Permalänk

@Conny85: Tycker att privatleasing en bil idag är ett av dom bästa finansieringssätten som finns . Ny bil var tredje år,försäkring ingår oftast ,fri service,försäkring (om nåt i värsta fall skulle hända) och ny bil var tredje år.
Jag är bilmek och en bil i 25000k klassen kommer du att få lägga mycket pengar på om du inte har tur tex rost,oförutsedda rep, försäkring(finns ingen som helst anledning till helförs på en så gammal bil), drar mer bränsle, ev dolda fel och jag kan fortätta hur länge som helst.
Det beror på vad du skall ha bilen till, vill du ha nån gammal sleten turbo som är sönderkörd och leka med eller vill du ha något att skruva med eller ska du ha transport från A till B?
Ska du ha en leksak att skruva med och busköra så förstår jag dig men om du prioriterar driftsäker, inga oförutsedda kostnader eller bara vill ha en ny bil, så kolla upp olika erbjudanden ang privatleasing.
Slutkostnaden kommer inte skilja speciellt många kr och då kommer prion in.
Har sett annonser på leasingavtal runt 2k i Göteborgsposten, visserligen ingen Mercedes AMG tyvärr men har man 25k till en bil så blir det ingen AMG i vilket fall:-)
Och ta med dig en kunnig person när du handlar bil, rost är tråkigt och smutsigt att laga, men mekanik kan vara fruktansvärt dyrt beroende på fabrikat och modell.
Kolla också så att det inte är någon fuimport(ev gammal krockad och skev i chassiyt, väldigt vanligt på90 och fram runt 2005 någnostans (har inga exakta siffror) om jag minns rätyt så började regnumret med PGA,rätta ig om jag har fel
Förklara vad den skall användas till ,vilken typ du tänker dig,var du bor(spelar stor roll på försäkrinskostnad),ålder
OBS GLÖM EJ PARKERINGSKOSTNAD, i göteborg C kan du hitta boendeparkeringar från ca 1000k och uppåt men detär om det finns nån ledig plats,annars kan du få gå 2kvarter efter du parkerat. Jag skulle få bet 1300k för en p-plats utanför mig.
Det är så mycket olika kostnader på en bil så att det är svårt för någon överhuvudtaget tala om för någon annan vad bästa alternativet är,sen kan man ha favoriter.Jag har tyvärr inte råd med mina pga försäkringskostnaden!
Ålder, Adress, hur länge du haft körkort, om du någonsin krockat och vilken bil det är(somk också hänger ihop med var du bor och övriga frågor)
mvh Pierre

Permalänk
Medlem
Skrivet av Peppar2014:

Handen är långt i från landet, de har både separata centrum/shopping- anläggningar samt ett sjukhus och en bussteminal. Efter Västerhaninge eller Tumba blir det dock mer "landet", och vill man fortfarande definiera Handen som "landet" då har man inte rest mycket inom Stockholms län.

Några stationer till har du ju Slöddertälje, det är väl inte p nått sätt landet? Utåt Gnesta, Nykvarn sedan kan jag väl hålla med om.

Permalänk

sthlm har dom högsta försäkrignskostnaderrna i Sverige, sen lite beroende på bil och adress så skiljer det, men riner du runt eller kollar någon nätttjäst för försäkringar(gör ingen reklam) så ser du direkt var du hamna någonstans. Vet inte ifall det är tillåtet att skriva men har du någon släkting eller vän som bor så glest och folktomt som möjligt så kan man tex på en 750cc båge komma ner från ca 30k till runt 5k. Men skulkle det komma fram att du är ägaren så gäller inte försäkringen,men du kanske har råd att köra iaf:-)

Permalänk
Medlem

Du tog upp barn i ditt inlägg. Om du funderar på att skaffa barn de närmaste åren kan det vara värt att titta på 2:or. 11 år i bostadskön kan man se som en investering.. det blir svårt att hitta något med rimligt pris och lika nära den dan du vill ha något större. Men jag har dålig koll på hur långt man behöver flytta för att det ska täcka i budgeten. Fundera i termer "är det värt med lite större för 30 minuters arbetsresor/var går min gräns för hur långt från jobbet jag är beredd att bo".
Från det kan man sen försöka skilja på områden man kan tänka sig bo på. Kolla brottslighet, motorvägar vid huset etc. Skick kommer i typ sista hand.

Och så en länk: reseplaneraren på http://www.sl.se

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Man klarar sig utan parkeringsplats i Handen då det finns många platser runt Centrum som har p-skiva 8-18 2 tim så man kan ställa sig där efter jobb och åka iväg innan tiden börjar samt nästan alla gator har datumparkering.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av iMatter:

Några stationer till har du ju Slöddertälje, det är väl inte p nått sätt landet? Utåt Gnesta, Nykvarn sedan kan jag väl hålla med om.

Inte Södertälje inte, närmar man sig Gnesta så är det mer landet:D
Men å andra sidan är telge inte direkt nån storstad eller riktigt nära en heller.

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst hela tråden, vilket jag kanske borde ha gjort, men jag tycker det låter som en rimlig hyra. Studentlyor är bra mycket dyrare än så för motsvarande lägenhet ..

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Conny85:

Har fått erbjudande om en 1a i Handen Stockholm (20min från Stockholm central). Utanpå såg fasaden sliten och gammal ut men väl inne i bostaden var den ljus och fin, den verkar vara renoverad i både kök och badrum med kakel och klinkers, upphöjd diskbänk, handduksvärmare, badkar, stort kök med plats för bord och 4 stolar utan problem , spishäll, stor kyl och frys, sovalkov och stor balkong, säkerhetsdörr, totala lägenheten är 38kvm (se bild) https://i.gyazo.com/ca241c45b8c5d3b745af57f01af8c20a.png

Hyran ligger på 5459kr utan el. Är detta billigt eller dyrt? är ju trots allt i Stockholm och rätt centralt. Jag har inte skrivit kontrakt än. Har en inkomst på 15-17k per månad, fasta utgifter (räkningar) på 3800kr , bensin för bil 2000kr och sen mat ca 3000kr (äter specialkost för taskig mage) tror ni man kan klara sig på den inkomsten och ha en hyra på 5459kr plus el ca 300kr med övriga utgifter? Kommer bli tight dock och utrymme för spara lär ju inte infinna sig så länge man har den inkomsten :/ Är 31år och har varit tvungen att bo hos min far i många år nu p.g.a. sviktande ekonomi. Men nu har jag hunnit blivit skuldfri och kan därmed utnyttja mina 11år i bostadskön. Hur skulle ni gjort?

Lät inte dyrt, tror det är normaltaxa.
I Stockholm är det dyrt att bo - punkt! jag betalar 7,1k:- + 400:- parkering för mitt boende via svenska bostäder, 49kvm. Bor 20 min från centrum med tunnelbanan.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"