Brist på antalet fläktconnectors & splitters?

Permalänk
Medlem

Brist på antalet fläktconnectors & splitters?

Hej Bullen!

Jo så här va, jag har precis bytt upp maskineriet i mitt gamla fina chassi. Chassit innehåller 3st trevligt stora fläktar men mitt nya (relativt dyra) moderkort hade visst bara 2st chassiconnectors, märkte jag när jag byggde ihop. Tänkte inte på det...

Man skulle så klart kunna koppla in en av fläktarna rätt i PSUn, men jag gillar inte riktigt idén att köra fullt fräs konstant, jag antar att det är det man får stå ut med då utan nånting som kontrollerar det emellan. Har inte riktigt undersökt möjligheten med sladdar och anslutningar så än heller, men jag har ett modulärt PSU i alla fall.

Andra alternativet som jag upptäckt är connectorsplitters, verkar vara billigt och skulle funka bra utrymmesmässigt att koppla in 2 av fläktarna på samma ställe. Frågan är, hur funkar det med styrningen från moderkortet? det är ju lite analoga signaler tänker jag, tappar jag samma kontroll som om man körde direkt mot PSUn bara och/eller finns det andra nackdelar?

I övrigt har jag inte mängder av erfarenheter kring kylning och har väl efter ändå rätt så många års, lite mer passivt datorbyggarintresse, först nu börjat spåna på det här med överklockning så jag tänker att ett bra luftflöde vore ju bra!

Tack för svar, råd och övriga kommentarer!

Permalänk
Rekordmedlem

Om det är samma modell på fläktarna så kommer de att gå lika fort och splittern brukar skicka vidare varvtalsinfo (som används för styrningen) från den ena fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Om det är samma modell på fläktarna så kommer de att gå lika fort och splittern brukar skicka vidare varvtalsinfo (som används för styrningen) från den ena fläkten.

Tack! Det låter ju kalasbra, jag har svårt att tro att jag skulle vilja köra på nått annat sätt i normalt bruk åtminstone. Förutsätter att det är exakt samma model iom att de är, okulärt, identiska.

Bara att köpa och köra helt enkelt!

Permalänk
Inaktiv

Funkar med olika fläktar ochså som är av pwm modell, fast de kommer bara gå olika fort men varvtalsstyrningen funkar.

Jag kör med 120mm samt 140mm fläktar som styrs av samma pwm fläktkontakt.

Permalänk
Inaktiv