Permalänk

Val av internetleverantör - peering?

Hallå,

Ska införskaffa mig 100/100 är planen, och i öppna stadsnätet inom den budgeten jag har finns följande att välja på:

Är intresserad av en framför allt stabil uppkoppling, som inte saktar av och laggar gärnet mellan 18-23, som det verkar göra med vissa leverantörer.
Annars går mesta av trafiken min inom Sverige (webb/youtube/spel), har en spelserver i Tyskland som används mycket. Sen händer det väl att man fixar en del saker på amerikanska servrar emellanåt.

Läst i en annan tråd ang vad för peering olika leverantörer har.. Hurvida dessa är bra, få eller många hopp etc.
Min fråga är då av dem jag har att välja på ovan, vilken ger mest stabil och premium peering för pengarna?

Har läst om Bahnhofs satsning av nya Northern Light, är det något som gör dem bättre än de andra? Eller är det hugget som stucket? Ni som har koll på nätverk och peering får gärna ge tips!

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Medlem
Skrivet av thernztrom:

Hallå,

Ska införskaffa mig 100/100 är planen, och i öppna stadsnätet inom den budgeten jag har finns följande att välja på:

Är intresserad av en framför allt stabil uppkoppling, som inte saktar av och laggar gärnet mellan 18-23, som det verkar göra med vissa leverantörer.
Annars går mesta av trafiken min inom Sverige (webb/youtube/spel), har en spelserver i Tyskland som används mycket. Sen händer det väl att man fixar en del saker på amerikanska servrar emellanåt.

Läst i en annan tråd ang vad för peering olika leverantörer har.. Hurvida dessa är bra, få eller många hopp etc.
Min fråga är då av dem jag har att välja på ovan, vilken ger mest stabil och premium peering för pengarna?

Har läst om Bahnhofs satsning av nya Northern Light, är det något som gör dem bättre än de andra? Eller är det hugget som stucket? Ni som har koll på nätverk och peering får gärna ge tips!

Större operatörer har oftast bättre nät. Ownit eller Bahnhof skulle jag titta på. Ownit tillhör Telenor vilket är en riktigt stor operatör
med ett bra nät. Bahnhof är inte lika stora som Telenor. De har haft problem med kapaciteten, men det tycks blivit löst med deras
nya core nät. Vilken av dessa två som är bäst för dig är svårt att säga eftersom jag inte vet hur de skickar sin trafik.

Du får nog prova dig fram. Glöm inte att kontrollera så att du inte hamnar bakom CGN, vilket kan ställa till det när man spelar.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog inte utesluta bredband2 om jag var dig.

Permalänk
Medlem

@thernztrom: Jag sökte lite snabbt och om jag hittade rätt, Utsikt Bredband, så verkar det som att Telia finns tillgängligt i ditt nät.
Du har inte funderat på dem som ISP?

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Skrivet av BrusE:

Större operatörer har oftast bättre nät. Ownit eller Bahnhof skulle jag titta på. Ownit tillhör Telenor vilket är en riktigt stor operatör
med ett bra nät. Bahnhof är inte lika stora som Telenor. De har haft problem med kapaciteten, men det tycks blivit löst med deras
nya core nät. Vilken av dessa två som är bäst för dig är svårt att säga eftersom jag inte vet hur de skickar sin trafik.

Du får nog prova dig fram. Glöm inte att kontrollera så att du inte hamnar bakom CGN, vilket kan ställa till det när man spelar.

Yes, när man läser om bahnhofs nya core nät så skriver dem "Städerna blir anslutna via två olika fibervägar för ökad redundans och motståndskraft mot fiberbrott. "
Är detta något som andra än bahnhof har (typ ownit)? För det händer ju hyffsat regelbundet att man hör att kablar blivit avgrävda som orsakar driftstörningar..

Skrivet av Schaffer:

Jag skulle nog inte utesluta bredband2 om jag var dig.

Vadåra?

Skrivet av backspace:

@thernztrom: Jag sökte lite snabbt och om jag hittade rätt, Utsikt Bredband, så verkar det som att Telia finns tillgängligt i ditt nät.
Du har inte funderat på dem som ISP?

Telia är nog riktigt bra. Lite synd att de är bland de dyraste bara.. Vill helst inte lägga ut mer än ca 300 för bredbandet i dagsläget.

Visa signatur

Dator: Fractal Design Define C | Intel i7 7700k | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Strix Z270E | 16GB Corsair Vengeance 2400MHz | Gigabyte GeForce GTX 1070 OC | OS: Samsung 960 EVO 500GB | Media: 1TB "noname" SSD | Corsair RM550X

Permalänk
Rekordmedlem

Telia carrier når drygt 30 % av hela internet via sitt eget nät, de är överlägset störst av de svenska operatörerna, och brukar ligga 5 i topp i världen om det nu är den parameter man värderar högst.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jag gick från Telia FiberLAN till Bahnhof i stadsnät. För min del när det gäller latency så är det 50/50 dvs ibland är det bättre, ibland är det sämre och ibland är det ingen större skillnad alls. Det jag är mest nöjd med är att ha fått bättre hastighet från vissa servrar utomlands och billigare lina ;). Kör på Bahnhof eller Ownit

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av thernztrom:

Yes, när man läser om bahnhofs nya core nät så skriver dem "Städerna blir anslutna via två olika fibervägar för ökad redundans och motståndskraft mot fiberbrott. "
Är detta något som andra än bahnhof har (typ ownit)? För det händer ju hyffsat regelbundet att man hör att kablar blivit avgrävda som orsakar driftstörningar..

Så jobbar nog alla större operatörer. Jag gissar att bahnhofs beskriver detta som två vägar

-> FIBER -> STAD -> FIBER ->

Detta är inget som skyddar din lina eftersom det är inte säker att det finns samma redundans i stan.
Här har du bra information hur man ska bygga nät. http://robustfiber.se/
Du kan alltid fråga din fiberleverantör hur det jobbar och om de jobbar enligt de nya standarden
för att skapa robusta fibernät.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem

En hel del på detta forum har klagat på Bahnhofs peering. Även efter att dom bytta till sitt nya nät. Men det kanske har löst sig nu så rätta mig gärna om jag har fel.

Simon

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Bytte från Bredband2 till Ownit här för en vecka sen och hittills mycket nöjd.

Har lite dåliga erfarenheter med B2 senaste tiden. Först satte de mig bakom CGN utan att meddela först och under den här tiden var nätet helt borta (ett dygn ungefär). Ville sedan säga upp abonnemanget för att jag ansåg att tjänsten hade förändrats väsentligt i och med detta. B2 svarar att det inte framgår i villkoren att man ska få en publik IP-adress. Inte hela världen, försöka kan man ju alltid. Jag fick i alla fall tillbaka min publika adress efter några timmar och det höll en vecka ungefär, sedan var jag tillbaka bakom NAT igen. Kundtjänst lovade flera gånger att lösa detta och återkomma, hände ingenting. Försökte få dem att stänga av anslutningen och ändå betala uppsägningsperioden så jag kunde byta leverantör men ingen respons på detta.

Bahnhof har ju också CGN, tänk på det. Verkar dock lite enklare och snabbare att begära publik där.
Av Ownit får du publik direkt. Även om det givetvis kan ändra sig med kort varsel

Permalänk

Gick från Telia till Bahnhof, hade egentligen inga problem med telia alls men trött på hur dom behandlar sina kunders identitet och deras ställning till att lagra användar data.

Sjukt nöjd även med Bahnhof av dom 1000/1000 jag köper får jag ut 950/950

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag hade Ownit i nästan 9 år och nätet var nere 2 gånger på den tiden. Jag hade även en fast publik IP vilket jag uppskattade.
Nu har jag Bredband2 i Telia öppen fiber och där levererar dom publikt IP iaf. Har bara haft detta i 6 månader men det har aldrig varit nere och jag får ut mer än jag betalar för 250/100 (275/115).

/Knight

Visa signatur

Idag kom Athlon64