bygga ljud runt min skivspelare

Permalänk

bygga ljud runt min skivspelare

har ärvt en hel del vinyl skivor efter gubben, har dock ingen spelare för denna utsökta samling han har samlat på sig, har tänkt köpa en Rega Planar 2 skivspelare och behöver ett komplett ljud system runt denna skivspelare, ett krav är att recievern har bluetooth då jag är lite av en spotify nörd också. dåså mina herrar och damer, ha så kul och bygg mig ett komplett ljud system. litar på er nissar!

aah, budgeten är väl runt 20k kroner eller så, vill inte gå helt överbord med det här men ändå få ett skapligt ljud

Permalänk
Medlem

Lite mer information skulle nog underlätta, typ 2-kanal/flerkanal, Stora/små högtalare osv.

Permalänk

@BERTHRSD: hmm 2 större högtalare, en subwoofer kanske en förstärkare/reciever

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Avstängd

En stärkare som enl många tester håller hög kvalitet och som jag själv haft många år är ONKYO A-809. En stärkare som är väldigt välbyggd.

Specifications
Power output: 105 watts per channel into 8Ω (stereo)
Frequency response: 20Hz to 20kHz
Total harmonic distortion: 0.008%
Damping factor: 150
Input sensitivity: 0.16mV (MC), 2.5mV (MM), 150mV (line)
Signal to noise ratio: 75dB (MC), 94dB (MM), 107dB (line)
Output: 150mV (line)
Dimensions: 455 x 170 x 420mm
Weight: 16.7kg

Vill du sedan köra musik från datorn direkt till förstärkaren så kan du antingen använda datorns ljudkort för att få ut en analog signal eller ännu hellre använda en DAC typ Benchmark DAC1.

Till denna kombo använder jag ett par 120 cm DALI CONCEPT 10.

Permalänk
Medlem

@paarandisen: Vad kul med massa vinyl! NAD´s nya apparater verkar vettigt byggda och har riktiga streamingmöjligheter (inbyggd chromecast) och bra dac. Just modellen nedan har också RIAA-förstärkare för MM-pickup som passar din skivspelare.

NAD C368 NAD C368

Sen skulle jag titta på ett par Larsen L6 eller XTZ Spirit 11 som båda låter bra.

Mvh Doof

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om det är främst för musik och du inte lyssnar på musik med väldigt mycket djupbas skulle jag välja baskapabla högtalare utan sub. Musik har sällan mycket information under ca 40-50 Hz och ner dit kan många lite större högtalare nå utan att tappa för mycket.
Sub är utmärkt om man behöver djupbas (t.ex. viktigare i film), men de är lite svårare att integrera med högtalarna och mår bäst om de inte är 2+. 2 bra subbar tar en stor del av totala budgeten.

Angående förstärkare kan det vara värt att även provlyssna en surroundreceiver. Rumskalibrering gör skillnad, och finns i princip aldrig i stereoförstärkare/receivers. Samtidigt finns det vissa som hatar sånt till musik så det är bäst att prova dig fram där.
Surroundreceivers i "mellanklassen" har de flesta funktioner man kan vilja ha och också ofta bra med kraft, men kan vara lite kinkiga med högtalare med riktigt låg impedans.

Högtalare är lite svårare att rekommendera då de är mer en smaksak och har generellt stor påverkan på ljudet. Prova lite olika och låna hem innan köp.

Glöm inte eventuellt RIAA-steg om receivern/förstärkaren saknar det, typ denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1094773