Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop
Permalänk

Ny "okänd" laptop?

Hej,

Jag ska börja studera på högskolan och är ute efter en laptop till studierna. Jag ska läsa IT-Infrastruktur och nätverksdesign, så jag kommer jobba mycket med datorer. Jag tänker också använda datorn till LAN då man kör rätt många lågprestanda spel såsom Age, CS 1.6 och Warcraft 3. Jag kommer nog också köra en hel del Europa Universalis 4 på den.

Mina krav för datorn är att det ska vara dedikerad grafik (t.ex. 1050/1050Ti), en Quad Core processor, minst 8 gb ram, minst 256gb m.2 ssd och en rätt bra skärm då jag gör en del fotoredigering.

Batteritiden får gärna vara så bra som den kan vara och en vikt på runt 2 kg skulle vara optimalt.

Nu kommer jag då till anledning till varför jag skriver Ny "okänd" laptop.. Jag har kollat runt i ett antal timmar på laptops. Jag har kollat på Lenovos Y720, Dells XPS 15 och väldigt många fler. Däremot såg jag att jag har upp till 30% rabatt på HPs hemsida ifrån jobbet. Gick då in på deras sida och kollade runt en del. Till slut så hittade jag denna dator:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR64EA...

HP Pavilion Power 15
i7 7700 HQ (2.8 GHz, 6 MB cache, 4 kärnor)
16 GB Ram
GTX 1050 4GB
256ssd och en 1tb hdd (har tänkt att ta bort HDD för vikt)
15,6" IPS UWVA med UHD, WLED (3840x2160)

Vad tycker ni? Jag hittar verkligen inga recensioner på datorn och det känns som att den precis kommit ut.. Känner mig lite osäker på om man vågar köpa den då man inte vet vad det kan finnas för problem.. Skulle också behöva veta mer om skärmen.. Vad är det för kontrast, färgåtergivning m.m.

/mrz1360100

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrz1360100:

Hej,

Jag ska börja studera på högskolan och är ute efter en laptop till studierna. Jag ska läsa IT-Infrastruktur och nätverksdesign, så jag kommer jobba mycket med datorer. Jag tänker också använda datorn till LAN då man kör rätt många lågprestanda spel såsom Age, CS 1.6 och Warcraft 3. Jag kommer nog också köra en hel del Europa Universalis 4 på den.

Mina krav för datorn är att det ska vara dedikerad grafik (t.ex. 1050/1050Ti), en Quad Core processor, minst 8 gb ram, minst 256gb m.2 ssd och en rätt bra skärm då jag gör en del fotoredigering.

Batteritiden får gärna vara så bra som den kan vara och en vikt på runt 2 kg skulle vara optimalt.

Nu kommer jag då till anledning till varför jag skriver Ny "okänd" laptop.. Jag har kollat runt i ett antal timmar på laptops. Jag har kollat på Lenovos Y720, Dells XPS 15 och väldigt många fler. Däremot såg jag att jag har upp till 30% rabatt på HPs hemsida ifrån jobbet. Gick då in på deras sida och kollade runt en del. Till slut så hittade jag denna dator:
http://store.hp.com/SwedenStore/Merch/Product.aspx?id=2BR64EA...

HP Pavilion Power 15
i7 7700 HQ (2.8 GHz, 6 MB cache, 4 kärnor)
16 GB Ram
GTX 1050 4GB
256ssd och en 1tb hdd (har tänkt att ta bort HDD för vikt)
15,6" IPS UWVA med UHD, WLED (3840x2160)

Vad tycker ni? Jag hittar verkligen inga recensioner på datorn och det känns som att den precis kommit ut.. Känner mig lite osäker på om man vågar köpa den då man inte vet vad det kan finnas för problem.. Skulle också behöva veta mer om skärmen.. Vad är det för kontrast, färgåtergivning m.m.

/mrz1360100

Kolla om den finns i någon butik och testa

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Permalänk

@anon99339: Har sökt mycket efter den men hittar inte tyvär..

Permalänk

@retro123: Jo det inlägget hittade jag, dock står det inget om 4k versionen vilket påverkar prestanda m.m.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mrz1360100:

@retro123: Jo det inlägget hittade jag, dock står det inget om 4k versionen vilket påverkar prestanda m.m.

Prestandan lär påverkas likadant som för andra datorer med 4k, GTX 1050 och i7-7700HQ. De relevanta faktorerna är hur bra skärmen är, kylningen, ljudnivå och liknande. Visst throttlar processorn olika I olika datorer, men det är inte någon sirap vs kvantdator det skulle handla om.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Både HP och Lenovo brukar ha ytligare rabatter via mecenat, kan vara värt att kolla.

Visa signatur

Every time I see some piece of medical research saying that caffeine is good for you, I high-five myself. Because I'm going to live forever.
~ Linus Torvalds (2010-08-03)

Permalänk
Medlem

@mrz1360100
Lenovo yoga 720 15" har 1050-grafik, väger 2kg och har 9 h batteritid om jag minns rätt. Ska också vara väldigt tyst. Kostar 12499 tror jag, men finns bara med 2GB just nu. Kanske räcker för full-HD spel, 'en kommer komma 4GB variant även till Sverige skulle jag tro.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Xiaomi Air 2017. Har en MX 150 eller vad det heter och är som en macbook. Kostar väl runt 10k tror jag. Har plats för två st m.2 SSD:er men har bara 8gb ram vilket är lite snålt.

4k är i mina ögon helt värdelöst på allt under 24" så om du kör på 1080 får du betydligt bättre prestanda och batteritid.

Permalänk

2,2 kg +laddare för en dator du ska släpa runt på tillsammans med en massa kurslitteratur? Det låter tungt, men du kanske är semiprofessionell bodybuilder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeCorbusier:

2,2 kg +laddare för en dator du ska släpa runt på tillsammans med en massa kurslitteratur? Det låter tungt, men du kanske är semiprofessionell bodybuilder.

Om inte annat lär han väl bli det efter ett tag