB/320MB/s read/write,
Desktop Kit

Hårddisk: Seagate Barracuda® 3TB
SATA 6Gb/s (SATA 3.0), 64MB Cache, 7200RPM, 3.5"
(Bytt år 2014 - efter fel på originaldisken)

Operativsystem: Windows 10 OEM (uppgraderat från Windows 7)

På senare år har jag kört datorn med ett nyare grafikkort, men för försäljning har jag monterat in originalkortet. Originalkortet fungerar fortfarande att spela spel på (klarar t.ex. Overwatch på medium i stabil 60+ fps vid 1080p, GTA V funkar med nöd och näppe på lägsta inställningarna men håller sig för det mesta på 60+ fps i benchmark), men ska man spela de mest krävande spelen eller med högre grafikinställningar rekommenderar jag en uppgradering av grafikkortet. Datorn fungerar även utmärkt som den är som en snabb dator för allmänt bruk.

Datorn säljs nyinstallerad med Windows 10 med alla drivrutiner och uppdateringar installerade och utan några onödiga program. Det är bara att komplettera med bildskärm, tangentbord och mus, och sedan koppla in och köra. Alla delar fullt fungerande, dock saknas skruvar till sidopanelerna. Detta är dock inget större problem eftersom panelerna sitter på plats i alla fall utan skruvar.

Nypris för datorn 2012 var 11 119 kronor (dock då inkl ett mekaniskt tangentbord och webbkamera som inte ingår i försäljningen ovan, sammanlagt värde cirka 1 000 kr, tyvärr särredovisades priset inte på kvittot...)

Idag får du datorn för 5000 kr.

Sådär i efterhand inser jag att jag har begärt ett överpris för datorn. Tror att typ 3000-4000 kronor är närmare rätt pris. Vad tror ni?

Till saken hör att jag har haft två spekulanter som velat ha bara moderkortet (det verkar eftertraktat av någon anledning?) men jag vet inte om det är värt besväret att sälja ut delarna.

Kan tänka mig datorn kan vara spelbar som den är (mindre krävande spel / reducerade inställningar), eller uppgraderad med ett nytt kort. Kan det vara en idé att erbjuda en variant där jag fixar in typ ett R9 290 eller något annat prisvärt begkort i?

Blir en ganska öppen och fri diskussion antar jag. Tacksam för tankar och tips.

P.S. Kan inte använda Sweclockers marknad eftersom mitt konto är för nytt...

Permalänk
Medlem

Datorn som du säljer har gamla komponenter, max 1000-1500 kr, har du tur kanske 2000kr.

Permalänk
Skrivet av Aseth222:

Datorn som du säljer har gamla komponenter, max 1000-1500 kr, har du tur kanske 2000kr.

håller med till 100%

Permalänk
Medlem

mellan 1000-2000kr, din dator kostade runt 8000kr för 6 år sedan att köpa ny -SSD då som du köpt i efterhand

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem

Tycker att 1000-1500 kr låter lite väl lågt, för de pengarna har jag hellre kvar den själv som reservdator.

Känns som att den är värd mer i delar isåfall.

Nätdelen är t.ex. några år gammal t.ex. men helt gångbar idag (300-500 kr?)
Chassi likaså (300 kr-500 kr)
Om moderkortet är eftertraktat kanske jag får några hundringar för det, och redan där är vi uppe i 1000-1500 kr. Och då har jag SSD, hårddiskar kvar. CPUn och GPUn är ju i potatisklass, men det går säkert att kränga för rätt pris...

Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

Sälj i delar så får du kanske mer, allt är dock som sagt gammalt. Vad du gav för datorn en gång i tiden är ju helt ointressant. Vad som är intressant är vad motsvarande prestanda kostar nytt idag, och sedan drar man av xx% på det priset då komponenterna är begagnade.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Chassi: Define Mini C Mobo: ASUS PRIME B450M-A CPU: Ryzen 5 2600 GPU:MSI GTX 1080 Gaming X RAM: Corsair Vengeance LPX 16 GB 3200 MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Tycker att 1000-1500 kr låter lite väl lågt, för de pengarna har jag hellre kvar den själv som reservdator.

Känns som att den är värd mer i delar isåfall.

Nätdelen är t.ex. några år gammal t.ex. men helt gångbar idag (300-500 kr?)
Chassi likaså (300 kr-500 kr)
Om moderkortet är eftertraktat kanske jag får några hundringar för det, och redan där är vi uppe i 1000-1500 kr. Och då har jag SSD, hårddiskar kvar. CPUn och GPUn är ju i potatisklass, men det går säkert att kränga för rätt pris...

Vad tror ni?

Fortfarande 7000-8000krs dator med 6-7 år gamla komponenter (lanseringsdatum) som har noll livslängd kvar och med en cpu som flaskar mellanklass kort i 1080p idag, moderkortet är eftertraktat eftersom de stödjer alla ivy bridge / sandy bridge cpu'er och har PCI-E 3.0 och Sata 3.

Du kan säkert få närmare 2500-3000kr i delar men du får max 2000kr om du säljer den komplett, begagnade chassin är förövrigt inte värt något sålänge de inte är i exceptionell t skick och du hittar nån i närheten som behöver ett eftersom fraktkostnaden är brutal på ett chassi.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av simon15:

Vad du gav för datorn en gång i tiden är ju helt ointressant. Vad som är intressant är vad motsvarande prestanda kostar nytt idag, och sedan drar man av xx% på det priset då komponenterna är begagnade.

Skickades från m.sweclockers.com

Intressant. Låt oss se vad som händer om man tar dig på orden.

Det mesta som finns i maskinen idag går det att få nya delar med jämförbar prestanda.

GPU:n är en Radeon HD 6870. Den är ungefär jämförbar med en Nvidia GT 1030 ny. Källa: http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-6870-vs-Nvidia-GT...

CPU:n är en Intel i5-2320. Den är ungefär jämförbar med en Pentium G4560 idag. Källa: http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-2320-vs-In...

Självklart finns en massa nyanser som inte en ren jämförelse ger, men det handlar om att hamma i samma "ballpark".

För att fylla ut datorn behöver vi ett moderkort, en nätdel, ett chassi och lagring (3 TB hårddisk och 128 GB SSD.

Nätdelen är lite klurig, ska man dimensionera nätdelen för att kunna driva systemet som specat, eller tillräckligt stor för att kunna rymma en GPU-uppgradering (vilket också vore tanken med systemet i fråga?) Båda varianterna vore intressanta att jämföra men då blir mitt inlägg jättelångt, så vi kör på att dimensionera datorn för att kunna driva en 1060 iallafall. Det är ungefär det snabbaste kortet som är meningsfullt att stoppa in i den gamla datorn. Det ger en nätdel på typ 400 W.

Chassit skulle egentligen vara ett likvärdigt med ett Define R3, men jag är snäll och tar ett billigare chassi. Tveksamt om någon skulle bygga en dator med de här specarna i en Define idag. Av samma anledning tänker jag mig ett budget-moderkort.

Behold: the modern potato:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10594319/

Nu vill jag absolut inte råda någon att köpa datorn i konfigurationen ovan. Processorn är lite lagom prisvärd för priset, men grafikkortet har jag svårt att rekommendera någon, när man kan lägga på typ en tusenlapp till och få ett relativt bra kort som ett 1050 Ti istället.

Därför så tar jag bort grafikkortet helt från kundvagnen. Även utan grafikkort finns ju IGP:n för basbehov, och om man vill spela finns uppgraderingsmöjligheterna där, iaf upp till ett 1060 eller 1050Ti. På det sättet är det ganska jämförbart. Då hamnar kundvagnen ovan på 4733 kronor. Sedan måste man lägga på Windows. Ska man göra det "helt rätt" så blir det typ 1200 kronor till, men vi tar en lite mer "gray market" källa som Kinguin, så hamnar man på 5500 kr.

Sammanfattnigsvis: Att köpa en helt ny dator med typ samma prestanda kostar 5500 kronor. Originalpriset på 5000 kr är därför helt upp åt väggarna (vilket jag så klart insåg själv sådär i efterhand.)

Då är det bara en fråga om vad "xx%" är i åldersavdrag på 5 år. 50-70% kanske? Då blir en värdering på 1650-2250 kronor.

Då känner jag ändå att det finns lite validering bakom vad ni sagt tidigare och också fog för mig att känna att det var lite "lowball" med 1000-1500 kronor. Till slut handlar det om att hitta rätt köpare.

Jag tror jag drar ner priset till 2500 kronor. Det blir en stor fet pil och en 50% "price drop", och om någon vill pruta lite så går det med.

Tack

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

moderkortet är eftertraktat eftersom de stödjer alla ivy bridge / sandy bridge cpu'er och har PCI-E 3.0 och Sata 3

Intressant. Det betyder att det finns lite uppgraderingspotential i själva CPU:n också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant. Det betyder att det finns lite uppgraderingspotential i själva CPU:n också.

Njaaa, den CPU'n jag har är den bästa du kan stoppa i ditt moderkort och den presterar likvärdigt med en ryzen 5 så inget att satsa på.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Intressant. Låt oss se vad som händer om man tar dig på orden.

Det mesta som finns i maskinen idag går det att få nya delar med jämförbar prestanda.

GPU:n är en Radeon HD 6870. Den är ungefär jämförbar med en Nvidia GT 1030 ny. Källa: http://gpu.userbenchmark.com/Compare/AMD-HD-6870-vs-Nvidia-GT...

CPU:n är en Intel i5-2320. Den är ungefär jämförbar med en Pentium G4560 idag. Källa: http://cpu.userbenchmark.com/Compare/Intel-Core-i5-2320-vs-In...

Självklart finns en massa nyanser som inte en ren jämförelse ger, men det handlar om att hamma i samma "ballpark".

För att fylla ut datorn behöver vi ett moderkort, en nätdel, ett chassi och lagring (3 TB hårddisk och 128 GB SSD.

Nätdelen är lite klurig, ska man dimensionera nätdelen för att kunna driva systemet som specat, eller tillräckligt stor för att kunna rymma en GPU-uppgradering (vilket också vore tanken med systemet i fråga?) Båda varianterna vore intressanta att jämföra men då blir mitt inlägg jättelångt, så vi kör på att dimensionera datorn för att kunna driva en 1060 iallafall. Det är ungefär det snabbaste kortet som är meningsfullt att stoppa in i den gamla datorn. Det ger en nätdel på typ 400 W.

Chassit skulle egentligen vara ett likvärdigt med ett Define R3, men jag är snäll och tar ett billigare chassi. Tveksamt om någon skulle bygga en dator med de här specarna i en Define idag. Av samma anledning tänker jag mig ett budget-moderkort.

Behold: the modern potato:

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10594319/https://inetimg.se/img/tiny/forum-divider.pnghttps://www.inet.se/kundvagn/bild/10594319/

Nu vill jag absolut inte råda någon att köpa datorn i konfigurationen ovan. Processorn är lite lagom prisvärd för priset, men grafikkortet har jag svårt att rekommendera någon, när man kan lägga på typ en tusenlapp till och få ett relativt bra kort som ett 1050 Ti istället.

Därför så tar jag bort grafikkortet helt från kundvagnen. Även utan grafikkort finns ju IGP:n för basbehov, och om man vill spela finns uppgraderingsmöjligheterna där, iaf upp till ett 1060 eller 1050Ti. På det sättet är det ganska jämförbart. Då hamnar kundvagnen ovan på 4733 kronor. Sedan måste man lägga på Windows. Ska man göra det "helt rätt" så blir det typ 1200 kronor till, men vi tar en lite mer "gray market" källa som Kinguin, så hamnar man på 5500 kr.

Sammanfattnigsvis: Att köpa en helt ny dator med typ samma prestanda kostar 5500 kronor. Originalpriset på 5000 kr är därför helt upp åt väggarna (vilket jag så klart insåg själv sådär i efterhand.)

Då är det bara en fråga om vad "xx%" är i åldersavdrag på 5 år. 50-70% kanske? Då blir en värdering på 1650-2250 kronor.

Då känner jag ändå att det finns lite validering bakom vad ni sagt tidigare och också fog för mig att känna att det var lite "lowball" med 1000-1500 kronor. Till slut handlar det om att hitta rätt köpare.

Jag tror jag drar ner priset till 2500 kronor. Det blir en stor fet pil och en 50% "price drop", och om någon vill pruta lite så går det med.

Tack

Det kanske bara är jag som tänkte på detta men du verkar ju redan vet vad du tänker sätta ut den för så var det kanske lite onödigt att fråga. En sak som du har glömt när du jämför med nya saker är att dom har Garanti!. Windows hittar man ganska ofta här på marknaden för 3-500kr beroende på version.
Men sen kan du ju sätta ut den här på marknaden för då får du oftast vad sakerna är värda.
Lycka till med försäljningen

Mvh PG

Visa signatur

Win 10 PRO | I9 9900K | Asus Z390-F | Asus DUAL 4070| Deepcool Captain 240 RGB | Corsair Vengeance 32GB RGB PRO

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Oliver91:

Njaaa, den CPU'n jag har är den bästa du kan stoppa i ditt moderkort och den presterar likvärdigt med en ryzen 5 så inget att satsa på.

Det är väl en fråga om hur man ser det för att se om det är "värt att satsa på". Finns väl en anledning att de går för över 1000 kr på eBay... men jag håller med om att det låter lite för dyrt som samma single-thread-prestanda som Ryzen 5 med sämre multi-thread-prestanda. Ändå en fullt gångbar CPU för att spela på i 2017 tänker jag.

One man's trash, another man's treasure, kan man väl sammanfatta det som

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddglutt:

Det kanske bara är jag som tänkte på detta men du verkar ju redan vet vad du tänker sätta ut den för så var det kanske lite onödigt att fråga. En sak som du har glömt när du jämför med nya saker är att dom har Garanti!. Windows hittar man ganska ofta här på marknaden för 3-500kr beroende på version.
Men sen kan du ju sätta ut den här på marknaden för då får du oftast vad sakerna är värda.
Lycka till med försäljningen

Mvh PG

Bra poäng! Men jag tänker ändå att det måste vara inbakat i "värdeminskningen" jämfört med en ny produkt... värdeminskningen är ju just eftersom grejerna har begränsad förväntad livslängd jämfört med nytt, inte för att de är långsammare. Hade det bara handlat om prestanda så hade man ju bara tagit priset på nytt med jämförbar prestanda utan att dra av något.

Hur som helst, jag har redan lagt upp annonsen i fråga. Jag återkommer när/om jag får grejerna såld och till vilket pris, så får vi se vilken värdering som var bäst

Permalänk
Medlem

Alltså, 1500, max 2000 är ett rimligt pris. Du övervärderar delarna helt enkelt.

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Hedersmedlem

Hej!

Gjorde som jag sade tidigare och lade upp annonsen för 2500 kronor. På 24 timmar hade jag fått flera intressenter varav två som bjöd fullpris, en till som ville pruta lite, ett skambud och några frågor. Med det intresset känns det som att det hade kunnat finnas utrymme för ett något högre pris (ett par hundringar på sin höjd) med tanke på att de två seriösa intressenterna dessutom inte hade något emot att betala 300 kr i frakt med Blocketpaketet.

Nu är hur som helst datorn iväg till köparen, och sålänge inget skumt händer så är den då såld till det priset. Om det beror på att Blocket-priser i allmänhet är högre än av ni är vana vid på Sweclockers marknad, eller om det är en psykologisk fråga (utförlig annonstext och "sänkning" på 50% i pris) får ni avgöra.

Tack för hjälpen, hur som helst. Jag uppskattar att ni tog er tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Hej!

Gjorde som jag sade tidigare och lade upp annonsen för 2500 kronor. På 24 timmar hade jag fått flera intressenter varav två som bjöd fullpris, en till som ville pruta lite, ett skambud och några frågor. Med det intresset känns det som att det hade kunnat finnas utrymme för ett något högre pris (ett par hundringar på sin höjd) med tanke på att de två seriösa intressenterna dessutom inte hade något emot att betala 300 kr i frakt med Blocketpaketet.

Nu är hur som helst datorn iväg till köparen, och sålänge inget skumt händer så är den då såld till det priset. Om det beror på att Blocket-priser i allmänhet är högre än av ni är vana vid på Sweclockers marknad, eller om det är en psykologisk fråga (utförlig annonstext och "sänkning" på 50% i pris) får ni avgöra.

Tack för hjälpen, hur som helst. Jag uppskattar att ni tog er tid.

Blocketpriser är fantasipriser.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.