Toshiba vs Western Digital

Permalänk

Toshiba vs Western Digital

Ska köpa ny extern hårddisk för lagring av bilder, så kvaliteten på disken är väldigt viktig.
Tänkte köpa WD, eftersom jag kört dem tidigare. Dock läste jag detta om Toshiba:
http://pcforalla.idg.se/2.1054/1.543394/basta-och-samsta-hard...

Har ni några erfarenheter av Toshiba diskar, är det så pass bra?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Medlem

Artikeln du länkar till säger inget om hur bra Toshiba är, bara att Backblaze ägde 58 st. när testet gjordes. Var det Seagate du egentligen menade kanske?

Men oavsett så är det olika från modell till modell hur bra de håller, alla tillverkare har haft både bra och dåliga modeller. Som alltid ska man räkna med att disken kan dö precis när som helst, så det är backup som gäller om du har viktig data du vill skydda hellre än att lita på kvalitén på disken.

Permalänk
Medlem

Man lägger inte alla äggen på samma hårddisk - för viktig data har man minst två exemplar på två olika oberoende media....

Hur bra disken än är så kan du råka tappade/välta denna i hanteringen/medans den körs.

Just vältning (som från stående diskar som WD my book) har snurrdiskar fruktansvärt svårt att upptäcka och hantera i tid (dvs. hinna dra huvudena till parkeringsrampen innan det smackar i) även om de idag har accelerometrar på korten. Vältskador ger allt för ofta repor på skivorna och skadade läshuvuden.

läs och skrivhuvudets flyghöjd över skivan är idag 2-3 nm - kanske ännu lägre på de senaste diskarna då det är bara enstaka nm mellan varje magnetisk flux i skrivspåret på skivan - fundera lite på hur liten avstånd det är - tex violett gränsande till osynlig UV-ljus är 400 nm och med dagens skrivtäthet så är man en bit över 100 bitar på den sträckan, på en enda 400 nm våglängd.

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Just vältning (som från stående diskar som WD my book) har snurrdiskar fruktansvärt svårt att upptäcka och hantera i tid (dvs. hinna dra huvudena till parkeringsrampen innan det smackar i) även om de idag har accelerometrar på korten. Vältskador ger allt för ofta repor på skivorna och skadade läshuvuden.

Japp, läser ibland om folk som tappat/trillat/sparkat/vadsomhelst externa hårddiskar i golvet när de varit igång, och oftast när de försöker använda den igen så har disken totalt kastat in handduken.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Viktigt meddelande!

Säger som andra här, spelar inte så stor roll vilket märke på HDD. Det viktiga om man ska lagra bilder och dokument eller andra viktiga saker man är rädd om, är att man har minst en backup.

Folk ska ofta köpa en disk för att lagra foton på och frågar vilken disk dom ska köpa. Tänker då oftast att frågan istället borde vara, vilka disk(ar) ska jag köpa? Har själv varit med om diskkracher tidigare i livet med just foton på, som sedan varit förlorade for ever. Mycket tråkigt.

Tar alltid kontinuerlig backup på viktiga filer över minst 2 diskar och en backup i molnet. Vilket jag rekommenderar andra också. Tar inga risker längre. Det som är borta är borta och då är det för sent att ångra den där backupen man aldrig gjorde.

Permalänk
Avstängd

Är inte Toshiba- och HGST-hårddiskar två helt olika tillverkare? Jag vet att Toshiba är involverade i HGST men deras egna modeller är väl knappast likadana som HGST-modellerna, eller?

Visa signatur

NUC 10 16GB Core i5 10210U UHD Graphics 620 970 EVO 1TB

Swift 1 8GB Pentium N5000 UHD Graphics 605 SN520 512GB

55" CX OLED Addon T14 + Addon Sub Switch Series S

Permalänk
Medlem

Just "bilder" är ju annars inte SÅ platskrävande. Lokal kopia, och backup på någon fri molntjänst? Jag tänker väl egentligen främst på Mega, med sina 50gB. Om man har tillgång till, så är ju Microsofts OneDrive ett bra alternativ med, och 1tB ingår om man har deras Office 365 prenumerationstjänst. Utan extra utrymmet är deras default lagring för lite, men man kan iofs ha flera konton...

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Da mighty ajfån:

Japp, läser ibland om folk som tappat/trillat/sparkat/vadsomhelst externa hårddiskar i golvet när de varit igång, och oftast när de försöker använda den igen så har disken totalt kastat in handduken.

Att tappa disken från några dm höjd till metrar är lättare att detektera för en snurrdisk då dess accelerometrar märker att den är viktlös en kort stund och panik- parkerar huvuden på rampen innan det slår i, men vältningen är svår då bara en del av disken rör på sig samt flat-träffen när den slår i bordsytan blir väldigt häftig rent G-mässigt.

Har disken hamnat hårt i backen medans den arbetar/skivorna snurrar så skall man aldrig försöka starta disken igen - är datat mycket viktigt och ingen backup finnes, så blir det att anlita diskräddningsföretag - många gnölar om prislappen - men tänk på att en diskräddningsföretag kanske får offra flera huvuds-set från (ofta helt nya) donördiskar för att läsa på var sida av skadan som bildades när disken daskade i backen - samt det räddade datat oftast levereras på en likadan ny disk.

Permalänk
Medlem

Titta på siffrorna igen, en failure rate på mellan 1-10%. Nu driver de iofs sina diskar hårt, men hårddiskar går sönder i en utsträckning som gör att man absolut inte kan ha det som enda lagring för något man absolut inte vill bli av med.

Jag har mina bilder på en NAS med speglad disk, som autosynkar till Google Drive. Dessutom synkas de över till en extern hdd med (o)jämna mellanrum. Känner mig fortfarande lite nojig ibland...

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem

Kan direkt säga att backblaze är uppgifter man ska ta med några badkar salt. Jag har haft diskar från i princip alla tillverkare och alla har gått sönder mer eller mindre. Dom som håller längst är dom som uppenbart är avsedda för 24/7 och har någon form av "pro" eller är mer avsedda för NAS / RAID och är anpassade för att bättre hantera vibrationer och klara av trånga utrymmen som ger värme.

Kort sagt, du får vad du betalar för. Dom diskar som klarar sig bäst är Seagate Barracuda PRO och WD Black. Var noga här att diskarna är avsedda för avancerade användare och att dom är avsedda för flera hundra TB per år och har ett högt MTBF-värde.

Se också till att ha diskar från olika tillverkare, Har du flera diskar med samma storlek och tillverkare är risken betydligt större att du råkar få diskar från samma kartong vilket kan innebära att alla har råkat ut för en dålig tillverkning eller att dom någon stans mellan tillverkaren och säljaren råkat ut för något som dom skadats av vilken kan innebära att alla dina diskar går sönder i princip samtidigt.

En annan sak, när du gör en extern backup, lägg inte den externa på chassit. Du kan råka välta maskinen och då går både original och backuppen samtidigt. Jag har råkat göra det för ett antal år sedan. Du ser nedan vad jag sa när det hände.

!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&..

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

En annan sak, när du gör en extern backup, lägg inte den externa på chassit. Du kan råka välta maskinen och då går både original och backuppen samtidigt. Jag har råkat göra det för ett antal år sedan. Du ser nedan vad jag sa när det hände.

!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&!!£@!&!#!!&..

Hmm... google translate kunde inte förstå vad du sa

Påminner mig om en vän som ville ha reservoaren till vätskekylningen utanför så om den läcker så ser han det. Jo han såg det... rinna från toppen av chassit, in i hela datorn när slangen gick vid reservoaren

@Peterrrrr Håller med vad många har sagt i tråden, alla diskar, alla tillverkare, SSD som HDD, Enterprise som budget konsument diskar går sönder!

Du kan köpa en WD och en Toshiba då om du vill, och lägg samma info på båda, och lägg diskarna på 2 olika ställen. En molntjänst skadar inte heller, om du hittar en du gillar och litar på. Men köp inte en disk och tro att den är perfekt och håller för den är av ett visst märke.