Permalänk
Medlem

Pc bootar inte o fläktar går på max

Lite strul me datorn min. Ett par bekanta misstänker moderkort problem.

Skulle starta datorn imorse (funkade igårkväll utan problem) så starta jag sen o nån fläkt går på fullt o ingenting händer. Hade samma problem för ett tag sen då tog jag ur ena ram mitten o då funka det och senare på kvällen funkade båda ram stickorna. Idag gjorde jag samma sak o tog ur båda men ingen funka. Sen helt plötsligt funkar de med ena ram stickan i. Kör lite ccleaner osv i ca 2h utan problem o stängde av sen och åkte iväg sen kom hem o skulle starta då vägrar den igen. Provade med båda minnena utan lycka. Tog ur ena minnet o satte dit de igen o då funkade de efter en stund men märkte att cpun hoppade i hastighet väldigt mkt. Gick från 3.40ghz ner till 2.71 sen upp till 3.70 typ o sen ner igen o % användningen på cpun hoppade mellan 40% o ibland ner till 0%. Inga temps var höga eller nånting sånt.

Vad kan va felet..

Specs: i5 3570k stock. 2st 2x4gb team group xtreem 2400 körs i 1333mhz i ett intel dh67bl moderkort med nvidia gtx 750ti

Permalänk
Medlem

Har du ett tredje minne så kan du ju testa med det. Men vad menar du när den inte startar? Händer absolut ingenting?

Permalänk
Medlem

Har du testat köra Minnena i de andra slotsen?

Visa signatur

Intel i5 13600K- RTX 3060 - 32 GB Corsair Vengeance 3000 MHz DDR4

Permalänk
Medlem

Det är inte bioset som har auto uppdaterat sig då? Råkade ut för det för ett tag sedan med en dator som vägrade starta då bioset det uppdaterade till hade någon bugg i sig.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av nisse007:

Det är inte bioset som har auto uppdaterat sig då? Råkade ut för det för ett tag sedan med en dator som vägrade starta då bioset det uppdaterade till hade någon bugg i sig.

Trodde inte BIOS kunde autouppdatera sig, det kräver input från människa...

Permalänk
Medlem

Det låter som att det skulle kunna vara CMOS-batteriet på moderkortet som har dött. Om du köpte ditt moderkort på release är det ju närmare 6 år gammalt nu, ungefär motsvarande livslängden på ett CMOS-batteri. Är datum- och tidsinställningarna korrekta när datorn går igång? Det kanske låter lite långsökt, men enkelt att avfärda i alla fall om du testar med ett nytt batteri.

Läs också: https://www.reddit.com/r/buildapc/comments/3wn2d8/discussion_...

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen:om cmos batteriet på moderkortet är dött gör väl inte så att datorn inte startar? har kört datorer på dött bios batteri och då har klockan etc bara noll ställt sig och visat fel .

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen: Jag har en näst intill antik laptop, "BIOS-batteriet" är stendött men laptopen går igång varje gång för det. Det enda som händer när jag dragit ur sladden till laddaren är att datum & tid nollställs och jag måste ändra det för att slippa problem längre fram pga felaktigt datum & tid.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Surxx:

@Barbaskoen:om cmos batteriet på moderkortet är dött gör väl inte så att datorn inte startar? har kört datorer på dött bios batteri och då har klockan etc bara noll ställt sig och visat fel .

Skrivet av Techs:

@Barbaskoen: Jag har en näst intill antik laptop, "BIOS-batteriet" är stendött men laptopen går igång varje gång för det. Det enda som händer när jag dragit ur sladden till laddaren är att datum & tid nollställs och jag måste ändra det för att slippa problem längre fram pga felaktigt datum & tid.

Jag säger inte emot er, men tänkte att det kan vara värt att testa när det är så enkelt att avfärda? Läs tråden jag länkade också, det har fungerat för andra.

Visa signatur

Case Ghost S1 Limestone || CPU Ryzen 2600x || GPU RTX 2080 FE
SSD Samsung 1TB 860 m.2 || PSU Corsair SF600 v2 || MB Asus X470-I Gaming
RAM G.Skill Trident Z 16GB CL14 3200MHz ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barbaskoen:

Jag säger inte emot er, men tänkte att det kan vara värt att testa när det är så enkelt att avfärda? Läs tråden jag länkade också, det har fungerat för andra.

Det är inte fel att köra med uteslutningsmetoden så du är inte helt ute och cyklar

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

@Barbaskoen: Blir bios instabilt så kan datorn bli knäpp så ja då kan det vara värt

Permalänk
Medlem

Oj här hade de svarats. Sorry för sent svar. Ang klocka o datum så är de rätt inställt. Och till svar på frågan om va som menas med att den inte startar så är de såhär. Chassit centurion 534 har 2st blå dioder fram ena lyser konstant o andra lyser/blinkar om hårddisken jobbar vad jag fått för mig. Sen lyser de grönt på ett annat ställe i fram när datorn fungerar men när jag trycker på startknappen blinkar inte "hårddisk lampan" samt att de lyser rött och orange istället för grönt. Och de som händer som sagt är att den går igång men inget händer förutom att fläktarna går på fullt. Lyckades ju få igång den igår med endast ett ram minne i den slot som e närmast cpun. Men då var de först som innan att den inte ville. Den stog o tugga i 3-5 sek sen starta den om o de lös rött o de fortfarande men fläktarna hade lugnat sig. Sen starta den om igen o gick som vanligt. Står ingenting på skärmen när den hoppade igång heller. Alltså inget meddelande om något. Utan boot bilden (bios bilden som kommer upp) gick som vanligt och sen kom den svarta bilden i 2 sekunder sen kom jag in i windows. Men de va då jag märkte att cpun betedde sig konstigt med o gå upp o ned i hastighet med. Hade task manager uppe hela tiden o utan o ha något igång så pendla hastigheten o ibland gick cpu. Nätverk och hårddisk användning ner på 0% medans ram användning var på 45% med. Kanske ska va så men reagerade mest på dedär att cpun hoppade så mkt i ghz hastigheten. Svårt o förklara när man inte är så kunnig :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Tänkte på har läst om när andra fått problem med trasigt moderkort eller ramminnen så har ju dom fått bluescreen. Jag har aldrig fått bluescreen när detta har hänt. Tänker på om de kanske kan va något strul med grafikkortet kanske? Eller har jag helt fel nu?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Detta är lite skumt, försökte igen o få igång den med endast ett minne i. gick ikke, flyttade runt det och provade även de andra. nope. Satte i båda. hände inget. Lät den stå strömlös 15 min nope. Lät den bara va avstäng 5 min o gick o tog en cigg o provade igen då starta den om 3 ggr sen börja hårddisken jobba och poff så hoppa den igång. Detta inlägg är skrivet från datorn nu. Finns de något jag kan göra nu när den är igång? typ nå test eller så

Permalänk
Medlem

@Bobbeman: Låter som något glapp, borde inte fungera i tid och otid annars. Se över strömförsörjningen till moderkortet främst 8/4pin strömkontakten. Även om du har ett modulärt nätaggregat så kolla så de sitter fast ordentligt i det.

BIOS låter orimligt, även om batteriet är slut så ska inte moderkortet tappa minnet såvida man inte slår av strömmen till datorn.

Visa signatur

Burk 10700K@5.1GHz 7900 XTX
Ljud KRK RP8 G3 samt Audio Technica ATH-M50
Bild Samsung C27HG70

Permalänk
Medlem

Har en bekant som ska ta hand om datorn när han får tid över. Kollade lite snabbt i loggboken och fyfan säger jag, sen 2017-05-24 har de kommit 4405 händelser i system, mycket information men många kritiska om att datorn startats om utan att ha stängts av ordentligt. och mycket fel och varningar. Så han får ta burken o göra det han känner behövs.

Permalänk
Medlem

Suttit o glott igenom lite loggar o läst lite o försökt förstå. 90% av de var som o läsa nått okänt språk, fattade ingeting. men däremot hittade jag lite inressanta saker. Vid ett klockslag sent på kvällarna/nätterna som jag skulle gissa på att jag valt att stänga av datorn o gå o lägga mig så har det loggats om Användarutloggningsmeddelande för programmet för kvalitetsförbättring. ja okej de är väl ok.

sen en sekund efter det står det: Systemet går in i strömsparläge.

Orsak till strömsparläge: Program-API
4-5 sekunder efter det står det att Systemet har återupptagits från strömsparläge.
Sen nästa logg är klockslaget flera timmar frammåt (antagligen morgonen jag vaknat etc) då står det:
Systemtiden har ändrats från ‎2017‎-‎08‎-‎02T12:21:19.770285000Z till ‎2017‎-‎08‎-‎02T17:51:28.500000000Z.

Ändringsorsak: Systemtiden har synkroniserats med maskinvaruklockan.

Vad jag kan få det till så verkar det som att när jag klickar på stäng av i windows så går datorn in i strömsparläge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Trodde inte BIOS kunde autouppdatera sig, det kräver input från människa...

Var ett msi moderkort z97-s02 med liveupdate. Kan vara så att ägaren tryckte på något i den aplikationen han inte skulle göra men vill inte erkänna. Det var en av teorierna när jag höll på att felsöka.