Permalänk

Backup i Win7?

Jag har mitt digitala liv i Mac världen och har full koll på backup lösningar där. Dock är speldatorn Windows 7 och jag skulle behöva hjälp med lösning för denna.

Det behöver inte vara enkel, snygg eller osynlig mjukvara, eller något med versionshantering. Jag har inget kritiskt på disken och ändrar sällan något i datorn. Så jag tar i princip bara backup manuellt då och då i syfte att slippa installera om hela rasket om disken rasar. Det viktigaste är att jag kan komma igång igen smidigt vid en krash.

Windows egna verktyg för backup, är de att lita på?

Min egen erfarenhet från andra OS är att en klon funkar bäst. Antar att det gäller även för Windows? Någon mjukvara som kan rekommenderas?

Permalänk
Medlem

Diskimage med dd eller ddrescue (säkrare) med lämplig USB-sticka startad linux

(man vill inte ha (system)disken mountad när backup tas vilket innebär att win7 inte kan ta en image på sig själv medans den körs utan detta måste göras av en program 'utifrån' - detta gäller alla OS oavsett sort!)

Som backup-program skulle jag allvarligt överväga borg-backup. körs främst från linux/unix och det fins cygwin-versioner för windows också.

borg-backup är deduplicerande (och komprimerande om man vill) samt krypterande vilket gör att om du har flera disk-image, säg var 6 månad, så kommer image 2, 3 , 4 i arkivet vara kraftigt reducerad i storlek då det bara är skillnad mellan mellan versionerna som läggs till i diskutrymme på backupdisken - man kan också i samband med detta mounta filsystemet och ta kopia på alla filer och man kommer då att dra nytta av de redan sparade diskimagerna då dedupliceringen kommer att hitta många av filerna även som stycken i diskimage och den vägen spara diskplats.

Och slutligen - varje backupgeneration kan tas bort individuellt utan beroende av backupp-ordning eller andra hakar som kan störa de backupper som är kvar i backuparkivet.

Nackdel med borg-backupp - den är utvecklad i unix-världen vilket gör att vissa attribut och rättigheter som förekommer i win-världens filsystem, inte kommer med när man kopierar filer på en mountad win-disk (däremot behålls sådan information med diskimages).

Permalänk
Medlem

Jag kör Backup and Recovery 2016 - fungerar bra. https://www.paragon-software.com/home/br-free/download.html

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Diskimage med dd eller ddrescue (säkrare) med lämplig USB-sticka startad linux

Tack för alla tips!

Skrivet av xxargs:

(man vill inte ha (system)disken mountad när backup tas vilket innebär att win7 inte kan ta en image på sig själv medans den körs utan detta måste göras av en program 'utifrån' - detta gäller alla OS oavsett sort!)

Eftersom jag helst klonar disken så får det nog bli någon sådan variant.

Men angående det sista ovan så gäller det nog inte alla OS. Det finns ett antal seriösa program till Mac som bygger på att klona systemdisken medan systemet körs och de funkar utmärkt. Jag har själv klonat flera diskar på det viset och sedan kört från dem.

Skickades från m.sweclockers.com