SNES Mini - Super Nintendo Classic Edition släpps 29 september!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falafelbollen:

Fast är det 100% (visst Bergsala svinar) men
80$ = 640
Kemikalieskatt (oklart hur mycket, men säg 250)
640+250=890

Åså moms på det (*1.25)
1113:-

Så någon svinar ju med 380:- men 100% är det ju inte. Kanske tar ÅF lite mer och även så Nintendo.

Skickades från m.sweclockers.com

Gällande kemikalieskatten så är det väldigt lätt enhet (till skillnad från PlayStation och Xbox), och skulle gissa på snarare 30 kr.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

Detta var konsolen jag drömde skulle komma när NES-mini kom men nu när jag kollat listan med spel saknas de flesta jag har goda nostalgiska minnen från så blev inget köp

Permalänk
Medlem

https://i.imgur.com/ifSFQ7b.png
Edit: Massiv bild länkad istället för infogad. // MOD

Tolkar det som att de har en konsol åt mig, men pessimisten i mig säger att de uttrycker sig lite grumligt om datumet för att risken finns att jag får en senare batch.

På Komplett är jag garanterad en konsol men den kommer inte förrän 20/10. Knasknas.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asssor:

Har inte fått mail från Inet ännu, så förhoppningsvis så har jag en konsol till releasen

Bokade 26e 18.41.

Bokade 21:11 den 26, fick ett mail att ordern togs tillbaka. Fuck Nintendo from now and forever säger jag bara...aldrig mer.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Och om någon köper för spekulation så ska du väl helt skita i det eller hur, det är inget som hindrar dig från att göra samma sak eller köpa ditt exemplar nu.

Det FINNS Snes mini kvar att köpa hos både Elgiganten och mediamarkt så vad är problemet?
Ni kan gå in där och förbeställa en på direkten till en kostnad av 1500 och när dessa är slut så kommer möjligheten finnas att köpa på tradera sen för ett förmodligen mycket högre pris.
Men det är knappast någon annans problem att ni inte har pengar nu eller inte tagit/tar chansen att köpa en när de fortfarande finns i butiker.

Så att folk med pengar köper på sig några extra och säljer dyrare senare är ju inget konstigt alls, så världen funkar..

Tillägg: Sen så är det ju faktiskt såhär att alla som klagar på scalpers borde försöka tänka ett steg längre.
En kompis har köpt hem och sålt ungefär 60-80 nes mini på tradera. Folk har budat och betalat vad de tycker det är värt vilket gjort att han tjänat bra med pengar och så ser man att folk gnäller på detta.
Tänk då på att alla nes han sålt har han köpt in från utlandet. Dessa 60 nes hade inte funnits i Sverige om inte min kompis hade köpt dessa och sålt vidare. Vilket hade gjort att det hade varit en ännu större brist i Sverige. Och han är inte den enda som gjort så garanterat.
Så säga vad man vill om scalpers men de ser ju faktiskt till att öka tillgången på dessa. Sen är det köparna som sätter slutgiltiga priset vid budgivningar

Permalänk

Jag har ett lite annorlunda problem

Jag förhandsbokade NES Mini på ett par ställen, men månaderna gick och det hände ingenting - så när jag hörde rykten om att den skulle sluta tillverkas bestämde jag mig för att köpa en oöppnad version av en privatperson för ungefär tredubbla priset. Jag var mindre nöjd med den situationen, men det var den enda lösningen jag såg.

Ganska nyligen så fick jag besked om förbokningarna jag hade gjort, sommaren 2016, nu äntligen kunde skickas till mig; därmed satt jag plötsligt med tre NES Mini

Planen är att alltid ha en oöppnad "on display", en jag spelar på och en som är back-up till den jag spelar på.

Problemet är att jag nu, för att vara konsekvent, också behöver tre stycken SNES Mini...

Så jag har nu förstått att jag måste bita i det sura äpplet och hosta upp 4500 kronor för att "komplettera" min lilla barn- och ungdomssamling, men men, sånt är livet ibland.

PS. Jag bor i Norge, om nån nu skulle bli pissed off över att jag "hoardar" nostalgikonsoler...

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det är möjligt att förhandsboka den japanska versionen via någon sida som levererar internationellt?

Köpte Famicom Mini i maj via ebay för 900 kr så man får nog hålla koll på ebay igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem

:

Skrivet av OJJE:

Någon som vet om det är möjligt att förhandsboka den japanska versionen via någon sida som levererar internationellt?

Köpte Famicom Mini i maj via ebay för 900 kr så man får nog hålla koll på ebay igen..

Skickades från m.sweclockers.com

Här är länk till Super Famicom Mini från Play-Asia:

https://www.play-asia.com/nintendo-classic-mini-super-famicom...

Står tyvärr inte när de öppnar sin förbokning men du kan registrera din email på produktsidan så meddelar de dig.
Kan rekommendera Play-Asia i allmänhet, seriös butik. Köpte min Famicom Mini från dem förra året utan problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av A80:

:Här är länk till Super Famicom Mini från Play-Asia:

https://www.play-asia.com/nintendo-classic-mini-super-famicom...

Står tyvärr inte när de öppnar sin förbokning men du kan registrera din email på produktsidan så meddelar de dig.
Kan rekommendera Play-Asia i allmänhet, seriös butik. Köpte min Famicom Mini från dem förra året utan problem.

Tack så mycket för tipset!

Visa signatur

Vill ni ha svar från mig underlättar det enormt om ni citerar mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

Och om någon köper för spekulation så ska du väl helt skita i det eller hur, det är inget som hindrar dig från att göra samma sak eller köpa ditt exemplar nu.

Det FINNS Snes mini kvar att köpa hos både Elgiganten och mediamarkt så vad är problemet?
Ni kan gå in där och förbeställa en på direkten till en kostnad av 1500 och när dessa är slut så kommer möjligheten finnas att köpa på tradera sen för ett förmodligen mycket högre pris.
Men det är knappast någon annans problem att ni inte har pengar nu eller inte tagit/tar chansen att köpa en när de fortfarande finns i butiker.

Så att folk med pengar köper på sig några extra och säljer dyrare senare är ju inget konstigt alls, så världen funkar..

Tillägg: Sen så är det ju faktiskt såhär att alla som klagar på scalpers borde försöka tänka ett steg längre.
En kompis har köpt hem och sålt ungefär 60-80 nes mini på tradera. Folk har budat och betalat vad de tycker det är värt vilket gjort att han tjänat bra med pengar och så ser man att folk gnäller på detta.
Tänk då på att alla nes han sålt har han köpt in från utlandet. Dessa 60 nes hade inte funnits i Sverige om inte min kompis hade köpt dessa och sålt vidare. Vilket hade gjort att det hade varit en ännu större brist i Sverige. Och han är inte den enda som gjort så garanterat.
Så säga vad man vill om scalpers men de ser ju faktiskt till att öka tillgången på dessa. Sen är det köparna som sätter slutgiltiga priset vid budgivningar

***bort/mod*** som köper upp alla biljetterna direkt till stora konserter och evenemang för att sedan sälja dem dyrare på svarta marknaden. "Det är så världen fungerar" my ass. ***bort/mod*** Prova att tänk på alla dem som gärna HADE velat haft en men istället inte får råd till det, vilket är garanterat fler än de som väljer att hosta upp dubbla pengarna.

§1 /screamin-daemon, moderator
Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Lika nyttiga som fanskapen som köper upp alla biljetterna direkt till stora konserter och evenemang för att sedan sälja dem dyrare på svarta marknaden. "Det är så världen fungerar" my ass. Det är så skitstövlar agerar, inget annat. Prova att tänk på alla dem som gärna HADE velat haft en men istället inte får råd till det, vilket är garanterat fler än de som väljer att hosta upp dubbla pengarna.

I alla de fall du jämför har man en sak gemensamt. Det slutgiltiga antalet besökare/ägare av produkt, är exakt samma. Problemet här är inte egentligen att någon köper extra enheter och säljer dem igen. Jag gillar inte fenomenet, och jag skulle inte varken göra så, eller köpa en biljett/enhet så, men det är inte verksamheten i sig som är problemet. Problemet är att man helt artificiellt skapar en situation med ett stort underskott av enheter i förhållande till antalet köpare. Det betyder att de som är villiga att betala vad som helst, har mycket högre sannolikhet för att få tag i en enhet. Normalt är det inte ett problem. 10-20 enheter säljs svindyrt på blocket till köpare som bara måste ha en enhet första dagarna, men inte fått förbokat en, och sen lugnar det sig, eftersom man fortsätter tillverka konsoler i miljontals. Vill man klandra någon, skulle jag nog välja att klandra Nintendo. De har valt att inte tillverka fler enheter, och skapat situationen.
De kommer så klart fortsätta i samma anda, med mini N64 & Gamecube, men sen är det nog slut. Med lite tur börjar de om, och gör en ny batch, med andra spel, och låter det rulla på i omgångar. Jag känner att det är tveksamt om de faktiskt gör det, men det är en möjlighet de har.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

***bort/mod*** som köper upp alla biljetterna direkt till stora konserter och evenemang för att sedan sälja dem dyrare på svarta marknaden. "Det är så världen fungerar" my ass. ***bort/mod*** Prova att tänk på alla dem som gärna HADE velat haft en men istället inte får råd till det, vilket är garanterat fler än de som väljer att hosta upp dubbla pengarna.

Jo det är exakt så världen fungerar.
Du köper in en vara/tjänst och säljer den vidare med vinstpåslag.

Men du får jättegärna berätta för mig om du är av en annan åsikt och hur världen fungerar enligt dig.

Sen är ditt exempel riktigt dåligt och kan varken jämföras med nes mini eller Snes mini.

Nes mini tog helt enkelt slut då det var en limiterad utgåva, smarta människor med pengar såg då en möjlighet och importerade nes mini från t.ex. Spanien och Portugal där det fanns ett överflöd för stunden.
Dessa la man ut på tradera och lät budgivning bestämma priset.
Dessa konsoler hade ALDRIG nått den svenska marknaden om inte någon hade gjort så. Mer konsoler i Sverige och köparna satte själva pris genom budgivning.
Återigen så var det inget som hindrade att vem som helst kunde gå in på ebay och köpa hem själv.

Över 7 miljarder människor i världen. 2,3 miljoner nes mini producerade. Är det något med dessa siffror du inte förstår gällandes hög efterfrågan på extremt lite maskiner= dyra konsoler.

Snes mini ska vi inte ens tala om då det fortfarande går att få tag i och ingen har köpt alla som du försöker göra nån jämförelse med gällandes biljetter.

Permalänk
Skrivet av BalleR:

Jo det är exakt så världen fungerar.
Du köper in en vara/tjänst och säljer den vidare med vinstpåslag.

Men du får jättegärna berätta för mig om du är av en annan åsikt och hur världen fungerar enligt dig.

Sen är ditt exempel riktigt dåligt och kan varken jämföras med nes mini eller Snes mini.

Nes mini tog helt enkelt slut då det var en limiterad utgåva, smarta människor med pengar såg då en möjlighet och importerade nes mini från t.ex. Spanien och Portugal där det fanns ett överflöd för stunden.
Dessa la man ut på tradera och lät budgivning bestämma priset.
Dessa konsoler hade ALDRIG nått den svenska marknaden om inte någon hade gjort så. Mer konsoler i Sverige och köparna satte själva pris genom budgivning.
Återigen så var det inget som hindrade att vem som helst kunde gå in på ebay och köpa hem själv.

Över 7 miljarder människor i världen. 2,3 miljoner nes mini producerade. Är det något med dessa siffror du inte förstår gällandes hög efterfrågan på extremt lite maskiner= dyra konsoler.

Snes mini ska vi inte ens tala om då det fortfarande går att få tag i och ingen har köpt alla som du försöker göra nån jämförelse med gällandes biljetter.

Världen är lite mer komplicerad än köp och sälj med vinst, tror du förväxlar världen med ett kapitalistiskt system.
"Vem som helst" har tillgång till internet och alla dessa sju miljarder hade möjlighet att köpa en nes mini eller vad menar du?
Garanterar du att snes mini går att få tag på för de som bokar en idag?

Permalänk
Moderator
Testpilot
Skrivet av BalleR:

jo det är exakt så världen fungerar.
Du köper in en vara/tjänst och säljer den vidare med vinstpåslag.

Men du får jättegärna berätta för mig om du är av en annan åsikt och hur världen fungerar enligt dig.

Sen är ditt exempel riktigt dåligt och kan varken jämföras med nes mini eller Snes mini.

Nes mini tog helt enkelt slut då det var en limiterad utgåva, smarta människor med pengar såg då en möjlighet och importerade nes mini från t.ex. Spanien och Portugal där det fanns ett överflöd för stunden.
Dessa la man ut på tradera och lät budgivning bestämma priset.
Dessa konsoler hade ALDRIG nått den svenska marknaden om inte någon hade gjort så. Mer konsoler i Sverige och köparna satte själva pris genom budgivning.
Återigen så var det inget som hindrade att vem som helst kunde gå in på ebay och köpa hem själv.

Över 7 miljarder människor i världen. 2,3 miljoner nes mini producerade. Är det något med dessa siffror du inte förstår gällandes hög efterfrågan på extremt lite maskiner= dyra konsoler.

Snes mini ska vi inte ens tala om då det fortfarande går att få tag i och ingen har köpt alla som du försöker göra nån jämförelse med gällandes biljetter.

Detta är en fråga om hur man ser på etik och moral. Vissa har en hårdnackad kapitalistisk marknadsekonomisk inställning till frågan vilket innebär att allting är tillåtet, finns det tillgängligt och är jag rik så får jag företräde och andra människor får skylla sig själva för att de inte hade tiden att sitta vid datorn och spamma F5 för att t.ex. kanske arbeta medan andra inte har råd med eftermarknadspriset.

Sedan finns det dom andra som hade önskat att Nintendo såg till att tillverka enheter för att iaf komma i närheten av att mätta marknaden och att inte Nintendo medvetet eller ej haussade upp priser på grund av en otillgänglighet som till synes är helt fabricerad.

Det finns ju vissa företag som i alla fall tycker att det är förjävligt med den stora eftermarknaden som blomstrar och inte tillåter mer än en konsol per person.

Som sagt, det är en moral fråga. Hur man anser att världen bäst styrs till syvende och sist.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Det upptrissade andrahandspriset på NES mini som vi sett på Ebay/Tradera är en stor anledning till varför vi i Sverige nu har en prislapp på närmare det dubbla på SNES mini.
Till skillnad från övriga världens ÅF som lyckligtvis säljer den för dess egentliga värde satt av Nintendo Japan har Bergsala sett chansen att utnyttja efterfrågan,
precis som säljarna på Ebay.

Alla s.k. skalpers har indirekt varit med och bidragit till att Bergsala kommit fram till denna
bedrövliga slutsats. Det har troligen motiverat deras beslut till chockhöjningen,
de vill ha en del av kakan.

Bara att hoppas att man inte kommer fram till samma slutsats i flera länder, det kan resultera i betydligt fler dyra produkter speciellt om tillgången är begränsad.
Det förlorar de allra flesta på.

Permalänk
Medlem

Jävlar vad alla är sura på varandra. Jag tycker att det är skönt att några till gett sig in i diskussionen eftersom jag i några sidor fick en rejäl bash.

Det enda man måste förstå är att det är "ideologi" vs "verklighet".
Jag tycker också scalpers och överpris suger, som vissa är inne på.
Sen har vi andra som helt står och säger att det är konsumtionssamhället/marknaden (tillgång/efterfrågan) som styr.

Vi har skapat oss ett samhälle där pengar/kapital är ett så sjukt starkt drivande medel, att det däremot inte borde gå att inte förstå varför det är som det är.

Precis som @A80 säger, det jag försökt förklara fast inte lika koncist, är ju att på grund av att köpare varit villiga att betala betydligt mer för NES:en än dom 800:- den kostade, så är slutsatsen ändå att i Sverige så finns det en så pass stor skala / köpkraft att den var att anse som prissatt för lågt.

Och återigen, detta är inget unikt för SNES. Se bara som nån sa hur det funkar med konsertbiljetter.

Eller vad fan som helst, kan fortsätta ta exempel hela dagen. Jag betalar 2250:- för att parkera min bil i Stockholm.
Min svärmor betalar 150:- på vishan. I slutändan är det bara en typ 2*5 meter stor markplätt på ytan jorden bilen står på, men enbart pga tillgång/efterfrågan så är min plats 15 gånger dyrare. Enbart pga att folk vill maximera ut $$$$.
Ingen tvingar mig att hyra platsen, men eftersom det finns tillräckligt många andra som är villiga att betala 2250:- så får man själv ta valet om det är något man är villig att göra.

Jag är ledsen, men jag står fast vid som vissa andra här att vill Bergsala försöka ta 5 lax för sin konsol så får dom väl göra det. Att sitta och argumentera emot det är bara helt fel. Gör man det så är man ju bara lika girig själv åt andra hållet, man är inte beredd att betala det marknaden vill ge.
Sitter ni även och gnäller över att ni inte har råd att köpa en 10-rummare på Strandvägen och att regeringen borde införa fasta priser på även bostadsrätter där första person att agera får köpa till fast pris satt av staten?

Don't hate the player, hate the game.

EDIT:
Och fine, vill folk anmäla detta till vissa instanser som ser om det eventuellt är nått juridiskt fel, gärna.
Om hela den kedjan skulle lyckas gå i mål innan release och priset sänks, utmärkt.

Men, frågan är vad det egentligen kommer göra för skillnad? En billigare konsol kommer förmodligen locka ännu fler scalpers vilket leder till att ännu färre kan köpa konsolen direkt från ÅF.

Permalänk
Medlem

Mailade Bergsala för ett tag sen gällande varför inköpspris till återförsäljare är så högt jämnfört mot resten av världen och fick nyligen svar. Inga nyheter tyvärr men det var väl ganska väntat. Samma förklaring som getts tidigare hur de aldrig tvingar sina kunder att sätta ett visst prist..

"Vi diskuterar inte vår prissättning till våra kunder med andra än våra kunder tyvärr. Det enda jag kan försäkra dig om är att vi inte tvingar någon att ta ett visst pris för våra produkter, alla återförsäljare sätter det pris de själva önskar. Ofta är det tillgång och efterfrågan som styr priser på fria marknader och jag tror att vi kan ha haft störst brist i Norden på Nintendo Classic Mini: NES. Där tror jag du hittar den viktigaste pusselbiten till den rådande prisbilden.

Ca 80 dollar är priset i USA och det är alltid utan moms. I europa är priset högre än så."

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pessimismo:

Världen är lite mer komplicerad än köp och sälj med vinst, tror du förväxlar världen med ett kapitalistiskt system.
"Vem som helst" har tillgång till internet och alla dessa sju miljarder hade möjlighet att köpa en nes mini eller vad menar du?
Garanterar du att snes mini går att få tag på för de som bokar en idag?

Vi ser världen på helt olika sätt, ingenting är gratis och jag ser inget fel i att tjäna pengar. Men det är mitt synsätt.

Du förstår mycket väl vad jag menar, ville bara belysa hur lite nes mini Nintendo verkligen producerade. Men om vi säger som så att 10 miljoner människor ville ha nes mini så är det fortfarande extremt lite producerat.
Och absolut så är det så att har du internet access och pengar så var det fritt fram för vem som helst att köpa sig en nes mini för "normalt" pris från Spanien istället för att sitta och buda på tradera.
Men många är rädda av sig och vågar inte beställ från utlandet. Och istället väljer att köpa en importerad konsol från tradera.
Sen måste man ju inse att utan dessa konsoler som importerades hade eftermarknadspriset varit ännu högre.

Jag jobbar varken åt Elgiganten eller mediamarkt men enligt uttalande från dessa så har de öppet sin bokning tills deras kvot är fylld.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

Mailade Bergsala för ett tag sen gällande varför inköpspris till återförsäljare är så högt jämnfört mot resten av världen och fick nyligen svar. Inga nyheter tyvärr men det var väl ganska väntat. Samma förklaring som getts tidigare hur de aldrig tvingar sina kunder att sätta ett visst prist..

"Vi diskuterar inte vår prissättning till våra kunder med andra än våra kunder tyvärr. Det enda jag kan försäkra dig om är att vi inte tvingar någon att ta ett visst pris för våra produkter, alla återförsäljare sätter det pris de själva önskar. Ofta är det tillgång och efterfrågan som styr priser på fria marknader och jag tror att vi kan ha haft störst brist i Norden på Nintendo Classic Mini: NES. Där tror jag du hittar den viktigaste pusselbiten till den rådande prisbilden.

Ca 80 dollar är priset i USA och det är alltid utan moms. I europa är priset högre än så."

Det är är nog det enda som jag tycker är riktigt "fel" i denna soppan.
Bergsala vågar uppenbarligen inte stå för vad dom gjort, och försöker därför slingra sig.

  • Bergsala försöker få det att låta som att butikerna är dom som tar ut överpris

  • Butikerna får det att låta som att det är Bergsala som höjt deras inköpspris

Tyvärr så får vi ju ingen klarhet i detta förens någon läcker priset.
Dock så tycker jag bergsala har fel, dom "tvingar" ingen att ta ett visst pris. Nähä? Men det beror väl på hur dom lägger priset ut mot ÅF?
Om bergsala kränger SNES:en för 1100:- så blir det ju rejält svårt för en ÅF att matcha 80 dollar plus moms...

Permalänk
Medlem
Skrivet av BalleR:

jo det är exakt så världen fungerar.
Du köper in en vara/tjänst och säljer den vidare med vinstpåslag.

Men du får jättegärna berätta för mig om du är av en annan åsikt och hur världen fungerar enligt dig.

Jag tar för givet att personen i fråga betalar vinstskatt och alla företagaravgifter som tillkommer i detta fall då? För det är ju trots allt så världen fungerar. Med volymerna du pratar om så är det ju uppenbart att det inte längre rör sig om någon liten handel privatpersoner emellan.

Visa signatur

Raven RV02-e // 2500k@4.5GHz // 16GB 1866MHz // Sapphire 390// AX1200 // Silver Arrow // AsRock p76 E4 Gen 3 // Majestouch 2, bruna // 128GB Crucial m4 som systemdisk, 2TB WD Green som lagring och BX100 250GB för spel // ATH-m50x

AW 14
"Citera" för svar

Permalänk
Medlem

@BasseBaba: Håller med fullständigt!
Funderar på någon form av uppföljning men vet inte vad det skulle tjäna till.. Jag som privatperson lär nog inte få fram någon ny information direkt utan lär få älta samma standardsvar.

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av HugSeal:

Jag tar för givet att personen i fråga betalar vinstskatt och alla företagaravgifter som tillkommer i detta fall då? För det är ju trots allt så världen fungerar. Med volymerna du pratar om så är det ju uppenbart att det inte längre rör sig om någon liten handel privatpersoner emellan.

Jag håller med dig i teori/ideologi, men tyvärr så funkar det ju inte så. Bara för att det funkar på ett sätt så betyder ju inte det att det är rätt.
Men tyvärr så köper ju folk in och säljer vidare dyrt samtidigt som dom tar beslutet att dom struntar i att betala dom avgifter som dom då bör göra.

Man måste ju skilja på vad som är rätt och hur det funkar. Jag liksom @BalleR har ju på något sätt accepterat hur världen ser ut.
Men bara för att jag har accepterat det betyder det inte att jag tycker att det är rätt. Men nånstans måste man välja sina fighter.

Vad ska man göra? Anmäla varenda persons om säljer NES under nått pseudonym på Tradera och sen hoppas på att skatteverket (eller vilken nu berörd myndighet) orkar utreda ett såpass litet brott?

Man får bara se till att försöka spela enligt spelets regler.
När det gällde NES mini så gjorde jag som så att jag koda upp en bott som scannade av ICA/Ellos/teknikmagasinet/Elgigaten typ var 10:onde minut och meddelade mig så fort dom fick den i lager. På så sätt lyckades jag knipa 2 st NES classic.

När det nu istället kommer till SNES så tänker jag cancellera min preorder om den verkligen kommer gå för ~1500 och istället försöka köpa in den från utlandet.

Sen är det självklart att jag önskar att prissättningen i Sverige vore rimlig, och att scalpers inte fanns.
På samma sätt som jag önskar att det vore fred på jorden och att klimathotet inte var verkligt.

Permalänk
Medlem

Spännande lansering av SNES mini. Prissättningen i norden kan självklart diskuteras, men frågan om hur tillgången kommer vara i Sverige är ännu mer intressant. Inet var först att ta förhandsbokningar i Sverige och är den enda ÅF mig veterligen som meddelat konsumenterna om att de troligtvis har en konsol att få levererad alternativt att man blev utan från Inet. Dock verkar Inet ha fått en förhållandevis låg tilldelning. Om tex Elgiganten, Media Markt, N o N mfl. får avsevärt större tilldelning, så kommer merparten av oss sitta med flera SNES mini-konsoler i höst. Det kan bli minst sagt rörigt och många avbeställningar och returer.

Någon mer ÅF som börjat meddela att ens beställning inte kommer kunna levereras?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@M@DeN Jag vill minnas att Mediamarkt har uttalat sig att så länge man kan boka så får man leverans, vilket fortfarande går att göra.
Även Elgiganten tar fortfarande orders.

Det vore ju helt horribelt om bägge dessa ÅF har missat karusellen med preorder och nu tar emot beställningar utan att ta hänsyn till deras tilldelning!

Jag (och andra) har även fått ett lite mer "personligt" mail från Netonnet att jag har en köplats (inget automatmail utan nått som är underskrivet med en viss handläggares namn). Dom har nu stängt sin preorder, så jag utgår från att dom som fått det mailet har en köplats som är inom deras kvota, annars vore det ju idiotiskt.

Som jag skrev tidigare i tråden så har jag två teorier:
1) Inet var dom enda som var så tidigt ute med att ta preorders att dom inte fått veta sin tilldelning. Det verkar som att bergsala gick ut med tilldelningen dagen efter Inet tog bokningar, men det är bara min gissning baserat på vad som hände.
Därför kunde övriga aktörer sätta en gräns på antal bokningar i sina system redan från start, medans Inet fick skicka ut cancelleringar.

2) Jag gissar även att tilldelning sker baserat på omsättning eller liknande.
Detta gör jag pga att Inet verkar ha fått en sjukt låg tilldelning, vilket jag baserat på att:
* Inet fick cancellera en stor mängd ordrar
* När detta skedde så började folk boka på annat håll
* Trots att förmodligen uppemot 100% av dom som blev "ägda" hos Inet har bokat på annat håll, så tar t ex Mediamarkt fortfarande emot ordrar

Mao så finns det faktiskt en möjlighet att många butikers begränsning till max 1 ex (t ex MM och Elgiganten) gjort att det fortfarande går att lägga orders. Får man då lita på att dessa vet sin tillgång är mao konsolen ännu inte fullbokad ur ett Sverige-perspektiv.
Lägg därtill att det är många som har säkrat upp med ordrar till höger och vänster (jag är nu t ex uppe i 5st preorders), så finns det potentiellt en enorm möjlighet till att många konsoller kommer "släppas" vid release, då många inte är ute efter att lägga upp på blocket utan bara vill säkra upp -ett- exemplar.
Sist men inte minst som framkommit i tråden verkar det även vara en hel del personer som inte säger sig vara villiga att köpa för 1500:-, vilket då borde göra att ännu fler ex kan släppas vid release då många likt jag bokat när det stod att priset på 1500 var preliminärt och vi förväntade oss ett pris i linje med NES classic.

Permalänk
Medlem

Tror vi kan komma överens om att det är Bergsala som trissat upp priset.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis:
Nej men titta! Fint autosvar de knåpat ihop..

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@K-D][Aramis:
Nej men titta! Fint autosvar de knåpat ihop..

Tycker dom outar sig rätt bra när dom skriver tillgång och efterfrågan, samt att man såg hur stor brist på Nes Classic det var.

Permalänk
Medlem

@K-D][Aramis: Instämmer. Men vi kan ju vara lugna för vi är ju försäkrade om att de inte tvingar någon att ta ett visst pris för deras produkter!

Visa signatur

Asus X370 Rog Crosshair VI Hero | Ryzen 7 3700X | Noctua NH-D15 | G.skill TridentZ RGB 2x8GB CL16 3600 | Sapphire RX Vega 56 | Samsung EVO 500GB | Fractal Design C | Supernova G3 850W | AOC Q3279VWFD8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenta42:

@K-D][Aramis: Instämmer. Men vi kan ju vara lugna för vi är ju försäkrade om att de inte tvingar någon att ta ett visst pris för deras produkter!

Ja det känns väldigt bra!

Permalänk
Medlem
Skrivet av K-D][Aramis:

Att distributionen är dyrare här beror ju på att vi har en onödig mellanhand som heter Bergsala. Bra att de själva erkänner det iaf.