Permalänk
Medlem

Sista koll innan beställning

Hej,

Mottar gärna feedback på denna kundvagn innan den beställs, GPU och SSD har jag redan. Har inte stenkoll på ryzen så ge gärna förslag om det finns någon sådan konkurrenskraftig kundvagn

https://www.inet.se/kundvagn/visa/10514376/

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk

@Vackaan: Beskriv gärna användningsområdet lite mer ingående. Bara spel eller även annat?

Personligen hade jag oavsett inte valt 7700k framför Ryzen oavsett användningsområde, bland annat på grund av framtida uppgraderingsmöjligheter, prisskillnaden till AMD:s fördel och Intels patetiska hantering av värmeproblemen hos i7:an. Men alla har vi olika åsikter.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Vackaan: Beskriv gärna användningsområdet lite mer ingående. Bara spel eller även annat?

Personligen hade jag oavsett inte valt 7700k framför Ryzen oavsett användningsområde, bland annat på grund av framtida uppgraderingsmöjligheter, prisskillnaden till AMD:s fördel och Intels patetiska hantering av värmeproblemen hos i7:an. Men alla har vi olika åsikter.

Är mest spel, har just nu 1080p men kan mycket väl i framtiden bli 1440p/4k. Bör man i så fall köra på 1700 eller 1600x? Tänkte ihop med ett https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4186278

Visa signatur

FD Define Mini C | Asus GTX 1060 Dual | i7 7700k | Noctua U12s | Asus Strix Z270G | Corsair 16 GB Vengeance 3000 Mhz | Corsair RM650x | Samsung 850 Evo 1 TB | Mionix Naos 5000 | Corsair K65 RGB | Corsair Void Wireless | LG IPS277L | Asus VG248QE | Synology DS216play 6 TB | Microsoft Surface Pro 2017

Permalänk

@Vackaan: Har ärligt talat ingen större koll på moderkorten men ser ju ut som att det har stöd för snabba minnen och alla funktioner som behövs i övrigt i alla fall. B350 lär oavsett räcka om du inte planerar CF/SLI.

1600X är generellt snabbare än 1700 i spel, dock kräver den en eftermarknadskylare. Generellt är 1700 snabbare i flertrådade applikationer och 1600X snabbare i applikationer som använder färre trådar. Spelar du vid högre upplösningar blir den lilla fördel i7:an ibland har vid framerates stort sett obefintlig, speciellt när GPU:n används till max. Därtill ryktas det att Ryzen är betydligt bättre för multiplayerspel. Men kanske bäst att någon med personlig erfarenhet av plattformen uttalar sig också.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dorian Gray:

Därtill ryktas det att Ryzen är betydligt bättre för multiplayerspel.

Exakt hur skulle det gå till? Den suger in saker från nätverket extra snabbt?

Permalänk
Medlem

@Vackaan: Ser bra ut. Ska man tro Sweclockers egna tester så är det i dag i7-7700K som gäller om man ska spela på datorn.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dorian Gray:

@Vackaan: Har ärligt talat ingen större koll på moderkorten men ser ju ut som att det har stöd för snabba minnen och alla funktioner som behövs i övrigt i alla fall. B350 lär oavsett räcka om du inte planerar CF/SLI.

1600X är generellt snabbare än 1700 i spel, dock kräver den en eftermarknadskylare. Generellt är 1700 snabbare i flertrådade applikationer och 1600X snabbare i applikationer som använder färre trådar. Spelar du vid högre upplösningar blir den lilla fördel i7:an ibland har vid framerates stort sett obefintlig, speciellt när GPU:n används till max. Därtill ryktas det att Ryzen är betydligt bättre för multiplayerspel. Men kanske bäst att någon med personlig erfarenhet av plattformen uttalar sig också.

Hur skulle 1600X vara snabbare än 1700 när de har exakt samma kärnor och kan klockas upp i samma hastigheter? Eller menar du i standardklock?

I övrigt håller jag med, jag hade kört Ryzen över 7700K, speciellt om du planerar att gå upp i upplösning. Sen hade jag skippat de extra fläktarna du har lagt i korgen, slöseri med pengar i min mening.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Exakt hur skulle det gå till? Den suger in saker från nätverket extra snabbt?

troligtvis genom att det är lättare att parallellisera för CPU:n då det är mer krävande för CPU:n att köra i multiplayer

Visa signatur

Citera för svar!

Detta må inte längre vara min primära dator men står kvar vid TV:n så den får ligga kvar ändå!

MB: Asus Maximus III Gene CPU: I7 860 4ghz HT Kylning: Antec 920 GPU: EVGA 770 2GB RAM: Corsair 12GB 1600mhz XMS3 2x2GB + Vengence HP 2x4GB SSD: Samsung EVO 840 120GB HDD: Samsung 1Tb 7200rpm, Seagate 2TB 7200rpm Chassi: Fractal Design Define Mini

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

troligtvis genom att det är lättare att parallellisera för CPU:n då det är mer krävande för CPU:n att köra i multiplayer

Vilka spel är CPU-cappade idag?

Permalänk

@Andreaz1: I standardklock, ja, Krävs väl en ganska rejäl överklockning av 1700 för att den skall nå samma nivå som 1600X i mindre parallella situationer?

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk

@Sveklockarn: Ryktas att exempelvis Battlefield 1 kräver en hel del CPU vid multiplayer-spel. Sedan blir CPU:n av naturliga skäl mer av en potentiell flaskhals om GPU:n uppgraderas i framtiden, även om den inte är det idag.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sveklockarn:

Vilka spel är CPU-cappade idag?

I 1080 så är det en del spel som tar rejält med cpu.
Cpu 3770k, gpu 1080ti

I BF1 så plågas min cpu till max och gpu ligger och gäspar på 70%.
110-130 fps med allt på ultra får jag ut och samma om jag sänker grafiken vilket talar för flaskande cpu.
7700K är på ingång så kan meddela skillnaden efteråt
Sweclockers fick ju upp BF1 i över 200fps med allt på low med en 7700K så det borde bli lite mer fps för mig med en 7700K och ett 1080ti

Visa signatur

| Intel i7 10700K | Gigabyte RTX 3090 Waterforce |
| 32gb Ram | 250gb 970 EVO & 1TB 860 Evo |
| Acer Predator 34" 120hz G-Sync 3440x1440 |

Permalänk
Medlem

@Dorian Gray och @Obalaan:

Multicore är tveklöst framtiden, jag är bara lite mer försiktig med att ropa "halleluja" än somliga andra.

Rykten blir alldeles för lätt till sanningar i datorvärlden, så låt oss hålla oss till att hylla mätbara förbättringar.

Permalänk

@Sveklockarn: Visst är det säkerligen framtiden, syftade dock på nutid.

Visa signatur

What nonsense he is talking! Why, you are in a sentimental mood today, are you?

Permalänk
Medlem

Ska du köpa ryzen och b350 moderkort så bör du köpa MSI B350 TOMAHAWK
Och jag skulle satsat på 1600 om du överklockar själv och 1600x om du inte orkar pilla. 1700 känns Overkill just nu och känner du om 2 år att en 1600 inte räcker till kommer du kunna köpa en begagnad 1700 för kaffepengar

Visa signatur

Blank

Permalänk
Medlem

Jag hade valt en Ryzen över 7700K både för framtiden med fler kärnor samt att Kaby Lake har konstiga problem med att avläsa temperaturer för många och att dom gjort samma misstag som med Haswell så man blir på att delida cpun förr eller senare om man inte vill att den ska överhetta.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning