Söker stark, smidig och dockningsbar laptop!

Permalänk

Söker stark, smidig och dockningsbar laptop!

Hejsan allihop, ska börja plugga mitt tredje år på Civ.ingenjör Data och känner att jag spelar för mycket på min stationära, så har bestämt mig för att hitta ett supplement i form av en laptop som är dockningsbar, på detta sätt slipper jag också att merga programmeringskod mellan min bärbara och stationära dator hela tiden. Men för att detta ska fungera väl behöver jag en stark bärbar dator, har satt ihop en egen kravspec som jag tror kommer fungera, men har ni andra erfarenheter, säg gärna till!

Datorn ska kunna användas för alldagliga behov, där inkluderas:
Streaming
Programmering
Surfande
Dockningsstation
- Värt att noteras är att alla dessa behov ska kunna utföras samtidigt över flera skärmar (m.h.a dockning).

Budget: Allt inom 15 000:- är rimligt, men jag föredrar att hålla mig inom 10 000:-, lägg gärna fram ett föreslag inom respektive ram och förklara fördelar och nackdelar.

Minimum Hårdvarukrav:
250 GB SSD
8 GB RAM
CPU 2.5 GHZ
15,6'' Skärm
1920x1080p (vill inte ha mer pixlar då dessa skärmar brukar vara glansiga)
Smidig (inte väga mer än ca 2.5kg och vara av lagom höjd)

Dessa datorer har jag hittat själv: https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3411658&view=c
Uppskattar dock väldigt mycket ifall ni rekommenderar nya datorer också!

Permalänk
Medlem

Med dockningsstation, menar du en "riktig" dockningsstation som du ställer datorn på eller skulle en ThunderBolt-docka du ansluter med kabel duga?

Din lista är för övrigt privat, så bara du kan se den.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Riktig dockningsstation är att föredra, men jag är öppen för alternativa lösningar sålänge allting fungerar smidigt och bra. (Haha vem är inte det?)

Hittade förövrigt inget sätt att göra listan publik, är det möjligt? Bifogar en bild sålänge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Riktig dockningsstation är att föredra, men jag är öppen för alternativa lösningar sålänge allting fungerar smidigt och bra. (Haha vem är inte det?)

Hittade förövrigt inget sätt att göra listan publik, är det möjligt? Bifogar en bild sålänge.

https://puu.sh/wEA6h/189809e873.jpg

Ingen av datorerna i den listan har stöd för att dockas och ingen av dem har ThunderBolt. En av dem uppfyller dessutom inte ditt egna storlekskrav. Här har du lite andra förslag.

Lenovo ThinkPad L570
HP ProBook 650 G3
Lenovo ThinkPad T570 (några hundringar över budget för FHD-versionen)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ingen av datorerna i den listan har stöd för att dockas och ingen av dem har ThunderBolt. En av dem uppfyller dessutom inte ditt egna storlekskrav. Här har du lite andra förslag.

Lenovo ThinkPad L570
HP ProBook 650 G3
Lenovo ThinkPad T570 (några hundringar över budget för FHD-versionen)

Tack för hjälpen! Alla laptops som du länkade är dock företagslaptops? Har kollat runt lite och det verkar nästan som att det är ett krav för att datorn ska vara dockningsbar.

Förstår inte heller vad som är skillnaden mellan en företagslaptop och en laptop för privat bruk, de verkar ha väldigt liknande hårdvara, vet du vad skillnaden är?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Tack för hjälpen! Alla laptops som du länkade är dock företagslaptops? Har kollat runt lite och det verkar nästan som att det är ett krav för att datorn ska vara dockningsbar.

Förstår inte heller vad som är skillnaden mellan en företagslaptop och en laptop för privat bruk, de verkar ha väldigt liknande hårdvara, vet du vad skillnaden är?

Skillnaden är vilken kundgrupp produkten primärt är riktad mot. Det finns ingen bestämd indelning, men det är vanligt att företagsdatorerna har är dockningsport (börjar dock försvinna här och var, Dell tog bort E-Port på Latitude 5580 och Lenovo tog bort OneLink-porten på ThinkPad E570), god hållbarhet, stöd för flera olika Windows-versioner, diverse säkerhetsfunktioner som TPM, fingeravtrycksläsare (har numera letat sig in i konsumentsegmentet också), smartcard-läsare och funktioner som förenklar hanteringen när man har hundratals datorer. Fundera inte så mycket på vilket segment datorn är i, utan se till att den har den hårdvara och de funktioner du vill ha.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

@LemonIllusion:

Okej! Tack för svar.

Jag kollar nu på denna: https://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/257903-...

Den har allting jag vill ha rent prestandamässigt, nu undrar jag däremot ifall jag kan connecta den till exempelvis: http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/452-bcyt för att skapa en docking station? Samt ifall det går, hur mycket prestanda går åt detta, har du någon erfarenhet eller finns det generella regler att följa?

Drömscenariot är netflix på en skärm, och programmeringssaker på de två andra, är detta realistiskt med den laptopen jag länkade?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Den har 13,3"-skärm och dGPU. Du skrev 15,6" i trådstarten och ingenting om att du behövde dGPU. Det är väldigt olika produkter. Vad är det du vill ha egentligen?

Citat:

Den har allting jag vill ha rent prestandamässigt, nu undrar jag däremot ifall jag kan connecta den till exempelvis: http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/452-bcyt för att skapa en docking station?

Det kan fungera, men jag kan inte garantera att Dell inte lagt in någon spärr som gör att den bara fungerar med angivna modeller. Jag hade dock undvikit USB-lösningar eftersom de lägger onödig belastning på processorn istället för att låta grafikkortet sköta allt, vilket försämrar prestandan rejält.

Skrivet av Tom's Hardware:

Obviously, gaming on a screen attached via USB is a terrible idea. We wouldn't even recommend watching a movie on it. But as a mechanism for improving productivity via a second or third display, DisplayLink's solution is more compelling.

http://www.tomshardware.com/reviews/usb-graphics-adapter,3006...

Citat:

Samt ifall det går, hur mycket prestanda går åt detta, har du någon erfarenhet eller finns det generella regler att följa?

Drömscenariot är netflix på en skärm, och programmeringssaker på de två andra, är detta realistiskt med den laptopen jag länkade?

Programmeringssaker är ju inte särskilt specifikt, men textredigering är verkligen inget tungt och netflix borde inte vara problematiskt heller, förutsatt att hårdvaruaccelereringen fungerar som den ska. Du kommer ha gott om prestanda över nästan oavsett vad du väljer.

Vilka skärmar är det du ska använda till laptopen?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Den har 13,3"-skärm och dGPU. Du skrev 15,6" i trådstarten och ingenting om att du behövde dGPU. Det är väldigt olika produkter. Vad är det du vill ha egentligen?

Det kan fungera, men jag kan inte garantera att Dell inte lagt in någon spärr som gör att den bara fungerar med angivna modeller. Jag hade dock undvikit USB-lösningar eftersom de lägger onödig belastning på processorn istället för att låta grafikkortet sköta allt, vilket försämrar prestandan rejält.
Programmeringssaker är ju inte särskilt specifikt, men textredigering är verkligen inget tungt och netflix borde inte vara problematiskt heller, förutsatt att hårdvaruaccelereringen fungerar som den ska. Du kommer ha gott om prestanda över nästan oavsett vad du väljer.

Vilka skärmar är det du ska använda till laptopen?

Tackar verkligen för hjälpen, väldigt lärorikt! När jag inledde tänkte jag att jag behöver en 15,6'' för prestanda, men har upptäckt att 13,3'' har väldigt bra prestanda likaså. Så nu börjar jag luta åt att 13,3'' kanske är bättre, men du kanske har något att inflika med här?

Programmeringssaker innefattar en miljö där flera olika verktyg körs (ghci, textredigering (atom), m.m.) '

Just nu använder jag en http://cdon.se/hemelektronik/asus-24-led-vg248qe-p22539423 och en liknande 24'' skärm med 1920x1080 IPS-panel.

De två huvudsakliga målen är som sagt att den ska vara smidig nog att dra runt på föreläsningar och laborationer, samt kraftfull nog att plugga in hemma i två externa skärmar med mer (tangentbord, mus, eventuell hårddisk). Har även sett denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... som en konkurrent till Lenovo Ideapadden, men eftersom ingen av de har Thunderbolt kanske jag borde tänka om?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Tackar verkligen för hjälpen, väldigt lärorikt! När jag inledde tänkte jag att jag behöver en 15,6'' för prestanda, men har upptäckt att 13,3'' har väldigt bra prestanda likaså. Så nu börjar jag luta åt att 13,3'' kanske är bättre, men du kanske har något att inflika med här?

Det är samma processorer i de allra flesta någorlunda portabla 15,6"-datorerna som i 13,3" eftersom de ännu kraftfullare behöver rätt reordentlig kylning. Med det sagt är det dock inte dålig prestanda i dessa processorer, så om du inte känner att du behöver en stor skärm bör du definitivt titta på en mindre, mer portabel dator. Jag föreslår att du knallar in på närmaste Elgiganten eller Media Markt och jämför olika skärmstorlekar för att hitta vad som passar dig. Vissa tycker 1920x1080 blir för smått på 13,3" (med 100% skalning, men börjar man skala upp förlorar man arbetsyta), så det är en bra sak att kolla innan man köper.

Citat:

Programmeringssaker innefattar en miljö där flera olika verktyg körs (ghci, textredigering (atom), m.m.) '

Det låter inte särskilt tungt. Prestanda kommer vara ditt minsta problem.

Citat:

Just nu använder jag en http://cdon.se/hemelektronik/asus-24-led-vg248qe-p22539423 och en liknande 24'' skärm med 1920x1080 IPS-panel.

Okej, för att få 144 Hz från en laptop behöver du DisplayPort-utgång, antingen på laptopen eller på dockan (TB3 skulle fungera).

Citat:

De två huvudsakliga målen är som sagt att den ska vara smidig nog att dra runt på föreläsningar och laborationer, samt kraftfull nog att plugga in hemma i två externa skärmar med mer (tangentbord, mus, eventuell hårddisk). Har även sett denna https://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/barbar-da... som en konkurrent till Lenovo Ideapadden, men eftersom ingen av de har Thunderbolt kanske jag borde tänka om?

Jag tycker du borde tänka om och satsa på en seriös dockningslösning, antingen med dockningport på laptopen eller med ThunderBolt 3. Det finns ett par olika alternativ, till exempel:

  • HP Spectre 13 (TB3)

  • Lenovo ThinkPad T470 (dockningsport)

  • Lenovo ThinkPad T470s (dockningsport)

  • Asus ZenBook 3 Deluxe UX490 (TB3)

  • Dell XPS 13 (TB3)

När det kommer till TB3 bör man kontrollera att datorn klarar både att laddas och att köra fler än en display på samma port.

Om du kan tänka dig högblanka skärmar finns det ytterligare alternativ, inklusive sådana med aktiv digitizer som låter dig anteckna med penna istället för på papper. (vet inte om det är användbart i verkligheten, bara att det finns)

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det är samma processorer i de allra flesta någorlunda portabla 15,6"-datorerna som i 13,3" eftersom de ännu kraftfullare behöver rätt reordentlig kylning. Med det sagt är det dock inte dålig prestanda i dessa processorer, så om du inte känner att du behöver en stor skärm bör du definitivt titta på en mindre, mer portabel dator. Jag föreslår att du knallar in på närmaste Elgiganten eller Media Markt och jämför olika skärmstorlekar för att hitta vad som passar dig. Vissa tycker 1920x1080 blir för smått på 13,3" (med 100% skalning, men börjar man skala upp förlorar man arbetsyta), så det är en bra sak att kolla innan man köper.

Det låter inte särskilt tungt. Prestanda kommer vara ditt minsta problem.

Okej, för att få 144 Hz från en laptop behöver du DisplayPort-utgång, antingen på laptopen eller på dockan (TB3 skulle fungera).

Jag tycker du borde tänka om och satsa på en seriös dockningslösning, antingen med dockningport på laptopen eller med ThunderBolt 3. Det finns ett par olika alternativ, till exempel:

  • HP Spectre 13 (TB3)

  • Lenovo ThinkPad T470 (dockningsport)

  • Lenovo ThinkPad T470s (dockningsport)

  • Asus ZenBook 3 Deluxe UX490 (TB3)

  • Dell XPS 13 (TB3)

När det kommer till TB3 bör man kontrollera att datorn klarar både att laddas och att köra fler än en display på samma port.

Om du kan tänka dig högblanka skärmar finns det ytterligare alternativ, inklusive sådana med aktiv digitizer som låter dig anteckna med penna istället för på papper. (vet inte om det är användbart i verkligheten, bara att det finns)

144 Hz är inte så viktigt för mig, dock uppskattar jag alternativet. Jag tycker Thunderbolt-dockning låter mer attraktivt (mer generellt och billigare).

Jag kollar nu på olika HP Spectre versioner (min kompis har en sådan och jag vet att de fungerar fint, de är dessutom väldigt snygga). Det jag undrar över är, eftersom den har enbart kör med Intel HD Graphics 520/620, och du nämnde att Thunderbolt-dockning tar mer av grafikkortet än processorn, kommer den klara av att köra två skärmar till och kanske ha något lätt spel på den ena? (Lätt spel = hearthstone/warcraft3/cs1.6/du fattar nog).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

144 Hz är inte så viktigt för mig, dock uppskattar jag alternativet. Jag tycker Thunderbolt-dockning låter mer attraktivt (mer generellt och billigare).

Jag kollar nu på olika HP Spectre versioner (min kompis har en sådan och jag vet att de fungerar fint, de är dessutom väldigt snygga).

Välj i alla fall en med Kaby Lake-processor (7000-serien). Då får du stöd för Netflix 4K, HDCP 2.2, hårdvaruavkodning av fler videoformat och en processor som kan klocka upp och ner sig snabbare (bättre prestanda och batteritid).

Citat:

Det jag undrar över är, eftersom den har enbart kör med Intel HD Graphics 520/620, och du nämnde att Thunderbolt-dockning tar mer av grafikkortet än processorn, kommer den klara av att köra två skärmar till och kanske ha något lätt spel på den ena? (Lätt spel = hearthstone/warcraft3/cs1.6/du fattar nog).

Det räcker långt med HD 620 så länge den kyls ordentligt och kan hålla uppe klockfrekvensen. Jag testade just med min Haswell-laptop som har HD 4600 och CS 1.6 fick konstant över 150 fps, oftast över 200, när jag sprang runt på d2. Hearthstone flöt också på utmärkt. Detta i 1920x1080 med två FHD-skärmar inkopplade utöver den inbyggda 1366x768.

Prestandatester som faktiskt utförts på Spectre 13 samt en grundlig genomgång av datorn får du av den här recensionen. Spontant ser jag att skärmen är mer ljusstark än de flesta, vilket är trevligt om du vill kunna använda datorn utomhus, men å andra sidan verkar den vara blank trots att den saknar pekfunktion, så reflektionerna kanske gör det svårt ändå. Fläkten verkar

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Välj i alla fall en med Kaby Lake-processor (7000-serien). Då får du stöd för Netflix 4K, HDCP 2.2, hårdvaruavkodning av fler videoformat och en processor som kan klocka upp och ner sig snabbare (bättre prestanda och batteritid).

Det räcker långt med HD 620 så länge den kyls ordentligt och kan hålla uppe klockfrekvensen. Jag testade just med min Haswell-laptop som har HD 4600 och CS 1.6 fick konstant över 150 fps, oftast över 200, när jag sprang runt på d2. Hearthstone flöt också på utmärkt.

Prestandatester som faktiskt utförts på Spectre 13 samt en grundlig genomgång av datorn får du av den här recensionen. Spontant ser jag att skärmen är mer ljusstark än de flesta, vilket är trevligt om du vill kunna använda datorn utomhus.

Tackar än en gång hjärtligt för din hjälp!

Kort och gott låter HP Spectre 13 som en grym dator, jag väljer en modell med en CPU av 7000-generationen och så var det klart! Spelar det roll vilken thunderbolt-docka man väljer? Kan jag exempelvis ta denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4144413

Tänker mig denna laptopen förövrigt: https://www.komplett.se/product/904567/datorer/datorer-barbar...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chrilleeeeeeeee:

Tackar än en gång hjärtligt för din hjälp!

Kort och gott låter HP Spectre 13 som en grym dator, jag väljer en modell med en CPU av 7000-generationen och så var det klart! Spelar det roll vilken thunderbolt-docka man väljer? Kan jag exempelvis ta denna? https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4144413

Det _borde_ inte spela någon roll eftersom alla använder TB3, men återigen är det svårt att garantera att tillverkarna inte har lagt in någon idiotisk spärr. HP:s egna som verkar fungera är HP Elite 65W ThunderBolt 3 Dock.

Citat:

Jaså, du var inne på x360-versionen. Jag har en polare med 4K/i7-versionen av just den och han verkar rätt nöjd med undantaget att tangentbordslayouten är lite speciell. <>|-knappen är inte bredvid vänstra shift och enter är bara på en rad. HP har studentrabatt med Mecenat också, så du kan titta om det blir en bättre deal den vägen.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Skulle hålla mig borta ifrån HP.

Min avdelning på jobbet har fått laptops och dockningsstationer då vi måste låsa in dom i skåp, p.g.a. sekretess, när vi inte använder våra datorer.

All våran utrustning är ifrån HP och av ett 40 tal laptops vi har så är det alltid ca 8 stycken som inte fungerar. Känns som att så fort dom fixat en laptop så lägger en annan av.

Hade min ungefär 1 vecka innan jag fick min första bluescreen och det är inga tunga program vi använder. 1 email program samt ca 5 webbaserade program för informations sökning. Inga billiga grejer heller vi har fått. Kommer ej ihåg den specifika modellen men dom ligger i 18000kr prisklassen så man tycker dom borde prestera bättre.

Min egna gamla Thinkpad x201 känns mer premium än min jobbdator.

Visa signatur

UNIX + SFF = <3

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Det _borde_ inte spela någon roll eftersom alla använder TB3, men återigen är det svårt att garantera att tillverkarna inte har lagt in någon idiotisk spärr. HP:s egna som verkar fungera är HP Elite 65W ThunderBolt 3 Dock.

Jaså, du var inne på x360-versionen. Jag har en polare med 4K/i7-versionen av just den och han verkar rätt nöjd med undantaget att tangentbordslayouten är lite speciell. <>|-knappen är inte bredvid vänstra shift och enter är bara på en rad. HP har studentrabatt med Mecenat också, så du kan titta om det blir en bättre deal den vägen.

Okej tack så mycket för all hjälp, var inne idag och testade en Spectre på Elgiganten och tror jag kommer bli mycket nöjd!

Skrivet av Kujo:

Skulle hålla mig borta ifrån HP.

Min avdelning på jobbet har fått laptops och dockningsstationer då vi måste låsa in dom i skåp, p.g.a. sekretess, när vi inte använder våra datorer.

All våran utrustning är ifrån HP och av ett 40 tal laptops vi har så är det alltid ca 8 stycken som inte fungerar. Känns som att så fort dom fixat en laptop så lägger en annan av.

Hade min ungefär 1 vecka innan jag fick min första bluescreen och det är inga tunga program vi använder. 1 email program samt ca 5 webbaserade program för informations sökning. Inga billiga grejer heller vi har fått. Kommer ej ihåg den specifika modellen men dom ligger i 18000kr prisklassen så man tycker dom borde prestera bättre.

Min egna gamla Thinkpad x201 känns mer premium än min jobbdator.

... Vet inte hur man ska bemöta så dum kritik. Det finns inte ett enda datorföretag som inte haft fel på någon av sina lanseringar. I gymnasiet var det Appledatorerna som hade fel på hårddiskarna och hälften lade av. Det är så det kan blir när man köpa stora kvantiteter av en produkt. Inget konstigt, bara (och jag använder detta ordet seriöst) idiotiskt att säga att man inte ska handla av ett multimiljardsföretag som har produkter som toppar mätningar vid jämförelser av konkurrenter eftersom du anser att det finns en chans att produkten kommer bli trasig.