Permalänk
Medlem

Som jag nämnt tidigare så stöder mitt RAID/controller kort idag bara <2TB diskar & SATA2. Och jag har kopplat dessa diskar till unRAID som virtuella diskar i RAID0. Nu verkar det som om jag får tag i ett bättre kort i morgon (IBM ServeRAID M1015) som stöder upp till 6TB & SATA3.
Min fråga är då: kan jag behålla allt ; OS + diskarna med data eller måste jag börja om från början och installera om allt igen? Eller kommer unRAID att fixa att att jag byter RAID kort? Kommer inte att köra RAID0 sen utan JBOD , som tydligen ska finnas på det nya kortet.

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomSH:

Som jag nämnt tidigare så stöder mitt RAID/controller kort idag bara <2TB diskar & SATA2. Och jag har kopplat dessa diskar till unRAID som virtuella diskar i RAID0. Nu verkar det som om jag får tag i ett bättre kort i morgon (IBM ServeRAID M1015) som stöder upp till 6TB & SATA3.
Min fråga är då: kan jag behålla allt ; OS + diskarna med data eller måste jag börja om från början och installera om allt igen? Eller kommer unRAID att fixa att att jag byter RAID kort? Kommer inte att köra RAID0 sen utan JBOD , som tydligen ska finnas på det nya kortet.

Tänk på att flasha om ditt nya kort. JBOD är inte lika bra som att konvertera kortet till ett rent HBA-kort. Googla "cross flash M1015".

Du behöver inte installera om unRAID. unRAID går efter vad diskarna heter (modell nr + serie nr) så bör köra igång automatiskt. Annars kan du bara gå in på Tools > New Config och välja dina diskar på nytt. Ingen data kommer att försvinna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tudz:

Tänk på att flasha om ditt nya kort. JBOD är inte lika bra som att konvertera kortet till ett rent HBA-kort. Googla "cross flash M1015".

Du behöver inte installera om unRAID. unRAID går efter vad diskarna heter (modell nr + serie nr) så bör köra igång automatiskt. Annars kan du bara gå in på Tools > New Config och välja dina diskar på nytt. Ingen data kommer att försvinna.

@TomSH

Om du tidigare kört dina diskar som individuella raid0 så kommer nog datan att försvinna om du byter till ett HBA kort.

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Det har du helt rätt i. Jag missade att han körde raid0 just nu.

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svar. Enligt säljaren ska kortet vara flashat till TI (=Straight pass through no RAID).
Jag fick med en kabel som jag tror är en SAS SFF-8087 --> 4x SATA. Men min server (Dell T610) har även SFF-8087 på bak-planet (där alla kontakter till diskarna sitter). Alltså behöver jag en SAS SFF-8087 <--> SAS SFF-8087 kabel mellan kortet och bakplanet. Dessa växer tydligen inte på träd utan är svåra att hitta, men hittat på Dustin och Mullet . Dustin vill ha 1159kr för 0,75m och Mullet 131kr. Är det verkligen samma sorts kabel?? Om Mullet kabeln funkar så blir det nog 2 såna. Även om jag köpt en hel del från Dustin och aldrig hör om Mullet tidigare.
( bilder som en annan lagt upp på T610 )
Edit: sideband..? ingen aning om jag behöver "sideband" men mullet kabeln har det iallafall..

Mer frågor..
Skulle visa "hot swap disk caddy" för grabben och då började servern skicka error-mejl så nu var det testat och fungerar ... Men nu har även servern paritets fel och ett rött kryss. Hur ska jag tolka detta? Och vad gör jag?
Bild 1 (innan hot swap) och bild 2 efter.
Edit: efter omstart så var paritets-disken inte kopplad. Valde disken och nu står det att pariteten måste räknas om(?) Är det alltid så om man tar ut/in en disk och inte stänger av servern?
... nä det var fel disk... paritets-disken hittas inte..

?sideband? & omstart server
Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Kan hd problemet ha med att du kör alla hd i en separat raid0?
Vilket gör att unraid aldrig kommer att ha lika bra kontroll över dom.
Dvs moderkortet/perc kortet kanske inte stödjer hotswap utan en mjukvara som körs ovanpå som fixar det stödet som idetta fallet då är unraid men då unraid ej har full kontroll tack vare raid0 så kanske det ballar ur.

När pariteten "räknas om" betyder att disken behöver skriva ny paritets data vilket givetvis innebär att all exitsterande data går förlorad så kopplar/väljer du fel disk dit och räknar om paritet så är den datan finito.

Ang kabel så kostar SAS SFF-8087 till sata inte många $ på ebay/aliexpress/etc.
Så jag gissar på att mullet är om inte 100% samma (kvalitet) i alla fall är en kabel som kommer funka.
Och att det är en sådan artikel som dustin har en enorm marginal på.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Kan hd problemet ha med att du kör alla hd i en separat raid0?
Vilket gör att unraid aldrig kommer att ha lika bra kontroll över dom.
Dvs moderkortet/perc kortet kanske inte stödjer hotswap utan en mjukvara som körs ovanpå som fixar det stödet som idetta fallet då är unraid men då unraid ej har full kontroll tack vare raid0 så kanske det ballar ur.

Jag kunde inte hitta disken i unRAID men när jag gick in i PERC:ele mjukvaran så fanns alla fysiska diskar där. Den disken som inte fanns i unRAID hade tappat kopplingen till den virtuella disken (RAID0) . Efter att jag skapat en så koppling (FD -> VD) så dök den upp i unRAID igen. Så ja, det är nog som du skriver ovan. Enligt manualen har kortet hot-swap på fysiska diskar.

Citat:

När pariteten "räknas om" betyder att disken behöver skriva ny paritets data vilket givetvis innebär att all existerande data går förlorad så kopplar/väljer du fel disk dit och räknar om paritet så är den datan finito.

Jag valde fel disk först men då vägrade unRAID att räkna ut ny paritet pga den disken jag valt inte var den största disken. Lite tur där kanske ...

Citat:

Ang kabel så kostar SAS SFF-8087 till sata inte många $ på ebay/aliexpress/etc.
Så jag gissar på att mullet är om inte 100% samma (kvalitet) i alla fall är en kabel som kommer funka.
Och att det är en sådan artikel som dustin har en enorm marginal på.

Jag har hittat SFF-8087 <> SFF-8087 kablar på Aliexpress också och de kostar ca 8USD/st. Fast då tar det en månad (minst) att få hem dem och så lång semester har jag inte... Mullet har fått bra kritik på Prisjakt så jag tror jag chansar på dem.

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Tänkte testa Ubuntu som VM under unRAID för att köra Handbrake och koda om DVD filmer. Dessa är rippade till VOB-filer med alla menyer, ljudspår, texter osv (funkar i VLC men inte i PLEX).

Fråga 1. Är detta en bra setup av Ubuntu för Handbrake? Jag har 16GB RAM totalt. Prioriterar Handbrake när den körs. (Man skulle visst välja core's i grupper.) Ubuntu setup

Fråga 2. Måste jag konvertera från VOB till MP4/MKV? Eller fixar PLEX transcoding direkt på servern? Jag fick det inte att funka iaf.

Fråga 3. MP4 eller MKV container? Testade en MKV men den började alltid om från början och jag kunde inte hoppa framåt i den.. (?) Det kanske blev nåt fel i omkodningen. Vill gärna ha med menyer och texter om det går. Dvs möjlighet att välja text eller inte.

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Installerat Ubuntu & Handbrake som VM men kan inte komma på hur jag får filer i SMB-shares att dyka upp i Ubuntu. Nåt som vet hur man gör? Hade helst använt samma kataloger för både SMB & NFS(?). Är det möjligt?

Edit: under Settings\Network Services\NFS .. välj enable NFS: = Yes

Ps. Hittade en app "VNC Viewer for Google Chrome" och den är MYCKET snabbare än "VNC remote" i unRAID.

Hittat svar hur aktivera NFS.
Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem

Själv kör jag xubuntu istället för ubuntu då det är lite lättar att dra runt xfce.
Sen kör jag TV=Teamviewer istället för VNC är ungefär samma hastighet som vnc men det som är dealbreakern för mig gällande vnc är att clipboard funkar skitdåligt och i TV funkar det nästintill 100%.
O för mig som i stort sett enbart kör jdownloader i xubuntu vm'en och högerklickar sen väljer kopiera på 99,9% av allt jag laddar ner som då automatiskt poppar upp i JD (om TV är öppet givetvis) så är det ju rätt viktigt med fungerande clipboard.

Dom få gånger jag gör någon omkodning av nåt så blir det till mkv (mkv ska ju ha ett betydligt bättre stöd för fler/olika codecs) som alltid funkat bra, men jag vill ej ha all extra skit med heller.
Och det är då på spelburken jag gör detta så ang handbrake o ubuntu så vet i faen.

För att se SMB eller NFS shares i ubuntu/andra vm´s så behöver du mounta dom som i vilken annan os installation som helst.
Jag har mountat min chache drive i xubuntu som JD laddar ner till.
Och är gjort genom fstab.
Min ser ut så här.

# /etc/fstab: static file system information. # # Use 'blkid' to print the universally unique identifier for a # device; this may be used with UUID= as a more robust way to name devices # that works even if disks are added and removed. See fstab(5). # # <file system> <mount point> <type> <options> <dump> <pass> # / was on /dev/vda1 during installation UUID=d11c3457-1fcf-4ce6-a926-3b9c22ad23e8 / ext4 errors=remount-ro 0 1 # swap was on /dev/vda5 during installation UUID=4772dcbe-1e44-43b0-bb9b-1d50c22b172e none swap sw 0 0 skit /home/grizzly/skit 9p trans=virtio,version=9p2000.L,_netdev,rw 0 0

Och det är
skit /home/grizzly/skit 9p trans=virtio,version=9p2000.L,_netdev,rw 0 0
jag lade till längst ner för att mounta chache disken som i mitt fall heter skit.
/home/grizzly/skit är foldern i xubuntu som du behöver göra först.

Det övriga kommer jag ej ihåg exakt varför och vad dom gör men innan jag hittade just den "linjen" genom google så funkade det inet alls bra med att xubuntu tappade smb hela tiden o bara en omstart fick tillbaks den.

Men googlar du på 9p trans=virtio,version=9p2000.L,_netdev,rw 0 0 så hittar du en hel del.

Dvs lägg till det du vill i fstab o starta om ubuntu så ska smb sharen vara mounted.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

En liten fundering till er andra unRAID-användare. Hur ofta kör ni en "Parity Check"? Kör själv en gång i månaden men funderar på om det är nödvändigt alternativt för sällan.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

3-4 gånger om året här.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Kör varje söndag natt. Finns det nån nackdel att köra "för ofta" ?

Visa signatur

Server: Dell PowerEdge T610 - 2x Xeon E5620 / 16 GB ECC
Perc 6/i - 8x SATA-2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TomSH:

Installerat Ubuntu & Handbrake som VM men kan inte komma på hur jag får filer i SMB-shares att dyka upp i Ubuntu. Nåt som vet hur man gör? Hade helst använt samma kataloger för både SMB & NFS(?). Är det möjligt?

Edit: under Settings\Network Services\NFS .. välj enable NFS: = Yes

Ps. Hittade en app "VNC Viewer for Google Chrome" och den är MYCKET snabbare än "VNC remote" i unRAID.

Handbrake finns som docker annars, om du vill kika på de, använder de själv ibland

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Då var det dags att prova Unraid. Filerna till usb-stickan kopierad. Har Ubuntu Server nu men vill prova Unraid. Bara läst denna tråd och kollat på deras guide videos så vi får se om jag kommer någon stans. Säkerhetskopierat allt på Linux Serven ifall något blir tokigt.
Ska se om jag klarar:
1 Köra Pia VPN
2. Installera Rutorrent
3. PlexServer
4. Flytta över mina Virtualbox VM och köra dem. Ttror att man först måste avinstallera Oracle VM VirtualBox Extension Pack på maskinerna.

Ska bara byta kylare i servern sedan kör jag

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: kul att du vill testa! Rtorrent+rutorrent och plex finns som dockers och är hur enkelt som helst att köra flytta över vms ska gå vad jag vet

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

@LudvigLindell: Kom aldrig igång idag. Bytte ju kylare och datorn hängde sig ideligen i Ubuntu. Höll på länge att felsöka och sedan visade sig felet vara löjligt banalt
Men nu testar jag och har två USB diskar att leka med. De går väll att ta bort sedan?

Tog 80 GB SSD-usb som cach och 400 GB usb-disken som vanlig lagring. Tror inte mina lagringsdiskar rörs men har backup ifall.

Jag tänkte att om jag kör fullt ut, hur flyttar man backuppen från usb-disken på 6 TB till Unraid. Går den montera på något sätt eller får man köra över nätverket vilket nog tar en jädrans tid plus att min Windowsdator måste vara på hela tiden.
PS - hittade en lösning: https://wiki.lime-technology.com/Copy_files_from_a_NTFS_drive

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Midnight commander finns installerat på unriad vilket är en filbrowser som körs med en gui i terminal (command line).
Funkar väldigt bra o är rätt enkelt att förstå sig på även för en linux nolla som mig.

Du startar MC genom att logga in genom ssh med root som namn och inget lösenord (dvs det som är unraids standard) så länge du inte har ändrat detta vill säga.
Sen när du är inloggad som root skriv bara mc o tryck enter så poppar MC upp.
Har du skärm kopplad till unraid så går det ju även att starta/köra MC den vägen med.

Sen finns det ett plugin för att montera andra diskar än dom som är i arrayen och cache disken.
https://forums.lime-technology.com/topic/44104-unassigned-dev...
Jag har dock ej använt just detta plugin men jag använde snap som var ett liknande plugin för tidigare unarid versioner och snap funkade bra.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Har Unassigned och körde Krusaders men undrade varför det gick så fort. Förklaringen var att Krusaders inte tog med alla filer i mapparna. Tar och kopplar ut Backup-disken och sätter den i min gamla NUC och kör SyncBack över nätverket. Kommer ta tid men är nog värt det. Tippar på 3-4 dagar långsammare.

Lite väl kul det här. Ja faktiskt!

Min Setup

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Midnight commander finns installerat på unriad vilket är en filbrowser som körs med en gui i terminal (command line).
Funkar väldigt bra o är rätt enkelt att förstå sig på även för en linux nolla som mig.
.....

Har testat MC nu och var tvungen när jag skulle ha över VPN-filerna vilket inte Krusader hade rättigheter till. Javisst är det enkelt för att vara ett program som körs i terminal. Bra när man flyttar filer.

@LudvigLindell:

1 Köra Pia VPN - Klart
2. Installera Rutorrent - Klart
3. PlexServer - Tror jag inte ska vara några problem men väntar tills alla filer har flyttats över från BackUp.
4. Flytta över mina Virtualbox VM och köra dem - Inte på min "måste nu lista" och det är ingen OEM licens på min Windows 7 så varför inte göra en ny från scratch.

Ser mig som klar med testningen och det är bara att köpa en licens. Blir nog Plus för $89. Kan ju hända att jag pluttrar i 2 diskar till.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Blev less på att kopiera filer över ett Windows system med alla "no righs" så och kör Midnight commander för att kopiera de återstående filerna. Valde overwrite all. Tar 3 timmar så helt okej att köra putty på spel-dator men använder min NUC som ändå alltid står på som ip-kamera server.

Tycker fortfarande detta är enormt roligt
Fast köra Putty över Windows är ett risktagande = Snälla Windows, få inte för dig att du ska uppdatera dig nu för att sedan starta om!

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Yep rätt kul!
I alla fall tills man till slut gör en tabbe o behöver börja om

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666: Går ju att kopiera stickan Kan man göra när man tycker det fungerar bra.

Ska ha in min BackUp disk på 6TB i arrayen. Tänkt byta ut en av mina 2 TB men gör ändå en Preclear som man egentligen bara behöver gör om man utökar. Men kanske utökar, beror på om jag får plats med disken. I alla fall så tar Preclear enormt lång tid. Första steget med avläsning avklarat över natten och nu andra steget då den ska skriva och räknar med att det är färdigt kl 22 idag. 5% per halvtimma (600 GB/h).

Råkade även ut för att SATA-kabeln till en av diskarna hoppat ur. Trodde först det var diskfel. Och hade ju ändå kanske tänkt byta ut en av diskarna. Men med SATA-kontakten rejält i godkändes den igen som ny disk och en liten rebuild tog fart.

Skulle nog behövt ett större chassi än mitt Corsair 350D. Har bara 2 HD-platser så fått bygga upp det hela med snusdosor men är lite rädd för att det blir tungt för understa disken.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Ett tips är att handla på dig en/ett par rulle/ar hålband.
http://www.biltema.se/sv/Bygg/Monteringsdetaljer/Ovrigt/Monta...
Dessa funkar finfint att ha 3 heller 4 band och sen montera hd i dom.
Förbannat bra till en massa annat med.
Se bara till att du ej tar ett som inte har tillräckligt små hål för hd skruvarna.

Själv har jag moderkort/psu/ligger till min unraid löst i en övre garderob som har ventilation.
Och jag har tre band som hd montering ett i mittersta skruvhålet på ena sidan och två på dom två yttre skruvhålen på andra och har 12st hd i en lång rad.
Vilket är vad som går in i garderoben på bredden så blir det fler hd så blir det att bygga på höjden.
Sen har jag monterat 4st 120mm (eller var det 140mm???) fractal design fläktar (dom mest lågvarviga som fanns då) med hålband med så hd får lite fläktning.

Sen lägger jag hela hd "bygget" på ett par dämpkuddar för högtalare.
Utan nåt emellan så vibrerar det rät bra i garderoben med ett jävla liv men med kuddar så försvinner det helt och hållet även om man lägger örat imot träet.

Tex några av dessa http://www.ljudfokus.se/stativ-och-fasten/spikes-fotter-for-h...
Har även spelburken står på ett par kuddar med (som är ett fractal design XL som har gummi fötter men dom dämpar inte tillräckligt).

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

@grizzly666:
Hatar ljud och vibrationer så har bara SSD i min speldator och spelen som inte får plats installerar jag på servern. Hoppas det funkar lika bra på Unraid som med UBuntu.

Har skruvat färdigt nu. Den 2 TB disken som trilskades innan bytte jag ut mot en 4 TB WD my Book som kom med UPS i förmiddags. Inte svår att ta ut ur hårddiskskalet. Sedan gjorde jag samma med min 6TB. Fanns med gummifötter på sidan man kan flytta till botten så två diskarna kunde jag stapla. Tog sedan den ihåliga frigoliten som my Book var packad i och staplade resten med dem. Då var man färdig med detta och 721 kr fattigare för licens om 12 enheter.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Om man utökar till ytterligare en disk och den är större än Parity disken är det väll bara att stoppa sin Array och ställa sin gamla Parity som vanlig disk och ange den nya som Parity disk (när utbytesdisk 2 är färdig)?

PS - Den större 6TB-disken är redan precleared (tog två dagar) och fysisk kopplad men inte monterad i mjukvaran.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Om man utökar till ytterligare en disk och den är större än Parity disken är det väll bara att stoppa sin Array och ställa sin gamla Parity som vanlig disk och ange den nya som Parity disk (när utbytesdisk 2 är färdig)?

PS - Den större 6TB-disken är redan precleared (tog två dagar) och fysisk kopplad men inte monterad i mjukvaran.

https://s5.postimg.org/7i3qejz2v/new_disk.png

Sitter med mobilen och kan inte googla. Sök på något i stil med "unraid replace parity drive with larger drive". Gjorde samma sak själv i början på sommaren, det finns en funktion för att kopiera data från paritetsdisken till den nya disken för att slippa bygga en ny paritet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Kan unRAID vara något för mig?

Vill i stortsett ha en NAS där jag kan stoppa in hårddiskar och dela ut allt det som en stor "klump" på nätverket via SMB, alltså en enda share.
Allt som ska ligga på hårddiskarna är tv-serier och filmer, alltså saker som går att ersätta, därför jag inte är så brydd om externa backups/"riktiga säkerhetskopior" då allt går att fixa fram igen (jag har kvar original DVD/Blu-Ray kvar t.ex.), men typ RAID5 eller RAID6 vore bra, så ifall en HDD dör kan jag enkelt stoppa in en (eller två om RAID6) nya hårddiskar och allt är bra igen.

Går det enkelt (och billigt) att fixa med unRAID, eller ska jag fortsätta spara till vad jag planerat, en 8-bay Synology (vilket är enkelt, men väldigt dyrt.)

(Vet att unRAID är mjukvara, så vad jag menar när jag frågar om det är enkelt, är hur enkelt det är att konfigurera in fler hårddiskar och så. När det gälller hårdvara antar jag att valfri dator (typ en i3 baserad) med rätt antal SATA portar är kravet för vad jag vill göra.)

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

Kan unRAID vara något för mig?

Vill i stortsett ha en NAS där jag kan stoppa in hårddiskar och dela ut allt det som en stor "klump" på nätverket via SMB, alltså en enda share.
Allt som ska ligga på hårddiskarna är tv-serier och filmer, alltså saker som går att ersätta, därför jag inte är så brydd om externa backups/"riktiga säkerhetskopior" då allt går att fixa fram igen (jag har kvar original DVD/Blu-Ray kvar t.ex.), men typ RAID5 eller RAID6 vore bra, så ifall en HDD dör kan jag enkelt stoppa in en (eller två om RAID6) nya hårddiskar och allt är bra igen.

Går det enkelt (och billigt) att fixa med unRAID, eller ska jag fortsätta spara till vad jag planerat, en 8-bay Synology (vilket är enkelt, men väldigt dyrt.)

(Vet att unRAID är mjukvara, så vad jag menar när jag frågar om det är enkelt, är hur enkelt det är att konfigurera in fler hårddiskar och så. När det gälller hårdvara antar jag att valfri dator (typ en i3 baserad) med rätt antal SATA portar är kravet för vad jag vill göra.)

Skrivet från Mobilen
Jag kör med I5 och just kommit igång och det verkar fungera bra. Jo jag tror att unRaid just är det rätta för dig också. Rätt enkelt om man klarar av att inte tänka dator när man ska planera sin diskuppsättning. Varit lite virrig i tråden innan men ska försöka göra en enkel sammanfattning om hur jag startade:
Skriver på min dator

1 .Började med denna tråd och titta på denna mans videoklipp: https://www.youtube.com/channel/UCZDfnUn74N0WeAPvMqTOrtA/sear...
2. unRaid installeras på en USB sticka man bootar från (går ej från en hårddisk). Gjorde detta och botade upp serven med 2 hårddiskar jag använder som test. Gick ut ur garderoben och satte mig vid min dator från denna sida och kollade detta klipp medan jag installerade och följde instruktionerna:

3. Termer hur jag tror att de ska tolkas:

  • Flash: USB-Stickan man bootar systemet från

  • Cach En 128 GB SSD som ska snabba upp fildelningen i nätverket

  • Disk 1,2,3 osv Arryen eller den stora sammanslagningen av alla diskar

  • Parity: Kan bara vara den största disken och håller reda på datan om en disk går sönder

  • precleared: Om man sätter i en disk till ska man använda detta plughin (kolla YT kanalen jag hänvisar till) som gör massor och för 6 TB tog två dagar. Gör man det inte innan man lägger i en ny disk i Arryen så görs det ändå men man kan inte använda sin lagring och tar lika lång tid. Behövs inte göras om man ersätter en disk som blivit skadad men rekomenderas

4. Kopiera sin gamla data kan man göra på olika sätt och beskrivs om man letar på kanalen https://www.youtube.com/channel/UCZDfnUn74N0WeAPvMqTOrtA/sear... men för mig tog hans program/plughin Krusaders inta alla filer i mapparna så görs bättre från en annan dator med tex putty SSH och man skriver kommandot MC (finns siffror längst ner i MC som utför kommandon men betyder F1,F2 osv). Tex slår man F5 för kopiera så betyder det att den raden (mapp/fil) man står på kopieras till det andra fönstret. Men enklast är att köra över nätverket även om det tar lång tid och då särskillt om unRaid inte har tuggat färdig din Array och alla lampor lyser grönt.
Midnight Commander

5. Tar det hit så länge.....

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]