Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@PWR-RST Här blev någon triggad! Talar av egen erfarenhet att efter ca 1 års användning (inkl. pratat med Microsoft under denna period) och inga konstigheter. Flertal läser jag om att de köper sina nycklar från Kinguin, även Youtubers tex Paul's Hardware och inga konstigheter där heller. Så vet inte varför du är (kanske har fel) aggressiv och påstår att jag sprider "falskheter" när det för mig och många andra fungerar utan problem

Ha en fortsatt trevlig kväll.

Det visar bara hur många som inte bryr sig. Allt handlar om pengar.
Låt oss se på G2A bara för att det just varit mycket snack om G2A den senaste tiden. Kinguin är lika jävliga.
Här har du en lista på G2A "partners" som inte bryr sig om att G2A är en illegit. https://www.g2a.co/presentation/index.html#partners

Värför är dom illegit? Helt enkelt för att:

https://lockesjourney.wordpress.com/2016/03/17/the-hard-truth...
http://www.pcgamer.com/tinybuild-claims-g2a-sold-450000-worth...
http://www.eurogamer.net/articles/2016-06-21-murky-world-of-p...
https://www.polygon.com/2015/2/9/8006693/the-truth-behind-tho...
http://kotaku.com/g2a-scammer-explains-how-he-profited-off-st...
http://imgur.com/gQhoEmH
http://twinfinite.net/2016/06/dev-going-buy-g2a-please-pirate...
https://www.youtube.com/watch?v=mBakPg6x63Q
https://www.pcgamesn.com/how-to-cancel-g2a-shield
http://imgur.com/gallery/PUwPC
http://www.eurogamer.net/articles/2017-02-03-controversial-pc...
https://www.youtube.com/watch?v=zpCnGXA_EdQ&t=1s
https://unknownworlds.com/blog/beware-shady-key-resellers-and...

osv

Permalänk
Avstängd
Skrivet av elBenko:

Kinguin (och co) är allt annat än helt "legit", nycklarna som säljs bryter mot både det ena och det andra. Är de inte köpta med stulna kreditkort så är de rakt av stulna fysiska kopior, eller nycklar menade för regioner som inte har samma köpkraft som eu/usa.
Skiter man i vilket, och är införstådd med att nyckeln man köper kan komma att bli svartlistad så för all del kör hårt.
Har man lite mer moral, eller är orolig över eventuell svartlistning så köp en _legit_ (i ordets rätta bemärkelse) licens från en större svensk återförsäljare, eller av microsoft själva.

Dvs det är bättre att själv bli rånad på ockerpriser?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Dvs det är bättre att själv bli rånad på ockerpriser?

Har man råd att köpa grafikkort för 7-8tusen tror jag nog man har råd med ett operativsystem för en tusenlapp, microsoft har ju trots allt jobbat rätt hårt på sin mjukvara, fine om man inte känner det är värt att köpa retail, men oem har fan inte ockerpris

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Dvs det är bättre att själv bli rånad på ockerpriser?

Vad som är bäst bestämmer man själv. Vill man vara moralkärring så köper man en dyrare legit nyckel.
Är man lite mer anarkistiskt lagd så köper man billigare eller gratis nyckel.

Permalänk

@zyy Det är ju det jag försöker säga, att just jag tog det billigare alternativet och att det funkar för mig. Förklarar bara min egna upplevelse/erfarenhet hittills och eftersom ts frågade om det verkligen kan skilja så mycket i priser, vilket jag klargjorde att det funkar i den lägsta prisklassen

Visa signatur

5600 - 3600 MHz 16 GB - B550-F - 2060 SUPER - ENTHOO EVOLV - NH-D15

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenix96:

@zyy Det är ju det jag försöker säga, att just jag tog det billigare alternativet och att det funkar för mig. Förklarar bara min egna upplevelse/erfarenhet hittills och eftersom ts frågade om det verkligen kan skilja så mycket i priser, vilket jag klargjorde att det funkar i den lägsta prisklassen

Men nu sa du att kinguin är legit, vilket dom absolut inte är. Att det "oftast" fungerar gör det inte legit.

Tycker att man ska vara medveten om att dom inte är legit och att nyckeln man köper kanske inte fungerar och att nyckeln man köper kanske kommer kosta utvecklaren pengar istället för att dom tjänar på ditt köp.

Tycker man det är ok så, för all del, bara köp. Jag bryr mig inte!

Permalänk
Medlem
Skrivet av zyy:

Vad som är bäst bestämmer man själv. Vill man vara moralkärring så köper man en dyrare legit nyckel.
Är man lite mer anarkistiskt lagd så köper man billigare eller gratis nyckel.

Diskussionen är löjligt, ska man köra olicensierat behöver man inte ens ha någon nyckel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Diskussionen är löjligt, ska man köra olicensierat behöver man inte ens ha någon nyckel.

De man köper på kinguin är dock inte olicensierade, lite fel att kalla dom icke legit när de fungerar precis som en vanlig köpt nyckel.

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Köper mina på kinguin för runt 250 kr, köper egentligen typ alla spel till steam och windows nycklar där.
Rekomenderas !:)

Permalänk
Medlem

@elBenko: Köper alla mina steam spel och windows 10 nycklar där, Vad är det med "Kinguin" som inte är "legit" ?
Har köpt där sen 1-2 år tillbaks och nycklarna går än , även ringt till microsoft och pratat om de kunde aktivera ena nyckeln förra sommaren 2016 :). De aktiverade den utan problem

La till extra
Permalänk

Det mest säkra, och det du bör köpa är en key för 1100kr (eller vad de nu ligger på).

Kinguin osv säljer legit nycklar, men de är ofta köpta från stulna kreditkort plus att microsoft får inga pengar tillbaka för dom du köper för 200kr. Finns också en chans att nycklen inte fungerar eller slutar fungera efter 1 år.

Köp en legit nyckel,slipp problem och stöd microsoft säger jag iallafall!:)

Visa signatur

Corsair Carbide Clear 400C White || Phoenix gtx 1070 (GS) || i7 6700k (med en corsair h45)|| 16gb (2x8gb) ddr4 @ 2666mhz ||MSI Z170A GAMING PRO CARBON || Crucial® MX300 525GB|| EVGA Supernova P2 750W Platinum || Acer XB270HU ||

Permalänk
Medlem

Typiskt forum.

Först rekomenderas det att köpa stöldgods och så frågar någon varför kinguin inte är legit.
Förklaring postas.
Så frågar någon igen varför dom inte är legit och fortsätter rekomendera stöldgods.
Jag ger upp. God natt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Haha nej, det är bara påhitteri.

Det må inte vara olagligt per lag men det är inte en äkta nyckel i Microsofts ögon.

Köpt flera nycklar därifrån och har tom fått en av dom omaktiverade av ms support när mitt MB dog. Eulan verkar alltså ms själva strunta i annars hade de knappast aktiverat min "oäkta" nyckel.
Dessa nycklar är inte stulna heller utan kommer alltid med fysisk bild på oem-keyn. Helt legit men förstår att folk med janteproblem blir sura när de själva betalt 1200 för samma vara

Permalänk
Avstängd

Bättre ifall dessa personer börjar använda "finns en chans att man köper oärliga nycklar" då ord som "icke-legit" eller "oäkta" inte är korrekt. Men jag antar att de vill att folk som funderar på att köpa ifrån diverse hemsidor ska tro att nycklarna inte fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

De man köper på kinguin är dock inte olicensierade, lite fel att kalla dom icke legit när de fungerar precis som en vanlig köpt nyckel.

Nej det är inte fel, har du inte förvärvat någon rätt att använda programvaran är den olicensierad. Dreamspark-nycklar från ditt egna Dreamspark-konto från högskolan/universitetet får du inte heller använda på ett hemmabygge utan underliggande licens, Dreamsparknycklar och liknande från ligor som tömmer konton gör det inte mer lagligt.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej det är inte fel, har du inte förvärvat någon rätt att använda programvaran är den olicensierad. Dreamspark-nycklar från ditt egna Dreamspark-konto från högskolan/universitetet får du inte heller använda på ett hemmabygge utan underliggande licens, Dreamsparknycklar och liknande från ligor som tömmer konton gör det inte mer lagligt.

Allt jag har köpt från kinguin är fortfarande licensierat, ingenting har dragits tillbaka någon gång. Försök igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Allt jag har köpt från kinguin är fortfarande licensierat, ingenting har dragits tillbaka någon gång. Försök igen.

MSDN och Dreamsparknycklar fungerar precis som retail och nu snackar du bara skit och argumenterar mot en halmgubbe du byggt upp.

Du behöver inte ens någon nyckel för att aktivera Windows som sagt. Aktivering och licens är inte samma sak.

Fullkomligt idiotiskt att köpa nycklar för 200-500 kr som säljs bulk av säljarnas källor för några tior styck.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

MSDN och Dreamsparknycklar fungerar precis som retail och nu snackar du bara skit och argumenterar mot en halmgubbe du byggt upp.

Du behöver inte ens någon nyckel för att aktivera Windows som sagt. Aktivering och licens är inte samma sak.

Fullkomligt idiotiskt att köpa nycklar för 200-500 kr som säljs bulk av säljarnas källor för några tior styck.

Det är du som påstår sig veta att 100% av alla nycklar är stulna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Det är du som påstår sig veta att 100% av alla nycklar är stulna.

Nej jag har inte påstått något sådant överhuvudtaget. Om du däremot sitter på ett gäng retail eller OEM-lådor så kommer du försöka sälja dem kompletta, och skeppa grejerna fysiskt och gör du det så kan villkoren för att använda produkten uppfyllas. Det är inte dessa som säljs som retailnycklar som nycklar du får skickade till dig.

Permalänk
Skrivet av phoenix96:

På Kinguin ligger W10 Professional för 250 kr och det är en legit hemsida

njae... kinguin är väl snarare gråzon.

brorsan köpte sin nyckel där för han ä snål och visst den funkar men var tvungen att aktiveras via telefon då det troligen var en kod som egentligen inte fick säljas utan från en troligen skrotad laptop eller något sådant.

fick bara en fotad kod som satt på undersidan av en laptop vad det såg ut som.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Nej jag har inte påstått något sådant överhuvudtaget. Om du däremot sitter på ett gäng retail eller OEM-lådor så kommer du försöka sälja dem kompletta, och skeppa grejerna fysiskt och gör du det så kan villkoren för att använda produkten uppfyllas. Det är inte dessa som säljs som retailnycklar som nycklar du får skickade till dig.

Bara för att du inte får den fysiskt hemskickad till dig spelar iallafall ingen roll för mig sålänge det fungerar, det där med fysiska kopior är gamla sätt då de flesta idag bara skickar nyckeln eller aktiverar tex Spel genom Blizzard App eller Steam utan att du får böcker och hela köret hemskickat.

Och det verkar dessutom som om MS inte bryr sig om du har en fysisk kopia eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

Bara för att du inte får den fysiskt hemskickad till dig spelar iallafall ingen roll för mig sålänge det fungerar, det där med fysiska kopior är gamla sätt då de flesta idag bara skickar nyckeln eller aktiverar tex Spel genom Blizzard App eller Steam utan att du får böcker och hela köret hemskickat.

Och det verkar dessutom som om MS inte bryr sig om du har en fysisk kopia eller ej.

Köper du elektroniskt från Microsoft/via auktoriserad återförsäljare så får du nyckeln direkt från Microsoft, det handlar det inte om här. Det är ingen som köpt nycklarna i första ledet från Microsoft, det vore en omöjlighet med de priserna och sluta låtsas som annat. Hade någon suttit på retail-lådor så hade de sålt lådorna för flera gånger priset de får för nycklar, att t.ex. svenska återförsäljare som Gamer Nation sitter och påstår att de är auktoriserade återförsäljare är bara bedrägligt, och ett sätt att lura folk som inte vet bättre, och som inte vet att nycklarna som mest kostar tior i första försäljningsledet. Det är samtidigt ingen annan än konsumentens ansvar att se till så den inte blir lurad. Microsoft bryr sig inte nämnvärt om konsumenter överhuvudtaget, det finns liksom inga lagliga medel att sätta dit konsumenter, du kan inte göra inventeringar som BSA gör hos företag, du är däremot olicensierad om du inte förvärvat rätt att använda programvaran. Spelkoder kommer inte från några MSDN/Dreamspark-konton och har inget med tråden att göra.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Petterk:

Köper du elektroniskt från Microsoft/via auktoriserad återförsäljare så får du nyckeln direkt från Microsoft, det handlar det inte om här. Det är ingen som köpt nycklarna i första ledet från Microsoft, det vore en omöjlighet med de priserna och sluta låtsas som annat. Hade någon suttit på retail-lådor så hade de sålt lådorna för flera gånger priset de får för nycklar, att t.ex. svenska återförsäljare som Gamer Nation sitter och påstår att de är auktoriserade återförsäljare är bara bedrägligt, och ett sätt att lura folk som inte vet bättre, och som inte vet att nycklarna som mest kostar tior i första försäljningsledet. Det är samtidigt ingen annan än konsumentens ansvar att se till så den inte blir lurad. Microsoft bryr sig inte nämnvärt om konsumenter överhuvudtaget, det finns liksom inga lagliga medel att sätta dit konsumenter, du kan inte göra inventeringar som BSA gör hos företag, du är däremot olicensierad om du inte förvärvat rätt att använda programvaran. Spelkoder kommer inte från några MSDN/Dreamspark-konton och har inget med tråden att göra.

Om de nu skulle sluta fungera, vilket de (OS och diverse office paket m.m) inte gjort på alla år för mig personligen och de i min bekantskapskrets så ingår det i buyer protection och man får en ny nyckel. Att du sitter och hänger upp dig på fysiska paket för att det står bla bla i användaravtal man aldrig läser får stå för dig, men för de flesta så räcker det med att nyckeln fungerar och inte blir indragen.

Det enda jag har haft problem med gällande kinguin är ETT spel på alla dessa år (Watch Dogs som var på franska och det tog 5 minuter att få en ny nyckel på engelska) och definitivt inget problem gällande OS eller övriga MS program.

"du är däremot olicensierad om du inte förvärvat rätt att använda programvaran." Fast om du är olicensierad så står det att du inte har en genuint reggad nyckel vilket inte stämmer, du måste skilja på användartals snack och hur det ser ut i verkligheten.
Jag har åtkomst till precis allt som en nyckel du köpt från MS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bassen87:

"du är däremot olicensierad om du inte förvärvat rätt att använda programvaran." Fast om du är olicensierad så står det att du inte har en genuint reggad nyckel vilket inte stämmer, du måste skilja på användartals snack och hur det ser ut i verkligheten.
Jag har åtkomst till precis allt som en nyckel du köpt från MS.

Det är ju dock en viktig del i hela den här diskussionen: att ha en fungerande Windowsinstallation och att ha en giltig licens är INTE samma sak.
Om man som användare skiter i om man har en giltig licens så länge Windows fungerar så är det en sak, men att argumentera att det betyder att man har en giltig licens håller däremot inte alls.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@musse pigg: Har köpt där ifrån sedan 2 år tillbaks och har till och med bett microsoft aktivera den åt mig via telefon.
De aktiverade den utan problem. De sa inte att den är oäkta heller. Så att andra säger att den inte är legit kommer jag inte att lyssna på :)! Du får även en bild på oem nyckeln ifrån fodralet när du köper den "fysisk bild " som du får skriva av

La till extra
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av musse pigg:

hej, efter lite googlande har jag hittat allt från 200kr till 1200kr för Windows 10 (OEM) att köpa.
Kan de stämma att de ska skilja så mycket mellan priserna? vart skulle ni säga att man köper Win10 billigast? Jag tycker 200kr låter lite för billigt...

Jag hade undvikit att köpa Windows Licenser för 200 kronor. Det låter som någon säljer licens som tillåter windows att installeras på flera datorer. Kruxet med det är att när Microsoft kopplar på att en licens är på vift, så kommer dom att blockera den licensen och ditt windows återgå till olicensierat.

Ska du köra W10 så rekommenderar jag att du pungar ut summan en gång. Tror för övrigt att microsoft själva har gått ut med att det är den sista Windows versionen. Sedan kommer det bara uppdateringar till W10, så det kan vara bra att köpa sin licens denna gång.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Falska? Har fått microsoft att aktivera en åt mig då jag gjorde fel. De frågade mig om den var äkta . Det var den sa de men jag hade fel operativ system. Så de du säger kommer inte hem hos mig

Permalänk
Avstängd

Nycklarna på Kinguin är som sagt ofta stulna. Varför betala för något som är stulet? Är inte det häleri?

Permalänk
Medlem

@pianonist: Då har de fått något udda för mina jag köpt är äkta.

Permalänk
Inaktiv

@musse pigg: Det går fortfarande att snika sig till en uppgradering från win 7 till win 10 gratis från Microsoft, helt lagligt.

Har du en win7-licens så följ den här guiden så kan du uppgradera. Jag har gjort det för flera av mina datorer och det har inte varit något problem.

From your Windows 7 or 8.1 device, go to the webpage entitled "Windows 10 free upgrade for customers who use assistive technologies." Click on the Upgrade now button. Run the executable file to install the upgrade.

https://www.cnet.com/how-to/microsoft-windows-10-free-upgrade...