Haft besök av hackare, vad gör jag?

Permalänk
Medlem

Haft besök av hackare, vad gör jag?

Hej, haft besök av någon i min dator som börjat använda mitt Spotify, Skype etc, så jag har fått ändra lösenord på olika saker. Nu undrar jag vad jag ska göra för att skydda min dator på bästa sätt. Använder i nuläget Windows Defender i windows 10.

Finns det bra gratis antivirus som även skyddar mot hackare av detta slaget, eller ska jag köpa?

Vill ha ett enkelt som inte drar så mycket resurser men ger riktigt bra skydd ändå och isåfall vilket?

Permalänk
Medlem

Du nämner inte hur du drabbats men här är några tips.

1. Formatera och installera om Windows om du inte gjort detta (!)
3. Malwarebytes är ett bra skydd utöver antivirus. Blockerar aktivt en hel del webbsidor som innehåller skräp om man kör med betalversionen.
4. Surfa med en adblocker, vitlista sidor du litar på och vill stödja.
5. Var försiktig med sidor och annat som innehåller java och flash.
6. Se till att ha allt annat uppdaterat så gott det går.
7. Var mer försiktig i framtiden (borde egentligen vara nummer 1)

Visa signatur

Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Zowie XL2546k | Sony A90J

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Du nämner inte hur du drabbats men här är några tips.

1. Formatera och installera om Windows om du inte gjort detta (!)
3. Malwarebytes är ett bra skydd utöver antivirus. Blockerar aktivt en hel del webbsidor som innehåller skräp om man kör med betalversionen.
4. Surfa med en adblocker, vitlista sidor du litar på och vill stödja.
5. Var försiktig med sidor och annat som innehåller java och flash.
6. Se till att ha allt annat uppdaterat så gott det går.
7. Var mer försiktig i framtiden (borde egentligen vara nummer 1)

Oj...formatera alltså. Inte min bästa gren. Har köpt ett internet protection iaf.

Annars surfar jag mycket begränsat, mest mail och spotify mest, och några vanliga sidor på sin höjd.

Vad gör jag med alla bilder och allt annat jag sparat?

Permalänk
Medlem

Det enda jag vet är att mitt Spotify och min Skype har blivit använt av någon annan. Enda jag vet!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Hillzing:

Oj...formatera alltså. Inte min bästa gren. Har köpt ett internet protection iaf.

Annars surfar jag mycket begränsat, mest mail och spotify mest, och några vanliga sidor på sin höjd.

Vad gör jag med alla bilder och allt annat jag sparat?

Bilderna och allt annat viktigt borde du spara på en molntjänst, där de är säkra. Underlättar även när du ska byta dator

Permalänk
Medlem

Byt lösenord på allting, börja med det viktigaste, din mail.

Sök igenom med Malwarebytes i både vanligt och felsäkert läge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Det enda jag vet är att mitt Spotify och min Skype har blivit använt av någon annan. Enda jag vet!

Om du inte vet hur du har blivit drabbad och därmed inte vet om du har fått bort skiten från datorn så skulle jag undvika att logga in på några fler ställen och byta alla lösenord från en annan dator.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kberg:

Om du inte vet hur du har blivit drabbad och därmed inte vet om du har fått bort skiten från datorn så skulle jag undvika att logga in på några fler ställen och byta alla lösenord från en annan dator.

Det har du rätt i. Har redan ändrat lösenord på mail och Spotify men får se till att göra det från annan dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mytos:

Du nämner inte hur du drabbats men här är några tips.

1. Formatera och installera om Windows om du inte gjort detta (!)
3. Malwarebytes är ett bra skydd utöver antivirus. Blockerar aktivt en hel del webbsidor som innehåller skräp om man kör med betalversionen.
4. Surfa med en adblocker, vitlista sidor du litar på och vill stödja.
5. Var försiktig med sidor och annat som innehåller java och flash.
6. Se till att ha allt annat uppdaterat så gott det går.
7. Var mer försiktig i framtiden (borde egentligen vara nummer 1)

8. Märk att punk 2 saknades från denna listan
sry not sry :^)

Permalänk
Medlem

Det är väl inte säkert att DIN dator är hackad? Du kanske använder samma lösen på mailen som spotify? Då kan det vara din mailtjänst som haft intrång... o då räcker lösenordsbyte

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

Det är väl inte säkert att DIN dator är hackad? Du kanske använder samma lösen på mailen som spotify? Då kan det vara din mailtjänst som haft intrång... o då räcker lösenordsbyte

// LZ

Intressant det du säger men tror jag haft olika lösen om jag inte minns fel nu.

Kunde se på Spotify en dag att en "Iphone" lyssnade på min enhet, har själv Samsung.

Permalänk
Medlem

Helt plötsligt har mitt Internet Security gjort scanning av sig självt utan att det är inställt så. Och nyss dök Kommandotolken upp hastigt och sen försvann den. Blir så ilsken.

1. Detta är väl tecken på att någon är inne i min dator igen trots att jag köpt Internet Security?

2. Finns det nått annat sätt jag kan se om min dator är hackad?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Helt plötsligt har mitt Internet Security gjort scanning av sig självt utan att det är inställt så. Och nyss dök Kommandotolken upp hastigt och sen försvann den. Blir så ilsken.

1. Detta är väl tecken på att någon är inne i min dator igen trots att jag köpt Internet Security?

2. Finns det nått annat sätt jag kan se om min dator är hackad?

Att cmd fönstret kommer upp kan ha att göra med o365 laggar, vanligt problem. Men om du inte haft det tidigare kan det vara hackare. Du bör nog formatera om din dator. Vet du inte hur du gör detta kan du alltid googla dig fram då det är relativt enkelt. Om du har en windows installation i form av cd eller liknande använd denna.

Ändra alla dina lösenord på andra enheter än din infekterade dator och formatera om den.

Visa signatur

● Active

Permalänk

Du har inte haft samma lösenord på spotify, skype och någon annan sida? Det hände mig att jag hade samma lösenord och dom kom åt mitt skype eftersom jag hade samma inloggning på ett annat ställe. Kolla den där hemsidan där man kan kolla om ens lösenord läckt ut, kommer inte ihåg vad den heter men någon här vet säkert vad den heter...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Benjamin96:

... Kolla den där hemsidan där man kan kolla om ens lösenord läckt ut, kommer inte ihåg vad den heter men någon här vet säkert vad den heter...

https://haveibeenpwned.com/

Finns t.ex

Visa signatur

Ryzen 5600X | MSI Tomahawk | GTX 3070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Helt plötsligt har mitt Internet Security gjort scanning av sig självt utan att det är inställt så. Och nyss dök Kommandotolken upp hastigt och sen försvann den. Blir så ilsken.

1. Detta är väl tecken på att någon är inne i min dator igen trots att jag köpt Internet Security?

2. Finns det nått annat sätt jag kan se om min dator är hackad?

Men snälla vän. Ingen internet security i världen kan göra ett skit om de redan är inne.
Inget lås på dörren hjälper om tjuven redan är inne i lägenheten.

Datorn måste tömmas för att bli av med allt denna hackare ställt till med. Det kan tom bli värre om han börjar jävlas med dig och stänger dig ute.

Det låter som att någon har en bakdörrs trojan i ditt system, och då kan göra precis vad de vill med den. Enda andra sättet du kan vara säker på att hackaren inte kommer in är att stänga av datorn och dra ut strömmen... permanent.

Så hitta en bekant som kan hjälpa dig, rädda dina dokument/bilder och sen töm hela datorn.

Permalänk
Medlem

Gå in här och kolla om dina inloggningsuppgifter har blivit läckta av hackare:
https://haveibeenpwned.com/

Byt lösenord på ALLA onlinetjänster du använder med detta/dessa e-postadresser. UNIKA LÖSENORD på varje ställe!!

Tror inte din dator blivit hackad, tror bara någon kommit över ditt användarnamn/lösenord för en eller flera onlinetjänster. Du kan så klart även ha fått in virus i datorn som ligger och registrerar allt du skriver på tangentbordet, men mja... det borde Defender ha hittat.
För att vara på säkra sidan så gör en sökning med Trends Housecall, det är ett fristående antivirus som du laddar ner som en körbar fil och kör:
https://www.trendmicro.com/en_us/forHome/products/housecall.h...

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Tackar för era svar!!

Körde HijackThis men systemet har nekat "access to host file" av någon anledning!

Kan ni se om nått ser mysko ut ur loggen?

Logfile of Trend Micro HijackThis v2.0.5
Scan saved at 13:46:41, on 2017-07-04
Platform: Unknown Windows (WinNT 6.02.1008)
MSIE: Internet Explorer v11.0 (11.00.15063.0000)

FIREFOX: 47.0.2 (x86 sv-SE)
Boot mode: Normal

Running processes:
C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\Update Core\NvBackend.exe
C:\Windows\vVX1000.exe
C:\Program Files (x86)\AVG\Antivirus\AVGUI.exe
C:\Users\B\AppData\Roaming\Spotify\SpotifyWebHelper.exe
C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe
C:\Users\B\AppData\Roaming\Spotify\Spotify.exe
C:\Users\B\AppData\Roaming\Spotify\Spotify.exe
C:\Users\B\AppData\Roaming\Spotify\Spotify.exe
C:\Users\B\AppData\Roaming\Spotify\Spotify.exe
C:\Program Files (x86)\AVG\Framework\Common\avguix.exe
C:\Users\B\Downloads\HijackThis.exe

R1 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=619797&pc=UE01&ocid=...
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Page_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=255141
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Default_Search_URL = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R1 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Search Page = http://go.microsoft.com/fwlink/?LinkId=54896
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Start Page = http://go.microsoft.com/fwlink/p/?LinkId=255141
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,SearchAssistant =
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Search,CustomizeSearch =
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = %11%\blank.htm
R0 - HKLM\Software\Microsoft\Internet Explorer\Main,Local Page = C:\Windows\SysWOW64\blank.htm
R0 - HKCU\Software\Microsoft\Internet Explorer\Toolbar,LinksFolderName =
F2 - REG:system.ini: UserInit=C:\WINDOWS\system32\userinit.exe
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In SSV Helper - {761497BB-D6F0-462C-B6EB-D4DAF1D92D43} - C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_131\bin\ssv.dll
O2 - BHO: Java(tm) Plug-In 2 SSV Helper - {DBC80044-A445-435b-BC74-9C25C1C588A9} - C:\Program Files (x86)\Java\jre1.8.0_131\bin\jp2ssv.dll
O4 - HKLM\..\Run: [SunJavaUpdateSched] "C:\Program Files (x86)\Common Files\Java\Java Update\jusched.exe"
O4 - HKCU\..\Run: [Spotify Web Helper] "C:\Users\Björn\AppData\Roaming\Spotify\SpotifyWebHelper.exe"
O11 - Options group: [ACCELERATED_GRAPHICS] Accelerated graphics
O16 - DPF: {D4B68B83-8710-488B-A692-D74B50BA558E} (Creative Software AutoUpdate Support Package 2) - http://files.creative.com/Web/softwareupdate/ocx/15113/CTPIDP...
O16 - DPF: {F6ACF75C-C32C-447B-9BEF-46B766368D29} (Creative Software AutoUpdate Support Package) - http://files.creative.com/Web/softwareupdate/ocx/150323/CTPID...
O18 - Protocol: tbauth - {14654CA6-5711-491D-B89A-58E571679951} - C:\Windows\SysWOW64\tbauth.dll
O18 - Protocol: windows.tbauth - {14654CA6-5711-491D-B89A-58E571679951} - C:\Windows\SysWOW64\tbauth.dll
O23 - Service: SAS Core Service (!SASCORE) - SUPERAntiSpyware.com - C:\Program Files\SUPERAntiSpyware\SASCORE64.EXE
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\Alg.exe,-112 (ALG) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\alg.exe (file missing)
O23 - Service: AVG Antivirus - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG\Antivirus\AVGSvc.exe
O23 - Service: AVG Firewall Service (AVG Firewall) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG\Antivirus\afwServ.exe
O23 - Service: avgbIDSAgent - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG\Antivirus\x64\aswidsagenta.exe
O23 - Service: AVG Service (avgsvc) - AVG Technologies CZ, s.r.o. - C:\Program Files (x86)\AVG\Framework\Common\avgsvca.exe
O23 - Service: Creative Audio Engine Licensing Service - Creative Labs - C:\Program Files (x86)\Common Files\Creative Labs Shared\Service\CTAELicensing.exe
O23 - Service: Creative Audio Service (CTAudSvcService) - Creative Technology Ltd - C:\Program Files (x86)\Creative\Shared Files\CTAudSvc.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\DiagSvcs\DiagnosticsHub.StandardCollector.ServiceRes.dll,-1000 (diagnosticshub.standardcollector.service) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\DiagSvcs\DiagnosticsHub.StandardCollector.Service.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\efssvc.dll,-100 (EFS) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\fxsresm.dll,-118 (Fax) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\fxssvc.exe (file missing)
O23 - Service: NVIDIA GeForce Experience Service (GfExperienceService) - NVIDIA Corporation - C:\Program Files\NVIDIA Corporation\GeForce Experience Service\GfExperienceService.exe
O23 - Service: @keyiso.dll,-100 (KeyIso) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: ManyCam Service - Visicom Media Inc. - C:\ProgramData\ManyCam\Service\ManyCamService.exe
O23 - Service: Mozilla Maintenance Service (MozillaMaintenance) - Mozilla Foundation - C:\Program Files (x86)\Mozilla Maintenance Service\maintenanceservice.exe
O23 - Service: @comres.dll,-2797 (MSDTC) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\msdtc.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\System32\netlogon.dll,-102 (Netlogon) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: NVIDIA Display Container LS (NVDisplay.ContainerLocalSystem) - NVIDIA Corporation - C:\Program Files\NVIDIA Corporation\Display.NvContainer\NVDisplay.Container.exe
O23 - Service: NVIDIA Network Service (NvNetworkService) - NVIDIA Corporation - C:\Program Files (x86)\NVIDIA Corporation\NetService\NvNetworkService.exe
O23 - Service: NVIDIA Streamer Service (NvStreamSvc) - NVIDIA Corporation - C:\Program Files\NVIDIA Corporation\NvStreamSrv\NvStreamService.exe
O23 - Service: Origin Client Service - Electronic Arts - C:\Program Files (x86)\Origin\OriginClientService.exe
O23 - Service: Origin Web Helper Service - Electronic Arts - C:\Program Files (x86)\Origin\OriginWebHelperService.exe
O23 - Service: PnkBstrA - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\PnkBstrA.exe
O23 - Service: @%systemroot%\system32\Locator.exe,-2 (RpcLocator) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\locator.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\samsrv.dll,-1 (SamSs) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\SecurityHealthAgent.dll,-1002 (SecurityHealthService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\SecurityHealthService.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\SensorDataService.exe,-101 (SensorDataService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\SensorDataService.exe (file missing)
O23 - Service: Skype Updater (SkypeUpdate) - Skype Technologies - C:\Program Files (x86)\Skype\Updater\Updater.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\snmptrap.exe,-3 (SNMPTRAP) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\snmptrap.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spectrum.exe,-101 (spectrum) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\spectrum.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\spoolsv.exe,-1 (Spooler) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\spoolsv.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\sppsvc.exe,-101 (sppsvc) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\sppsvc.exe (file missing)
O23 - Service: Steam Client Service - Valve Corporation - C:\Program Files (x86)\Common Files\Steam\SteamService.exe
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\TieringEngineService.exe,-702 (TieringEngineService) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\TieringEngineService.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\ui0detect.exe,-101 (UI0Detect) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\UI0Detect.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vaultsvc.dll,-1003 (VaultSvc) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\lsass.exe (file missing)
O23 - Service: @%SystemRoot%\system32\vds.exe,-100 (vds) - Unknown owner - C:\WINDOWS\System32\vds.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\vssvc.exe,-102 (VSS) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\vssvc.exe (file missing)
O23 - Service: @%systemroot%\system32\wbengine.exe,-104 (wbengine) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\wbengine.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Defender\MpAsDesc.dll,-320 (WdNisSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Defender\NisSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%ProgramFiles%\Windows Defender\MpAsDesc.dll,-310 (WinDefend) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Defender\MsMpEng.exe (file missing)
O23 - Service: @%Systemroot%\system32\wbem\wmiapsrv.exe,-110 (wmiApSrv) - Unknown owner - C:\WINDOWS\system32\wbem\WmiApSrv.exe (file missing)
O23 - Service: @%PROGRAMFILES%\Windows Media Player\wmpnetwk.exe,-101 (WMPNetworkSvc) - Unknown owner - C:\Program Files (x86)\Windows Media Player\wmpnetwk.exe (file missing)

--

Permalänk
Medlem
Skrivet av PointMan:

Gå in här och kolla om dina inloggningsuppgifter har blivit läckta av hackare:
https://haveibeenpwned.com/

Byt lösenord på ALLA onlinetjänster du använder med detta/dessa e-postadresser. UNIKA LÖSENORD på varje ställe!!

Tror inte din dator blivit hackad, tror bara någon kommit över ditt användarnamn/lösenord för en eller flera onlinetjänster. Du kan så klart även ha fått in virus i datorn som ligger och registrerar allt du skriver på tangentbordet, men mja... det borde Defender ha hittat.
För att vara på säkra sidan så gör en sökning med Trends Housecall, det är ett fristående antivirus som du laddar ner som en körbar fil och kör:
https://www.trendmicro.com/en_us/forHome/products/housecall.h...

Jag fick följande: Oh no - pwned!

"Pwned on 3 breached sites and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)"

Vad betyder detta?? Formatera rubbet?

Köpte AVG Internet Security nyligen. Verkningslöst?

Permalänk
Skrivet av Mytos:

Du nämner inte hur du drabbats men här är några tips.

1. Formatera och installera om Windows om du inte gjort detta (!)
3. Malwarebytes är ett bra skydd utöver antivirus. Blockerar aktivt en hel del webbsidor som innehåller skräp om man kör med betalversionen.
4. Surfa med en adblocker, vitlista sidor du litar på och vill stödja.
5. Var försiktig med sidor och annat som innehåller java och flash.
6. Se till att ha allt annat uppdaterat så gott det går.
7. Var mer försiktig i framtiden (borde egentligen vara nummer 1)

Jag gissar att punkt 2 är något i stil med "använd bara ett konto med administratörsrättigheter när det behövs, gör resten från ett konto utan"?

Permalänk
Avstängd

Ryck ut internet ur datorn som är drabbad, starta om i felsäkert läge och leta efter virus..alternativ, formatera och installera om Windows utan att nätverket är i kopplat i din dator, plugga in internet först när datorn är helt färdig med att installera Windows.

Du kanske har en Keylogger i din PC som gissar ut dina lösen.

Visa signatur

-Stäng av snabbstart i ditt Windows.

Permalänk
Medlem

@Hillzing: På ditt Skype/microsoft-konto bör du slå igång tvåfaktorsautentisering.
Då behöver du ange en kod som du får via SMS(eller telefonapp) varje gång du loggar in på en ny enhet. Detta försvårare för hackare att logga in på ditt konto avsevärt.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/12408/microsoft-acco...

För att bli av med viruset skulle jag installera om Windows.
https://support.microsoft.com/sv-se/help/15088/windows-create...
https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Jag fick följande: Oh no - pwned!

"Pwned on 3 breached sites and found no pastes (subscribe to search sensitive breaches)"

Vad betyder detta?? Formatera rubbet?

Köpte AVG Internet Security nyligen. Verkningslöst?

Du har blivit pwnad. Bara att byta alla uppgifter och lösenord, återställa alla lösenord till mail osv.
Formatera.

Visa signatur

● Active

Permalänk
Medlem
Skrivet av rj45:

Du har blivit pwnad. Bara att byta alla uppgifter och lösenord, återställa alla lösenord till mail osv.
Formatera.

Okej det var inte kul. Windows Defender gjorde inte sitt jobb tillräckligt bra antar jag.

1. Först byta lösenord från annan dator, sen formatera?

2. Ser du/ni nått från HijackThis loggen som ser skumt ut?

Permalänk

@Hillzing: norton internet protection? bara för att den är köpt så är du inte skyddad,

sen det bästa Antiviruset finns under pannbenet har du klickat på nån länk eller fil så spelar det knappast nån roll vad du köpt du får ju då frågan "Norton undrar om du verkligen ska lita på det där programmet" klickar du ja så har du ju själv släppt in keyloggern/trojanen genom personalingången..

2. nej inte till 100% formatera och installera om datorn är det som funkar.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Inaktiv

Om jag vore du så skulle jag ominstallera telefonen när du ändå är igång. Definitivt om han/hon har haft tillgång till ditt lösenord som du använder på e-mail som du även synkar på telefonen.

Permalänk
Medlem

"Have I been pwned" visar bara om dina inloggningsuppgifter online har blivit läckta, inte att din dator har blivit hackad!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon195163:

Om jag vore du så skulle jag ominstallera telefonen när du ändå är igång. Definitivt om han/hon har haft tillgång till ditt lösenord som du använder på e-mail som du även synkar på telefonen.

För säkerhets skull så hade jag installerat nya däck på bilen och tömt ut alla isbitar ur frysen också, man vet aldrig liksom.

...

Seriöst?!

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av VadSaDu:

Ryck ut internet ur datorn som är drabbad, starta om i felsäkert läge och leta efter virus..alternativ, formatera och installera om Windows utan att nätverket är i kopplat i din dator, plugga in internet först när datorn är helt färdig med att installera Windows.

Du kanske har en Keylogger i din PC som gissar ut dina lösen.

Suck....förut kunde man starta i felsäkert läge enkelt genom F8, nu verkar det krävas betydligt mer i windows 10.

Finns det en enkel väg att starta om i felsäkert läge i win 10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hillzing:

Suck....förut kunde man starta i felsäkert läge enkelt genom F8, nu verkar det krävas betydligt mer i windows 10.

Finns det en enkel väg att starta om i felsäkert läge i win 10?

Håll inne Shift när du trycker Restart i Startmenyn.

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB