Permalänk

Köpa komponenter ifrån Amazon?

Hej,

Är det någon som har erfarenhet av att handla datorkomponenter ifrån Amazon?
Vad finns det för nackdelar etc?

Ska jag köpa delarna härifrån Sverige kostar det ca 5k, men köper jag ifrån Amazon får jag det för ca 3.8k, sparar alltså 1200kr.
(Komponenter: MB,RAM,CPU)

Permalänk
Medlem

Se till att det är någon av de europeiska varianterna av Amazon annars tillkommer 25% moms och ev. tull. Handlar du från ett land med lägre moms, t.ex. Tyskland som har 21%, så justeras priset upp för att täcka skillnaden.

En annan sak att titta efter är att det står 'fulfilled by Amazon' vilket innebär att Amazon tar på sig att hantera frakt, returer etc. och du slipper bråka med småbutiker om något problem skulle uppstå. Jag har inte handlat särskilt mycket från Amazon men de gånger jag har gjort det har jag haft väldigt positiva upplevelser.

En gång beställde jag en vara där produktbeskrivningen inte stämde överens med verkligheten (bilden visade två men jag fick bara hem en ensam produkt). Jag hörde av mig till deras kundtjänst och de skickade ut en ny produkt (värde ca 400kr) med expressfrakt och fastän paketet skickades från Madrid levererades det till dörren morgonen efter. Det kallar jag kundservice!

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Tack för ditt svar, har du lust att ta en snabb titt på listan jag gjort och se om det är något som jag bör ta hänsyn till ?
http://a.co/bTfw03X
Jag tycker att deras hemsida är så rörig, vart ser man vilken butik man handlar ifrån etc?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@ågren: Tack för ditt svar, har du lust att ta en snabb titt på listan jag gjort och se om det är något som jag bör ta hänsyn till ?
http://a.co/bTfw03X
Jag tycker att deras hemsida är så rörig, vart ser man vilken butik man handlar ifrån etc?

Länken fungerar inte men jag ser att du länkar till Amazon.com vilket är deras amerikanska hemsida. Handlar du därifrån kommer du att behöva betala 25% moms och ev. tull utöver de priser du ser och det kommer troligtvis att bli dyrare än att köpa delarna här i Sverige.

Vill du beställa från Amazon bör du titta på t.ex. Amazon.co.uk eller Amazon.de.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Ahh ok, provar med en ny link: http://amzn.eu/3PSPd8J

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@ågren: Ahh ok, provar med en ny link: http://amzn.eu/3PSPd8J

Jag kan inte kommentera valet av komponenter men om du klickar på varorna så ser du att det under priset står 'Dispatched from and sold by Amazon' och det är alltså detta (alt. 'fulfilled by Amazon') som du ska titta efter. Står det så innebär det att även om du köper varan från en tredje part så sköts allt från försäljning till garantiärenden av Amazon själva.

Om du söker efter en vara och klickar på den så kommer det att stå något i stil med 'x used and new from £x'. Klickar du på den texten så får du upp en lista över alla butiker som säljer produkten samt till vilket pris och där framgår det tydligt ifall du köper av Amazon/om köpet är 'fulfilled by Amazon'.

Jag kan hålla med om att det är lite rörigt men när man väl vet vad man ska titta efter är det inte så komplicerat. Obs. även att om du väljer att beställa från flera olika butiker så kommer du att behöva betala frakt för varje enskild produkt, om du istället köper direkt från Amazon/fulfilled by Amazon så ska det bara vara en (betydligt billigare) fraktavgift.

Edit: Är du nöjd med ditt val är det bara att lägga en beställning eftersom alla tre produkter säljs direkt av Amazon. Obs. dock att det billigaste priset på moderkortet är en produkt med skadad förpackning, ny finns för £5 extra.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@ågren: Tackar dig enormt för hjälpen, börjar smått förstå mig på deras hemsida nu och slipper betala en massa onödiga avgifter!
Vi får se om det eventuellt blir en beställning då eftersom alla delarna jag länkade var "Dispatched from and sold by Amazon"

Vart ser du att det är skadat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av victor360:

@ågren: Tackar dig enormt för hjälpen, börjar smått förstå mig på deras hemsida nu och slipper betala en massa onödiga avgifter!
Vi får se om det eventuellt blir en beställning då eftersom alla delarna jag länkade var "Dispatched from and sold by Amazon"

Vart ser du att det är skadat?

Det verkar ha blivit sålt eftersom det bara fanns ett exemplar. Klickade man sig fram till listan över butiker fanns Amazon med två gånger, det billigaste priset på £73 var märkt som 'condition: used' med noteringen 'new product but with damaged packaging'.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

Det blir väl lite billigare att betala i pund och låta banken växla, men väljer man att betala i SEK på amazon blir det 4930kr för den inköpslistan. Samma grejer på inet kostar 4888kr som exempel.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Det blir väl lite billigare att betala i pund och låta banken växla, men väljer man att betala i SEK på amazon blir det 4930kr för den inköpslistan. Samma grejer på inet kostar 4888kr som exempel.

Precis, jag glömde att nämna det men Amazons växlingskurs är alltid sämre än den kurs och de 1.5% i avgift som bankerna tar och det blir i stort sett alltid billigare om man väljer att betala i pund, euro eller vad det nu rör sig om för valuta.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk

@Inzomniac: Får det till 4 988 kr på Inet och 4482kr på amazon (direktomvandlad pund), vad kostar frakten?

Permalänk
Skrivet av ågren:

Precis, jag glömde att nämna det men Amazons växlingskurs är alltid sämre än den kurs och de 1.5% i avgift som bankerna tar och det blir i stort sett alltid billigare om man väljer att betala i pund, euro eller vad det nu rör sig om för valuta.

Japp, så är det. Men det blir inga större summor ändå. Det jag i förlängningen tänker är om det är värt att ta från amazon för att spara 50kr eller liknande när inköpet är på 5000. Men det får TS avgöra.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inzomniac:

Japp, så är det. Men det blir inga större summor ändå. Det jag i förlängningen tänker är om det är värt att ta från amazon för att spara 50kr eller liknande när inköpet är på 5000. Men det får TS avgöra.

Absolut och det var bra att du påpekade det. Själv handlar jag bara från Amazon om produkten inte finns tillgänglig i Sverige och/eller om priset skiljer sig markant.

Skrivet av victor360:

@Inzomniac: Får det till 4 988 kr på Inet och 4482kr på amazon (direktomvandlad pund), vad kostar frakten?

Lägg allt i varukorgen så får du upp totalpriset inkl. frakt och svensk moms. I det här fallet £438.25 vilket motsvarar ca 4770kr (källa: XE.com) men då tillkommer de sedvanliga 1.5% i växlingsavgift samt att din kortutgivare kan ha en annan växelkurs. Väljer man att istället betala direkt i SEK är totalpriset 4934kr.

Jag hade inte handlat från Amazon i det här läget eftersom det snarare blir dyrare än att beställa från en svensk butik. Även om det svenska priset är en aning högre tycker jag att det är värt det för att underlätta vid eventuella garantiärenden och liknande.

Därmed inte sagt att Amazon är dåliga när det kommer till det, tvärtom, men det tar så klart lite längre tid om produkterna ska skickas till ett annat land.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Skrivet av victor360:

@Inzomniac: Får det till 4 988 kr på Inet och 4482kr på amazon (direktomvandlad pund), vad kostar frakten?

Ja, det var röda minnen såg jag nu, kostar 100kr mer än de svarta på inet.
Detta är priset i pund, för den wish-list som länkades:
Order Summary
Items: £431.20
Postage & Packing: £7.05
Order Total: £438.25

I SEK på amazon:
Amazon.co.uk Order Summary
Items: GBP 344.96
Postage & Packing: GBP 5.63
Total before VAT: GBP 350.59
VAT: GBP 87.66
(Order Total: GBP 438.25)
Payment Total: SEK 4.934,17

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk

@Inzomniac: Right, har ändrat moderkortet ifrån den wishlisten jag hade ifrån början när jag länkade (måste ha uppdaterats vid ändring).

Det är inte någon större skillnad på priset som du säger, jag var tvungen att kolla hur det låg till vid köp ifrån den amerikanska där priset skiljde hela 1200kr

Permalänk

@ågren: Mjo det är som du säger i det här fallet inte värt det med den lilla prisskillnaden, var mest från den amerikanska sidan som jag snappade upp hur mycket billigare det var..
Tack för hjälpen, den uppskattas!