Transportstyrelsen fiasko - läckt information om militära uppgifter samt identitetsskyddade individer

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Så du menar att inte Transportstyrelsen har en total bild av alla svenska vägar och allt runt omkring i sina system. Det är inga inkompetenta personer som har fått vara inne i systemen och leka. Om du jobbar på Transportstyrelsen och ändå inte förstår skadan som har inträffat då borde man köra en risk utbildning för alla som jobbar på Transportstyrelsen.

Svenska vägar ligger under Trafikverket. Säger inte att det inte finns skyddsvärd information, men den är inte så lätt åtkommlig som rapporteringen får det att låta som.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk

Enligt transportstyrelsens hemsida har INTE uppgifter om skyddade militärfordon spridits. Läs gärna på lite mer, såg att det var en del tvivelaktiga hemsidor som skrivit en himla massa angående detta och försöker politisera händelsen. Läs på mer och var som sagt vaksammawpå fake news och dylikt kring denna incident.
my 5 cents!

Visa signatur

i7 920 oc till 3.3ghz , gtx690, asusp6T, 75"tv som datorskärm, philips HUE och Lightpack i kombination med kodi :)

Permalänk
Medlem

Inte bra skött samtidigt som jag förstår att regeringen inte basunerar ut detta vid upptäckt utan man försöker agera. Varför ska man skrika ut till alla att man har ett säkerhetsproblem liksom.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Avstängd

Våra idiotiska politiker slickar USA i röven och vill gå med i NATO dvs samma folk som röstat för att ta hit hela mellanöstern.
Vi är inte helt neutrala iallafall...

70k för detta, i princip dödstraff för att ladda hem en film och några månader för våldtäkt.

Sveriges rättsystem är iallafall ganska underhållande att följa.

Permalänk
Medlem

Allt detta kände Ygeman och Regeringen med Löfven i spetsen till.
Redan i början av 2016.
Fast det medborgarna inte vet om "Dear Leader" och anhang bekommer dom inte.

Först när läckorna blev läckta till allmänheten, fick massmedia och ansvariga lite kritik för "brister".

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sesese:

Så du menar att inte Transportstyrelsen har en total bild av alla svenska vägar och allt runt omkring i sina system. Det är inga inkompetenta personer som har fått vara inne i systemen och leka. Om du jobbar på Transportstyrelsen och ändå inte förstår skadan som har inträffat då borde man köra en risk utbildning för alla som jobbar på Transportstyrelsen.

Ditt svar har ingen direkt relevans till vad Anaii skrev. Du skapar dina egna slutsatser baserat på saker som inte finns i Anaii's text.

"Så du menar att inte Transportstyrelsen har en total bild av alla svenska vägar och allt runt omkring i sina system."

Anaii har inte skrivit något om att Transportstyrelsen inte har koll på vad som finns i deras system. Det som Anaii skrev var att folk här i tråden tror att Transportstyrelsen har mer info än de egentligen har i sina system.

"Om du jobbar på Transportstyrelsen och ändå inte förstår skadan som har inträffat då borde man köra en risk utbildning för alla som jobbar på Transportstyrelsen."

Det står inget om att Anaii inte förstår innebörden och potentiella effekter av vad som har hänt, utan det inlägget vill påvisa är "faktafel" (skriver det med citattecken då dess fakta behöver bekräftas) i ursprungsinlägget.

Permalänk
Medlem

Landsförräderi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kronvrak:

Allt detta kände Ygeman och Regeringen med Löfven i spetsen till.
Redan i början av 2016.
Fast det medborgarna inte vet om "Dear Leader" och anhang bekommer dom inte.

Först när läckorna blev läckta till allmänheten, fick massmedia och ansvariga lite kritik för "brister".

Fast de agerade direkt men ville inte basunera ut det till alla? Allt beror på hur och när media vinklar det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nardds:

Vet inte om ni har hört om Transportstyrelsen fiasko?
Som jag har förstått det så går det ungefär såhär

Transportstyrelsen vill lägga upp sin databas på en molnlagring och anlitar då ett privat företag placerat i Tjeckien. Transportstyrelsen gör detta utan att berätta för regeringen eller någon annan, varpå det tjeckiska företaget inte kan säkerhetsgranskas av Säpo.
Databasen som Transportstyrelsen skickar till Tjeckien består av:

Komplett körkortsregister med namn och körkortsnummer med mer på samtliga med körkort i Sverige

Komplett bilregister på samtliga med bil i Sverige

Komplett körkortsregister på det som lever med skyddad identitet(personnr, adress mm)

Komplett fordonsregister på Sveriges militär(stridsvagn, båt, flyg)

Komplett lista på Sveriges svagaste vägar, broar osv(sånt som en fiende tycker är intressant vid ett krig)

Körkortsregistret må kunna användas för att skapa klonade körkort som ser ut att vara riktiga när en polis kollar upp det i registret. Detta går nu att göra på samtliga i Sverige.

I det militära registret så var det även dokumenterat vilka fordon som var skadade/ur funktion osv. Om ett fordon tillhörde en hemlig avdelning av militären så var det noterat tillsammans med vem som manövrade fordonet. (namn, personnr, adress).

Det var även dokumenterat var Sverige var mest sårbart och enklast kunde utsättas för attack. Detta är nu läckt.

När transportstyrelsen inte ville ha med informationen om de som lever med identitetsskydd på molnlagringen så skrev de ett mail till företaget i Tjeckien och klargjorde vilka dessa människor var,(namn, personnr, adress, osv) och bad de att ta bort dessa ur listan. Mailet råkade istället skickas till flertalet Svenska och utländska företag varpå samtliga av dessa människor kan räknas som brända.

Damen som satt i ledningen för transportstyrelsen vid affären har förlorat jobbet och blivit bötfälld på 70.000 kr.
Stefan Löfven som undanhöll informationen från utrikesdepartementet när han fick reda på det har blivit anmäld.

SVT nyheter

Fordonsregistret är ju publikt och sökbart så det som framgår här är ju inte direkt något som jag kan se vara skyddsvärda uppgifter.

Om det är intressant så finns det lista på bärighetsklassning på vägar och broar i publika databaser också, vilket är viktigt t.ex. för transportplanering hos näringslivet...

Det finns många missar i hela ärendet, men den stora är ju att inte kravspecen vid upphandlingen är sådan att de här kraven uppfylls. Det är något som upphandlarna ska säkerställa, det är (inte riktigt en GD:s uppdrag även om hen leder myndigheten).

Skrivet av Ridder:

Detta är så pass allvarligt att det knappt går att förstå konsekvenserna av det.

Tänk er följande. Sverige har ju som alla länder; operatörer utomlands som hämtar in information. Dessa arbetar under andra identiteter. Vips har du som värdnation ett bildbibliotek med ansikten på varenda körkortsinnehavare. Det enda som behövs är en bild på operatören sen en sökning, därefter kan man hitta den riktiga identiteten. Familjenamn/adress framkommer ju också. Inte så kul när lilla dottern får besök på skolgården av okända personer

Med andra ord har hela Sveriges underrättelseapparat satts ur spel?

Lägg därtill alla andra uppgifter. Den som jag ser som näst-värst är bärigheten av vägar. Man blir förvånad över hur få vägar(oftast broar) som klarar av att transportera riktigt tunga transporter.

Lösning då? Hur går vi vidare?
Här finns det väl inget som lagar skadan men det som kan göras är följande:

1. Scrambla om alla registeringsnummer inom försvaret/tillsätt nya regnr på alla fordon. Blanda fordon mellan Regementen i Sverige.
2. Gör en fakedatabas och sprid den i hopp om att skapa förvirring för FI.
3. Använd IT-sabotage mot parter som har datan. - Farlig åtgärd men då det rör rikets yttersta säkerhet så kan det vara ett alternativ.

Fler idéer på vad vi kunnat göra?

Fast hur ser du kopplingen mellan den äkta identiteten och den skapade? Det är väl något som bör ligga hos SKV, precis som det gör med skyddade personuppgifter. Det är inte alls lätt att komma åt dessa utan kopplingen till SKV.

Bärigheten på vägar, det finns ju i andra publika databaser, inte minst viktigt för transportnäringen, inte lämpligt att köra tunga fordon på de vägarna... Och det är ju data som skall vara publik.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

70.000kr för allt detta? Det va billigt , men hon fick väl straff rabatt.
Stefan Löfven borde skaka galler redan när han blev invald i politiken , men han om nån borde få det strängaste straff lagen kan ge. Jävla klåpare!!!

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Bara 70.000 i böter för den skadan låter väldigt lågt. Ett sånt här jävla klanteri borde ge fängelse.

Borde klassas som landsförräderi detta, fan helt ofattbart vilken kolossal skandal detta är.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Hedersmedlem

Jag är väldigt glad att jag inte jobbar varken på Transportstyrelsen eller hos de som måste städa upp den här röran.

Permalänk
Inaktiv

Skulle inte bli förvånad om det var flera instanser som gjort en "tabbe". T ex sjukvården. Men men, länge leve digitaliseringen.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Du har chansen!

"Vi är samhällsutvecklare som varje dag bidrar till att utveckla och förvalta smart infrastruktur."

Transportstyrelsen söker ny Chef för tekniska system! https://www.arbetsformedlingen.se/Tjanster/Arbetssokande/Plat...

Så länge du har kvali...

"Arbetslivserfarenhet: Ingen arbetslivserfarenhet krävs"

Kanske inte ...

Permalänk
Medlem

Bara SD som röstade emot att detta skulle genomföras.. tänk på det.

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Avstängd

Är ju galenskap och skulle haft en stämning där alla som är drabbade får ersättning för brott mot person uppgiftslagen så det svider lite men 70k i böter fick kärringen som drar in 110-120k i månaden och hade förtjänat en ståplats i nybroviken

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Ju större klavertramp desto större löneförhöjning?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om en privatperson hade läckt samma uppgifter till främmande makt ( t ex Serbiens militär som regelbundet har militära övningar med Ryssland ) så hade det knappast blivit en lägre åtalspunkt än högförräderi.

Sensationsbladet ( Aftonblajet ) och Exponeringen ( Expressen ) bojkottar jag sedan flera år, därav länkarna nedan:

"Serbisk militär fick full tillgång till Transportstyrelsens IT-nätverk" :
https://nyheteridag.se/nyheter-idag-avslojar-serbisk-militar-...

"Ni fattar fortfarande inte hur jävla allvarligt Transportstyrelsens haveri är" :
https://nyheteridag.se/ni-fattar-fortfarande-inte-hur-javla-a...

Kom ihåg det här vid valurnan nästa år.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

Kom ihåg det här vid valurnan nästa år.

Vet inte hur jag ska tolka det. Förra regeringen drev igenom detta och nuvarande försöker reda ut vad en icke politisk tillsatt tjänsteman har ställt till med. Hur menar du att något så komplext och mångfacetterad som politik kan reduceras till en enda fråga. Vilket parti kan vrida tillbaka klockan och göra det som redan gjort ogjort menar du?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Vet inte hur jag ska tolka det. Förra regeringen drev igenom detta och nuvarande försöker reda ut vad en icke politisk tillsatt tjänsteman har ställt till med. Hur menar du att något så komplext och mångfacetterad som politik kan reduceras till en enda fråga. Vilket parti kan vrida tillbaka klockan och göra det som redan gjort ogjort menar du?

Du har rätt i att det är en komplicerad fråga, och mitt "Kom ihåg det vid valurnan nästa år" kan tolkas hur man vill. Vad jag egentligen menade, och borde kanske varit tydlig med ( eller helt enkelt inte skrivit sista meningen alls) är att inte rösta på samma pajasar till att styra landet en gång till.

En del av det som har hänt under nuvarande regering har beslutats av tidigare regeringar.

Jag ber om ursäkt för min sista kommentar i förra posten. Det var inte min mening att få folk att ilska till, eller bli sura, på något sätt.

Visa signatur

Cooler Master ATCS840 | Cooler Master Silent Pro Gold 1200W | Fractal Design Newton R3 1000W
ASUSTeK Z9PE-D8 WS | 2x Intel Xeon E5-2697 v2 | Kingston 128 GB DDR3 ECC | Gigabyte Geforce GTX 1070 Ti
BOINC : asteroids | einstein | enigma | milkyway | seti | universe | TheSkyNet POGS

Permalänk
Medlem

Hehe, spion i Sverige måste vara världens lättaste jobb.
Det är svårt att sätta ord på detta klanteriet, det finns ju heller inget sätt att reparera det på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techs:

...inte rösta på samma pajasar till att styra landet en gång till.

Alliansen?

inga sura miner här i alla fall. Jag skiljer på person och sak.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Det jag finner underligt i detta är... Varför reagerade inte andra på detta? Nu har jag inte jobbat allt för mycket på såna här ställen för att veta rutiner, men vet tillräckligt för att ha förstått att saker genomgår ganska många kontroller, bollande mellan flera parter och överenskommelser innan det träder i kraft och blir beslut. I synnerhet när det kommer till såna här viktiga myndigheter.

Även om flera var inkompetenta, så borde ju nån reagerat på det och suttit stopp för det.

Permalänk
Medlem

19 februari 2015 beslutade regeringen att tillsätta Maria Ågren som GD och det var Lövens första utnämning. Mig veterligen är det hon som brutit mot lagen, och ska betala 70k i böter för att ha begått brott och regeringen har inte sagt ett ord om det förrän det kom ut i media i veckan.
Varken sak eller person rätt med andra ord...

Permalänk
Medlem

@Dunde: Varför vara spion när vi ändå bara ger bort all vår viktig information

Permalänk
Medlem

Hmmm detta kan man väl nästan kalla för att sälja information till främmande makter. Låter lite som högförräderi i mina öron. Så ignorant kan man väl ändå inte vara även om viss information är publik så ska dessa ändå ses till så att de hamnar inom rikets gränser tycker jag iaf. Så svårt kan det väl ändå inte vara att hitta en säker svensk serverhall lr? Militären måste ju ha någon sorts serverhall tycker man.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Medlem

Det här var ju tråkigt

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Chassis: Fractal Design Define R4 CPU-cooling: NH-D14 with Arctic MX-6 paste CPU: Ryzen 5 3600XT MOTHERBOARD: Gigabyte X570 Aorus Elite MEMORY: 2x KF3600C16D4/16GX
GFX: EVGA GeForce RTX 3060 XC 12GB
PSU: Seasonic Focus GX 750W
HDD: Samsung 980 Pro 2TB
MONITOR: Acer predator XB273U

Permalänk
Avstängd

Hade det varit U.S.A hade människan varit "undanröjd" vid detta laget.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Medlem

Fyfan vad fucked up Sverige är.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil