Överklockningsprofil berättar mer om "VRM-katastrofen" för Intel X299

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

"throttlar VRM, som i sig är svårt att testa. #"
Svin enkelt testa bara kolla temps.
VRM temps finns i ALLA mobo tillverkare.
Du menar man ska inte behöva pilla på en entusiast plattform hoppas du skämtar.

Gå till X58 och återkom och om du tycker X299 är krångligt.

Fast, bevisligen så är det ett problem, kanske inte katastrof som tysken säger. Sedan att du vägrar se det som är ett problem är en annan femma där jag nog inte kommer kunna få dig att ändra din uppfattning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | 32GB Corsair @3600Mhz CL18 | Gigabyte X570 Auros Elite | Samsung 970 EVO Plus 500GB | AMD Radeon RX 6800 XT 16GB | Noctua NH-U12A

Permalänk

@Bloodstainer: jag snackar inte om led, jag menar design av kylningen, designen på kylflänsarna har gått före

Form över funktion.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk

@Weibull: x58 är inte så jobbigt, å andra sidan har jag bara haft highend Asus kort kort som r2e och p6t ws etc

Detta var dock riktat till tvelander

Sitter på luren ^^

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Weibull:

Fast, bevisligen så är det ett problem, kanske inte katastrof som tysken säger. Sedan att du vägrar se det som är ett problem är en annan femma där jag nog inte kommer kunna få dig att ändra din uppfattning.

Varit problem sedan X38 så jag tar inte det som något jag anpassar mig efter, för jag köper mig förbi problemet.
Finns ingen uppfattning att ändra, köp inte 2500kr mobo och tryck upp en 10 core cpu i 4.7GHz punkt det är rätt logiskt.

Tycker jag det ska vara så? nej.
Bryr jag mig? nej.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av SwedenVirre:

@Weibull: x58 är inte så jobbigt, å andra sidan har jag bara haft highend Asus kort kort som r2e och p6t ws etc

Detta var dock riktat till tvelander

Sitter på luren ^^

Mm där har du ju svaret som du kan applicera på X299 också.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du får tycka va du vill men, det är så det är på entusiast platformen och typ alltid varit
Sen att det är dåligt att VRM alltid typ suger på "billiga" kort ja?? skyll inte på Intel skyll på mobo tillverkarna.

jag aldrig köpt budget entusiast mobo kort i mitt liv efter hur många jag monterat åt randoms och polare som är totalt skit vs high-end.

Det är inga undanflykter det är fakta.

ja du köper tex inte ett 2300-2500 mobo och en CPU för 12k och försöker få 4.7GHz med en 1000kr kylare

Vad då "Alltid varit"? Det var inga "VRM Disaster"-rapporter runt X99 utan det här är ju något nytt.

Att ett moderkort för 4500Kr är "bättre" än ett för 2500Kr är rätt självklart, men att ett för 2500Kr suger kan jag aldrig acceptera som konsument.

Sedan har ju intel visat att de kan gå in och säga till moderkortstillverkarna och har en enorm makt och mycket inflytande över dem. Det märktes tydligt när ASrock låste upp icke-K processorer för multipelöverklockning. Så nog fasiken skulle intel visst kunna gå in och ställa krav på att det ska vara bra kvalitet både på kylningen och på VRM, så jag fortsätter tycka att detta är intels fel, det kommer fortsätta att vara den åsikten jag har utifrån de fakta som finns att tillgå.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Skrivet av SwedenVirre:

@Bloodstainer: jag snackar inte om led, jag menar design av kylningen, designen på kylflänsarna har gått före

Form över funktion.

Jo fast, de är ju knappast exklusiva? Du kan ha design oavsett om de presterar bra eller ej, när de gäller kylning behöver de bara vara täckande och tillräckligt mycket av de. De är inte så att de har prioriterat design ISTÄLLET för prestanda. De har bara valt bort prestanda helt och hållet.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Vad då "Alltid varit"? Det var inga "VRM Disaster"-rapporter runt X99 utan det här är ju något nytt.

Att ett moderkort för 4500Kr är "bättre" än ett för 2500Kr är rätt självklart, men att ett för 2500Kr suger kan jag aldrig acceptera som konsument.

Sedan har ju intel visat att de kan gå in och säga till moderkortstillverkarna och har en enorm makt och mycket inflytande över dem. Det märktes tydligt när ASrock låste upp icke-K processorer för multipelöverklockning. Så nog fasiken skulle intel visst kunna gå in och ställa krav på att det ska vara bra kvalitet både på kylningen och på VRM, så jag fortsätter tycka att detta är intels fel, det kommer fortsätta att vara den åsikten jag har utifrån de fakta som finns att tillgå.

Du kan ta en 2200kr mobo och dra upp en 5960X i 4.8GHz och sen kan du återkomma med dina problem.
Har du noll koll i ämnet om VRM och cpur i äldre generationer är det noll mening argumentera.

HUR fan kan det va Intels fel? det HAR INGENTING med intel att göra.
Snälla.., väljer ASUS sätta en jävla skit heatsink på VRM så är det deras fel ingen annan.
jag kan lista minst 10 + X99 mobo som inte skulle klara min 5960X.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Jo fast, de är ju knappast exklusiva? Du kan ha design oavsett om de presterar bra eller ej, när de gäller kylning behöver de bara vara täckande och tillräckligt mycket av de. De är inte så att de har prioriterat design ISTÄLLET för prestanda. De har bara valt bort prestanda helt och hållet.

Nä dom valt design långt före kan jag lova dig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Nä dom valt design långt före kan jag lova dig.

Nej? Det är inte ett val. Ett val innebär en "antingen eller" attityd. De har inte valt design över funktion. De är inte exklusiva. De har valt att bara exkludera funktion, det har absolut ingenting med ytlig design att göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Nej? Det är inte ett val. Ett val innebär en "antingen eller" attityd. De har inte valt design över funktion. De är inte exklusiva. De har valt att bara exkludera funktion, det har absolut ingenting med ytlig design att göra.

Design på heatsink över prestanda exakt det dom gjort.
Annars hade dom satt en gigantisk koppar heatsink och fått 0 problem.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Design på heatsink över prestanda exakt det dom gjort.
Annars hade dom satt en gigantisk koppar heatsink och fått 0 problem.

Återigen, det har ingenting med design att göra. Sluta larva dig. Att de valde att sätta en underpresterande, liten heatsink har ingenting att göra med designen. Absolut ingenting, de ligger hos ingenjörsavdelningen, och återigen har form och färg på heatsinks har ingenting att göra med att Asus, Gigabyte och andra X299 tillverkares designers att göra.

edit: prioriterar moderkortstillverkarna design? Ja, men det har absolut ingenting att göra med att de inte testade och utvecklade ordentlig kylning innan lansering att göra.

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Bloodstainer:

Återigen, det har ingenting med design att göra. Sluta larva dig. Att de valde att sätta en underpresterande, liten heatsink har ingenting att göra med designen. Absolut ingenting, de ligger hos ingenjörsavdelningen, och återigen har form och färg på heatsinks har ingenting att göra med att Asus, Gigabyte och andra X299 tillverkares designers att göra.

edit: prioriterar moderkortstillverkarna design? Ja, men det har absolut ingenting att göra med att de inte testade och utvecklade ordentlig kylning innan lansering att göra.

Och återigen har form och färg på heatsinks har ingenting att göra med att Asus, Gigabyte och andra X299 tillverkares designers att göra."

Ehh det är ju exakt deras val.

OM det inte är ett DESIGN val, då kan dom sätta en gigantisk heatsik som dom gjorde på X38 och X58.
Men det är DESIGN som tar över funktion.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Och återigen har form och färg på heatsinks har ingenting att göra med att Asus, Gigabyte och andra X299 tillverkares designers att göra."

Ehh det är ju exakt deras val.

OM det inte är ett DESIGN val, då kan dom sätta en gigantisk heatsik som dom gjorde på X38 och X58.
Men det är DESIGN som tar över funktion.
http://hardwarelogic.com/articles/reviews/motherboards/ASUS_P5E3_Deluxe/CPU_2.jpg

Men de där ligger 100% på ingenjörerna, inte designerna. De är inte samma team som jobbar med de. ingenjörer gör vad de kan med chipset i olika prisklasser, sen går det vidare till design-teamet. Designers väljer inte att lägga till/ta bort heatsinks

Visa signatur

PC #1 CPU: R5 1600 @3.8 Motherboard: B350-A PRIME GPU: EVGA 1080 Ti
PC #2 CPU: i7 3770K @4.2 Motherboard: P8P67 GPU: AMD R9 290X

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Du kan ta en 2200kr mobo och dra upp en 5960X i 4.8GHz och sen kan du återkomma med dina problem.
Har du noll koll i ämnet om VRM och cpur i äldre generationer är det noll mening argumentera.

HUR fan kan det va Intels fel? det HAR INGENTING med intel att göra.
Snälla.., väljer ASUS sätta en jävla skit heatsink på VRM så är det deras fel ingen annan.
jag kan lista minst 10 + X99 mobo som inte skulle klara min 5960X.

Alltså det blir ju lite tröttsamt när du alltid defaultar till att om man inte håller med dig så har man "noll koll". Suck och stön.

Jag är mycket väl medveten om att om man underdimensionerar kylningen till VRM så blir det problem. Det säger jag inte emot.

Det jag säger är följande:

Betalar man för något som är "premium", så ska det vara toppklass på alla komponenter annars är det inte premium. Och i mitt tycke så är fan ta mig 2500Kr för ett moderkort premium.

Varför tycker jag att det är intels fel att det är jävla skitkylning på korten? Jag har redan förklarat det men jag tar det igen ur en annan vinkel.

Intel gör processorer och chipset, så de borde ju ge fan i (och inte ha ansvar för) övriga komponenter på moderkorten, OK?

Men med tanke på att intel har gått in och bildligt spräckt skallen oå ASrock för att de gjorde en BIOS-grej som gjorde att intels processorer kunde jobba på ett sätt som inte intel gillade, så är det min åsikt att de nu har visat att de kan lägga sig i när de inte är nöjda med moderkorten, i och med att de nu är helt passiva så betyder ju det att de ger sitt tysta godkännande till den här skitkylningen. Det hade varit en helt annan sak om de gått ut och sagt att det här håller inte och är för dåligt osv, som AMD har gjort med tillverkare som bara har 4 lagers pcb t. ex. Det är så jag resonerar.

Hsr man däremot utgångspunkten att intel både kan äta kakan och ha den kvar genom att lägga sig i när det passar men hålla käften när de känner för det så visst, men då är man i mitt tycke och nosar på Fanboy-territorium.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

@tvelander: Fast Intel rushade väl X299 releasen ganska hårt och därmed fick moderkortstillverkarna inte allt för mycket tid att se till att moderkorten blev ''bra''?

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Alltså det blir ju lite tröttsamt när du alltid defaultar till att om man inte håller med dig så har man "noll koll". Suck och stön.

Jag är mycket väl medveten om att om man underdimensionerar kylningen till VRM så blir det problem. Det säger jag inte emot.

Det jag säger är följande:

Betalar man för något som är "premium", så ska det vara toppklass på alla komponenter annars är det inte premium. Och i mitt tycke så är fan ta mig 2500Kr för ett moderkort premium.

Varför tycker jag att det är intels fel att det är jävla skitkylning på korten? Jag har redan förklarat det men jag tar det igen ur en annan vinkel.

Intel gör processorer och chipset, så de borde ju ge fan i (och inte ha ansvar för) övriga komponenter på moderkorten, OK?

Men med tanke på att intel har gått in och bildligt spräckt skallen oå ASrock för att de gjorde en BIOS-grej som gjorde att intels processorer kunde jobba på ett sätt som inte intel gillade, så är det min åsikt att de nu har visat att de kan lägga sig i när de inte är nöjda med moderkorten, i och med att de nu är helt passiva så betyder ju det att de ger sitt tysta godkännande till den här skitkylningen. Det hade varit en helt annan sak om de gått ut och sagt att det här håller inte och är för dåligt osv, som AMD har gjort med tillverkare som bara har 4 lagers pcb t. ex. Det är så jag resonerar.

Hsr man däremot utgångspunkten att intel både kan äta kakan och ha den kvar genom att lägga sig i när det passar men hålla käften när de känner för det så visst, men då är man i mitt tycke och nosar på Fanboy-territorium.

Alla får tycka jag är fanboy, men är nog sista fanboy på forumet.

"Betalar man för något som är "premium", så ska det vara toppklass på alla komponenter annars är det inte premium. Och i mitt tycke så är fan ta mig 2500Kr för ett moderkort premium."

2500kr på X299 är budget mobo, samma som 750kr 1200kr Z270 / B serie är budget.

DET ÄR INTE Intel som väljer VRM överhuvudtaget designar dom DET ÄR BARA mobo tillverkarna som gör det punkt slut.

Intel har inget med validation på moderkort att göra det är bara ASUS MSI ASROCK Etc ingenting annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av chyzerox:

@tvelander: Fast Intel rushade väl X299 releasen ganska hårt och därmed fick moderkortstillverkarna inte allt för mycket tid att se till att moderkorten blev ''bra''?

Samma visa på X99 i början Samma visa på X79 och samma sak på X58, första serie UEFI och BIOS + rev på moderkort alltid varit lite "skit"

Det jag tycker är dåligt är att Intel inte sätter press på tillverkarna och säger att man får inte göra moderkort som inte klarar en viss standard för det finns JÄVLA massa skiter moderkort på marknaden.

MEN men man ska inte tro att man kan maxa EN 10 core CPU i 4.7GHz på ett moderkort utan att behöva anpassa sig.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Alla får tycka jag är fanboy, men är nog sista fanboy på forumet.

"Betalar man för något som är "premium", så ska det vara toppklass på alla komponenter annars är det inte premium. Och i mitt tycke så är fan ta mig 2500Kr för ett moderkort premium."

2500kr på X299 är budget mobo, samma som 750kr 1200kr Z270 / B serie är budget.

DET ÄR INTE Intel som väljer VRM överhuvudtaget designar dom DET ÄR BARA mobo tillverkarna som gör det punkt slut.

Intel har inget med validation på moderkort att göra det är bara ASUS MSI ASROCK Etc ingenting annat.

Det har jag inte sagt emot heller. Alltså du läser ju inte ens vad jag skriver.

Intel har klart och tydligt visat att de kan gå in och trycka till moderkortstillverkarna om de gör något som intel inte gillar, detta betyder att de skulle kunna gå in och trycka till dem för deras dåliga VRM-kylning men det gör de inte, alltså ger intel sitt passiva medgivande till det.

Om intel inte gått in och lagt sig i det här med K-processorer SÅ HADE JAG INTE HELLER TYCKT ATT DET HÄR VAR INTELS FEL För typ tredje gången nu.

Sen tycker jag fortfarande inte att ett moderkort som kostar 2500Kr ska vara budget. Det är ett jävla sät av dem att mjölka P12 i så fall.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Det har jag inte sagt emot heller. Alltså du läser ju inte ens vad jag skriver.

Intel har klart och tydligt visat att de kan gå in och trycka till moderkortstillverkarna om de gör något som intel inte gillar, detta betyder att de skulle kunna gå in och trycka till dem för deras dåliga VRM-kylning men det gör de inte, alltså ger intel sitt passiva medgivande till det.

Om intel inte gått in och lagt sig i det här med K-processorer SÅ HADE JAG INTE HELLER TYCKT ATT DET HÄR VAR INTELS FEL För typ tredje gången nu.

Sen tycker jag fortfarande inte att ett moderkort som kostar 2500Kr ska vara budget. Det är ett jävla sät av dem att mjölka P12 i så fall.

Mjölka när cpu kostar 12k och du behöver kylning för runt 1500 tror du själv en vettig person gör det och sen köper en billigaste mobo som finns och inte kollar om mobo har vettig heatsink? Inte en chans

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Mjölka när cpu kostar 12k och du behöver kylning för runt 1500 tror du själv en vettig person gör det och sen köper en billigaste mobo som finns och inte kollar om mobo har vettig heatsink? Inte en chans

Skickades från m.sweclockers.com

Då låter man ju dem hålla på med dumheterna och bara accepterar det. Gillar man det så fine, men sådan kommer aldrig jag vara. Aldrig i helvete. Tycker jag en produkt borde prestera topp för priset så klagar jag, lever om, skriver till företaget osv osv.

Min sluytsats är att oavsett av ett X299-moderkort kostar så ska VRM levereras med kylning som pallar allt man slänger på den. Det borde inte finnas något "budgetmoderkort" på X299 för det är ingen budgetplattform helt enkelt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Ozzed:

Då låter man ju dem hålla på med dumheterna och bara accepterar det. Gillar man det så fine, men sådan kommer aldrig jag vara. Aldrig i helvete. Tycker jag en produkt borde prestera topp för priset så klagar jag, lever om, skriver till företaget osv osv.

Min sluytsats är att oavsett av ett X299-moderkort kostar så ska VRM levereras med kylning som pallar allt man slänger på den. Det borde inte finnas något "budgetmoderkort" på X299 för det är ingen budgetplattform helt enkelt.

Ta bort budet kort i X299 då kostar alla mobo 5k +
Och nej du ska inte klara maxar ett budget mobo med 10 core cpu i 4.7 GHz
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Okej jag förstår att VRM blir för varmt på ett x299 kort. Nu ere ju så att jag redan beställt en sån rigg. 7820x, MSI tomahawk mobo och en kylare corsair hydro 115i. Har inte fått den från inet än för cpu:n har dom ännu inte fått in. Finns det nåt sätt att se hur varm VRM blir i bios kanske och hur varm den max får bli innan cpy:n börjar trottla liksom?...kan man kyla den med nån fläkt som finns att köpa kanske...vet inte ens hur den ser ut men jag tror det är nån modul som styr spänningen till cpu

Visa signatur

MB: Asus prime z790-p CPU: intel 13900k ddr5 corsair 5600ghz HDD: 2gb nvme sysdisk

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Ta bort budet kort i X299 då kostar alla mobo 5k +
Och nej du ska inte klara maxar ett budget mobo med 10 core cpu i 4.7 GHz
Skickades från m.sweclockers.com

Jag är på gång att köpa ny dator. Vilket moderkort hade du köpt 2890kr-4000kr? och 4000kr-? Av det som webhallen har https://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/moderkort/so... Min tanke var att köpa 7820X

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av kallandes:

Jag är på gång att köpa ny dator. Vilket moderkort hade du köpt 2999kr-4000kr? och 4000kr-? Av det som webhallen harhttps://www.webhallen.com/se-sv/datorkomponenter/moderkort... Min tanke var att köpa 7820X

Återkommer senare ikväll ej hemma men kolka på reviews på flera sidor och jämför temps om det finns på vrm och hur mycket krångel dom har.
Jag bara testat 2x än så länge och det är 6k klassen

Sen är 8 core lite mer vrm friendly

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Skrivet av tvelander:

Återkommer senare ikväll ej hemma men kolka på reviews på flera sidor och jämför temps om det finns på vrm och hur mycket krångel dom har.
Jag bara testat 2x än så länge och det är 6k klassen

Sen är 8 core lite mer vrm friendly

Skickades från m.sweclockers.com

Tack
Jag är inte primärt ute efter att överklocka. Utan att få ett stabilt system. Som fungerar på ett bra sätt med så mycket som möjligt, under många år. Där spel är en av delarna. Jag kommer att ha grunden (Chassi, Moderkort, CPU, CPU kylning, ljudkort) förmodligen över 5 år (Jag kör ju fortfarande X58) Endast fylla på med RAM, ny GPU, och mer lagring. När jag upplever att behoven finns. Men självklart ska det finnas utrymme för viss överklock.

Har nada koll på hur AIO vattenkylningar som Corsair H105 (som jag hade tänkt mig) fungerar i långa loppet. Alla tester jag hittar handlar bara om hur bra dom är som nya.

Med dina mått mätt har jag en snål budget. Men jag tror att den är ganska hög med vanliga människors. Å andra sidan byter jag inte så ofta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Ta bort budet kort i X299 då kostar alla mobo 5k +
Och nej du ska inte klara maxar ett budget mobo med 10 core cpu i 4.7 GHz
Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker ju då att i så fall så ska inte moderkortet stödja processorer som kräver så mycket Amps att VRM blir för varm, och eftersom Intel som sagt verkligen visat att de kan visst det gå in och detaljstyra så skulle de kunna göra det här med. Men som sagt det blir meningslöst att diskutera mer om detta för vi tänker helt olika.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av SAAB340:

Det är väl inget som är nytt egentligen. På mitt X79 kort med H80i har jag fått lov att sätta en fläkt som blåser på VRM. Annars throttlade VRM långt innan CPUn hade klockat klart. Har dock ett 'billigt' X79. Det har tickat på överklockat i många år utan throttling nu.

Synd att inte tillverkare tänker på detta med cpu som körs med vattenkylning. Borde fabriktillverkas 4 extra hål för någon slags fläktställning, men om man måste så funkar ju buntband eller annan anordning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Jag tycker ju då att i så fall så ska inte moderkortet stödja processorer som kräver så mycket Amps att VRM blir för varm, och eftersom Intel som sagt verkligen visat att de kan visst det gå in och detaljstyra så skulle de kunna göra det här med. Men som sagt det blir meningslöst att diskutera mer om detta för vi tänker helt olika.

Alltså är du på riktigt? Tycker inte moderkortet ska stödja processorn.... Har du koll på hur nischat användarscenariot är för att få vrm throttle på detta moderkort?

Vi snackar om en oc som får cpun att dra nästan 3x tdp (400w) och inte nog med det, det verkar endast inträffa när man kör prime. Utöver det så kommer man i de flesta fall nå temp throttle innan detta inträffar. Det är exakt för dessa scenarion som "extreme oc" modeller av moderkort tillverkas.

Det är alltid något som kommer ta stopp, det hade knappast vart bättre/roligare om modellerna slagit i en frekvensvägg vid 4ghz... Eller hade det vart bättre om de gjort som gpu-tillverkare och låst spänningen?

Hade det vart ett generellt problem vid oc, eller till och med i stock som det var med Bulldozer (vet inte hur många vrm relaterade trådar jag såg här på forumet för några år sedan) så hade jag ändå hängt med på tåget, nu var iof det med betydligt billigare moderkort. Men priset är ändå relativt. Tycker inte detta kan klassifieras som ett "problem", senare en begränsning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon34443:

Synd att inte tillverkare tänker på detta med cpu som körs med vattenkylning. Borde fabriktillverkas 4 extra hål för någon slags fläktställning, men om man måste så funkar ju buntband eller annan anordning

Jo det blir ju ganska dåligt med luftflöde runt sockeln med vattenkylning. Eller med tornkylare oxå för den delen. Men det går ju som oftas att lösa med lite DIY. Så länge man inte gillar chassifönster och RGB så är det ju lugnt.

Visa signatur

| Core i7 3930K | ASRock x79 Extreme4 | 4*2GB GeiL PC3-17000 2133MHz DDR3 Ultra | EVGA GTX580 Classified | Point of View GTX470 | 1TB Samsung 850PRO | 2TB Samsung 850EVO | 4TB Samsung 860QVO | 1TB WD Raptor | 2TB WD Black | Cooler Master Real Power M850 | Corsair H80i | Cooler Master Cavalier 3 | + | Core i7 6700K | ASRock Fatal1ty z170 Gaming-ITX/ac | 2*4GB TeamGroup Xtreem DDR4 PC4-31200C18 3866MHz | EVGA GTX1080ti SC | 160GB Intel X25-M G2 | 1TB Samsung 840EVO | 2x10TB WD RED | Seasonic G-series 550W | Thermalright Ultra-120 eXtreme | Fractal Design Node 304 | + | 24" HP LP2475w | + | Surface Pro |