Vilka använder fortfarande Windows 7

Permalänk
Medlem

Jag kör W7 både på min desktop samt laptop och kommer göra så länge det bara går, diggar det OS:et.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Hallå, ni behöver inte börja tjafsa om rätt och fel haha.

IMO finns inga rätt eller fel. Var och en gör vad som funkar/känns bäst för dem

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Hallå, ni behöver inte börja tjafsa om rätt och fel haha. Jag vet mycket väl att man kan köra en "unsupported" version av Microsoft Windows. Men det jag menar med osäkert är för dem som surfar runt och inte bryr sig im vad de laddar ner. För dem e det riskfyllt utan säkerhetsuppdateringar.

Jag ser många som kör Windows XP (jag hade det som dual boot på min spelrig i vintras för äldre spel.) och de har absolut inga problem med virus eller något...

För dem är det riskfyllt även med säkerhetsuppdateringar. You can't patch stupid.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Win 7

Planerar ett nytt bygge inför hösten (Ryzen) och kommer att fortsätta med Win 7.

Permalänk
Medlem

Windows 7 fortfarande, gillade aldrig 8an och byter till 10an då dx12 är ett måste.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Williamhoghielm:

Tack för alla svar här! Såg att Microsoft visade en tabell med procenten för hur många som använder det OS, och då såg jag att W7 hade flest användare med ungefär 50% användare.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittar man på Steams siffror så får man en helt annan bild. Dryga 50% kör Win10, och dryga 32% kör Win7.

Win7 känns väldigt osäkert idag, så jag kör Win10.

EDIT: Glömde länken:
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Tittar man på Steams siffror så får man en helt annan bild. Dryga 50% kör Win10, och dryga 32% kör Win7.

Win7 känns väldigt osäkert idag, så jag kör Win10.

EDIT: Glömde länken:
http://store.steampowered.com/hwsurvey

Windows 7 supportas till 2021 (om nu MS inte får för sig att ändra på det), visserligen med säkerhets uppdateringar bara, då det har gått in i "extended support".
Så jag skulle inte säga att det är mindre säkert än nyare OS.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Min uppfattning om Windows 10

Kör windows 10, bästa av två världar med windows 7 start och windows 8 modern!

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen windows 7 så jag kör det fortfarande

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

@Aka_The_Barf Intresserad på hur du har fixat Windows 10 "processorn stöde inte", är det via det modifieringen av filen?

jag har inte gått så långt än även om det går, jag tog bort den uppdateringen helt enkelt.
vet inte om den innehöll något mer, det märker vi

när jag fick "problemet" så googlade jag lite snabbt och tog en snabb enkel lösning men såg i farten att man ska kunna fixa till det mer permanent.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Belzader:

Windows 7 supportas till 2021 (om nu MS inte får för sig att ändra på det), visserligen med säkerhets uppdateringar bara, då det har gått in i "extended support".
Så jag skulle inte säga att det är mindre säkert än nyare OS.

Nja, jag hade inte känt mig säker med Win7 efter alla händelser det senaste året, inte minst dumpen av NSA:s verktyg. Ser heller ingen poäng med att vara kvar i det gamla när Win10 är bättre på i princip allt, särskilt inte när uppgraderingen var gratis.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Ser heller ingen poäng med att vara kvar i det gamla när Win10 är bättre på i princip allt, särskilt inte när uppgraderingen var gratis.

Var??
Det är fortfarande "gratis" att "uppdatera" till Windows 10 iom. att man kan använda sin Windows 7/8 nyckel vid installation.
Att det sen må bryta mot licens avtalet är en annan femma

Skrivet av Dunder:

Nja, jag hade inte känt mig säker med Win7 efter alla händelser det senaste året, inte minst dumpen av NSA:s verktyg.

Inget OS är 100% säkert.
Men visst jag kan hålla med om att Windows 10 är delvis säkrare.
Jag kör Windows 10 på alla mina datorer, utom en (av skäl jag inte anser jag behöver gå in på här), och jag "hat/älskar" Windows 10
En del säker är "underbara" medans andra bara gör mig förbaskad.
Ta bara en sådan sak som att .bat-filer (och jag använder en hel del) måste höger klickas på och välja "kör som adminastratör" fast ens konto är det

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Belzader:

Första året fick man upp en fråga om man ville uppgradera, hur kan du ha missat det spektaklet?

Skrivet av Belzader:

Inget OS är 100% säkert.

Helt orelevant. Det är hur säkert operativsystemet är som var frågan.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Första året fick man upp en fråga om man ville uppgradera, hur kan du ha missat det spektaklet?

Kan inte säga direkt att jag missade det. men undvek det genom att vara väldigt selektiv, med vilka uppdateringar som installerades.
Skyr fortfarnde alla uppdatering som har "feature" med i namnet som pesten på min Windows 7 dator, för man vet aldrig vad MS har för "dumheter" för sig.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Hallå, ni behöver inte börja tjafsa om rätt och fel haha. Jag vet mycket väl att man kan köra en "unsupported" version av Microsoft Windows. Men det jag menar med osäkert är för dem som surfar runt och inte bryr sig im vad de laddar ner. För dem e det riskfyllt utan säkerhetsuppdateringar.

Jag ser många som kör Windows XP (jag hade det som dual boot på min spelrig i vintras för äldre spel.) och de har absolut inga problem med virus eller något...

Skickades från m.sweclockers.com

Min poäng var att just detta inte stämmer. Detta är den missuppfattning som måste bort.
Precis som också @LemonIllusion säger... det är riskfyllt oavsett säkerhetsuppdateringar och dumma användare kommer infektera tom OSX på något sabla sätt.

Skrivet av Dunder:

Helt orelevant. Det är hur säkert operativsystemet är som var frågan.

Frågan var vilka som använder Windows 7, inte hur säkert ett OS är.

Men om vi tittar på den frågan du ställt: https://www.cvedetails.com/top-50-products.php?year=2017
... så ser vi att Windows 8.1 är säkrare än Win 7 i år, och båda är säkrare än Windows 10. Apple OSX/iOS är farligare än Windows och Android är i en klass för sig.

Så vill du ha det bättre Windows, kör Win 8.1, men inte Windows 10, sett till antal sårbarheter. Och detta kommer fortsätta vara så av två anledningar.
1. Hackare anfaller flockdjur... mao, de går ut efter det mest använda OSet. Windows 10 kommer vara det mest utsatta pga detta i långa loppet.
2. Windows 10 blir osäkert och problematiskt med varje ny version, två gånger om året. Tidigare OS har inte dessa problem.

Vi kan dock konstatera att @Belzader har 100% rätt... inget OS är 100% säkert, inte ens Apple/Linux.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Frågan var vilka som använder Windows 7, inte hur säkert ett OS är.

Nej, läs om inlägget. Du syftar nog på TS fråga.

Skrivet av Paddanx:

Men om vi tittar på den frågan du ställt: https://www.cvedetails.com/top-50-products.php?year=2017
... så ser vi att Windows 8.1 är säkrare än Win 7 i år, och båda är säkrare än Windows 10. Apple OSX/iOS är farligare än Windows och Android är i en klass för sig.

Så vill du ha det bättre Windows, kör Win 8.1, men inte Windows 10, sett till antal sårbarheter. Och detta kommer fortsätta vara så av två anledningar.
1. Hackare anfaller flockdjur... mao, de går ut efter det mest använda OSet. Windows 10 kommer vara det mest utsatta pga detta i långa loppet.
2. Windows 10 blir osäkert och problematiskt med varje ny version, två gånger om året. Tidigare OS har inte dessa problem.

Vi kan dock konstatera att @Belzader har 100% rätt... inget OS är 100% säkert, inte ens Apple/Linux.

Fast nu tänker du nog fel. Av samma anledning som det finns fler "hackare" (helt fel ord) till Windows 10 så kommer det finnas fler publicerade hål (du kanske missade att det är just publicerade hål).
Med din logik är Flash player säkrare än Chrome... Wut?

Du verkar tro att uppdateringar är något som gör OS:et mer osäkert... Skulle vara kul att veta hur infekterad din dator är egentligen

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalslandan:

Kör också Windows 7, kommer försöka göra det så länge som möjligt.

Är trött på att byta operativsystem, om tillräckligt många år kommer Windows 10 vara föråldrat också. (facepalm)

Men det gäller väl allting? Inklusive din dator, dina kläder och du själv. Man uppdaterar för att få bättre, snabbare och säkrare dator. Du kan tyvärr inte uppdatera dig själv så vi kommer sakta men säkert bli outdaterade.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Williamhoghielm:

Tjenare! Tänkte bara fråga vilka som fortfarande använder Windows 7. Vet att det börjar bli ett antikt OS men tänkte se vilka som fortfarande använder den.

Vad har ni för dator?

jag. signatur.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Kör W7 också och tänker göra det till de bryter det ur mina kalla döda händer! Nej, kanske är jag inte så fanatisk. Men jag menar på att så länge befintligt OS fungerar till det jag använder det till ser jag ingen anledning till åtgärd. Nästa installation blir sannolikt någon dualboot mellan W10 och Linux, förutsatt att jag bytt burk till dess. Annars åker nog W7 in igen.

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Nej, läs om inlägget. Du syftar nog på TS fråga.

Jag syftar på det som tråden faktiskt handlar om, ja.. inte dina känslor som du egentligen inte har något grund för. Det du skrev som exempel patchades ju redan månader innan det skedde.

Skrivet av Dunder:

Du verkar tro att uppdateringar är något som gör OS:et mer osäkert... Skulle vara kul att veta hur infekterad din dator är egentligen
Fast nu tänker du nog fel. Av samma anledning som det finns fler "hackare" (helt fel ord) till Windows 10 så kommer det finnas fler publicerade hål (du kanske missade att det är just publicerade hål).
Med din logik är Flash player säkrare än Chrome... Wut?

Nej jag tänker helt rätt, du vill dock inte se det. Detta är antal upptäckta och dokumenterade hål, stämmer.
Och din fråga var vilket som är mest säkert. Är där färre hål, är där mindre fel att rätta till och som kan missbrukas.

Skillnaden är hur många som rättas till och hur allvarliga de är, vilket helt klart är en annan diskussion, och med tex Chrome så rättas ju dessa till rätt ofta, medan flash inte får sina håll tillrättade i samma takt. Du har dessutom fler potentiella mål med flash än med Chrome, då du har Chrome + FF + IE + ev andra som kört flash, vs en webbläsare.

Skrivet av Dunder:

Du verkar tro att uppdateringar är något som gör OS:et mer osäkert... Skulle vara kul att veta hur infekterad din dator är egentligen

Nej, jag vet att nya versioner och ny mjukvara gör ett OS mer osäkert. Och Windows 10 får gott om nya fel och problem med varje ny version, som inte testas av MS på samma sätt som tidigare OS gjorde då de har sagt upp de flesta personer som tidigare gjorde detta.

Att dock bara få just säkerhetsuppdatringar och fixar, det är en helt annan sak. Så att få detta är helt klart ett plus. Men tror du på allvar att Windows 10 utan något skydd är bättre än Windows 7 med skydd, så är du långt ute och cyklar. Har redan städat ett antal av dessa Windows 10 maskiner på virus, bakdörrar och annat skit.

Men stoppa du fingrar i öronen, och repetera "Windows 10 är säkrast..." om och om igen, det hjälper säkert mot de 100-tals sårbarheter som upptäcks varje år.

Och jag kan meddela att jag har endast får en enda adware på 2 år... håller datorerna rena och bra med rätt mjukvaror för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aka_The_Barf:

jag har inte gått så långt än även om det går, jag tog bort den uppdateringen helt enkelt.
vet inte om den innehöll något mer, det märker vi

när jag fick "problemet" så googlade jag lite snabbt och tog en snabb enkel lösning men såg i farten att man ska kunna fixa till det mer permanent.

Ahh ok.

Tror MS hade varit så fula att faktiskt baka in en del säkerhetsfixar i samma, som de börjat göra, men det kanske är en ide, ska kolla på det. Har en vän som gärna vill gå tillbaka till Win 7 med sin Ryzen maskin nämligen, som jag försöker hjälpa.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Paddanx:

Jag syftar på det som tråden faktiskt handlar om, ja.. inte dina känslor som du egentligen inte har något grund för. Det du skrev som exempel patchades ju redan månader innan det skedde.

Nej jag tänker helt rätt, du vill dock inte se det. Detta är antal upptäckta och dokumenterade hål, stämmer.
Och din fråga var vilket som är mest säkert. Är där färre hål, är där mindre fel att rätta till och som kan missbrukas.

Skillnaden är hur många som rättas till och hur allvarliga de är, vilket helt klart är en annan diskussion, och med tex Chrome så rättas ju dessa till rätt ofta, medan flash inte får sina håll tillrättade i samma takt. Du har dessutom fler potentiella mål med flash än med Chrome, då du har Chrome + FF + IE + ev andra som kört flash, vs en webbläsare.

Nej, jag vet att nya versioner och ny mjukvara gör ett OS mer osäkert. Och Windows 10 får gott om nya fel och problem med varje ny version, som inte testas av MS på samma sätt som tidigare OS gjorde då de har sagt upp de flesta personer som tidigare gjorde detta.

Att dock bara få just säkerhetsuppdatringar och fixar, det är en helt annan sak. Så att få detta är helt klart ett plus. Men tror du på allvar att Windows 10 utan något skydd är bättre än Windows 7 med skydd, så är du långt ute och cyklar. Har redan städat ett antal av dessa Windows 10 maskiner på virus, bakdörrar och annat skit.

Men stoppa du fingrar i öronen, och repetera "Windows 10 är säkrast..." om och om igen, det hjälper säkert mot de 100-tals sårbarheter som upptäcks varje år.

Och jag kan meddela att jag har endast får en enda adware på 2 år... håller datorerna rena och bra med rätt mjukvaror för det.

Mina känslor? Ja, lite grann kanske, men starkt influerade av säkerhetsforskare på Twitter. Hur är det med dina känslor?
Kan du ge en källa på att alla NSA:s verktyg nu är verkningslösa?

Nej, jämför du hur många hål som publiceras år 2017 för ett 8 år gammalt OS jämfört med ett relativt nytt OS så tänker du helt fel. Av samma anledning som det finns fler "hackare" (dina ord) till Win10 så finns det mer säkerhetsforskning, det är ett nytt OS och det är där pengarna finns.

Du gör många skumma jämförelser, det känns som att du greppar efter halmstrån för att försöka få fram något du inte har stöd för?

"[...]Windows 10 utan något skydd är bättre än Windows 7 med skydd[...]" till exempel, vad är det för konstig jämförelse och varför har du fått för dig att jag tror det?
Du får nog göra en mer rättvis jämförelse, och skyddet som ingår i Win10 är klart bättre än det som ingår i Win7.

Det handlar inte om att stoppa fingrarna i öronen, det handlar om att följa med i utvecklingen. Du verkar ha halkat efter, du kanske inte är så intresserad och inte läser så mycket om ämnet, jag vet inte.

Endast en adware, skriver du. Du vet alltså om att du blivit infekterad. Då kan man ju undra hur många infektioner som du inte vet om, vilket är det stora idag... De som märks av är nästan utdöda (av en anledning), förutom ransomware då såklart.

Sitt med utdaterad mjukvara om du vill, men försök inte övertala folk att det skulle vara säkrare. @SwiftOnSecurity skrev en ganska klockren tweet om ämnet:

Citat:

Congrats to everyone who told their friends in the Middle East to stay on Windows 7 because it's "more private." You morons.

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Inaktiv

Här är en video om vad som händer när man försöker infektera Windows 2000 med Wannacry:

Skulle helt klart köra 2000 om det hade fullt stöd för hårdvaran idag. Stabilt, rent från tingeltangel och noll övervakning såvitt vi vet.

Finns nog inga virus eller hackers kvar som siktar på detta os

Permalänk
Medlem

Sambon har kört på med 7an enligt mottot "så länge det funkar att spela på så orkar jag inte bry mig, plus att W10 är FULT!"

Hennes W7 kraschade dock mitt i en uppdatering av grafikdrivrutiner och det slutade med att alla USB-drivers försvann... och vi hade inget PS2-tangentbord eller mus hemma, så det blev en akut uppgradering till W10 för henne med.

Jag har bara kvar det på gäst-spel-PCn nu, men jag ska bygga om min egna spel-PC denna veckan och då ryker gäst-spel-PCns Windows 7 också.

Den enda nackdelen jag märkt med Windows 10 är just att det är fult och platt på själva fönstrena, men det har ju börjat komma lite glass-effekter till notification-ytan t.ex. så förhoppningsvis fixar de så man kan ha dark glass-tema i hela Windows snart

Tack för tiden Windows 7, men nu är det dags att köra en sista (fortfarande gratis, faktiskt!) uppgradering till W10.

Jag väntar dock otåligt på att Linux ska få mer stöd för större spel, så man kan slänga in KUbuntu eller Mint på main-PCn.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Skrivet av KingCobra:

Men det gäller väl allting? Inklusive din dator, dina kläder och du själv. Man uppdaterar för att få bättre, snabbare och säkrare dator. Du kan tyvärr inte uppdatera dig själv så vi kommer sakta men säkert bli outdaterade.

Som jag har förstått skulle väl eventuellt ett liknande Windows 7 temat Aero även komma till Windows 10.

Jag tycker det är tråkigt att det hela tiden är förändring "bara för att man kan ändra".

T.ex. gillar jag själv Aero temat och det skulle inte kosta särskilt mycket för MS att implementera detta i Windows 10 redan ifrån starten.
Jag gillar Windows 10, det är en uppgradering, men nuvarande temat är inte särskilt trevligt.

När Aero kommer, blir det nog ett byte för mig också. Krypteringsbiten är ett stort plus, speciellt om den är så säker som den utges att vara.

Sen sista biten som någon nämnde innan att Windows 10 kommer uppdateras istället för att byta OS, mycket stort plus. Får helt enkelt se hur länge detta varar.

Visa signatur

Speldator: [Intel Core i7 4790K] [ASUS Matrix GTX 780Ti x2] [ASUS MAXIMUS VII HERO] [Corsair Dominator Platinum 32GB] [Windows 7] [Logitech G400S] [Microsoft Ergonomic 4000] [BenQ XR3501 35" (HDMI)] [BenQ G900W 19" (VGA)]

Serverdator: [Intel Core i7 6850K] [ASUS X99-E WS] [Corsair Vengeance LPX 64GB] [2x Crucial MX300 1TB] [Cooler Master V1200] [CentOS 7]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Mina känslor? Ja, lite grann kanske, men starkt influerade av säkerhetsforskare på Twitter. Hur är det med dina känslor?
Kan du ge en källa på att alla NSA:s verktyg nu är verkningslösa?

Nej, jämför du hur många hål som publiceras år 2017 för ett 8 år gammalt OS jämfört med ett relativt nytt OS så tänker du helt fel. Av samma anledning som det finns fler "hackare" (dina ord) till Win10 så finns det mer säkerhetsforskning, det är ett nytt OS och det är där pengarna finns.

Du gör många skumma jämförelser, det känns som att du greppar efter halmstrån för att försöka få fram något du inte har stöd för?

"[...]Windows 10 utan något skydd är bättre än Windows 7 med skydd[...]" till exempel, vad är det för konstig jämförelse och varför har du fått för dig att jag tror det?
Du får nog göra en mer rättvis jämförelse, och skyddet som ingår i Win10 är klart bättre än det som ingår i Win7.

Det handlar inte om att stoppa fingrarna i öronen, det handlar om att följa med i utvecklingen. Du verkar ha halkat efter, du kanske inte är så intresserad och inte läser så mycket om ämnet, jag vet inte.

Endast en adware, skriver du. Du vet alltså om att du blivit infekterad. Då kan man ju undra hur många infektioner som du inte vet om, vilket är det stora idag... De som märks av är nästan utdöda (av en anledning), förutom ransomware då såklart.

Sitt med utdaterad mjukvara om du vill, men försök inte övertala folk att det skulle vara säkrare. @SwiftOnSecurity skrev en ganska klockren tweet om ämnet:

Alla problemen är ju knutna till Microsoft produkter som Windows och Windows program.
Lösning:
Har sedan år tillbaka börjat vandringen från Windows (Haft Windows sedan DOS 6.22 och Win 3.11).
Du kan sitta kvar med Win10. Vi andra skaffar nya och spännande format.
Android och IOS var bara början, mer kommer.

Här hemma kommer det bara finnas en enda PC med Windows kvar, från och med i höst och den datorn kommer köra Win7 för spel och Linux för allt annat.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Kronvrak:

Alla problemen är ju knutna till Microsoft produkter som Windows och Windows program.
Lösning:
Har sedan år tillbaka börjat vandringen från Windows (Haft Windows sedan DOS 6.22 och Win 3.11).
Du kan sitta kvar med Win10. Vi andra skaffar nya och spännande format.
Android och IOS var bara början, mer kommer.

Här hemma kommer det bara finnas en enda PC med Windows kvar, från och med i höst och den datorn kommer köra Win7 för spel och Linux för allt annat.

Vet inte vad du pratar om, om jag ska vara ärlig... Ska du köra Android på datorn? Ja, lycka till... Det blir nog en trevlig upplevelse.

"Vi andra skaffar nya och spännande format.". skriver du, sen skriver du att du ska köra Win7 och Linux.... Wut??

Du får nog tänka om där

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Inga banbrytande nyheter preceis. Jag har haft det du nämner i W7 i många år. Visst det krävs två små 3:e parts program men funkar kalas.

Nej absolut inget som egentligen inte går att lösa i Windows 7. Problemet är bara företagets IT policy om att installera program som inte erbjuds via det interna systemet. Får se till att bli lokal IT samordnare så att man kan installera lite vad som istället

Visa signatur

i7 12700, 3080 ti, 16gb - vrum vrum

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Vet inte vad du pratar om, om jag ska vara ärlig... Ska du köra Android på datorn? Ja, lycka till... Det blir nog en trevlig upplevelse.

"Vi andra skaffar nya och spännande format.". skriver du, sen skriver du att du ska köra Win7 och Linux.... Wut??

Du får nog tänka om där

Är det höjden av din läs förståelse?
Använder du WinPhone på dina PC-datorer?

Skrev för några inlägg sedan att vardagsrumsdatorn (PC med Windows) ska ersättas med Playstation konsol.
Tror du jag ska köra Android, Winphone eller Win7 på en Playstation konsol också.
Var snäll och gör ett spydigt och dumt inlägg om det med.

Linux är ett spännande format som fungerar utmärkt, Chromebook är nytt är spännande.
Ser med förtjusning fram emot Googles hemliga projekt på ett nytt desktop OS (ej Linux baserat).

Kommer spara en PC med Win7 för att det är bra att ha, den kör dual boot Win7 och Linux, redan idag.
Även Android är spännande, En surfplatta som inte tar någon plats ersätter redan flera klumpiga bärbara Windows/PC-datorer
Några är nya för dig, andra är nya för oss.

Lycka till med Win10, glöm inte att propagera för Win10 i alla inlägg, annars kommer Win10 möta samma öde som WinPhone.
Det var väl det som tog död på Winphone, Microsoft fanboys propagerade inte tillräckligt för Winphone?

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk

jag kör windows 7 , på jobbet har vi vissa datorer med xp fortfarande.