Superdator till stört lågt pris eller klantade jag mig?

Permalänk
Medlem

Superdator till stört lågt pris eller klantade jag mig?

Har ett antal veckor nu letat efter en värdig laptop för gaming med budget på ca 12-13k. 17tum, i7 och gtx 1060 har verkat vara omöjligt att hitta för denna peng.

Beställde en dator igår som jag hittade via Dustin. Det är en Lenovo Y910 med i7-6700HQ, GTX 1070 8GB, 16GB RAM, 512GB SSD.
Denna fick jag för 12490 kronor. Ett Demoexemplar som var nedsatt från ca 22k till 17k som jag med studentrabatt fick ner till 12.5k.

Nu är ju frågan, var det dumt att köpa ett demoexemplar eller har jag haft sjuklig tur på detta köp? Tillverkargaranti medföljer så skulle det vara knas antar jag att jag får en helt ny.

Åsikter på detta köp mottages gärna. (Skryter diskret).

Permalänk
Medlem

Bra köp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gaycup:

Har ett antal veckor nu letat efter en värdig laptop för gaming med budget på ca 12-13k. 17tum, i7 och gtx 1060 har verkat vara omöjligt att hitta för denna peng.

Beställde en dator igår som jag hittade via Dustin. Det är en Lenovo Y910 med i7-6700HQ, GTX 1070 8GB, 16GB RAM, 512GB SSD.
Denna fick jag för 12490 kronor. Ett Demoexemplar som var nedsatt från ca 22k till 17k som jag med studentrabatt fick ner till 12.5k.

Nu är ju frågan, var det dumt att köpa ett demoexemplar eller har jag haft sjuklig tur på detta köp? Tillverkargaranti medföljer så skulle det vara knas antar jag att jag får en helt ny.

Åsikter på detta köp mottages gärna. (Skryter diskret).

Du har ju för i bövelen fått ner priset med 10k. Det är, enligt mig, ett väldigt bra köp, även om det är ett demo ex har du ju garantier på den. Var nöjd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Inaktiv

Riktigt bra köp! Gratulerar!

Permalänk
Medlem

@Gaycup: Bra köp men som sagt ha koll på att Lenovo inte är det bästa märket. Har själv en Lenovo och märker av kvalitésproblemen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@Gaycup: Bra köp men som sagt ha koll på att Lenovo inte är det bästa märket. Har själv en Lenovo och märker av kvalitésproblemen.

Vad är det för kvalitétsproblem med Lenovo? Är det någon viss modell eller serie? Jag har hittils inte hittat något bättre märke för mina behov. Bra batteritid, stor hårddisk, mycket ram och USB3.0 portar som är kompatibla med ZWOs USB3.0 kameror. IPS-skärm. Så så ska den tåla lite tuffa stötar och fukt. Titta på filmerna från ISS. De allra flesta laptops är av märket Lenovo. Så så dåliga kan de väl ändå inte vara....

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@stoffe_83: Jag känner inte igen din modell men av den jag köpte så märkte jag av: oresponsiv touchpad, klumpigt tangentbord, dålig skärm med kassa betraktningsvinklar och tjocka bezels (fick byta ut den till en IPS), dåligt nätverkskort (fick också byta ut den), seg hårddisk (fick byta ut denna med till en SSD). Saker som högtalaren glitchar till ibland där volymen ändras oregelbundet. Chassit till datorn är också väldigt plastigt och gick sönder snabbt med flera skavanker trots att den har knappt förflyttats.

Som sagt det gäller endast min modell då jag inte hade undersökt den så noggrant innan köpet (Lenovo Y50-70). Men deras nyare modeller verkar vara bättre iallafall än den jag köpte.

Edit: Glömde bort att datorn throttlade rejält också vid gameplay så att jag fick inte ut full hastighet tills jag uppdaterade till ett moddat BIOS.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@stoffe_83: Jag känner inte igen din modell men av den jag köpte så märkte jag av: oresponsiv touchpad, klumpigt tangentbord, dålig skärm med kassa betraktningsvinklar och tjocka bezels (fick byta ut den till en IPS), dåligt nätverkskort (fick också byta ut den), seg hårddisk (fick byta ut denna med till en SSD). Saker som högtalaren glitchar till ibland där volymen ändras oregelbundet. Chassit till datorn är också väldigt plastigt och gick sönder snabbt med flera skavanker trots att den har knappt förflyttats.

Som sagt det gäller endast min modell då jag inte hade undersökt den så noggrant innan köpet (Lenovo Y50-70). Men deras nyare modeller verkar vara bättre iallafall än den jag köpte.

Edit: Glömde bort att datorn throttlade rejält också vid gameplay så att jag fick inte ut full hastighet tills jag uppdaterade till ett moddat BIOS.

Lenovo som märke säger inget om kvalitén på produkten då de har hela spannet på produkter, från det billigaste billiga till premium.

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem

Grymt bra köp!

Permalänk
Medlem

@runicgol: kvalitet/krona finns det ingen som slår Lenovo på. att dom sedan har hela spannet från lägsta till högsta kvalitet är en helt annan sak, ska du jämföra på det sättet ska du ta samma produkt från tex Asus, Då kommer du märka ganska fort att Lenovo slår dom på fingrarna.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@stoffe_83: Jag känner inte igen din modell men av den jag köpte så märkte jag av: oresponsiv touchpad, klumpigt tangentbord, dålig skärm med kassa betraktningsvinklar och tjocka bezels (fick byta ut den till en IPS), dåligt nätverkskort (fick också byta ut den), seg hårddisk (fick byta ut denna med till en SSD). Saker som högtalaren glitchar till ibland där volymen ändras oregelbundet. Chassit till datorn är också väldigt plastigt och gick sönder snabbt med flera skavanker trots att den har knappt förflyttats.

Som sagt det gäller endast min modell då jag inte hade undersökt den så noggrant innan köpet (Lenovo Y50-70). Men deras nyare modeller verkar vara bättre iallafall än den jag köpte.

Edit: Glömde bort att datorn throttlade rejält också vid gameplay så att jag fick inte ut full hastighet tills jag uppdaterade till ett moddat BIOS.

Jag har en X220, IPS med i7, 8 GB Ram och 500 GB SSD. Jag hade tidigare en X41 och där var det Hitachi disken som gick sönder lite titt som tätt. Bytte 3 gånger under den tid som jag hade den. Men nuvarande X220 är ändå helt okej. CPUn orkar precis med Firecapture med alla extrafinesser påslagna vilket är det enda krävande program som jag kör. Inga spel för min del. Det jag kan tycka är dåligt är att man måste flasha om till ett modifierat Bios för att kunna sätta i tredjeparts wlan-nätverkskort. Det är inte bra. Lite tjock dator kanske men batteriet är än så någonstans i gränslandet okej. Bara 3 timmars batteritid istället för de 14-15 timmar som jag hade när datorn var ny. Viktigast för mig är att den fungerar bra i fält. Stor fördel med pekpinnemus som kan köras med vinterhandskar på utan att behöva ta av dom. Jag använder nog min laptop på helt andra sätt än de flesta andra gör skulle jag tro

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

@Litenskit, @aragon: Som sagt det är bara min personliga åsikt och ja deras pris/prestanda ratio är väldigt bra. Men jag ville bara uppmärksamma att det är även saker som kan brista som man normalt inte tänker på. Tyckte det var bättre än att skriva ett kort "bra köp".

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 5800X3D GPU: ASUS GeForce RTX 4070Ti TUF Gaming RAM: Crucial 32GB DDR4 3200MHz CL16 Mobo: ASUS TUF GAMING B550-PRO PSU: Corsair RM1000x SSD: Crucial P5 Plus 2TB Chassi: Fractal Design North OS: Windows 10 Education 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av runicgol:

@Gaycup: Bra köp men som sagt ha koll på att Lenovo inte är det bästa märket. Har själv en Lenovo och märker av kvalitésproblemen.

Stämmer inte alls, Lenovo har som de flesta stora märken både billiga och dyra datorer och har så klart som alla andra enstaka exemplar som fungerar sämre. Lenovos ThinkPads tillhör det bästa man kan köpa men kostar därefter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@improwise: Det håller jag med om helt och hållet. Jag känner inte till någon bättre datorserie än Thinkpads. Det finns en anledning till att de används i de allra tuffaste miljöerna oxå. T ex rymdstationen ISS. Jättebra exempel. Andra exempel är kommuner och landsting.

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Medlem

Grymt bra pris, du kommer bli supernöjd, fynd : )

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

T ex rymdstationen ISS.

ISS har bytt från ThinkPads till HP ZBooks nu, men ThinkPads är riktigt fina de med. Om bara Lenovo kunde sluta upp med komponentlotteriet också…

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stoffe_83:

@improwise: Det håller jag med om helt och hållet. Jag känner inte till någon bättre datorserie än Thinkpads. Det finns en anledning till att de används i de allra tuffaste miljöerna oxå. T ex rymdstationen ISS. Jättebra exempel. Andra exempel är kommuner och landsting.

Thinkpads har sedan IBM tiden varit kända som laptopmotsvarigheten till Kalashnikovs. Trevliga maskiner som håller för det mesta och finns tillgängliga med riktigt bra supportavtal.

Visa signatur

Every mammal on this planet instinctively develops a natural equilibrium with the surrounding environment; but you humans do not. Instead you multiply, and multiply, until every resource is consumed.
There is another organism on this planet that follows the same pattern... a virus.
CITERA CITERA CITERA

Permalänk
Medlem
Skrivet av mini-ryttge:

Thinkpads har sedan IBM tiden varit kända som laptopmotsvarigheten till Kalashnikovs. Trevliga maskiner som håller för det mesta och finns tillgängliga med riktigt bra supportavtal.

Finns Kalashnikovs tillgängliga med OnSite Next Businessday Guarantee också och en 24x7 hotline som man kan ringa om man får problem?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

ISS har bytt från ThinkPads till HP ZBooks nu, men ThinkPads är riktigt fina de med. Om bara Lenovo kunde sluta upp med komponentlotteriet också…

Jobbigt om man missat det mailet och har med sig fel laddare

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av Gaycup:

Nu är ju frågan, var det dumt att köpa ett demoexemplar eller har jag haft sjuklig tur på detta köp? Tillverkargaranti medföljer så skulle det vara knas antar jag att jag får en helt ny.

Det som kan vara bra att känna till är att Dustin sätter "DEMO" på varor som är returnerade av andra kunder (dvs begagnade). Skulle det vara så att den krånglar, så har du garantier som vanligt, men räkna inte med att Dustin kommer erbjuda dig en ny vara om de inte går att laga den.

Själv köpte jag en demo-dator på Dustin för ett par år sedan, den krånglade rejält, och var inne flera vändor hos Dustin. De lyckades inte hitta några fel på den (De ljög dessutom hur de hade testat den). De påstod att de testkört den under flera timmar utan problem, men när jag fick hem den tog de bara ett par minuter innan den crashade..
Efter måååånga långa turer med Dustin, så va de enda de kunde erbjuda pengarna tillbaka enligt dem, eftersom de inte hade någon dator i lager som motsvarade det jag hade köpt (Enligt Dustin va tydligen "Demo" ett krav för att det skulle vara en liknande dator).
Efter två vändor á tre veckor, utan att de lyckats hitta felet, så erbjöd de mig till och med att lämna in datorn hos valfri extern verkstad för att de skulle hitta felet. Men i samband med det hittade jag en likadan dator hos Dustin, dvs samma modell och Demo. När jag kontaktade dem ang de, så skickade de genast ut den datorn till mig, och den datorn jag först köpte gick i retur.

Så till slut löste det sig, jag fick en dator som än i dag fungerar alldeles utmärkt. Men det var många långa turer med mycket krångel.

Dock ska tilläggas att när de krånglade, så var Dustin snabba med att erbjuda återköp, så jag hade ju åtminstone fått mina pengar tillbaka, även om jag då hade stått utan dator helt.

Permalänk
Avstängd

Nu vill jag också vara student för en kort stund 😁

Visa signatur

CPU: Intel Core i9-7980XE 2.6GHz 18-Core
Minne : G.Skill Trident Z RGB 64GB (4 x 16GB) DDR4-3200
SSD : 3 x Samsung 960 EVO 500GB M.2-2280 SSD
GPU : 2x Asus GeForce GTX 1080 Ti 11GB POSEIDON
Moderkort : Asus ROG RAMPAGE VI EXTREME EATX LGA2066

Permalänk
Medlem

@Mikael_thn: Låter tyvärr som inkompetensproblem hos Dustin som du beskriver det?

Visa signatur

AMD 3700x, 1700 GB SSD, 18 TB HDD, 32 GB RAM, MSI RTX3070, Dubbla Blueray brännare.

Permalänk
Skrivet av stoffe_83:

@Mikael_thn: Låter tyvärr som inkompetensproblem hos Dustin som du beskriver det?

Tyvärr var det inte mycket som gick rätt med den reklamationen. Jag hamnade hos olika personer i kundtjänst varje gång jag ringde, fick dra ärendet om och om igen. (Nu var de inte bara att den craschade som var problemet, utan det var även att andra saker än det som stod i beskrivningen levererades etc..).
Till slut skickade jag ärendet vidare till deras "kundombudsman" som ska ta tag i sånt här. Men även där va de inte helt smidigt. Men från det att jag beställde första datorn, tills jag hade en fungerande maskin hemma tog det ungefär 4 månader. I slutänden löste sig allting, men det borde gått betydligt snabbare än så. Hade jag inte legat i, och hävdat min rätt, så hade inget hänt.

För de mesta får man ju felfria varor, och då är det inga problem. Vid reklamationer har de funnits en hel del mer att önska.
Dock var det några år sedan nu, så mycket kan ju förstås ha ändrats och fixats till sen dess.

Men notera att deras "Demo" alltså kan betyda "begagnad vara".