Permalänk

Skulle ni bytt moderkort i min sits?

Hej, Jag flyttade i vintras och i huset så fick jag ofta stötar runt datorbordet, tangentbordet, mobil osv. Det berodde väl på luftfuktighet, tofflor mm. Nu på sommaren är det inga problem.
En dag fick jag en stöt vid usb-porten i fronten och efter det så fungerade inte det interna ljudkortet som det skulle. Både hörlurarna i frontuttaget och högtalarna i det bakre 3.5mm-porten lät riktigt illa, knastrade och hade sig.
Jag köpte då ett billigare ljudkort från Asus och det har fungerat utan problem.

Jag är dock rädd att något mer har tagit skada på moderkortet. Jag har ännu inte märkt några problem men jag antar att det kan komma krypande när det gäller esd-skador.
Vad tror ni? Ska jag köra på och hoppas att inget händer, eller om något väl händer skulle då andra komponenter kunna ta skada?
Jag hade egentligen inte tänkte byta ut min i7 4790K på flera år, men 1150 moderkort säljs ju inte längre. Förutom några i mATX och mITX, det är väl om man skulle köra på ett sådant, eller ett begagnat ATX. Om det nu spelar någon roll. Jag kör bara ett grafikkort och har inga planer på att köra SLI.
Moderkortet jag har idag är ett Z97-A.

Tackar på förhand!

Permalänk
Medlem

Troligen har du inte datorn kopplad till ett jordat uttag.

Om det är så hjälper det inte att byta moderkort.

Stötarna du får är inte farliga dock.

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

Troligen har du inte datorn kopplad till ett jordat uttag.

Om det är så hjälper det inte att byta moderkort.

Stötarna du får är inte farliga dock.

Uttagen är jordade. Jag menar eftersom mitt inte fungerar som det ska så hjälper det ju att byta. Jag hoppas ju att inget mer än ljuddelen har gått sönder men det kanske är svårt att ta reda på.

Permalänk
Medlem

ok, om de är jordade så är det troligen fel på ditt nätagg. Alternativt att de satt jordade uttag men inte dragit/kopplat in jorden till dem.

Man skall inte få stötar av datorn om den sitter i jordat uttag.

Det är inte så att du har en jordad grenkontakt, och den är kopplad till ett ojordat uttag?

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Skrivet av xfade:

ok, om de är jordade så är det troligen fel på ditt nätagg. Alternativt att de satt jordade uttag men inte dragit/kopplat in jorden till dem.

Man skall inte få stötar av datorn om den sitter i jordat uttag.

Det är inte så att du har en jordad grenkontakt, och den är kopplad till ett ojordat uttag?

Alla uttag är jordade och det finns jordfelsbrytare osv. Jag fick ju även stötar på hemknappen på telefonen både när den laddades och ej. Även stötar från tangentbord och metallbenen på skrivbordet.