Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Permalänk
Melding Plague

Snabbtest: Minnesfrekvenser med AMD Ryzen 5 1600X och Intel Core i5-7600K

Att använda DDR4-minne i högre frekvens kan ge positivt avtryck på prestandan. SweClockers gör en snabb undersökning med två populära modeller.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Tror man att Ryzen 7 och Core i7 har lika lite skillnad?
Väldigt annorlunda resultat än vad man såg när Ryzen släpptes

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Hmmm,hur var det nu med det här tjatet på forumet att "ryzen har massor av prestanda att hämta med högre minnesfrekvens,medans intel inte hade det".Här har vi svaret svart på vitt.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Inaktiv

Tackar och bockar för detta test

Permalänk
Medlem

I en video som linustechtips gjorde i april så testas detta.
Störst skillnad hos Ryzen finner man när man går upp från 2133 till 2666 allt över det ger minimala skillnader som inte ska vara värt gällande prestanda per krona.
Skulle jätte gärna vilja se ett test där man testar alla möjliga minneshastigheter på swec också.

Permalänk
Medlem

Intressant test, tackar vi för!
Jag trodde man skulle se bättre ökning för AMD då infinity web är kopplat till hastigheten på RAM-minnet. Vill minnas att det klockas det på halva RAM-minnets hastighet. Det verkar ju inte som att detta återspeglas i testerna.
Har ni visat detta för AMD?
Skulle vara kul att höra deras svar/kommentar.

Likaså är det minst lika intressant att det verkar vara Intel som gör de största vinsterna, fastän deras ringbuss mig veterligen inte påverkas av klockfrekvenserna.
Skulle vara kul att höra deras svar/kommentar också.

Mer sådant här smalt och djupt tack!

Permalänk
Medlem

nä är riktigt imponerad över ryzen, kan nästan överväga en bara dom får till spelprestandan lite...men gen2 "ryzen kommer" ju bli grym

Visa signatur

"Don't Fear The Reaper"[/color]

Permalänk
Medlem

Hm så ni menar att intel också blir bättre med snabbare ram, kunde man ju inte gissa sig till

Permalänk
Medlem

Att säga att Ryzen "faller efter i spelprestanda" i denna jämförelse är i alla fall inte aktuellt. Väldigt lika mellan två processorer som kostar lika mycket, sånt gillas.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag brukar tänka så att får man de där få procenten och det skulle göra att man hamnar på 60fps istället för 59fps så blir det en väldig skillnad om man har en monitor med en panel som bara klarar 60hz, inte 50 inte 59 utan 60 eller gå ner till 30 eller 24 är enda alternativet.
Skillnaden mallan 59 och 60fps är trots allt bara strax under 2%.
Men sällan man ligger så nära gränsen.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Kör standardfrekvens på minnet, fördelarna är en stabil dator! Kolla helst upp vilka som är kompatibla med moderkortet.

Jag köpte ett snabbare minne, efter en biosuppdatering av moderkortet tvingades jag underklocka det för att slippa alla jobbiga krasher! I hate it!

Permalänk
Avstängd

Hade vart intressant om ni haft 2133Mhz också, så slipper jag titta på Linus.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Verkar ju vara ganska små skillnader i prestanda tycker jag.
Men visst många bäckar små...

Permalänk
Medlem

1280x720 minns knappt när jag hade en skärm som hade den upplösning ? hallå 1999, ännu en review man funderar vad tänkte när ni drog tillbaka klockan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Att säga att Ryzen "faller efter i spelprestanda" i denna jämförelse är i alla fall inte aktuellt. Väldigt lika mellan två processorer som kostar lika mycket, sånt gillas.

Jag tycker den här skillnaden är rätt stor, faktiskt. Hade varit intressant att se hur det såg ut i ännu högre upplösningar, förstås.

Visa signatur

Fractal Design R2 | BeQuiet Dark Power Pro 550 | Asus Rampage Formula | 2x Corsair XMS2 DDR2-8500 2048MB | Intel E8600 @ 3,72GHz | Noctua NH-U12P | Palit GTX 1080 Super Jetstream | Samsung EVO 840 Series SSD 250 GB | Intel X25-M 80GB | Hitachi Deskstar P7K500 500GB SATA | WD Red 3TB SATA III | WD10EACS 1TB | NEC ND35-40A | Scythe Ultra Kaze | Noctua NF-P12

Permalänk
Hjälpsam

Tack för testet (Leia, vad fin hon var).

Jag är inte förvånad, i de tester jag har gjort, har vinsterna rört sig mellan 0-10%.
Försökt påtala det då och då men min röst har dränkts i stormen.

Det har blivit lite hysteri, detta kring minnen till Ryzen, den fungerar utmärkt även med lite långsammare billigare minnen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Dafydd:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13926?key=372580df0773ae914943bf4b8be5277c
Jag tycker den här skillnaden är rätt stor, faktiskt. Hade varit intressant att se hur det såg ut i ännu högre upplösningar, förstås.

Fallout 4 är ett spel som Ryzen går extremt dåligt på.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Disney:

1280x720 minns knappt när jag hade en skärm som hade den upplösning ? hallå 1999, ännu en review man funderar vad tänkte när ni drog tillbaka klockan?

Poängen med att köra på låg upplösning är att minimera grafikkortets påverkan på resultatet. Alla sitter inte på nya grafikkort, jag är kanske en av få som uppskattar att även se 720p tester.

Visa signatur

Intel Core i7 7700K | Asus ROG Strix Z270H | EVGA GeForce GTX 1080 Ti SC | Corsair Vengeance LPX 32GB 3000MHz | Corsair HX 650W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Disney:

1280x720 minns knappt när jag hade en skärm som hade den upplösning ? hallå 1999, ännu en review man funderar vad tänkte när ni drog tillbaka klockan?

Poängen med tester i 1280 x 720 är som det skrivs i artikeln att ta bort grafikprocessorn så mycket som det går ur ekvationen. Sådana tester kommer därmed att förbli relevanta, ihop med tester i högre upplösningar såklart.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Helt rätt att starta på 2666/2667Mhz minnen för Ryzen då det supporteras native i CPU:n utan överklockning. Tackar för testet. Behöver då inte jaga andra minnen. Köpte 2 paket med 2x8GB 3000Mhz som körs 2933Mhz. Andvänder bara ett paket. Tänkte andvända det andra paketet för HTPC när Raven Ridge släpps nästa år.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem

Finns ett par användares kommentarer till detta test jag gladeligen skall läsa nedan.
I framtida test tycker jag Sweclockers kan hålla sig till standard minneshastigheter för nu vet vi alla att minneshadtigheten skalar ganska jämt mellan Intel plattformen och AMD platformen.
Men som sagt. Det skall bli kul att få läsa några av vissas kommentarer.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Att AMD skulle skala bättre än Intel med minneshastighet är bara påhitt från AMD fanboys. DigitalFoundry har för länge sedan visat hur bra Intel skalar med minneshastighet.

Det hade dock varit kul att se lite CPU tunga och flertrådade spel i Sweclockers tester. De spelen som ni testar med (och det sätt ni testar dem på) är fördelaktiga för i5an. I verkligheten halkar den efter ganska ofta.
Jag förstår svårigheterna i att testa i verkliga förhållanden men åtminstone lite subjektiva åsikter kanske?

När jag köpte min Ryzen så var det mest för att jag gillar att bygga nytt och jag var nyfiken på Ryzen. Var beredd på marginellt sämre spelprestanda jämfört med min i5a. Men i verkligheten så var rollerna ombytta. Det var istället Intel som halkade efter.
Så även om era tester är helt korrekt utförda så tror jag det missar lite av fördelarna med många kärnor och trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon12433:

Att AMD skulle skala bättre än Intel med minneshastighet är bara påhitt från AMD fanboys. DigitalFoundry har för länge sedan visat hur bra Intel skalar med minneshastighet.

Det hade dock varit kul att se lite CPU tunga och flertrådade spel i Sweclockers tester. De spelen som ni testar med (och det sätt ni testar dem på) är fördelaktiga för i5an. I verkligheten halkar den efter ganska ofta.
Jag förstår svårigheterna i att testa i verkliga förhållanden men åtminstone lite subjektiva åsikter kanske?

När jag köpte min Ryzen så var det mest för att jag gillar att bygga nytt och jag var nyfiken på Ryzen. Var beredd på marginellt sämre spelprestanda jämfört med min i5a. Men i verkligheten så var rollerna ombytta. Det var istället Intel som halkade efter.
Så även om era tester är helt korrekt utförda så tror jag det missar lite av fördelarna med många kärnor och trådar.

Ehm, Battlefield 1 utnyttjar flera kärnor bra. Jag är lite osäker på Witcher 3, men jag tror det är samma sak där.

Jag hade nog hellre sett ett test där båda får samma låga ramhastighet för att mer visa på skillnad. Men jag förstår varför ni gjorde som ni gjorde.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Kanske amd fanboys kan dämpa sig lite nu o sluta skriva att amd älskar höga minnes hastigheter och får grym boost med snabba minne. Lol. Lite skillnad men inget att skryta om.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ClintBeastwood:

Ehm, Battlefield 1 utnyttjar flera kärnor bra. Jag är lite osäker på Witcher 3, men jag tror det är samma sak där.

Jag hade nog hellre sett ett test där båda får samma låga ramhastighet för att mer visa på skillnad. Men jag förstår varför ni gjorde som ni gjorde.

Inte i single-player. Jag vet inte hur resten av världen spelar BF1, men för mig är det uteslutande multiplayer med 40-64 spelare.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Sisyfos:

Poängen med tester i 1280 x 720 är som det skrivs i artikeln att ta bort grafikprocessorn så mycket som det går ur ekvationen. Sådana tester kommer därmed att förbli relevanta, ihop med tester i högre upplösningar såklart.

Sen sitter en del med 200hz-skärmar och vill ha lika många FPS, och för dem är det relevant också. En nisch i en nisch, men ändock relevant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@emilakered Tackar för att du/ni tog er tiden att göra detta snabbtest om det här med minneshastigheterna.
Då har man lite mer kött på bena så att säga angående hastigheterna på ram-stickorna.

Lite synd att ni inte hade tid att köra igenom testet med fler stickor och hastigheter.
Jag noterade att jag inte kunde inte hitta ett enda RAM-test gjort under senaste 3-4 åren (kanske råkade bläddra förbi något får be om ursäkt då).
Även om ni nu har gjort detta snabbtest, skulle det inte kunna vara värt att göra att lite större test under hösten. Med en lite större blandning av ram-stickorna.
Vet att det inte direkt är den mest upphetsande komponenten i en dator. Men era tester påvisar ändå vissa skillnader främst då i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dafydd:

http://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/13926?key=372580df0773ae914943bf4b8be5277c
Jag tycker den här skillnaden är rätt stor, faktiskt. Hade varit intressant att se hur det såg ut i ännu högre upplösningar, förstås.

Det är klart att ett ensamt spel sätter tonen för hur skillnaden ser ut generellt (Y)

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Som gammal klockare funderar en ju på hur mycket förändring av timeings påverkar. Om det ens gör det? Har fortfarande inte rört vid ett DDR4

Visa signatur

AMD FX 8120 @ 4,5GHz, ASUS Sabertooth 990FX 2.0, 16gb Corsair XMS3, Sapphire Radeon 7950@1100/1575, 120+500gb SSD

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Ratatosk:

Fallout 4 är ett spel som Ryzen går extremt dåligt på.

Och Civilization VI är ett spel som fungerar extremt dåligt på just Skylake. "Det går hit, det går dit, det går runt en liten bit..."

Övriga ledder som går att jämföra, även minimal FPS. Tabellerna är automatgenererade på ett sätt som var relativt enkelt...

Relativ prestanda i5-7600K vs Ryzen 5 1600X i procent.

Game

RAM

Avg

Min

BF1

DDR4-2400

8.6 %

5.8 %

Witcher 3

DDR4-2400

0.8 %

0.0 %

Fallout 4

DDR4-2400

18.9 %

21.8 %

Warhammer

DDR4-2400

3.2 %

-1.2 %

Civilization VI

DDR4-2400

-14.0 %

-8.7 %

BF1

DDR4-3200

10.8 %

6.3 %

Witcher 3

DDR4-3200

1.4 %

6.2 %

Fallout 4

DDR4-3200

23.9 %

24.7 %

Warhammer

DDR4-3200

10.1 %

8.0 %

Civilization VI

DDR4-3200

-15.2 %

-7.0 %

Hur RAM påverkar både genomsnittligt och lägsta FPS, d.v.s. DDR4-3200 vs DDR4-2400

Game

CPU

Avg

Min

BF1

Ryzen 5 1600X

2.5 %

2.9 %

Witcher 3

Ryzen 5 1600X

6.1 %

4.7 %

Fallout 4

Ryzen 5 1600X

2.2 %

3.8 %

Warhammer

Ryzen 5 1600X

5.3 %

6.1 %

Civilization VI

Ryzen 5 1600X

7.0 %

2.9 %

BF1

i5-7600K

4.5 %

3.4 %

Witcher 3

i5-7600K

6.8 %

11.2 %

Fallout 4

i5-7600K

6.5 %

6.3 %

Warhammer

i5-7600K

12.4 %

16.0 %

Civilization VI

i5-7600K

5.4 %

4.8 %

Edit: orkade bara göra 1280x720, där är trots allt skillnaderna mer markerade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer