Koppla ihop allt? Renoverat hus med Cat6

Permalänk
Medlem

Koppla ihop allt? Renoverat hus med Cat6

Hej,
Dags för fiberinkoppling om ett par veckor.
Huset från 1947 har vi totalrenoverat och passade på att dra Cat6 runt om i kåken.

Alla flex-slangar löper ut i en klädkammare som kommer agera "serverrum", MEN frågar är HUR jag nu kopplar ihop allt på bästa sätt?

Detta finns:
7 st Cat6 till data
4 st Cat6 till TV
3 st Cat6 till wifi-accesspunkter (ett på varje våningsplan 95+95+95 kvm). PoE.

Fibern kommer in direkt i klädkammaren. Fiberboxen kommer alltså sitta här.

Hur hade du byggt ihop och kopplat detta hårdvarumässigt med router / switch / patchpanel?
Vilka produkter?

Bästa placering av enheterna?
Kan bygga/finsnickeri, så kom med förslag på en drömlösning, nu när vi ändå bygger upp allt från grunden.
Öppna hyllor, rack, infällt i nisch, öppningsbart skåp? Ljuddämpat? Kylning? (yttervägg finns, möjligt med tilluft-ventilation)

Hur många eluttag tror ni behövs i anslutning till detta? Klädkammaren har en egen 10A.
Vad sägs om att lägga till en väggbrytare för att kunna bryta strömmen till hela nätverket?

/J

Permalänk
Medlem

Nätverk är @mrqaffe bäst på.
Skulle lyssna till vad han har att säga

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Här kommer vad jag tycker och tänker=)
Jag skulle personligen ha kört Cisco på allting men det krävs lite tålamod för att konfigurera, det är inte bara att tuta och köra (även fast det går att konfigurera lite mer via GUI nuförtiden och inte bara CLI),´.
Men isf så skulle jag ha använt en ASA 5506-X (finns lite olika prisklasser beroende på mängd användare, VPN etc., men köp inte 5505 då den har problem med max genomfartshastighet) men ofta så räcker den billigaste eller näst billigaste till de flesta.
Den kommer att kunna klara av att routa trafiken och det är en hårdvaru brandvägg i högsta klass med många funktioner. Utan en VPN tunnel aktiverat så tror jag den klarar av ca 700mbps. Den har även en DHCP server inbyggt så du behöver inte oroa dej för något sådant.
Sen lär du ju ha switch, här skulle jag rekommendera en Cisco SG300-28PP det är en 28 portars Layer3 PoE+ Gigabit Switch (du skulle kunna klara dej på en Layer2, men här går vi all in och det är en Small Business modell så det är ändå inte hela vägen all in=) )
Sen när det kommer till det trådlösa så skulle jag satsa på 3 st Cisco Aironet 1850i, de är självklart PoE så du behöver inte oroa dej för ström och så sätter du en sådan på varje våning som planerat.

Vill du har bra saker men inte betala lika mycket för grejerna så skulle jag kolla in Ubiquiti och i det här fallet skulle det väl bli deras UniFi serie. Det har en gateway som skulle kunna jämföras med Cisco ASA (men i det fallet skulle jag nog smaska ut med de extra lapparna för en ASA), sen har de absolut jämförbara switchar och APn. Jag använder själv deras APn (för jag har tyvärr inte pengar för att kunna köpa Cisco för tillfället) och sedan jag installerade den för ungeäfär 10 månader sedan har jag aldrig haft problem pga av de. Men det är alltid bra att ha samma märke på allting tycker jag och jag rekommenderar Cisco om man känner att det funkar för ens plånbok=)

När det kommer till hur du ska placera det så kommer dessa två produkter som skulle vara vid din demarc inte orsaka jätte mycket värme, men jag skulle fortfarande inte rekommendera något helt stängt, och vill du isolera pga ljud så skulle jag nog rekommendera en väldigt tyst fläkt (finns ju nu som man inte hör alls).

En sak till som jag dock skulle propsa på att du införskaffar om du köper saker för så mycket pengar det är en ordentlig UPS, jag föredrar APC för jag har haft bäst lycka med de. Jag skulle rekommendera en som har en riktig TVSS (Transient Voltage Surge Supression) modulator/system inbyggt vilket de lite större modellerna utav APC brukar ha (ska inte prata om hur det är om det andra tillverkarna då jag inte har sådan bra koll). För att lägga till det så gör TVSS så att om det blir någon spik eller dipp i inkommande elen så att det inte kommer ut till dina prylar.
https://www.dustinhome.se/product/5010497625/smart-ups-x-1500... (i texten där föklarar de lite om TVSS fast de inte kallar det TVSS)
Det finns någon modell mindre, men just nu var jag på dustin och cruisade och modellen mindre de hade där var för liten.

Hoppas att det hjälpte

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bara kabeländar hängande ut ur väggen eller hur ser det ut eftersom du nämner att ev behöver en patchpanel, Kabeln borde väl redan sitta i en patchpanel om kabelinstallationen är färdig ? Prylarna som föreslås ovan bör funka fint men priset är kanske inte så tilltalande om det handlar om en hemmainstallation ?
Antalet eluttag kan nästan aldrig bli för många, man kan ju tänka sig att du utifrån det du beskrivit hittills använder 1 per ap, tv och data via varsin switch, en router, ev en separat brandvägg, fiberkonverter, 8st där... nån server, nas, belysning, städuttag, övrigt ... Minst 15-20 uttag är nog bra om du vill kunna undvika förgreningsdosor och du kan ju mata det via ett fast monterat överspänningsskydd i elcentralen eller kanske ha en egen central för maskinrummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett mindre rack och en patchpanel att terminera kablarna i. Hemmaprylar är generellt tysta så ljuddämpning behövs inte.

Köp en 24-portars switch så kan du koppla upp alla uttag utan problem. Satsa på en som klarar gigabit, det kommer du inte ångra när du köper internet snabbare än 100mbit eller skaffar en NAS.

Permalänk
Medlem

Om man vill ha IPTV så kan det nog underlätta ha en switch kan VLAN och IGMP snooping.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Jag använder 1 eluttag till hela mitt nätverk och kör PoE.

Edgerouter X SFP (fiberkonverter och router i ett med PoE på alla portar)
Edgerouter X (Konfad som switch med VLAN för att separera TV och Data. 1 PoE in och 1 PoE out)
2 x Ubiquiti AP AC Lite (En kopplad till ER-X SFP och en kopplat till ER-X PoE out)

/Knight

EDIT: ER-X SFP är kopplat till eluttag..

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

Tack!
Spanat lite, och Cisco ligger utanför budget. Siktar in mig på Ubiquiti-nivå

Ja, en UPS ska vi så klart ha. Tack för tipset!! Iom att elskåpet också kommer i klädkammaren blir det nog nån DIN-modell direkt i skåpet på rätt fas.

/Joel

Skrivet av erci84:

Här kommer vad jag tycker och tänker=)
Jag skulle personligen ha kört Cisco på allting men det krävs lite tålamod för att konfigurera, det är inte bara att tuta och köra (även fast det går att konfigurera lite mer via GUI nuförtiden och inte bara CLI),´.

Permalänk
Medlem

Hej,
Ja, kabeländarna hänger fritt ut från väggen just nu - så en patchpanel måste dit för en snygg lösning.

UPS blir i elcentralen (som också den är planerad i klädkammaren) - tack för det! Bra med DIN-standard, men det får elektrikern kolla på närmre.

Elluttag. Ja, det blir ju ett gäng.

Måste rita upp hur jag tänkt mig. Återkommer med skiss här
/Joel

Skrivet av mrqaffe:

Har du bara kabeländar hängande ut ur väggen eller hur ser det ut eftersom du nämner att ev behöver en patchpanel, Kabeln borde väl redan sitta i en patchpanel om kabelinstallationen är färdig ? Prylarna som föreslås ovan bör funka fint men priset är kanske inte så tilltalande om det handlar om en hemmainstallation ?
Antalet eluttag kan nästan aldrig bli för många, man kan ju tänka sig att du utifrån det du beskrivit hittills använder 1 per ap, tv och data via varsin switch, en router, ev en separat brandvägg, fiberkonverter, 8st där... nån server, nas, belysning, städuttag, övrigt ... Minst 15-20 uttag är nog bra om du vill kunna undvika förgreningsdosor och du kan ju mata det via ett fast monterat överspänningsskydd i elcentralen eller kanske ha en egen central för maskinrummet.

Permalänk
Medlem

Japp, fick godkänt av frugan (haha) att sätta upp ett 19" rackskåp 60x60x45 på väggen. Vi ska även bygga hyllsystem för kläder m.m. så det kommer smälta in bra.

Novis, men måste inte TV-uttagen ha en egen switch, och data/wifi-AP en egen switch (som båda sedan kopplas in i routern)?
Alltså 2 st switchar i vårt fall.
/Joel

Skrivet av jocke92:

Ett mindre rack och en patchpanel att terminera kablarna i. Hemmaprylar är generellt tysta så ljuddämpning behövs inte.

Köp en 24-portars switch så kan du koppla upp alla uttag utan problem. Satsa på en som klarar gigabit, det kommer du inte ångra när du köper internet snabbare än 100mbit eller skaffar en NAS.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jayman75:

Japp, fick godkänt av frugan (haha) att sätta upp ett 19" rackskåp 60x60x45 på väggen. Vi ska även bygga hyllsystem för kläder m.m. så det kommer smälta in bra.

Novis, men måste inte TV-uttagen ha en egen switch, och data/wifi-AP en egen switch (som båda sedan kopplas in i routern)?
Alltså 2 st switchar i vårt fall.
/Joel

Du måste inte ha fysiskt olika switchar om du inte vill, vlan kan hantera olika nät via samma hårdvara och mer avancerade switchar har stöd för det, en del tvlösningar kräver inte heller eget nät utan använder "datainternet" så exakt vad som behövs beror på vilken operatör du väljer och om du bygger ett nät med hårdvara som klarar vlan så kommer det att gå att konfa det oavsett hur tvoperatören valt att göra, vlan är också bra för andra saker som främst används för ökad säkerhet, du kan tex göra gästnät och barnnät som inte kan nå annat än internet och då minskar den möjliga angreppsytan mot huvudnätet där man tex har lagringsenheter med bilder.
https://en.wikipedia.org/wiki/Virtual_LAN

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Angående router efter medieomvandlaren. Vad säger ni, MÅSTE man välja tjänsteleverantörens box (som ibland ingår eller "att hyra") eller går det att köpa en egen och konfa efter t.ex. BBB eller Telias inställningar?
För- nackdelar?

Permalänk
Medlem

@mrqaffe: Se där! Klart vi ska ha en VLAN-switch. Var ett tag sedan jag höll på med "data", men uppdaterar mig ganska snabbt vad som gäller. Tack!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jayman75:

Angående router efter medieomvandlaren. Vad säger ni, MÅSTE man välja tjänsteleverantörens box (som ibland ingår eller "att hyra") eller går det att köpa en egen och konfa efter t.ex. BBB eller Telias inställningar?
För- nackdelar?

Du kan ha helt egna prylar men operatörerna hjälper dig inte att konfa dem, klarar prylarna vlan så funkar de hårdvarumässigt om du kommer på hur de ska konfas, då "funkar allt", kommer du inte på hur de ska konfas så kommer troligen data att funka men tv och telefoni är ofta vlantaggat och kräver nån typ av konfigurering innan de näten funkar. Telias smart innehåller dessutom en telefoniadapter och ska du ha deras telefoni så är det också nått som behöver lösas om du skaffar egna prylar.
Det går också att brygga smarten och sedan koppla på sina egna prylar efter den, då låter man smarten ta hand om tv och telefoni.
Du behöver ju inte heller ha samma operatör till alla tjänster och då är det svårt att säga hur det ska konfas för det beror på kombinationen men vlan är det viktiga, klarar hårdvaran det så fungerar den och det är "bara" att lista ut hur det ska konfas"
Det finns 2 stora trådar om Telia och Asus konf.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/845719-telia-fiberlan-v...
http://www.sweclockers.com/forum/trad/1195763-sa-har-far-du-t...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vad är det för fibernät du ska kopplas in på? Stadsnät? Telia öppen fiber?

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem

@Knightmare: Stadsnät / fiberförening (bor på landsbygden).

Permalänk
Medlem

Ok, då är det svårt att svara på om data och TV är separata nät och isf vilka VLAN som används. I övrigt spelar det ingen roll. Jag har haft båda och det är ingen skillnad mer än bandbredden som tas av TV. När de gick i samma nät snodde TV bandbredd av data (ca 15 mbit av 100). Nu när jag har separata nät har jag alltid 250 mbit data.
Kanske är en big deal för vissa dock^^

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knightmare:

Ok, då är det svårt att svara på om data och TV är separata nät och isf vilka VLAN som används. I övrigt spelar det ingen roll. Jag har haft båda och det är ingen skillnad mer än bandbredden som tas av TV. När de gick i samma nät snodde TV bandbredd av data (ca 15 mbit av 100). Nu när jag har separata nät har jag alltid 250 mbit data.
Kanske är en big deal för vissa dock^^

/Knight

När vi hade telia så gav de extra för att det inteskulle påverkas (när vi körde VDSL). Säg att vi hade 30mb/s så fick vi typ 40 på länken för att den skulle klara med tv också.

Kan tycka det är konstigt att de ska ta av ens hastighet att använda TV.

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Medlem

Så här ungefär?
Pris inte vitalt, men smärtgräns går runt 15K för allt.

Har jag kopplat och förstått rätt? Produkterna?
Nåt som kan bantas ner eller justeras?

- NAS och kamera ska kunna nås utifrån. Ska jag lägga dem på switchen eller routern eller spelar det ingen roll?
Kanske nåt extra hyllplan i skåpet också.

Eftersom jag renoverat HELA huset till nyskick (förutom sista biten med klädkammaren iom fiber-projektet) känns det bra att gömma allt i ett skåp. Snyggt och prydligt.
Alla Cat6 kommer ner från taket intill väggen i en lång rad, typ direkt in i skåpet. Tursamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jayman75:

Hej,
Dags för fiberinkoppling om ett par veckor.
Huset från 1947 har vi totalrenoverat och passade på att dra Cat6 runt om i kåken.

Alla flex-slangar löper ut i en klädkammare som kommer agera "serverrum", MEN frågar är HUR jag nu kopplar ihop allt på bästa sätt?

Detta finns:
7 st Cat6 till data
4 st Cat6 till TV
3 st Cat6 till wifi-accesspunkter (ett på varje våningsplan 95+95+95 kvm). PoE.

Fibern kommer in direkt i klädkammaren. Fiberboxen kommer alltså sitta här.

Hur hade du byggt ihop och kopplat detta hårdvarumässigt med router / switch / patchpanel?
Vilka produkter?

Bästa placering av enheterna?
Kan bygga/finsnickeri, så kom med förslag på en drömlösning, nu när vi ändå bygger upp allt från grunden.
Öppna hyllor, rack, infällt i nisch, öppningsbart skåp? Ljuddämpat? Kylning? (yttervägg finns, möjligt med tilluft-ventilation)

Hur många eluttag tror ni behövs i anslutning till detta? Klädkammaren har en egen 10A.
Vad sägs om att lägga till en väggbrytare för att kunna bryta strömmen till hela nätverket?

/J

Såhär har jag gjort, är en lägenhet så jag behöver inte mer än 12 uttag Det svarta lägst ner är grenuttag gjort för just sånt här skåp (jag har inte monterat in det än, är köpt på ebay och är tveksam till kvalitén). La med det i bilden som demonstration. Resten är inte 100% klart än, ska skaffa annan router och switch så är det komplett När det gäller switch, har jag tittat på Netgear GS108 som har livstid garanti (Orsaken är troligen det sitter inga caps i denna, lite lustigt design val, men är ju gjort för att fungera på företag också). 8 portar är väl för snålt för dig, men kan ju vara värt en titt (finns 16 portars med, men inte i exakt samma serie).

Är ett 10" triton skåp 9 (U) platser, är faktiskt förvånad hur stabilt och tungt skåpet är (kostade strax under 1000kr).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Vilka hastigheter snackar vi? 1000/1000 mbit? Du kan spara några tusen på att ta en Ubiquiti USG istället för den routern. Om det rör sig om 500/500 mbit eller lägre kan du köra fiberkonverter och router i samma med Edgerouter-X SFP som jag kör.

https://www.ubnt.com/unifi-routing/usg/
eller
https://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-x-sfp/

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Jayman75:

Så här ungefär?
Pris inte vitalt, men smärtgräns går runt 15K för allt.

Har jag kopplat och förstått rätt? Produkterna?
Nåt som kan bantas ner eller justeras?

- NAS och kamera ska kunna nås utifrån. Ska jag lägga dem på switchen eller routern eller spelar det ingen roll?
Kanske nåt extra hyllplan i skåpet också.

Eftersom jag renoverat HELA huset till nyskick (förutom sista biten med klädkammaren iom fiber-projektet) känns det bra att gömma allt i ett skåp. Snyggt och prydligt.
Alla Cat6 kommer ner från taket intill väggen i en lång rad, typ direkt in i skåpet. Tursamt

http://www.jx2.net/oversikt.jpg

Nasen passar nog bäst i switchen så den kan nås via switchning från insidan för det är väl där den mesta trafiken med den kommer att finnas men det spelar nog egentligen ingen roll för du borde inte slå i nått kapacitetstak vid hemmabruk.
Ev kan du behöva en separat kabel för tv mellan mediaomvandlaren och switchen beroende av kombinationen av operatörer.
Det kanske även kan gå att plocka bort mediamovandlaren och koppla direkt på fiberkonvertern men det beror på vad du får för hårdvara från nätägaren, ofta är det nån kombinerad Inteno och då går det inte dela på funktionerna.
Ska du ha allt i ett sånt rackskåp ska du kanske dra in en elkabel i det och sedan ha nån kontaktpanel/grendosa inne i skåpet om du vill dölja kablarna.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jayman75:

Så här ungefär?
Pris inte vitalt, men smärtgräns går runt 15K för allt.

Har jag kopplat och förstått rätt? Produkterna?
Nåt som kan bantas ner eller justeras?

- NAS och kamera ska kunna nås utifrån. Ska jag lägga dem på switchen eller routern eller spelar det ingen roll?
Kanske nåt extra hyllplan i skåpet också.

Eftersom jag renoverat HELA huset till nyskick (förutom sista biten med klädkammaren iom fiber-projektet) känns det bra att gömma allt i ett skåp. Snyggt och prydligt.
Alla Cat6 kommer ner från taket intill väggen i en lång rad, typ direkt in i skåpet. Tursamt

http://www.jx2.net/oversikt.jpg

Hej!

Vill kommentera inköpslistan listan, den är lite overkill du klarar dig utmärkt med billigare prylar

Router: Du klarar dig med EdgeRouter PoE eller Lite
AP: Samma här, PRO modellen är overkill, du klarar dig så det räcker och blir över med Ubiquiti Unifi AP-AC Lite

Men med det sagt så är det inte fel att köpa de dyrare prylarna - men du kommer inte märka någon skillnad mot de billigare prylarna i din miljö

Visa signatur
Permalänk
Medlem

När det gäller router samt switch så kan man ju tänka lite på vilket gränssnitt man vill ha mot sina prylar.
Unifi AP använder en Unifi kontroller som gränssnitt.
Vill man ha in alla enheter i detta gränssnitt så får man skaffa en USG router samt en Unifi switch.
USG har bara 3 portar men det brukar räcka. T.ex. till WAN, LAN och IPTV. Vill man ha fler så skapar man bara lite VLAN.

Så jag skulle nog skaffa:
1 USG
1 Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
3 Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO eller Lite

Om jag inte har någon dator som är igång hela tiden så kan det vara kul med en cloudkey som kör Unifi controllern.
Denna behöver inte vara igång hela tiden men vill ha översikt över sitt nätverk är det trevligt att ha den på.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Hittade lite olika kontaktpaneler. Klart skåpet ska ha en sån på en plats. Detta blir ju bara bättre o bättre... Stort tack! 👊

Skrivet av mrqaffe:

Ska du ha allt i ett sånt rackskåp ska du kanske dra in en elkabel i det och sedan ha nån kontaktpanel/grendosa inne i skåpet om du vill dölja kablarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Vettigt! Ja, det underlättar säkert om alla enheterna har lika gränssnitt. Tack!

Nu börjar jag få form på sakerna. Klickade hem ett 9U-skåp till att börja med.
Bilder kommer på rummet 👌

Skrivet av Prelatur:

Vill man ha in alla enheter i detta gränssnitt så får man skaffa en USG router samt en Unifi switch.
USG har bara 3 portar men det brukar räcka. T.ex. till WAN, LAN och IPTV. Vill man ha fler så skapar man bara lite VLAN.

Så jag skulle nog skaffa:
1 USG
1 Ubiquiti Networks UniFi Switch 24-250W
3 Ubiquiti Networks UniFi AP AC PRO eller Lite

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Rummet börjar ta form. Skåpet kommer på vänsterväggen. Rakt fram blir det elcentral och mediakonverteraren
Fortsättning följer 👌🍻

Permalänk
Medlem

Uppbyggnad

Hej,
Dags för uppdatering.

Toten-skåpet på plats. Stabilt och bra kvalitet känns det som! Frugan fick välja färg, så det blev datagrått.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jayman75:

Hej,
Dags för uppdatering.

Toten-skåpet på plats. Stabilt och bra kvalitet känns det som! Frugan fick välja färg, så det blev datagrått.

Http://jx2.net/bilder/skap1.JPG

Http://jx2.net/bilder/skap2.JPG

Http://jx2.net/bilder/skap3.JPG

Vet inte hur trångt det blir i ditt skåp, men för mig gick det inte ha så mycket kabel i skåpet. Men det märker du om det får plats eller inte.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem

Haha, nä. Flexrören kommer finskäras i överkant så endast installationskabel blir tillgänlig. På bilden är allt bara instoppat temporärt

Ni som byggt/bygger skåp, i vilken ordning har ni satt enheterna, uppifrån räknat?
Detta blir det i skåpet
- 230v kontaktpanel
- Patchpanel
- Usg
- Switch
- Ev en kabelhållare

Skrivet av Broken-arrow:

Vet inte hur trångt det blir i ditt skåp, men för mig gick det inte ha så mycket kabel i skåpet. Men det märker du om det får plats eller inte.