USB 3.X: Frågor om bakåtkompatibilitet, USB-anslutningar o.a.

Permalänk

USB 3.X: Frågor om bakåtkompatibilitet, USB-anslutningar o.a.

Hej

Osäker om det är rätt del av forumet men gör ett försök.

Om man har en USB 3.1 gen 2 port i datorn, är den då bakåtkompatibel med 3.1 gen 1, 3.0, 2.0 och 1.0?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tajtingen:

Hej

Osäker om det är rätt del av forumet men gör ett försök.

Om man har en USB 3.1 gen 2 port i datorn, är den då bakåtkompatibel med 3.1 gen 1, 3.0, 2.0 och 1.0?

Förutsatt att kontakten är den "vanliga" (typ A) så bör det fungera.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Avstängd

Frågar du om kan sätta in vilken usb kabel du vill i en 3.1 gen 2 port?

Ja.

Permalänk
Permalänk

ASUS Z270I - vilken USB, Gen1 eller Gen2 ?

Hej

Har försökt hitta info om detta men inte lyckats.
På moderkortet ASUS Z270I, där finns en front panel USB 3.1 men är det Gen 1 eller Gen 2?

Tacksam för hjälp

Permalänk
Medlem

Gen 1 enligt Asus specifikationer.

Missade att det var en särskilt USB för frontpanelen. Den är visst Gen 2 enligt specifikationerna (står längst ner under sektionen "Interna I/O-kontakter").

Permalänk
Permalänk

USB 3.X fråga 2

Fram på chassiet så sitter det en USB 3.0 port.

På moderkortet finns en kontakt med sladd till en front port som är USB 3.1 Gen 2.

Kan jag ta den sladden till 3.0 kontakten i fronten och få 3.1 Gen 2 hastighet eller måste jag byta ut själva porten i chassiet?

Permalänk

Är porten i chassiet bara en kontaktyta och det är sladden dit som spelar roll eller finns det en speciell 3.1 gen 2 port eller är den samma som 3.0?

Permalänk
Inaktiv

2a träffen på "googlingen" "usb 3.0 vs usb3.1":
http://www.velocitymicro.com/blog/usb-3-1-vs-usb-type-c-vs-us...

Tror nog du hittar de flesta svaren på dina frågor där.

Permalänk

Tyvärr hittar jag inte svaret jag söker. Jag kanske är dålig på att förstå och det är därför jag frågar här för jag vet att det finns mycket duktigt folk här.

Jag kanske också uttryckte min fråga på ett sätt så att det var svårt att förstå vad jag egentligen menade så jag gör ett nytt försök med ett par bilder.

I fronten på datorn sitter en sån här kontakt som enligt spec är en USB 3.0 kontakt:

På moderkortet enligt bilden så finns det en kontakt för USB 3.1 Gen 2:

Kan jag den sladden som följer med moderkortet för 3.1 porten och dra till frontporten på datorn och få hastigheten av 3.1 Gen 2 eller måste själva den blå kontakten som sitter i fronten bytas ut mot en 3.1 gen 2 kontakt?

Ledsen om jag är besvärlig men ja kunde inte hitta svar någon annanstans.

Permalänk
Inaktiv

@tajtingen:
Kontaktdonet för USB3.1/gen1 (USB3.0) är kompatibelt med USB3.1/gen.2.

Permalänk
Hedersmedlem

@tajtingen *Trådar sammanfogade*

Observera att vi inte tillåter flera trådar om samma ämne (s.k. korspostning). Detta då vi tycker det är viktigt att alla får samma chans att få sina trådar uppmärksammade (se §3.3 i forumreglerna).
/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Skrivet av anon257891:

@tajtingen:
Kontaktdonet för USB3.1/gen1 (USB3.0) är kompatibelt med USB3.1/gen.2.

Japp jag förstår att det är kompatibelt, alltså att ja kan använda vilken USB som där i, men kommer jag få 3.1 gen 2 hastigheten 10Gb/s ur denna kontakten eller måste jag ha en annan kontakt/port i fronten för det?

Permalänk
Inaktiv

@tajtingen:
Kontaktdonet är samma för gen1 och gen2.

Vilken hastighet du får beror på om brukaren/enheten du kopplar in stödjer gen2 eller inte (och givetvis att kontrollern/värden stödjer det).

Om du kopplar in en USB2.0 enhet i kontakten får du inte "gen2" hastighet. (men den fungerar med USB2.0 hastighet)

Om du kopplar in en USB3.0 (USB3.1gen1) enhet i kontakten får du inte "gen2" hastighet. (men den fungerar och får 3.0/3.1gen1-hastighet)

Om du kopplar in en USB3.1gen2 enhet i kontakten....så får du gen2 hastighet (förutsatt att din kontroller/ditt moderkort stödjer 3.1gen2)

Permalänk

Tack! Då kan jag alltså använda 3.0 porten som sitter i fronten med kontrollern på mitt moderkort och få full gen 2 fart
De va skönt att höra