Permalänk
Medlem

Paket i stället för brev.

Tjänar företag på att skicka varor som paket snarare än i varubrev eller till och med vanligt C6-kuvert?

Jag beställer mycket smågrejer från diverse företag och tycker att mer och mer skickas som paket till utlämningsställen snarare än i små varubrev direkt till min brevlåda. Gäller både när det är gratis frakt eller att man tvingas betala de löjliga 59kr frakt för en vara på kanske 15g.

Där jag bor kommer posten ca 13:00 och paket ca 17:00. Om ett "brev" inte går ner i lådan delas en avi ut nästa dag. Antar att jag inte är ensam om att hata att vänta på paket...

Köpte till exempel en G4 led-lampa för 29kr från Webhallen. Kom i en förpackning stor som en skokartong. Deklarerad som "varubrev" vilket i mitt fall gör att de försöker dela ut den i brevlåda, misslyckas, och måste köra den till utlämningsställe och nästa dag skicka en pappersavi till mig.

Jaja, inte så otroligt jobbigt att vänta. Mest nyfiken på varför.

Visa signatur

Tro på mig

Permalänk
Medlem

Gissar pakningsrutiner, de har vissa standard lådor som används till allt, säg att de har 4-5 olika storlekar, det som inte passar i dem slängs bara i närmsta möjliga låda. Det underlättar hantering och postgång för Webhallen som troligen bara ställer in lådorna i en bur som sedan hämtas, brev kan även öka risken att något tappas bort etc så det är inte värt tiden att anpassa storlekarna så mycket för varje order.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood