Permalänk
Medlem

Bäst 4G-router?

Korta versionen:

Är Asus 4g-ac55u ett bra och smidigt val för att köra mobilt bredband från Tele2? Eller ska jag titta på nåt annat? Vill ha möjlighet till extern antenn.

Längre:

Kommer flytta till ett hus på landet där fiber eller ADSL ej är tillgängligt i nuläget, tänkte byta mitt mobilabonnemang (halebop) till ett Tele2 Unlimited och köra det ena SIM-kortet i en 4G-router hemma och det andra i min telefon.

Kör en Asus RT-ac66u i lägenheten nu men läst att det kan vara besvärligt att få det att fungera med en 4G-dongel, däremot tänkte jag att om jag skaffar en Asus 4g-ac55u så kan jag brygga med nuvarande routern för att få bättre wifi i huset. Eller finns det något smidigare alternativ? Jag vill helst slippa böka för mycket med olika firmwares och liknande. Helst vill jag bara plugga in och det funkar.

Permalänk

@jimjavel:
En nyare router bör ju ha bättre stöd för olika 4g-stickor vilket kanske är där en del har haft problem med din nuvarande router.
AC55u löser säkert uppgiften på ett bra sätt, den är inte billig men om du inte får 4g modem gratis eller till låg kostnad från nätleverantören så kan det kanske ändå vara ett ekonomiskt vettigt val.

Permalänk
Medlem

Kan inte rekommendera Asus 4g-ac55u.
Rätt buggig man måste låsa den på 4G för att den skall fungera.
Kom iofs är ny firmware 2017/06/08, som jag inte har testat, det är den andra uppdatering och det var över ett år sedan den första kom.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

@jimjavel:
En nyare router bör ju ha bättre stöd för olika 4g-stickor vilket kanske är där en del har haft problem med din nuvarande router.
AC55u löser säkert uppgiften på ett bra sätt, den är inte billig men om du inte får 4g modem gratis eller till låg kostnad från nätleverantören så kan det kanske ändå vara ett ekonomiskt vettigt val.

I nuläget kör jag fiber via min Asus Rt-ac66u, så har inte testat hur den funkar med en 4G-sticka, kanske är värt att testa det innan jag köper på mig en dyr router till. Det abonnemanget jag tittar på är egentligen ett mobilabonnemang och inte ett mobilt bredband, men däremot så får man två SIM-kort och får använda det som mobilt bredband också, så därför medföljer inget 4G-modem.

Skrivet av Prelatur:

Kan inte rekommendera Asus 4g-ac55u.
Rätt buggig man måste låsa den på 4G för att den skall fungera.
Kom iofs är ny firmware 2017/06/08, som jag inte har testat, det är den andra uppdatering och det var över ett år sedan den första kom.

Men när den är låst till 4G så funkar den bra eller? Lustigt att en produkt som riktar sig mot en viss funktion inte ska fungera bättre...

Får googla runt lite, verkar inte finnas nån klockren smidig lösning... :/

Kanske får bli en 4G-sticka med stöd för extern antenn - > Dovadorouter - > nuvarande Asus rt-ac66u, men jag är inte förtjust i att blanda så mycket grejer, vill helst ha en enda router med om behov finns externa antenner.

Permalänk

Du borde inte behöva så många grejer, det enklaste att testa med är ett usbmodem som du sätter i din router du redan har.

Farsan kör för tillfället med usbmodem instucket på baksidan av datorn under skrivbordet och då har han bättre uppkoppling än jag får med mobilen

Permalänk
Medlem

Kan tipsa om RUT950 från Teltonika som är riktigt kompetent. Kanske inte riktigt en hemma-router men den håller måttet. Möjlighet att ansluta externa antenner.

hittas bland annat här,
https://www.evxab.com/mobilt-bredband-3g-4g/553-teltonika-rut...