Permalänk
Medlem
Skrivet av Kcce:

Jag kom in på mitt förstahandsval Civilingenjör Datateknik på LiTH. Nu är det bara det kluriga med bostad kvar. Sitter på ca 200 poäng med förtur hos studentbostäder, kan det räcka till ett korridorsrum månn tro? Jag har varit inne och kollat lite men många verkar ha runt 900 poäng!

Med 200p borde det vara lugnt att landa ett korridorsrum men jag hade definitivt kollat efter andra alternativ också, såsom anslagstavlan https://www.student.liu.se/studenttjanster/anslagstavlan/bost... och blocket. Skulle gissa att de flesta med 900p är personer utan platsgaranti då personer med platsgaranti inte kan söka via studentbostäder innan antagningsbeskeden kommit.

on topic:
Själv antagen till läkarprogrammet i Linköping. Redan pluggat civ ing industriell ekonomi i 2 år men har inget motivation för det just nu och vill testa något annat. Läkare har alltid legat i bakhuvudet så att ta ett år för att testa på det för att sedan veta säkert vad jag vill göra känns värt

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Reservplats 80 på ekonomikandidatprogrammet i Lund hahaha Better luck next time

Permalänk
Skrivet av finally:

I vilken stad har du sökt? Och hur ser dina betyg/högskoleprovet ut?

Sökte i Karlstad. Har 17.5 i snitt och högskoleprovet är 0.7.

Visa signatur

Chass l Fractal design R4 l Gpu Msi Gtx 670 Power edition + Evga Gtx 670 l Nätaggregat Corsair HX 750w l Processor Intel core I7 3770k@5Ghz at 1.3V l Ram Corsair 16Gb l Ssd Intel 120gb l Moderkort Msi Z77 Gd 65 l Windows 7 l http://valid.x86.fr/qj1bmw

Permalänk
Medlem

Nu vet ni säkert redan med er det men för er som har kommit in i andra städer än de ni bor i är det oerhört viktigt att man börjar kolla efter lägenhet med en gång då det väldigt ofta är först till kvarn som gäller.

Skulle det vara någon som kommer in på Mittuniversitetet Sundsvall så är det bara att höra av sig då det är där jag själv studerar sedan tre år tillbaka.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem

@Bra Hemsida: Har också sökt till Civilekonomprogrammet i Jönköping och Karlstad fast kom in på en ingenjörsutbildning. Trodde nästan jag var garanterad en plats att komma in på Civilekonomprogrammet fast du har lite bättre betyg än mig.

Kollade antagningspoängen för HT 2016 för Karlstad och det låg på 17.6 och 1.0 på HP.

Permalänk
Medlem

Antagen till jur kand i Uppsala. Har dock redan lovat upp mig till hösten, så någon reservare kommer förhoppningsvis bli glad.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Reservplats 3 till företagsekonomi i Stockholm. Någon som vet hur det ser ut med ''överintag'' till det programmet och hur man ska tolka 2016:s statistik med 82 stycken intagna i urval 1 och sedan 76 intagna stycken i urval 2?

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Japp sitter o skrollar blocket förfullt!

Jag står i sgs kö samt chalmers studentbostäder har ungerfär 250 ködagar hos båda vilket jag hoppas kan underlätta en aning. Kan man gå med i kåren redan nu eller måste man vänta tills dess att terminen drar igång?

/J

Kåren brukar krävas att du är inskriven dvs efter alla intagningar etc när du registrerat dig, så är det iaf på KTH och SU .

Med 250 dagar bör det vara ok, vet dock inte hur deras upplägg är jämfört med t.ex. Stockholms studentbostäder som valt att inte tillåta att folk i kön om de inte redan pluggar typ

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Inaktiv

@bzq: Haha där ser man Studerar du själv i Jönköping?
Letar lägenhet, någon har tips i Jönköping?

Står i kö hos Vätterhem och studbo.se

Permalänk
Medlem

Vet ni om man har större chans att bli antagen till en utbildning på högskolan/universitetet om man har läst ett program på gymnasiet som ger alla behörigheter till just den utbildningen?
Eller är det bara betygen på de kurser som krävs att man har läst och högskoleprovet som avgör?

T.ex. om jag har läst ekonomi på gymnasiet, har jag då större chans att komma in på en ekonomutbildning på högskolan/universitetet jämfört med en som inte har läst ekonomi på gymnasiet fast har bättre betyg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av finally:

Vet ni om man har större chans att bli antagen till en utbildning på högskolan/universitetet om man har läst ett program på gymnasiet som ger alla behörigheter till just den utbildningen?
Eller är det bara betygen på de kurser som krävs att man har läst och högskoleprovet som avgör?

T.ex. om jag har läst ekonomi på gymnasiet, har jag då större chans att komma in på en ekonomutbildning på högskolan/universitetet jämfört med en som inte har läst ekonomi på gymnasiet fast har bättre betyg?

Meriterande kurser är typ helt borta, det enda som krävs är att du har gjort de kurser som det är krav på sedan kör man på det totala betyget/HP etc vid intagning.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@anon276229: Gjort inte mindre 7 insparkar på JTH . Gjorde en termin på DIS (inbyggda system) men bytte sedan till DD (datanät) då jag fann det mer lämpligt för mig. Grymt socialt student-liv i jkpg, var själv med och arrangerade insparken 2015, det kommer bli grymt!

Angående bostad så ska jag kika på detta, hör av mig på PM i helgen!

Permalänk
Medlem

Finns det någonstans man kan ta reda på kurslitteratur innan terminsstarten? Och eventuellt om man behöver laptop och i så fall vilka krav som ställs på denna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Med 200p borde det vara lugnt att landa ett korridorsrum men jag hade definitivt kollat efter andra alternativ också, såsom anslagstavlan https://www.student.liu.se/studenttjanster/anslagstavlan/bost... och blocket. Skulle gissa att de flesta med 900p är personer utan platsgaranti då personer med platsgaranti inte kan söka via studentbostäder innan antagningsbeskeden kommit.

on topic:
Själv antagen till läkarprogrammet i Linköping. Redan pluggat civ ing industriell ekonomi i 2 år men har inget motivation för det just nu och vill testa något annat. Läkare har alltid legat i bakhuvudet så att ta ett år för att testa på det för att sedan veta säkert vad jag vill göra känns värt

Är bara nyfiken angående bytet av program; hur gör du senare med CSN? Kommer det att räcka eller jobbar du vid sidan om?

Permalänk
Medlem

@Alotiat: har tagit csn 2 år redan och man får ta i max 6 år. Eftersom läk är på 5,5 år så är der 1,5 år jag behöver finansiera på annat sätt. Har en del sparat och kommer försöka jobba under termin och max under sommaren men föräldrarna har lovat att hjälpa till om det skulle behövas

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem

Blev antagen till elektroteknik (HI) på chalmers.. Men blir nog att jag tackar nej

Visa signatur

Dator: CPU: Intel Core i5 8600k @4.3GHz | Kylare: Noctua NH-L12 | Moderkort: Gigabyte Z370n WiFi | GPU: EVGA GTX 1080ti FTW3 | RAM: Corsair LPX 16GB 3000MHz | Chassi: Louqe Ghost S1 | Lagring: SAMSUNG 960 Evo m.2 512GB | PSU: Corsair sf600

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Med 200p borde det vara lugnt att landa ett korridorsrum men jag hade definitivt kollat efter andra alternativ också, såsom anslagstavlan https://www.student.liu.se/studenttjanster/anslagstavlan/bost... och blocket. Skulle gissa att de flesta med 900p är personer utan platsgaranti då personer med platsgaranti inte kan söka via studentbostäder innan antagningsbeskeden kommit.

on topic:
Själv antagen till läkarprogrammet i Linköping. Redan pluggat civ ing industriell ekonomi i 2 år men har inget motivation för det just nu och vill testa något annat. Läkare har alltid legat i bakhuvudet så att ta ett år för att testa på det för att sedan veta säkert vad jag vill göra känns värt

Hur var industriell ekonomi som linje? Är det blandat ekonomi och teknik man läser och vad är det tänkt att man kan jobba med efter utbildningen? Och nyfiken på vad som fick dig att hoppa av linjen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Finns det någonstans man kan ta reda på kurslitteratur innan terminsstarten? Och eventuellt om man behöver laptop och i så fall vilka krav som ställs på denna.

Ja, kursliteratur skall stå i kursplannering.

Den utbildning du har valt borde ha en överläggande plannering med alla kurser som ingår i programmet. Välj sedan de kurser som kommer först och läs deras kursplanneringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Finns det någonstans man kan ta reda på kurslitteratur innan terminsstarten? Och eventuellt om man behöver laptop och i så fall vilka krav som ställs på denna.

Oftast kommer blir kurslitteraturen samma som året innan så du kan kolla på högskolans/universitetets hemsida och se vilka böcker som är till varje kurs, sammanställd lista brukar dock dyka upp när du väl är registrerad eller några veckor innan kursstart. Håll även koll på vilken upplaga det är du ska ha, i många fall går det dock att använda en tidigare version utan problem men man måste veta vad eventuella skillnader är för ibland är det väldigt omfattande ändringar eller kapitel som saknas m.m.
Prisskillnaderna är även extrema ibland, speciellt om det just kommit en ny upplaga, vet att min statistikbok kostade 3-4ggr mer om man skulle ha senaste utgåvan men efter att ha pratat med föreläsaren så visade det sig att det knappt var någon skillnad på dem så körde den äldre versionen.

Kraven på laptop beror ju på vad du ska läsa för utbildning och vad du ska använda den till, det är oftast inget krav på egen dator men det är rekommenderat. Ska du bara skriva på den så ta en lätt med lång batteritid, prestandan är nästan vilket som i det läget, möjligen se till att den har en bra skärm du orkar titta på länge. Ska du t.ex. göra något grafiskt tungt eller köra tunga program kan det vara värt att investera mer men överväg även att om sådant krävs brukar skolan ha datorer/servrar du kan nyttja, jag föredrar att ta anteckningar på datorn men vet att många kör papper och penna istället.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem

@finally: Har inte hoppat av, utan är på studieuppehåll så jag kan närsom börja registrera mig på kurser och fortsätta indek. Utbildningen är som namnet antyder en blandning av ekonomi och teknik. Första året läser man väldigt mycket matte och någon enstaka kurs i ekonomi samt programmering. Till sitt andra år väljer man en teknisk inriktning (datateknik/maskin/energi/system/bioteknik) samt att man har kurser inom mekanik och vågfysik. i 3an och frammåt läser man betydligt mer ekonomi.

Det som fick mig att ta uppehåll var att jag helt enkelt tappade motivationen och kände att jag behövde en pause från det. Trivdes jättebra med innehållet i utbildningen.

Visa signatur

| i9-10850k | RTX 3080 suprim X | Corsair 7000d | Strix z590-E | 2x LG 27GL850 | RM850x |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SaltyLiquorice:

Sökte Elektroteknik på KTH & Chalmers, blev placerad som reserv på KTH men intagen på Chalmers så kommer acceptera platsen på Chalmers. Det man är lite fundersam på är om man kommer orka plugga vidare nu direkt efter gymnasiet och att finna bostad. Kan man som student ta banklån och köpa en bostadsrätt? Vet inte vad en studentlägenhet i Göteborg kostar men om man hittar någon billigare bostadsrätt utanför vallgraven kan det då löna sig?

För er som läser utbildningarna är det värt att hoppa på sommarmatte kursen om man nyligen har läst matte 5?

Skrivet av Ferrat:

Ska själv läsa elektroteknik och från vad jag läst online tidigare etc så sommarmatte är egentligen bättre att ha kvar om det är så att du måste ta igen lite poäng någon sommar för att behålla CSN. Ta istället och sätt dig med någon av dina gamla matte böcker typ gör lite uppgifter etc från 3-4 kanske 5 och repetera själv, kommer ge minst lika mycket.

Du kommer nog inte få ta lån för bostadsrätt som student tyvärr, det räknas inte som en fast inkomst m.m. så blir nog svårt men gå in och anmäl dig snabbt till studentbostäder i Gbg vänstlistan och sedan direkt gå med i kåren (oftast krav att göra inom en viss tid för att vara kvar i kön).

Kolla även andra hands uthyrningar på nätet etc för temporära boenden.

Jag går redan nu Elektroteknik, kommer vara phadder så förhoppningsvis så hamnar ni i min grupp Sommarmatten är bra, om du har intresse för ämnet Android89Geek så kommer det inte vara några problem att orka med det.

Angående studentlägenheter så vet jag att SGS inför studiestart kommer ha en hel del studentbostäder, framförallt rum med delat kök, reserverar för folk som kommer från annan ort. Tror kravet är att man bor x antal mil bort eller så. Har ni frågor eller så om programmet så är det bara att pm:a

EDIT: Missade bostadsrättsfrågan. Generellt är det väldigt svårt att köpa bostadsrätt som student om du inte i princip kan casha en stor del av den samt har medlånstagare. Jag har precis själv lyckats köpa en men då med ovan nämnda förhållanden. En personligt kontakt på banken hjälper också. Försök att börja bygga upp en relation redan nu. Ett tips är att direkt registrera er på SGS och Chalmers studentbostäder och fortsätta köa samt försöka få en av SGS reserverade bostäder. Det tror jag är bästa tipset. Annars finns ju alltid blocket och andra hand med medföljande ockerhyror.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Såg att jag visst fick beskedet idag, kom in som jag skulle på mastern jag hade sökt

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Jag går redan nu Elektroteknik, kommer vara phadder så förhoppningsvis så hamnar ni i min grupp

Tyvärr ska jag inte läsa i Gbg, jag läser på KTH 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Tyvärr ska jag inte läsa i Gbg, jag läser på KTH 😊

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Min flickvän kom in i Linköping och söker nu bostad. Hon skrev direkt in sig i kön på https://www.studentbostader.se/sv

Hur stor är sannolikheten att hon får något innan skolstart? Jag själv pluggar i Lund och här fungerar kösystemet annorlunda. Någon som har ett tips på alternativa sätt/sidor eller har någon lägenhet att hyra ut?

Permalänk
Medlem

Kom in till Webbprogrammering (campus) på BTH. Nån annan som ska söka börja där?

Permalänk
Medlem

Sökte H-ing datateknik i Linköping, har reservplats nummer 7 av 111.
Har man chans tror ni? :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av foffie:

Sökte H-ing datateknik i Linköping, har reservplats nummer 7 av 111.
Har man chans tror ni? :/

Tänker inte ge dig falska förhoppningar men ja du har rätt stor chans. Vet folk som varit på 20nde plats utav typ 130 ich och kommit in. Beror helt på turen.

För övrigt: Någon som kan tipsa om några IT/webbutveckling kurser på distans med sen anmälan?

Visa signatur

CPU: Ryzen 5600xGPU: 1080 TI ROG Strix RAM:2x16GB G.skill Trident @ 3600MHz MoBo: Asus B550FPSU: Corsair SF750
En resa till Nordkorea
2 dagar i Tjernobyl

Permalänk
Skrivet av Schackmannen:

Sökte Teknisk Fysik på KTH som mitt förstahandsval och lyckades komma in . Hade 1,75 på HP och 46 poäng på Matte- och fysikprovet så troligtvis kom jag in via MaFy-provet. Längtar redan tills jag ska börja

Stort grattis! Vi ses den 14:e augusti! ^_^

//Ordförande @ Fysiksektionen @ Tekniska Högskolans Studentkår @ KTH

(och grattis såklart till er andra som kom in på det ni sökte till )

Tillägg
Visa signatur

i7 8700K | 32 GB DDR4-3200 | Aorus Z390 Pro ITX | RTX 3080 FE
Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 Arctic | Loctua

MacBook Pro 14", basmodell

Permalänk
Medlem
Skrivet av HallonsyltarN:

Med 200p borde det vara lugnt att landa ett korridorsrum men jag hade definitivt kollat efter andra alternativ också, såsom anslagstavlan https://www.student.liu.se/studenttjanster/anslagstavlan/bost... och blocket. Skulle gissa att de flesta med 900p är personer utan platsgaranti då personer med platsgaranti inte kan söka via studentbostäder innan antagningsbeskeden kommit.

on topic:
Själv antagen till läkarprogrammet i Linköping. Redan pluggat civ ing industriell ekonomi i 2 år men har inget motivation för det just nu och vill testa något annat. Läkare har alltid legat i bakhuvudet så att ta ett år för att testa på det för att sedan veta säkert vad jag vill göra känns värt

Tack för tipset om anslagstavlan! När det gäller korridorsrum på studentbostäder.se, tror du det är smartare att vänta tills sista ansökningsdag (20 juli) och då ställa sig i kö på de rummen som har lägst antal sökande och köpoäng eller ställa sig i kö på de rummen som har högt antal köpäng då dessa personer troligtvis inte är nya studenter på LiU och därmed inte har förtur?

Troligtvis kommer jag ha bättre chanser i den andra vågen som släpps men det vore väldigt skönt att få boende redan nu.