Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Gtx 980ti defekt, eller är jag trög?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

När allt annat misslyckas, testa ugnsbaka ditt 980Ti

Kolla guider på Youtube innan du gör detta!

väldigt tillfällig lösning detta..

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Låter lite som ett problem jag just fått med mitt GTX 770. Fick svart skärm och fläktarna kutade upp i 100% så fort jag satte igång ett spel, ibland även när jag tittade på video. Nu kan jag inte ens starta systemet utan att stöta på problemet. Då jag sitter på ett Ryzen-system och därmed inte har integrerad grafik att falla tillbaka på får jag nu använda ett äldre grafikkort så länge.

Med andra ord tror jag ditt kort är kaputt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hockey Stick:

Låter lite som ett problem jag just fått med mitt GTX 770. Fick svart skärm och fläktarna kutade upp i 100% så fort jag satte igång ett spel, ibland även när jag tittade på video. Nu kan jag inte ens starta systemet utan att stöta på problemet. Då jag sitter på ett Ryzen-system och därmed inte har integrerad grafik att falla tillbaka på får jag nu använda ett äldre grafikkort så länge.

Med andra ord tror jag ditt kort är kaputt.

Verkar verkligen som det. frågan är nu hur jag skall gå vidare... känns ju inte som jag förstört kortet själv genom att montera det i min dator med ett evga g2 750w

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem

Prova att återställa CMOS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Prova att återställa CMOS.

Läs gärna mitt första inlägg. Har gjort det flera gånger.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Läs gärna mitt första inlägg. Har gjort det flera gånger.

Men om du vet att ditt 980Ti är defekt, då har du inget att förlora om du bakar det, du kan ju bara vinna på det.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

Det är väl betydligt bättre att han lämnar tillbaka kortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spiffman:

Det är väl betydligt bättre att han lämnar tillbaka kortet?

Vet dock inte om det är ett alternativ. Lite dålig återkoppling från killen i fråga. Ropar inte hej riktigt ännu.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Men om du vet att ditt 980Ti är defekt, då har du inget att förlora om du bakar det, du kan ju bara vinna på det.

Köper du det av mig för 1800 är du välkommen att testa.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Läs gärna mitt första inlägg. Har gjort det flera gånger.

Tack, men jag har läst det. Att du återställt BIOS betyder inte nödvändigtvis att du gjort det genom att återställa CMOS.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Hjälpsam

Kliade i fingrarna men jag tror att kortet är defekt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Tack, men jag har läst det. Att du återställt BIOS betyder inte nödvändigtvis att du gjort det genom att återställa CMOS.

Du har en poäng där, tänker mest att det är det man gör när man återställer bios. men går ju att göra inne i bios också.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk

Har du köpt det i befintligt skick eller har du möjlighet att lämna tillbaka det? Skulle rekommendera det senare, det låter som att det är kass.
Sen undrar jag hur man får 2 fläktblad att gå av utan misshandel?
Även om du skulle få igång det efter allt strul så vet man inte ifall det lägger av igen.
Edit :Garantin lär också vara körd om det finns någon kvar pga fläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Har du köpt det i befintligt skick eller har du möjlighet att lämna tillbaka det? Skulle rekommendera det senare, det låter som att det är kass.
Sen undrar jag hur man får 2 fläktblad att gå av utan misshandel?
Även om du skulle få igång det efter allt strul så vet man inte ifall det lägger av igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Har ju köpt det av en kille här på marknaden som sade alla brister på kortet men att det fungerade. Det är köpt i befintligt men fungerande skick enligt informationen jag fick. Han har kört vattenkylning på det enligt honom så kylaren har förmodligen legat i någon låda en längre tid. ingen garanti finns då den var köpt i utlandet.

http://www.sweclockers.com/marknad/142578-asus-980ti-6gb-matr...

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Skrivet av henkrik92:

Har ju köpt det av en kille här på marknaden som sade alla brister på kortet men att det fungerade. Det är köpt i befintligt men fungerande skick enligt informationen jag fick. Han har kört vattenkylning på det enligt honom så kylaren har förmodligen legat i någon låda en längre tid. ingen garanti finns då den var köpt i utlandet.

Ok, verkar som om varit lite vårdslös när han mont/demonterade kylningen. Prova att montera om kylaren med ny pasta, kan vara värt ett försök. Annars lämna tillbaka det om du kan, du har trots allt testat i olika burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pierre232:

Ok, verkar som om varit lite vårdslös när han mont/demonterade kylningen. Prova att montera om kylaren med ny pasta, kan vara värt ett försök. Annars lämna tillbaka det om du kan, du har trots allt testat i olika burkar.

Skickades från m.sweclockers.com

Försöker få någon form av rättvisa. Svårt att se att jag skulle kunnat orsaka detta genom att bara stoppa det i min burk som vanligt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Försöker få någon form av rättvisa. Svårt att se att jag skulle kunnat orsaka detta genom att bara stoppa det i min burk som vanligt.

Rättvisa? Du köpte ett defekt kort vetandes att det hade problem.

Permalänk
Medlem

Han skrev först "Kortet är i jätte fint skick" sen avslutas med "Kortet säljes som defekt/som den är med tanke på det". Tror han jobbar som politiker.

Visa signatur

| Stationär: 6900 XT, 5800X3D | Laptop: Asus UX32A | Nas: Synology DS1813+ | Smarthem: Homey |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lolpold:

Han skrev först "Kortet är i jätte fint skick" sen avslutas med "Kortet säljes som defekt/som den är med tanke på det". Tror han jobbar som politiker.

Kortet kan vara i toppskick men ändå defekt.

Han menar givetvis att kortet är i fint yttre skick men har hårdvaruproblem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Rättvisa? Du köpte ett defekt kort vetandes att det hade problem.

Hur menar du nu? Fick ingen information någonstans att kortet är brickat.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Hur menar du nu? Fick ingen information någonstans att kortet är brickat.

Kortet såldes som defekt och du visste detta. Det kanske fungerade perfekt för honom.

Lycka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkrik92:

Drivers bör ju inte hindra kortet från att ge bild? eller har jag fel?

Ja du kan ha fel.
Fick ingen bild med mitt 980ti innan jag laddade nya drivers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Kortet såldes som defekt och du visste detta. Det kanske fungerade perfekt för honom.

Lycka till.

Men vad är ditt problem? Det finns inget "befintligt skick", kortet såldes som fungerande och det fungerar inte. Punkt.

Visa signatur

7800X3D - 7900XTX - QD-OLED 34" AW3423DW

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorg:

Men vad är ditt problem? Det finns inget "befintligt skick", kortet såldes som fungerande och det fungerar inte. Punkt.

Kortet såldes som defekt och i befintligt skick.
Står ju i annonsen.

Skrivet av micke7406:

Ja du kan ha fel.
Fick ingen bild med mitt 980ti innan jag laddade nya drivers.

Nej man behöver inte ha nyaste drivrutiner för att få bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Kortet såldes som defekt och i befintligt skick.
Står ju i annonsen.
Nej man behöver inte ha nyaste drivrutiner för att få bild.

Defekt med tanke på fläkten och den glappande DP porten. Inte defekt som i att det inte ens ger någon form av liv. Frågade även detta när vi möttes om kortet fungerar utöver defekterna.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Avstängd
Skrivet av henkrik92:

Defekt med tanke på fläkten och den glappande DP porten. Inte defekt som i att det inte ens ger någon form av liv. Frågade även detta när vi möttes om kortet fungerar utöver defekterna.

Så du köpte ett defekt/i befintligt skick men valde av någon anledning att inte testköra kortet?
Ok. Kan inte påstå att det var så smart.

Är han schyst tar han tillbaka det men du har ju knappast rätt att begära det.

Permalänk
Medlem

alltså kan vara moderkortet som inte vill funka med kortet... jag behövde byta när jag köpte mitt 980ti (satt på ett 2600k å nått lika gammalt mb). Jag tror att det skulle gå att fixa med en bios uppdatering om jag mins rätt så kolla hur ny "senaste" biosen är till ditt mb.
(Jag valde att se det hela som ett tecken att jag skulle uppgradera så jag grävde inte djupare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Kortet såldes som defekt och i befintligt skick.
Står ju i annonsen.
Nej man behöver inte ha nyaste drivrutiner för att få bild.

Är du polare till personen som sålde grafikkortet? Jag tror nog att TS frågade om kortet fungerade när han gjorde affär med säljaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Så du köpte ett defekt/i befintligt skick men valde av någon anledning att inte testköra kortet?
Ok. Kan inte påstå att det var så smart.

Är han schyst tar han tillbaka det men du har ju knappast rätt att begära det.

Klart det inte var smart. Man ska väl inte lita på någon nu för tiden. Självklart har jag ingen rätt till någonting då det är en privataffär. Det har jag heller inte sagt.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzzz:

alltså kan vara moderkortet som inte vill funka med kortet... jag behövde byta när jag köpte mitt 980ti (satt på ett 2600k å nått lika gammalt mb). Jag tror att det skulle gå att fixa med en bios uppdatering om jag mins rätt så kolla hur ny "senaste" biosen är till ditt mb.
(Jag valde att se det hela som ett tecken att jag skulle uppgradera så jag grävde inte djupare)

Testat på en skylake testbänk också.

Visa signatur

Asrock Steel Legend B550M - Ryzen 5600x - 16gb Corsair Vengeance LPX 3200mhz - Gigabyte 3070 EAGLE OC - Fractal design Meshify Mini C