Permalänk

köra egen fiber

Nu när sommaråskvädren börjar dyka upp dyker också en gammal tanke upp igen.

Idag har jag en massa dyr elektronik hopkopplad med nätverkskablar. Jag skulle vilja separera det i grupper så att inte allt åker om något skulle hända under ett åskväder.

För elen finns ju överspänningsskydd och avledare men inte för tp.

Har kollat lite på alternativen och det finns ju en del olika varianter av fiberkopplingar.
Från POF http://www.instructables.com/id/Building-POF-home-user-networ... till SPF+, GBIT och sen olika typer av kabel på det

Första frågan är väl om det är rimligt ekonomiskt (jag tror faktiskt att det är det, räknar man in självrisk och alla åldersavdrag som försäkringsbolaget gör förlorar man rätt mycket när lite äldre utrustning ska ersättas med nytt/nyare), men eftersom jag inte riktigt vet vilket alternativ jag ska gå på har jag ingen bra bild på vad det kostar just nu.

Så andra frågan är helt enkelt, vilka prylar är rimligt att titta på?

Nätet hemma ser förenklat ut så här:

IN - fiberbox
-> Switch ->
-> IPTele.
-> Lan1 (som idagsläget enbart består i en server).
-> Lan2 (vårt hemmanät) ->

-> Router/FW/AP ->
Bakom routern sitter en större switch som ansluter skrivare och några datorer och tre switchar på olika platser i huset, dessa tre switchar i sin tur ansluter datorer, mediaspelare, receiver, sat och ännu fler datorer osv.

Jag har redan kabel dragen i huset så planerar inte att byta ut allt, men en planerad expansion ner i källaren för nytt "serverrum" skulle mycket väl kunna göras med fiber istället.

Lämpligaste platsen att separera elektriskt är rimligtvis vid den stora switchen så att grupperna separeras.

Är jag helt ute och seglar eller låter det rimligt?

Permalänk
Rekordmedlem

Skillnaden i åsktålighet lär bli liten om allt ändå är i samma hus så just det är ett klent argument för ett fibernät i hemmet men du kan ju använda fiber för att det går och är intressant att prova på nått nytt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Jag kanske missförstår dina tankegångar men galvanisk isolation har du vid inkommande fiber. Har du inte nätverkskablar utanpå fasaden är det bara elnätet som är den svaga länken. Träffas du så illa av blixten att ditt nätverk blir strömförande så har du [redan] andra problem...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jo jag har fiber in (och även skydd på inkommande el i stolpen utanför) så grundskyddet finns där.

Tyvärr löser det inte hela problemet. Det handlar inte om att skydda mot direkta nedslag utan att separera. Jag vet inte var överströmmarna kommer i från, men på något vis uppstår de i alla fall. En polare/granne med ungefär samma (om inte värre) uppsättning prylar som jag blev av med sin receiver för ett tag sedan efter ett åskväder. Eftersom allt sitter skyddat bakom åskskydd på elnätet är det enda som kopplar ihop saker själva nätverket.

Visst har receivern också högtalarkablar och hdmikablar inkopplade så det är fullt möjligt att det skulle kunna induceras spänning den vägen. Trots det känns nätverket mer sannolikt (just nu i alla fall) och det är dessutom något som går att avskilja med hjälp av fiber.

(jo sen är det kul att lära sig nytt också, så nördaspekten är en liten bonus).

Permalänk
Rekordmedlem

Att det uppstå ström pga induktion i huset är en verklig orsak till problem vid åska men den uppstår ju i samtliga kablar och metallföremål som rör och armering, den kan även uppstå eller bli värre av en felaktigt monterad åskledare men om du inte har ett ovanligt stort hus eller andra "konstiga" förutsättningar så lär du inte vinna nått åskskyddsmässigt på ett fibernät inuti huset, en vanlig villa är för liten för att det ska bli nån större skillnad, slår åskan ner en bit bort skyddar fibern till huset och elnätet har sitt eget liv där du redan installerat skydd, slår åskan ner i huset så lär det inte spela nån roll om du har fibernät eller inte internt, bygg gärna ett fibernät men inte för att skydda mot åskskador för den viktiga fiberdelen i det sammanhanget är den som är utanför huset och den är redan på plats.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@hjälpsam: Det går inte att dra några slutsatser utifrån antaganden. Det finns inga konsumentprodukter som klarar direktsmällar från blixtar.
Om spänning inducerad via nätverkskabel skulle det kunna bero på att han använder skärmad TP-kabel som inte är korrekt jordad. Vanligt misstag. Dessa kablar agerar antenn och blir mer mottagliga för störningar och överslag. Vanliga högtalarkablar och HDMI låter långsökt då dessa termineras i utrustningen.
Ska du skydda nätverket fullt ut för det osannolika är det fiberansluten dator men det är kanske vad du menar? Det vore coolt

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

@hjälpsam:Om spänning inducerad via nätverkskabel skulle det kunna bero på att han använder skärmad TP-kabel som inte är korrekt jordad.

Den dragna kabeln i huset är inte helt omöjligt att den är skärmad men hur jordningen ser ut minns jag inte, det är drygt ett decennium sen den gjordes. Men det är ju i vart fall enkelt att kolla över.

Inte helt ologiskt klarar sig elektroniken bäst i de rum där det är ojordade uttag

Men har nån något tips om själva fiberfrågan, för där är jag nybörjare

Permalänk
Medlem

Om du har kvar den gamla koppar tele ledningen kan den fortfarande leda in åska i huset.

Här är ett skydd för nätverk:
https://www.dustin.se/product/5010165283/protectnet

APC har också 8 portars grenuttag med data och tv antenn skydd.

På 90 talet hade jag ISDN som internet lösning och ett par gånger per år fick telia byta ut burken på väggen eftersom åskan hade slagit ut den.
Mina prylar klarade sig varje gång tack vare APC åskskydd.
Det var (är kanske fortfarande) livstid garanti på APC prylarna, gällde också om åskan hade slagit ut den, så jag hade alltid dubbel uppsättning. Var bara och skicka in den trasiga så fick jag en ny.

Givervis måste den sitta i ett jordat uttag om åskskyddet skall fungera.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk

Då det är inne i huset och du har samma elsystem till allt, så kommer det inte ha någon betydelse med fiber. Om det kommer en så pass stor överströmspuls in i huset så kommer din utrustning ändå vara galvaniskt anslutna mot varandra via elnätet i huset.

Det överspänningsskydd som sitter på stolpen/i elnätet är endast ett grovskydd eller ventilavledare. Dessa hjälper inte att skydda huset med. Dess syfte är att slå ner de värsta pulserna. Du behöver sedan ha grov- eller mellanskydd i fasadmätarskåpet och beroende på kabellängd därifrån till elcentral, så behöver du mellanskydd i elcentralen.

I respektive uttag som är (ca/tumregel) mer än 10 meter kabelväg från elcentralen, behöver ett finskydd.

Nätets skydd tar största smällen, sen går en restspänning vidare som ditt grov och mellanskydd ska ta hand om. Och till sist vid respektive elpryl, har du ett finskydd som tar den sista sleven av pulsen. Finskydd är de som säljs på Jula, Kjell etc. Dessa är fullständigt meningslösa att köpa separat, då de bara ska ta en ytterst liten spik. Det förutsätts att du har de större skydden före i kedjan.

Det enda som larmar när du skriver, är att du har satellit. Ska du göra rätt så ska du dra ner antennkabeln och ta in den på samma ställe som där elen går in i huset. Jorda/potentialutjämna antennkabeln och sedan gardera med ett åskskydd för sat.

I övrigt när det gäller spikar in i huset så är det viktigaste att alla kablar och metallrör som går in i huset, leds in på samma ställe och potentialutjämnas. Om alla delar antar samma potential vid en smäll så händer inget. Det är själva idén. Det är först när det finns flera olika system/nät in i huset och en smäll kommer in via tex. telekabeln, som det blir problem när spiken leder sig vidare till annat nät med annan potential. Om man då har potentialutjämnat på rätt sätt så kommer alla delar att anta samma potential och det händer ingenting. Som med fågeln på elledningen. Båda fötterna (eller vad det heter på en fågel) har samma potential. Då gör det inget om det är 100-tusen volt i tassarna.

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Skulle kanske vara aktuellt om allt i ditt planerad serverrum sitter på UPS och inget i switchen där nere då sitter på UPS:en. Men annars sprids det via elnätet