Skillnaden mellan grafikkort med samma internminne

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan grafikkort med samma internminne

Som rubriken säger så undrar jag lite på om det är någon större skillnad på exempelvis ett GEFORCE GTX 1060 GAMING X 6G för 3499 och ett GEFORCE GTX 1060 6GT OCV1 för 2999?

Permalänk
Medlem

Jämför du dem på prisjakt så är skillnaderna:
Antalet bildanslutningar, kortens längd, klockfrekvenser och strömanslutning.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?j=3876986,3780489

Sen så diffar ju Kylaren också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thurug:

Som rubriken säger så undrar jag lite på om det är någon större skillnad på exempelvis ett GEFORCE GTX 1060 GAMING X 6G för 3499 och ett GEFORCE GTX 1060 6GT OCV1 för 2999?

Prestandamässigt presterar dom likvärdigt. Jag skulle inte betala 500kr mer för ett näst intill identiskt kort. Ja och som vanligt så är det ena kortet lite överklockat från fabrik. Det betalar jag inte heller en krona extra för då jag kan klocka själv.

Du får ställa dig själv frågan om du kan och vill överklocka själv eller om det är värt den extra bumpen över huvdtaget.

Sen kanske du föredrar det dyrare kortet av någon anledning också, designmässigt menar jag då. Är designskillnaden värd 500kr?

Jag lägger hellre 500kr extra på något annat. Gå upp i CPU-modell om det finns något vettigt. Mer ramminne, större hårddisk?

Ska du köpa bara ett nytt grafikkort så är det bara att spara 500kr rakt av och lägga dom på något annat vid ett senare tillfälle.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Klockfrekvens. Om siffrorna på prisjakt stämmer så klockar det ena högre än det andra med boost, och det andra har högre grundfrekvens.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem

Det dyrare har ju 2 extra dp utgångar.. Så vill man köra med fler än 3 skärmar är det det kortet som gäller

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar, jag är själv inte vidare duktig på att klocka själv och dylikt men om ni säger att skillnaden på dem inte är stor så blir det nog det billigare. Ni har inget grafikkort att rekommendera som är billigare ändå? Och som är lika bra och har 6gb minne?

Skickades från m.sweclockers.com