Dra ~30m ethernetkabel inomhus, tipps och råd?

Permalänk
Medlem

Dra ~30m ethernetkabel inomhus, tipps och råd?

Som titeln lyder så ska jag hjälpa en kompis att dra en ungefär 30-40m lång ethernetkabel från deras källare till övervåningen. Kabeln ska sedan kopplas till en Ubiquiti AP AC LR. Det är själva dragningen av kabeln som jag har lite funderingar kring.

Har ni några tipps och råd som vore bra att veta såhär i förhand? Vad bör jag tänka på? Vilka kabelkanaler etc?

Tack!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

1) Du får inte dra nätverkskabel i samma rör/slang som FK-kabel/kablar.

2) Finns det befintlig telefonkabel i rör/slang så använd de kanalerna. Vill man ha kvar telefonifunktionaliteten så koppla loss telefonkabeln i dosa den är skarvad/det sitter uttag. Koppla/tejpa på en tråd och dra ur telefonkabeln "nerifrån", tejpa sen på nätverkskabeln och dra tillbaka både telefonkabel och nätverkskabel. Repetera tills du kommit fram till dit du vill ha kabeln.

I övrigt är det svårt att svara på utan att veta vad det är för väggar, vad det finns för kabelkanaler (om det finns kabelkanaler), får det ligga synligt osv osv.

Du får nog vara mer specifik i vad du frågar efter

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Ska du dra långa sträckor i rör eller slang så köp en kabel som är avsedd för rördragning, de har normalt ett hårdare ytterskal som gör att de inte fastnar lika lätt, det är väl enda tipset jag har

Permalänk
Medlem
Skrivet av hjälpsam:

Ska du dra långa sträckor i rör eller slang så köp en kabel som är avsedd för rördragning, de har normalt ett hårdare ytterskal som gör att de inte fastnar lika lätt, det är väl enda tipset jag har

Det här kan spara många svordomar!!
annars får du ta till fiskelina och dra flitigt

Visa signatur

PSU: Seasonic FOCUS Plus 750W Gold | MOBO: ASUS ROG STRIX X570-E | CPU: AMD Ryzen 9 5900X w/ NZXT Kraken x72 | GPU: EVGA GeForce GTX 1070 Ti FTW ULTRA SILENT GAMING | RAM:Corsair Vengeance DDR4 3200MHz CL16 (2X32GB) | SSD(s): 2X NVMe M.2 Samsung 970 EVO PLUS 1TB
AKA:FakeNinja

Permalänk
Medlem

Köp riktig cat5 eller cat6 kabel avsedd för rörförläggning samt uttag. Har du inte tillgång till specialverktyg eller liknande så kolla på kjell.com (sök efter keystone).

Ex.
Uttag där man inte behöver verktyg:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Sätt i uttagsbox:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Kabel finns även på kjell.

Försök inte att dra en färdig patchkabel genom väggar och kanaler. Brukar inte gå bra.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Dra en Cat6 solidkabel som du monterar i uttag i bägge ändar.
Sedan tar du en vanlig patchkabel sista biten.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

1) Du får inte dra nätverkskabel i samma rör/slang som FK-kabel/kablar.

Varför inte?

Visa signatur

.: Learn the system, Play the system, Break the system :.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dimman:

1) Du får inte dra nätverkskabel i samma rör/slang som FK-kabel/kablar.

2) Finns det befintlig telefonkabel i rör/slang så använd de kanalerna. Vill man ha kvar telefonifunktionaliteten så koppla loss telefonkabeln i dosa den är skarvad/det sitter uttag. Koppla/tejpa på en tråd och dra ur telefonkabeln "nerifrån", tejpa sen på nätverkskabeln och dra tillbaka både telefonkabel och nätverkskabel. Repetera tills du kommit fram till dit du vill ha kabeln.

I övrigt är det svårt att svara på utan att veta vad det är för väggar, vad det finns för kabelkanaler (om det finns kabelkanaler), får det ligga synligt osv osv.

Du får nog vara mer specifik i vad du frågar efter

Tack för svaret!

Det finns inga andra kabelkanaler installerade så tanken är att vi ska köpa egna och montera dem i taket. Väggarna är betong/sten så borrning skippar vi gärna. Skulle det fungera med kanaler som har dubbelhäftande tejp? Det är som sagt endast en Ethernetkabel som ska dras i kanalerna!

Det kanske är smartare att anlita någon som gör det här jobbet åt oss, är det en elektriker som vi ska höra av oss till i så fall?

Skrivet av hjälpsam:

Ska du dra långa sträckor i rör eller slang så köp en kabel som är avsedd för rördragning, de har normalt ett hårdare ytterskal som gör att de inte fastnar lika lätt, det är väl enda tipset jag har

Kanon, tack så mycket

Skrivet av Hybenos:

Köp riktig cat5 eller cat6 kabel avsedd för rörförläggning samt uttag. Har du inte tillgång till specialverktyg eller liknande så kolla på kjell.com (sök efter keystone).

Ex.
Uttag där man inte behöver verktyg:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Sätt i uttagsbox:
https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/inst...

Kabel finns även på kjell.

Försök inte att dra en färdig patchkabel genom väggar och kanaler. Brukar inte gå bra.

Hmm alright! Vad tycker du om den här kabelkanalen som man kan öppna på? Det skulle underlätta en hel del om vi slipper behöva koppla och sätta ihop sladdar själv(som varken jag eller min kompis har någon erfarenhet av) och istället köra endast en patchkabel.

http://www.screwfix.com/p/d-line-round-floor-trunking-white-2...

Skrivet av Prelatur:

Dra en Cat6 solidkabel som du monterar i uttag i bägge ändar.
Sedan tar du en vanlig patchkabel sista biten.

Se svaret ovan!

Visa signatur
Permalänk

Ska du köra med den enkla utanpåliggande kanalen du länkar till så kan du köpa sådan på biltema osv till samma pris.
Finns ju även med vit bas och transparenta sidor som egentligen bara håller kabeln på plats. Ska du bara ha en kabel så hade jag kört på det. Försöka matcha kulör på takfärgen mot kabeln så den blir så neutral som möjligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

Varför inte?

FK-trådar/ledare är enkelisolerade och ställer då krav på att övriga trådar i röret är isolerade för den högsta spänningen, dvs om enbart en fas finns i röret 230V (är osäker på om det är 400V isoleringskrav som gäller vid två eller fler faser, men det känns som ett rimligt antagande).

Hittar du ethernetkablar med godkänd isolering för spänningar >230V (alt >400V) så bör det vara tillåtet.

(Jag undvek medvetet att nämna i första inlägget att det finns undantag. När det gäller el och elsäkerhet så är det bättre om gemene man antar att något inte är tillåtet tills man kan bevisa att det är tillåtet än vice versa.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Ska du köra med den enkla utanpåliggande kanalen du länkar till så kan du köpa sådan på biltema osv till samma pris.
Finns ju även med vit bas och transparenta sidor som egentligen bara håller kabeln på plats. Ska du bara ha en kabel så hade jag kört på det. Försöka matcha kulör på takfärgen mot kabeln så den blir så neutral som möjligt

Ah perfekt, tack! Jag hittade dessa två på Jula/Biltema, det blir troligtvis någon av dem.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/El/Kabelclips--isolering/Kabelk...
http://www.jula.se/catalog/el-och-belysning/elinstallation/ka...

Visa signatur
Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dimman:

FK-trådar/ledare är enkelisolerade och ställer då krav på att övriga trådar i röret är isolerade för den högsta spänningen, dvs om enbart en fas finns i röret 230V (är osäker på om det är 400V isoleringskrav som gäller vid två eller fler faser, men det känns som ett rimligt antagande).

Hittar du ethernetkablar med godkänd isolering för spänningar >230V (alt >400V) så bör det vara tillåtet.

(Jag undvek medvetet att nämna i första inlägget att det finns undantag. När det gäller el och elsäkerhet så är det bättre om gemene man antar att något inte är tillåtet tills man kan bevisa att det är tillåtet än vice versa.)

Dessutom är det reglerat hur många FK du får dra i en VP16 respektive VP20, minns dock inte antalen (länge sen man gick i skola). Har med värmeavledning, samt att trådarna ska kunna flytta sig om nån slår i en spik för en tavla och sånt att göra, tror inte någon bygginspektör blir imponerad av en fet cat6 intryckt i ett VP rör även om man skulle lyckas hitta någon 500V isolerad

Permalänk
Medlem

@Klubba:
5St 1,5mm² samt 4st 2,5mm² i ett Vp16
7St 1,5mm² samt 7st 2,5mm² i ett VP20

Visa signatur

.:Cpu:. AMD Ryzen 9 5950x 3.4GHz:. .:Motherbord:. Asus ROG strix X570-I .:Ram:. 32 GB .:SSD M.2 1TB .:Gpu:.ASUS GeForce RTX 2070 SUPER 8GB ROG STRIX GAMING OC 2560 x 1440 (144Hz), .:OS:. Windows 10 Pro 64-bit .:Chassi:. BitFenix Prodigy M .:Skräm:. Main Acer 24" Predator XB241YU Second Viewsonic VX2268wm 120Hz

Permalänk
Avstängd

Försök nyttja fasta garderober, klädkammare etc och dra genom dessa så förenklar det kraftigt.

Sen behövs det då långborrar som man hittar hos Biltema för att ta sig igenom bjälklaget.

Själv hade jag turen att ha en centraldammsugarrör så då var det mycket enkelt, bara att borra upp lite grann bredvid röret.

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem

Borra hål i golvet? Det funkade skitbra för mig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av svampae:

Borra hål i golvet? Det funkade skitbra för mig.

Jo det funkar för det mesta utmärkt om man har koll på vad som eventuellt finns i golvet

Sen har man nåt crap till borrmaskin så kan en vattenkanna ev vara till fördel! (undvika brand)

Visa signatur

ASUS K56CB i7, W10 > Asus VivoBook S15 S530UN
HTC 10
ASUS Transformer Prime 32GB, Nougat :)
Ubiquiti Edge Lite, UniFi AP-AC-Lite (AP) samt ASUS AC68U och N66U (AP), fiber 500/100Mbit/s.
Mitt nätverk: https://imgur.com/aco9XQz Bild https://imgur.com/oQ2WG9Y

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Hmm alright! Vad tycker du om den här kabelkanalen som man kan öppna på? Det skulle underlätta en hel del om vi slipper behöva koppla och sätta ihop sladdar själv(som varken jag eller min kompis har någon erfarenhet av) och istället köra endast en patchkabel.

http://www.screwfix.com/p/d-line-round-floor-trunking-white-2...
Se svaret ovan!

Att klistra upp kommer att hålla i x antal månader sen kommer det släppa så fungerar tejp.

Att få ihop kablarna är väldigt enkelt även fast att man inte jobbat med det. Det är inte så klurigt egentligen det finns markerat hur du ska göra. Bara det ser lika ut i båda ändarna så kvittar det. Men det brukar vara standard med "A" (du kommer att förstå vad jag menar om du använder detta )

Men ska du inte igenom trånga passager osv utan endast lägga den hela vägen i list ni sätter upp så funkar vanlig patchkabel så klart.

Visa signatur

Intel Core i7 13700K | ASUS PRIME Z790-P | 32gb DDR5 5600mhz | Asus Strix RTX3080 10gb | CORSAIR 850W Gold | Samsung m2x2 | NZXT H5 Flow Matte Black | Logitech G Pro X Superlight | Razer Huntsman v2 TKL | LG 27'' UltraGear QHD Nano IPS 180 Hz + 2x27" 1440p | Corsair iCUE H115i ELITE CAPELLIX

Permalänk
Medlem

Fasta uttag?

Varför inte dra fler kablar från källaren och sätta några fasta uttag "på vägen upp"?

Ni lär ju köpa en 100 meters Cat6a kabelrulle...

Permalänk
Rekordmedlem

Det går kanske också att klamra kabeln i stället för att använda en list eller en kombination, det beror på vad det är för material den ska fästas vid, det finns klammer både för att spika och sån man skjuter fast med häftpistol.
Verktygslösa keystoneuttag är kanske att föredra då de är mer lättjobbade och man bör dra cat6.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svampae:

Borra hål i golvet? Det funkade skitbra för mig.

Skrivet av plunn:

Jo det funkar för det mesta utmärkt om man har koll på vad som eventuellt finns i golvet

Sen har man nåt crap till borrmaskin så kan en vattenkanna ev vara till fördel! (undvika brand)

Skrivet av Hybenos:

Att klistra upp kommer att hålla i x antal månader sen kommer det släppa så fungerar tejp.

Att få ihop kablarna är väldigt enkelt även fast att man inte jobbat med det. Det är inte så klurigt egentligen det finns markerat hur du ska göra. Bara det ser lika ut i båda ändarna så kvittar det. Men det brukar vara standard med "A" (du kommer att förstå vad jag menar om du använder detta )

Men ska du inte igenom trånga passager osv utan endast lägga den hela vägen i list ni sätter upp så funkar vanlig patchkabel så klart.

Skrivet av C0mbat:

Varför inte dra fler kablar från källaren och sätta några fasta uttag "på vägen upp"?

Ni lär ju köpa en 100 meters Cat6a kabelrulle...

Dold text

Ny plan på g. Det visade sig vara betydligt kortare sträcka mellan källaren och övervåningen om man går via utsidan. Tanken är nu att vi ska borra hål under fönstren och sedan dra kabeln på utsidan av huset från källaren till övervåningen.

Är detta rätt kabel att köpa?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...

Visa signatur
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Brekker:
Dold text

Ny plan på g. Det visade sig vara betydligt kortare sträcka mellan källaren och övervåningen om man går via utsidan. Tanken är nu att vi ska borra hål under fönstren och sedan dra kabeln på utsidan av huset från källaren till övervåningen.

Är detta rätt kabel att köpa?

https://www.kjell.com/se/sortiment/dator-natverk/natverk/natv...

Ja, tänk på att väggen ska tätas för fukt och drag om du borrar hål och det kan vara praktiskt med nått extra skydd på utsidan runt kabeln också,

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips vid borrningen är att borra så att hålet "lutar utåt", dvs om man står inomhus så vinkla borrspetsen något nedåt så att hålet utomhus är längre ner än hålet på insidan. Skulle det rinna vatten längs med hålet på utsidan så rinner det inte in

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux