Problem med frugans Galaxy S6, hjälp och råd på ersättare

Permalänk
Hedersmedlem

Problem med frugans Galaxy S6, hjälp och råd på ersättare

Min frus Galaxy S6 har hängt sig och vi kommer ingen vart med den. Började med att den varnade för överhettning och sen dog den. Lyckades få den att komma igång med volym ner och power-knappen men sen är det stopp.
Den har stannat vid denna screen av någon konstig anledning:

Oavsett knapp-kombinationer så kommer vi dit. Testat att ansluta den till en dator, laddare, legat över natten och så vidare.

Någon som har något tips om vad vi kan göra?

Funderar också på en eventuell ersättare, enda kravet är egentligen lika stor eller större skärm och bra kamera. Behöver inte vara någon superprestanda, hon spelar inte på telefonen utan tar lite bilder surfar sociala medier typ. Moto G5..?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Administrativ avgift

@ilstallione: testa håll inne alla knappar samtidigt och stäng av den, gör även en nödåterställning via Kies. Detta brukar lösa 99/100 problem med telefonen

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Hedersmedlem

Oavsett knapp-kombinationer så hamnar den enligt bilden och kopplad via dator upptäcks den inte

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av ilstallione:

Oavsett knapp-kombinationer så hamnar den enligt bilden och kopplad via dator upptäcks den inte

Om den hamnar i samma läge utan att ni håller inne någon knapp så låter det som en av knapparna har hängt sig i intryckt läge eller som om mjukvaran har krashat helt.
Det sistnämnda brukar dock inte yttra sig på det här viset. Mysko

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, något är skumt. Jag tror den åkte i golvet innan det hände, ungarna får tyvärr ibland tag i våra telefoner. Efter det slutade en av "touch-knapparna" att fungera. Tror det vara tillbaka-knappen om det kan vara till någon hjälp.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem

Nu verkade den köra en uppdatering som kraschade sen kom vi till frågan om vi ville reboota. Valde det och då dök det upp symbol för laddning som omedelbart blev symbol för överhettning.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione:

Så snabb överhettning så är något väldigt fel.
Av bilden att döma så lär din mobil vara mjukvarubrickad nu.

Den går självklart fortfarande sätta i downloadmode och installera om men jag hade nog sett den som förlorad om den blir överhettad direkt. Troligen släppt i golvet och någon komponenter sitter löst och går varmt.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Hedersmedlem

Vad innebär mjukvarubrickad?

Telefonen spelar väl egentligen inte så stor roll. Dock kom vi hem från vår första semester med barnen igår och såklart är alla bilder i telefonen och inte säkerhetskopierade...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ilstallione:

Vad innebär mjukvarubrickad?

Telefonen spelar väl egentligen inte så stor roll. Dock kom vi hem från vår första semester med barnen igår och såklart är alla bilder i telefonen och inte säkerhetskopierade...

Går inte just bilder automatiskt via Googles tjänster (iaf inom de 15GB som är gratis)? Gick över till Android i höstas och när jag skulle göra backup inför ett telefonbyte nyligen så låg foto + kontakter redan i Googles moln. Hade mitt gamla OneDrive-konto aktiverat, så löpande backup fanns oavsett, men alla nya bilder sedan bytet till Android låg redan i Google Drive.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av MultiMan:

Går inte just bilder automatiskt via Googles tjänster (iaf inom de 15GB som är gratis)? Gick över till Android i höstas och när jag skulle göra backup inför ett telefonbyte nyligen så låg foto + kontakter redan i Googles moln. Hade mitt gamla OneDrive-konto aktiverat, så löpande backup fanns oavsett, men alla nya bilder sedan bytet till Android låg redan i Google Drive.

Tror man måste ställa in den manuellt, dvs starta Google Foto och acceptera säkerhetskopiering av fotona. Har man inte gjort det är det kört.

Permalänk
Hedersmedlem

Fanns inget i Google Drive och hon har inte konfigurerat att de ska spara till hennes Onedrive som vi betalar för...

Var och köpte en G5 plus som ligger oöppnad, är det den som gäller bland budget-lurarna idag? Så även P2 för samma pengar.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hade det vart min telefon så hade jag provat detta.
1. Sätt den i Download mode (odin mode).
2. Installera Custom Recovery med Odin (https://twrp.me/devices/samsunggalaxys6.html) (Se till att välja till rätt version, troligtvis international SM-G920F)
3. Starta telefonen i recovery mode så borde du komma åt filerna på telefonen.

Behöver du mer hjälp eller länkar så är det bara till att skicka pm.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem

Problemet är ju tyvärr att den inte svarar på några kommandon, det känns random när olika menyer dyker upp

Är Download mode det jag länkar på bilden? Har jag tur så kanske den kommer dit igen.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ilstallione:

Problemet är ju tyvärr att den inte svarar på några kommandon, det känns random när olika menyer dyker upp

Är Download mode det jag länkar på bilden? Har jag tur så kanske den kommer dit igen.

Download mode är den med pilen ja. Känns någon av knapparna lös eller något?

Du kan ju ändå prova med Volym Ner, Hemknappen och onknappen samtidigt.

Visa signatur

"I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones."
Albert Einstein (1879 - 1955)

Permalänk
Hedersmedlem

Alla knapparna känns som förut så inget jag kan känna mig fram till. Testat att försöka "massera" loss alla men ingen skillnad.
Som sagt, testat alla möjliga knapp-kombinationer utan resultat. Riktigt synd på bilderna

Får nog bli att öppna och kolla för säkerhets skull

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Hedersmedlem

Efter mycket om och men fick jag telefonen att reagera lite och den började boota upp men stängdes ner igen.
Kan vara att jag slog den mot hård yta några gånger så att eventuell fastnad knapp släppte. Bootade in i safe mode och lyckades läsa in bilderna men den varnar direkt för att batteriet överhettar och stängs av efter någon minut.
Kan det vara så att batteriet fått stryk när den åkte i golvet och ligger kortslutet? På den lilla stund jag hade den igång igår gick batteriet från 50% till 28% och vi snackar högst 10 minuter.

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

@ilstallione:

Ja, om batteriet fått en smäll har det antagligen svullnat upp lite och då kan det tappa laddning jättefort.

Sambons S4 hade ett känt tillverkningsfel på batteriet som gjorde att de svullnade upp vid normalt användande efter ett tagoch då betedde sig den precis som er S6, särskilt när det var kallt ute.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX