Rackskåp i källare - ventilation ut eller in?

Permalänk
Medlem

Rackskåp i källare - ventilation ut eller in?

Jag har placerat ett rackskåp i litet förvarningsrum i min källare.
I samma rum har jag ett ventilationshål i husgrunden till utsidan.

Tanken är att sätta en fläkt där - men frågan är om jag bör sätta fläkten på utsug eller insug.
Servrarna i sig ligger inte på risknivå i temperatur då källaren i sig är ganska sval. Har inte mätt av ännu vad rumstemperaturen ligger på - men uppskattningsvis runt max 20 grader.

Så bör jag blåsa in eller ut luft i rummet?

Båda har såklart sina för och nackdelar beroende på årstid utomhus. Men vad tror ni skulle passa bäst?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Är ingen expert men spontant vill jag blåsa ut

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ventilation kräver både in och ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Om det blåser in så måste värmen ta sig ut på annat sätt. Eventuellt läcka upp i huset och göra det varmare på sommaren eller få ACn att jobba hårdare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Är ingen expert men spontant vill jag blåsa ut

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av talonmas:

Ventilation kräver både in och ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av str8forthakill:

Om det blåser in så måste värmen ta sig ut på annat sätt. Eventuellt läcka upp i huset och göra det varmare på sommaren eller få ACn att jobba hårdare.

Ja. Kylan i sig kommer ju från källaren som är kall. Så att blåsa ut varmluften låter rimligt.
Blåsa in luft så pressas värmen ut som sagt, plus att källaren i sig kommer kyla ner luften.

Men låter ändå som att ett utblås borde vara bäst?

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

Jag har placerat ett rackskåp i litet förvarningsrum i min källare.
I samma rum har jag ett ventilationshål i husgrunden till utsidan.

Tanken är att sätta en fläkt där - men frågan är om jag bör sätta fläkten på utsug eller insug.
Servrarna i sig ligger inte på risknivå i temperatur då källaren i sig är ganska sval. Har inte mätt av ännu vad rumstemperaturen ligger på - men uppskattningsvis runt max 20 grader.

Så bör jag blåsa in eller ut luft i rummet?

Båda har såklart sina för och nackdelar beroende på årstid utomhus. Men vad tror ni skulle passa bäst?

Om det är egen kåk med källare skulle jag köra utblås. Kan tänka mig att temp. där ligger runt 18-20 året om. Det blir ju lättare att anpassa kylning efter något som är lite mer statiskt än vad våra årstider erbjuder.. Diskar mår inte heller bra av för låga/höga temps och absolut inte av stora variationer på dygnsbasis vilket det lätt blir till vår/höst.

Permalänk
Medlem

@Clint Eastwood: Tackar Clintan. Du har övertygat mig - utblås it is

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Skrivet av Poison:

@Clint Eastwood: Tackar Clintan. Du har övertygat mig - utblås it is

Låter bra dä.

Permalänk
Inaktiv

Varför inte spara på värmen som uppvärmning? Lär väl inte bli för varmt eller har du en hel serverhall?

Permalänk
Medlem

Tilluft och frånluft. Vänder du tilluft till frånluft i källaren med fläkt behöver du skapa ett nytt tilluftshål. Frånluften dras normalt till murstock eller frånluftskanaler. Korrekt vore att ta in tilluft utifrån in i skåpet och dra en kanal därifrån till befintlig frånluft i ert hus, för att skapa ett eget separat ventilationssystem. Därtill håltagning med ett nytt tilluftshål som ersätter det för skåpet.

Är det ett äldre hus med självdrag, och du gör förändringar, behöver du kontrollera så inte grundflödet har förändrats. Självdragsprincipen fungerar ok, men är känslig. Se även till att ev. fläkt inte är för stark (suger för mycket luft).

Permalänk
Medlem

Ligger du bara på 20 grader så kan du skita i vilket
Du behöver oroa dig när du är uppe på 30.