Två olika ssd:er, göra till en stor?

Permalänk
Medlem

Två olika ssd:er, göra till en stor?

Hej!
Som rubriken sa, jag har två ssd:er, olika märke och olika storlek.
Är det JBOD jag ska köra för att göra "en stor ssd" då? Funkar TRIM fortfarande i JBOD?

Några nackdelar? Antar att jag fortfarande får en hyffsat snabb disk med JBOD?

Mvh

Permalänk
Rekordmedlem

Nackdelen är att risken för dataförlust ökar, jbod är när du kör en disk som enkel via en raidkontroller du är nog ute efter dynamiska diskar i win som kan slå ihop flera enheter till en, täbk bara på att det i princip är omöjligt att ånga konverteringen utan att tömma alla inblandade enheter på data och se till att ha backup på viktiga filer utifall nått händer..

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ja, det är en lösning som fungerar. Däremot är det onödigt krångligt och ingen eller möjligen lite mindre prestanda.

Jämför man med RAID 0 som är två diskar av samma storlek (helst samma märke, modell och RPM också) så är JBOD "säkrare" eftersom JBOD skriver linjärt mot RAID 0 som skriver växelvis parallellt. Med andra ord kan du få tillbaka n-1 diskar i en JBOD när en disk skiter sig.

Däremot är det onödigt krångligt att rädda samt ingen prestandavinst på en JBOD annat än mera GB. Så jag rekommenderar istället att du monterar disken på en katalog i stället för en bokstav så blir du av med "onödiga enheter".

Rent prestandamässigt så är det något bättre än JBOD då den katalog som får en egen fysisk disk kan arbeta samtidigt som exempelvis C: och exempelvis kan C:\Program och C:\Windows läsas samtidigt jämfört med om det är samma fysiska disk.

För att ge en enhet en katalog i stället för en bokstav så görs detta när man formaterar från eller ändrar inställningarna i diskhanteringen. En annan bra sak med katalogmonteringen är att du få mindre fragmentering samt att du lätt kan expandera en för liten katalog med att byta ut motsvarande disk till en större utan att behöva installera om ett OS.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det finns möjlighet att montera ena disken som en mapp i den andra disken...
Provade det någon gång för många år sedan, använde Hantera fönstret/menyerna.

Visa signatur

Huvuddator: i5-6600K, GTX 970, 8GB DDR4 2660MHz, Maximus VIII Gene MK, 120GB SSD+250GB SSD+240GB SDD, Linux Mint 18.2/Win7

Mest använda datorn Acer E3-112: Linux Mint 18.1, helt fläktlös, N2830 500GB 750EVO. För surf+film+musik vid "nanna kudde dax.

Permalänk
Medlem

@OldComputer:

Inte helt inne på allt du berättar men det jag vill är att slippa ha olika diskar, vill bara ha en stor disk. Jag ska försöka kika på det du pratar om, antar att jag bara installerar windows som vanligt då? Ahci? Och sen kan fixa det från windows?