Permalänk
Medlem

Många visar extremt dåligt omdöme i trafiken; väldigt många kör för fort (jo, hastighetsbegränsningen finns där av en anledning), väldigt många håller för dåligt avstånd till framförvarande, många sitter och fipplar med sina telefoner. Som jag ser det saknar många både konsekvenstänk och allmänt sunt förnuft.

På något sätt har det blivit "allmänt accepterat" att bryta mot lagen i trafiken, det är snarare en rättighet att köra för fort och ligga och nosa någon i baken. Det många inte förstår är att de leker med både sitt eget och andras liv.

Jag tycker utvecklingen är skrämmande.

/Erik

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dendrite:

Då han tar exemplet med 110 km/h är det antagligen motorväg vi pratar om, och där är det bara att köra om ifall man vill åka fortare. Ser inga problem att hålla en lägre hastighet så länge som vägen har flera filer. Är det enbart en fil bör man hålla hastighetsbegränsningen för att inte bromsa upp trafikrytmen.

Finns gott om 1-2 sträckor där det är t ex 100, även motorvägar med 1-2.

Visa signatur

Burk:Ryzen 2700X~Asus Prime X470-Pro~G.Skill Flare X 16GB 3200 | Dark Rock Pro 4 | Asus GTX 970 | 3SSD+1HDD | Fractal Design R6 | AW3418DW | Logitech G810~Logitech G502 | argon C1~Argon DA1
Unraid:Xeon E3-1275~Supermicro X11SSH-LN4F~32GB Crucial DDR4 ECC | JBOD 12TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lectric:

Långtradare får max köra i 90km/h så jag fattar inte hur han "tvingar ut dem" när han ligger i 90km/h.

Rätt enkelt. För att alla långtradare håller inte 90 km/h.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gremanz:

Du får gärna hoppa basejump från klippor eller dyka för djupt på enbart syrgas.

Men du har fan inte rätt att riskera andras liv i trafiken bara för att få din "fix". Inne i staden kör de flesta OK, men så fort folk kommer ut på landsvägen upphör allt sunt förnuft sålänge det inte finns fartkameror i närheten.

Och det är inte bara "unga risktagande män" vi pratar om här. Har en bekant som inte gör mycket väsen av sig, tittar ned golvet, säger inte så mycket... men när han kör bil är det han som äger vägen och alla andra ska flytta på sig.

Jag spolar gärna fram 20 år och ser att självkörande bilar är normen. Människor är inte tillräckligt funtade för att köra bil. Det går för fort, vi bedömer risker felaktigt, vi överskattar vår förmåga. Vapen och knark är strikt reglerat, men vem som helst får köra bil.

edit: Jag skriver av mig dels för att folk körde som puckon på landsvägen idag, dels för att min bror var med om en allvarlig olycka där han klarade sig, men den han krockade med gjorde det nästan inte eftersom denne "ändå inte behövde ha bilbälte när det var en så kort sträcka".

Svaret på din fråga är; för att de är idioter

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Det är nog du som får hålla dig det står 110 på skylten men personen i fråga kör 90 utan anledning och då helt plötsligt kör man för fort för att andra vill köra den utsatta hastighetsgränsen som ÄR 110 det är nog du som inte ska ha körkort om du inte kan läsa skyltar. 110 är 110 inte 90. De ände gångerna det är försvarbart att köra långsammare är när naturen inte tillåter det eller om man kör något annat fordon som är begränsat te.x lastbil

Herregud, gå och klipp sönder ditt körkort, människa.

Det heter hastighetsgräns - det innebär att man inte får köra snabbare än utsatt gräns. Det säger ingenting om hur långt under den man får köra - tvärtom är det menat att du ska hålla dig under gränsen.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

själv tycker jag idioter i bilar bleknar mot alla de på cykel. De cyklar 50-70kmh på cykelväg som korsar bilvägen då o då, med omslutande solbrillor så ingen vet åt vilket håll de tittar. Cyklar kör konstant mot rött - för de har ju fått upp farten. Vet inte hur många vanliga högersväng från 70 väg där jag korsar cykelbana där jag fått tvärnita för att släppa fram cykel - som har rött + cyklar över övergångsställe.

Bläh!

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vad vill du komma med din artikel?

Står ingenstans att någon körde för fort etc bara att man gjort en anmälan för att kunna utreda vad som har hänt. Båda parterna kan lika gärna kört i 70 och ena bilen kom över på felsida.....

Jag själv tillhör de som kör för fort om man har en bil som klarar det och vägen tillåter det. Brukar snitta 100km/h på sträckor som är på 20mil+

Jag anser att utanför städer, byar etc så kan man ersätta alla skyltar över 50 mot 90-skyltar eller fri-fart men orsakar du en olycka så ska man åka dit på mordförsök/dråp för kan man inte hantera bilen eller gör felbedömning så är bilen/fordonet man kör är då ett potentiellt mordvapen.

Grattis.
Du beskrev precis tankesättet och beteendet hos de personer som är med om eller orsakar många allvarliga (trafik)olyckor.

Varningssignaler för osäkert beteende:
Tron på att man är en bättre bilförare än andra på vägen.
Tron att en "Bra bil" på nåt sätt motverkar naturlagarna när man har en olycka.
Tron att hastighetsbegränsningar bara är rekommendationer som gäller andra.

Med lite tur så kommer du kanske att lära dig lite ödmjukhet i trafiken innan du skadar dig själv eller andra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Det är sådana som dig som borde förlora sitt körkort, stoppklossar på motorvägen är bland det farligaste som finns. Att du dessutom säger att du sänker farten ytterligare... Det är för fan en 110 väg, kör i 110 då eller håll dig hemma!

Skrivet av scienta:

Hold up, hold up och lugna ner dig utav bara fan nu. Hur i helvete kan du sitta och försöka försvara människor som kör för fort, bryter lagen och rent av riskerar andras liv - genom att försöka vända ett helt resonabelt och logiskt tänk till något negativt?

Nej, det är såna som DU som inte ska ha körkort. Jag är med stigw, ser jag någon jävel i backspegeln som verkar skitnödig, då släpper jag på gaspelledalen och tar det lugna fisken. Att folk har bråttom är inte mitt problem.

Personligen hade jag gärna sett att man tog bort varningen för fartkameror. Det finns såklart ett syfte med dessa varningar, men i det långa loppet tror jag det skulle vara bland det bästa.

I värsta fall så kör jag ut i andra körfältet för att hindra din omkörning. Lär dig lite trafikvett din dåre!

Du borde inte heller ha körkort. Sedan han du citerar klagade på att han ovanför höll 90 på en 110 väg, det är inte att köra för fort, eller bryta mot lagen, eller riskera andras liv. TVÄRTOM är det han som kör 90 på 110 väg som borde få böter, lika grova böter som om han hade kört 20km/h för fort och som dessutom riskerar andras liv då han inte håller hastighetsbegränsningen och TVINGAR folk att bromsa ner på motorvägen, vilket leder till olyckor. Sedan idioter som dig som kör ut i vänster körfält endast för att jävlas borde förlora körkortet direkt på plats.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Personligen hade jag gärna sett att man tog bort varningen för fartkameror. Det finns såklart ett syfte med dessa varningar, men i det långa loppet tror jag det skulle vara bland det bästa.

Det absolut mest effektiva sätt att få ner farten är att införa inkomstbaserade bötesbelopp som finns i bl.a. Norge och Finland. Vad sägs om 12.000kr i böter för att ha kört 75km/h på en 50-sträcka? Då tänker man nog efter både en och två gånger innan man gasar på.

I vissa länder, t.ex. Norge, använder man sig dessutom av ett system som mäter snitthastigheten mellan flera fartkameror just för att komma tillrätta med folk som bromsar in strax innan kameran och gasar på igen så fort man har passerat.

Men jag är ingen hycklare, ska sanningen fram ligger jag ofta 10km/h över hastighetsbegränsningen (30-sträckor undantaget) men anser mig vara en väldigt ansvarsfull bilförare och har förmodligen spenderat fler timmar på vägarna det senaste året än vad de flesta gör i hela sina liv. Den största faran i trafiken är folk som håller helt vansinniga hastigheter och har allmänt dåligt säkerhets- och konsekvenstänk - det och folk som har noll koll på gällande trafikregler - svänger utan att blinka, struntar i högerregeln, håller obefintligt avstånd till framförvarande bil, kör om precis innan filerna går ihop etc.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extremaz:

Du borde inte heller ha körkort. Sedan han du citerar klagade på att han ovanför höll 90 på en 110 väg, det är inte att köra för fort, eller bryta mot lagen, eller riskera andras liv. TVÄRTOM är det han som kör 90 på 110 väg som borde få böter, lika grova böter som om han hade kört 20km/h för fort och som dessutom riskerar andras liv då han inte håller hastighetsbegränsningen och TVINGAR folk att bromsa ner på motorvägen, vilket leder till olyckor. Sedan idioter som dig som kör ut i vänster körfält endast för att jävlas borde förlora körkortet direkt på plats.

Du använder dig också av ordet "hastighetsbegränsning", men verkar helt ha missat vad det faktiskt betyder. Är det tvåfiligt så är det bara att köra om, annars får du gilla läget. Att ligga och trycka i baken på folk med på tok för kort avstånd är bland det värsta som finns. Ge fan i att riskera mitt liv, så riskerar inte jag ditt! Jag svarar bara på den degenererade respekten för trafikregler. Om det är allmänt accepterat att köra för fort så är det inte mig det är fel på.

@ågren: Det låter mycket vettigt och jag instämmer att det är något vi borde ha här med. Om inte polisen kan utföra kontroller så får något annat system sköta det.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Ser inte alls problemet med att ligga i höger fil och köra 90 på en 110 väg. Som ovanstående säger, om man vill köra om så gör det då?

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Herregud, gå och klipp sönder ditt körkort, människa.

Det heter hastighetsgräns - det innebär att man inte får köra snabbare än utsatt gräns. Det säger ingenting om hur långt under den man får köra - tvärtom är det menat att du ska hålla dig under gränsen.

Att köra för sakta är också ett brott

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

90 på 110-väg? Varför tar du då inte landsvägar? Eller varför åker du inte buss? Det är billigare och miljövänligare! Antar att du är en sådan som även kör upp på motorvägen i lägre hastighet än max, just för att "jag har ju inte bråttom"? Riktigt riktigt farligt och dumt beteende det där. Tänk snäppet längre.

Om du kör 90 på 110-väg med mycket trafik, så bidrar du till en större miljöpåverkan och olycksrisk än om du hade hållit hastigheten, iom. att varenda bil bakom dig antagligen måste bromsa in rejält innan de kan köra om, eller tränga sig in i vänsterfilen vid tillfällen som förmodligen inte är optimalt, just för att slippa bromsa in 20 km/h..... (då menar jag verkligen varenda bil bakom dig - ingen kör så långsamt).

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av ågren:

Det absolut mest effektiva sätt att få ner farten är att införa inkomstbaserade bötesbelopp som finns i bl.a. Norge och Finland. Vad sägs om 12.000kr i böter för att ha kört 75km/h på en 50-sträcka? Då tänker man nog efter både en och två gånger innan man gasar på.

I vissa länder, t.ex. Norge, använder man sig dessutom av ett system som mäter snitthastigheten mellan flera fartkameror just för att komma tillrätta med folk som bromsar in strax innan kameran och gasar på igen så fort man har passerat.

Men jag är ingen hycklare, ska sanningen fram ligger jag ofta 10km/h över hastighetsbegränsningen (30-sträckor undantaget) men anser mig vara en väldigt ansvarsfull bilförare och har förmodligen spenderat fler timmar på vägarna det senaste året än vad de flesta gör i hela sina liv. Den största faran i trafiken är folk som håller helt vansinniga hastigheter och har allmänt dåligt säkerhets- och konsekvenstänk - det och folk som har noll koll på gällande trafikregler - svänger utan att blinka, struntar i högerregeln, håller obefintligt avstånd till framförvarande bil, kör om precis innan filerna går ihop etc.

Håller helt med.
4000:- är katastrof för en arbetslös eller en fattig student, medans det knappt är en axelryckning för en familj med dubbel inkomst.
Dagsböter är helt klart rätt väg även för mindre trafikförseelser.
Plus att böter skall hamna på fordonsägaren om förarens identitet inte kan fastställas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Att köra för sakta är också ett brott

Absolut, vissa fordon får inte ens framföras på sådana vägar. Men hur långsamt ska man köra för att det ska bli ett brott? 90 på 110-väg är det inte.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Absolut, vissa fordon får inte ens framföras på sådana vägar. Men hur långsamt ska man köra för att det ska bli ett brott? 90 på 110-väg är det inte.

Det beror på om man hindrar flödet av trafiken - vilket man absolut gör om man kör 90 på 110-väg om det finns annan trafik på vägen.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem

Återigen en självgod tråd med "alla andra är idioter"-attityd. Det är bara att gå till sig själv (vilket flertal inlägg i denna tråd bevisar) för att få svaret på varför DU kör som en idiot. Vi är bara människor med alla dess fel och brister. Vissa som har tur lär av misstagen och mognar med åren, andra blir till statistik.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flygman:

Det beror på om man hindrar flödet av trafiken - vilket man absolut gör om man kör 90 på 110-väg om det finns annan trafik på vägen.

Kom med en källa, eller sluta snacka i nattmössan. Oavsett allmän hastighetsbegränsning så får vissa fordon inte framföras i hastigheter som överstiger 80 km/h eller 90 km/h och får ändå utan anmärkning köra på dessa vägar. Varför skulle då fordon som får köra fortare, men som väljer att köra långsammare vara något undantag?

Det är rent sjukligt vilken vriden uppfattning vissa har om trafiken.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av 120hz:

Att köra för sakta är också ett brott

Grundregel från Trafikförordningen:
Kapitel 2
1§ En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.
och:
16§ En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning.

90 på 110 väg kan knappast kallas för "överdrivet låg hastighet".
Inte heller 80 på 90 väg, då många fordon förväntas hålla just denna hastighet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lectric:

Långtradare får max köra i 90km/h så jag fattar inte hur han "tvingar ut dem" när han ligger i 90km/h.

Två anledningar, långtrader har kalibrerade mätare och är begränsade till 90km/h och går inte fortare, 90km/h på mätare är allt från 80 till 89km/h med personbil.
Att köra om någon med bara någon enstaka km/h tar en bra stund och skapar relativt långa köer i vänster filen, med irritation och frustration.
Att ta sig rätten till att störa trafikrytmen med att köra konstigt långsamt är inte bättre än att köra för fort, och det är dessutom lika straffbart, det är bara inte lika mycket använd av rättsväsendet då det är svårare att bevisa.
(böter för att ligga och köra i omkörningsfilen är förövrigt 500:-, jag har aldrig hört att någon har blivit bötfäld för det dock)

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigw:

@lord_vasagos:
Då är det mej Du är irriterad på. Har jag inte bråttom så brukar det gå i 90 på 110 väg. Luftmotståndet ökar med kvadraten på hastigheten så jag spar bränsle. Om man räknar på tidsvinsten med den högre hastigheten är den liten. Dessutom behöver man inte vara lika koncentrerad vi lägre hastighet. Det som stör mej däremot är dom som kommer ifatt och i väntan på omkörningstillfälle ligger 1 m bakom. Då brukar jag sänka farten ytterligare bara för att öka blodtrycket på den som ligger bakom.

Hobbypoliser som ska styra trafikflöden efter sin lilla egna agenda är det värsta som finns i trafiken. Jag tycker du är värre än någon som kör för fort, de är sällan ett problem för övriga trafikanter, du är det.
Motorvägarna i Sverige idag är full av bilister med detta beteendet, man kör 10 till 20 km/h under hastighetsgränsen. Sedan kastar man sig ut framför de som kommer i omkörningsfil och blockerar i princip hela vägen. Man segar sig om annan trafik så omkörningar pågår kilometervis.
Kompisar till dig är långtradar-chaffisar från östblocket, de saknar helt respekt för övrig trafik och prejar mer än gärna ut bilar för att de ska köra om en annan lastbil som håller 89 km/h.

Permalänk
Medlem

Ja herre min ge.
Jag är nog blandning av hat å kärlek då.
Kan köra me rutan nere efter nå go skogsväg å halvt höra fåglar kvittra.
I stads fjolle trafiken så kan jag bägge körsätten dvs lungt å harmoniskt vilket gör taxi chaffisarna tokiga å hänger sig på tutan till att ha en aggresiv attityd vilket knappast bådar gott för ens ekonomi med all extra slitage helt i onödan.

Ta de lungt om du vill, släpp fram den vetvillige. Din bil, gör va fanken du vill. Vill du spöa skiten ur bilen, jamen ha så kul å laga den själv, eller ja nu pratar vi storstadsbor så du får väl boka tid på verkstan för ny koplling, broms, v-låda, drivknutar, p-ände å mycke mer.

Lev er egna liv å satsa på de först. Nästan alla som klagar har själv gjort nå galet (blinkers å fanken allt ge klaga på)

Tog en nätt liten tur ida på 60mil, efter era teser så måste minst 100´tal bilister ha 1000´tals kronor i böter.
Ena va nära, andra väjde snabbt, 3´e gasa långsamt osv .... för i h-vete hitt nå å göra å lev livet.

Visa signatur

Det du inte hinner idag hinner du inte imorgon med.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

För att svara på TS fråga så tror jag att folk beter sig som idioter i trafiken av samma anledning de beter sig som idioter på nätet.
- Anonymitet.
Det finns inga konsekvenser för att vara ett arsle i trafiken om nu inte polisen tar dig eller du själv hamnar i en olycka.

Tänkte flika in med en till sak, och det är att efter 2 år och drygt 6000km på cykel istället för bil kan jag konstatera att det är fler bilister som visar noll hänsyn än cyklister. Bilister går stenhårt på "störst först" teorin och bokstavligen prejar en av vägen om tillfälle ges, för att inte tala om att stå still vid korsningar mitt i cykelbanan och därmed blockera framfarten för alla cyklister som kommer.

Permalänk
Medlem

Tempot på vägarna är mycket lägre idag än det var för 10 år sedan tycker jag. kör man +20km så blir man sällan omkörd idag. förr så var det ingen som höll laglig fart. Du som gnäller köp en GPS så du kan hålla laglig hastighet så inser du att gemene man/kvinna/Hen kör mycket bra i Sverige

Ett förskräckligt år
År 1911 var ett fasansfullt år vad gäller svensk trafiksäkerhet. Hela 148 personer omkom i olyckor på väg enligt den s.k. dödsorsaksstatistiken. På den tiden fanns det bara ca 1 000 bilar. Många bilar var således inblandade i olyckor med dödlig utgång. Folk som blev ihjälsparkade av en häst på gatan eller som slog ihjäl sig när en hästtransport välte kunde också mycket väl ha kommit med i statistiken.
Under 1920-talet ökade antalet dödade på väg från ca 200 till 400. Den främsta orsaken var att antalet bilar (inklusive lastbilar och bussar) under samma tid ökade från ca 30 000 till 140 000. Räknat i antal dödade per bil hade däremot risken minskat med ungefär 98 % från 1911 till 1929.
Det allmänna statliga vägnätet var ca 7 500 mil år 1930. Praktiskt taget alla dessa vägar var grus- eller makadamvägar.
Första vägtrafikolycksstatistiken
Först 1935 föddes den svenska vägtrafikolycksstatistiken. Under det första året registrerades 331 dödade. Endast dödade i motorfordonsolyckor medtogs. Under året därpå 1936 registrerades även dödade fotgängare och cyklister och antalet steg till 420.
1939 hade antalet bilar ökat till ca 250 000 och antalet dödade nådde den dittills högsta noteringen 568.
Under krigsåren i början av 1940-talet minskade antalet bilar kraftigt. År 1941 fanns det bara 75 000 bilar i trafik och antalet trafikdödade hade minskat till 283.
Efter kriget återhämtade sig trafiken under andra hälften av 1940-talet. Åter igen var antalet bilar och antalet dödade ungefär lika många som 1939.
Koll på trafiken
1950 omkom 595 personer. Bara ca 5 % av det allmänna vägnätet var belagt. Antalet bilar var nästan 350 000. Fr.o.m. nu finns också uppgifter om trafikarbetets storlek d.v.s. antalet körda fordonskilometer, 5 143 miljoner.
2 (9)

Trafikarbetet ökade kraftigt, med ca 15 % per år, under 1950-talet. 1 036 personer omkom i trafiken 1960 samtidigt som antalet bilar hade ökat till drygt 1,3 miljoner och trafikarbetet till 20 413 miljoner fordonskm.
Trafikökningen mattades till ca 7 % per år under 1960-talet men var fortfarande stor. Åren 1965 och 1966 uppnåddes de högsta dödstalen någonsin, 1 313 för båda åren. Antalet bilar var ca 2 miljoner och trafikarbetet 30 000 miljoner fordonskm. Längden av det allmänna vägnätet hade ökat till ca 9 800 mil, varav ca 25 % var belagt.
Högertrafik, Trafiksäkerhetsverket, VTI och en mängd åtgärder
Flertalet vägar på landsbygd hade hittills haft fri fart och saknat hastighetsbegränsningar. Alltmer började man dock inse att det fanns ett mycket starkt samband mellan hastighet, olyckor och framför allt antalet dödade. Tidigare forskning och utveckling hade i huvudsak varit inriktad på att förbättra själva vägens kvalitet (Statens väginstitut med rötter i gamla KAK) och att göra bilarna säkrare. Nu blev det ett större fokus på trafikanten.
Ett stort problem för Sverige vid den här tidpunkten var att man fortfarande hade vänstertrafik till skillnad mot flertalet andra länder. Till slut fattades dock beslut om att man även i Sverige skulle införa högertrafik. Detta skedde med Lars Skiöld i spetsen klockan 05.00 den 3 september 1967. Många aktörer var inblandade och det av en del fruktade blodbadet uteblev. I och med högertrafikomläggningen var det också slut med den fria farten på svenska landsbygdsvägar.
1 077 personer omkom i trafiken 1967. Året därpå noterades 1 262. 1970 hade antalet dödade ökat till 1 307 samtidigt som trafikarbetet ökat till ca 37 000 miljoner fordonskm. Högre dödstal än så har sedan aldrig noterats. Trafikarbetet ökade med ca 4 % per år under 1970-talet.
Ett flertal viktiga trafiksäkerhetsbeslut fattades under 1960- och 1970-talet. Obligatorisk kontrollbesiktning infördes 1966, krav på bilbälte i framsätet fr.o.m. 1969 års modell 1967, lag om minsta mönsterdjup på däck 1968, differentierade hastighetsgränser 1971, lag om användning av bilbälte i framsätet 1975, lag om motorcykelhjälm 1975, lag om varselljus 1977, m.m.
För att stärka trafiksäkerhetsarbetet inrättades ett särskilt Trafiksäkerhetsverk (TSV) 1968 med Lars Skiöld som första generaldirektör. För att bredda och fördjupa forskningen avseende såväl vägen, fordonet som trafikanten inrättades 1971 ett nationellt forskningsinstitut Statens väg- och trafikinstitut (VTI) genom en sammanslagning av dåvarande Statens väginstitut och delar av Statens trafiksäkerhetsråd.
Trafikarbetet fortsatte att öka, dock inte lika mycket som tidigare. Ökningen var ca 2 % per år under 1980-talet och ca 1 % per år under 1990-talet.

3 (9)

Ett fortsatt gneta och gno
Nya viktiga trafiksäkerhetsbeslut fortsatte. Såväl kvantitativa som kvalitativa mål sattes upp. Lag om bilbälte för vuxna i baksätet 1986, lag om bilbälte/skyddsanordning för barn i baksätet 1988, ny körkortsutbildning med två års prövotid 1990, sänkt gräns till 0,2 promille för rattfylleri 1990, försök med automatisk hastighetsövervakning startade 1990, skärpt krav på mönsterdjup på däck till minst 1,6 mm 1990, sänkt gräns för grovt rattfylleri till högst 1 promille 1994, fördubblat antal utandningsprov i trafiken 1994, vajerräcken i mittremsa på motorväg 1995, m.m. Under 1990-talet ökade också intresset för cirkulationsplatser och möjligheterna att bygga om vanlig 13-m väg till 2+1-väg utreddes och planerades under flera år. Den första trefältsvägen med mitträcke, sträckan Gävle-Axmartavlan på E4-an, invigdes 1998.
TSV läggs ned och rörigt i olycksstatistiken
Under TSV-tiden började man noggrant följa upp alla inträffade dödsolyckor i trafiken. Kontakt togs med polisen. Personer som enligt polisens uppgift dött av sjukdom eller p.g.a. självmord togs inte med i den officiella statistiken. År 1992 lades dock TSV ned och dåvarande Vägverket övertog det nationella trafiksäkerhetsansvaret 1993. Rutinerna och definitionerna för olycksstatistiken har därefter förändrats i omgångar. Ansvaret för den officiella trafikolycksskadestatistiken har också flyttats från tidigare SCB till SIKA och numera Trafikanalys.
Före 1994 togs inte personer som, enligt polisens uppgifter, dött av sjukdom eller p.g.a. självmord med i den officiella statistiken. Under 1994-2002 medräknades dock sjukdomsfallen och självmorden i den officiella statistiken. Per år handlade det om ca 20-40 sjukdomsfall (i första hand äldre bilförare) och ca 5 självmordsfall. Fr.o.m. 2003 togs dock åter sjukdomsfallen bort ur den officiella statistiken, medan självmorden fick vara kvar. För att få jämförbarhet över tiden har dock dåvarande Vägverket (numera Trafikverket), VTI och dåvarande Vägtrafikinspektionen (numera Transportstyrelsen) i efterhand rensat bort sjukdomsfallen för åren 1994-2002. I flera år hade man på Vägverket ett manuellt register för att hålla ordning på dödsolyckorna.
Den senaste förändringen är att man fr.o.m. 2010 åter tar bort självmord ur den officiella statistiken. Tidigare handlade det om ca 5 självmord per år, helt klara fall enligt polisen med avskedsbrev eller liknande. Nu undersöker man misstänkta självmord mera ingående genom kontakter med anhöriga och antalet fall som tagits bort har de senaste tre åren 2010-2012 varit 17, 23 och 36. Även antalet borttagna sjukdomsfall var det allra största år 2012, 55 stycken. Vart fjärde dödsfall i trafiken år 2012 medräknas sålunda inte i den officiella statistiken. Antalet dödade år 2012, exklusive sjukdom och exklusive självmord uppgick till 286.
Förändringarna i statistiken försvårar möjligheterna att göra jämförelser över i tiden och att göra jämförelser med andra länder.
4 (9)

Ytterligare förändringar som skett under senare år är att man bytt olycksdatasystem 2003 från OLY/VITS till STRADA. Detta har förenklat indatahanteringen men samtidigt försvårat möjligheterna att göra samkörningar med väg- och trafikdata liksom att selektera data efter väghållare. Tidigare klassade man olyckorna efter dels den primära olycksorsaken och dels den slutliga konsekvensen. Idag klassas olyckorna enbart efter den slutliga skadeorsaken. Om en bil t.ex. väjt för mötande fordon, ett djur (klövvilt), fotgängare eller cyklist och sedan kört av vägen så räknas det i samtliga fall som singelolyckor. Detsamma om en bil gjort omkörning, fått sladd och kört av vägen. Tidigare klassades dessa fall primärt som mötesolycka, viltolycka, fotgängarolycka, cykelolycka respektive omkörningsolycka.
År 2000 upphörde man att registrera egendomsskadeolyckor. Idag sker dessutom en mycket knapphändig redovisning av lindriga personskadeolyckor. Å andra sidan utvecklas sjukhusstatistiken för att få bättre täckning och kvalitet vad gäller de allvarliga personskadeolyckorna.
Sverige världsbäst redan 1996
1996-1998 uppgick årliga antalet dödsfall i trafiken (exklusive sjukdom men inklusive självmord) till ca 500 per år. Antalet bilar hade nu ökat till nästan 4,5 miljoner och trafikarbetet till ca 66 500 miljoner fordonskm.
Det allmänna statliga vägnätets längd är ca 10 000 mil. Men dessutom tillkommer ca 4 000 mil kommunala gator/vägar och ytterligare hela 30 000 mil enskild väg (varav 25 % med statsbidrag). Totalt handlar det således om ca 45 000 mil väg i vårt avlånga land.
Redan 1996 var Sverige (möjligen med undantag för Malta) världsbäst räknat i lägst antal trafikdödade per invånare. Måttet är inte självklart det bästa men samtidigt det enda som går att ta fram för i princip alla länder.
Nollvisionen och nya mål
År 1996 presenterade Vägverket sin Nollvision. 1997 fattades beslut om Nollvisionen i riksdagen och 1998 togs beslut i riksdagen om att antalet dödade i vägtrafiken 1996 skulle halveras och uppgå till högst 270 år 2007. Då målet sattes var fortfarande officiella dödstalet ca 540 för år 1996. Eftersom antalet senare reviderats till ca 500 exklusive sjukdom så borde också målet ha reviderats till högst 250. Målet har ännu inte uppnåtts år 2012. Åren 1999-2003 ökade dödstalen och låg på nivån 530-560. Först därefter har dödstalen sjunkit. Men år 2007 blev utfallet ändock så pass högt som 471.
Nytt mål har senare antagits 2008 om att antalet trafikdödade år 2007 (egentligen medelantalet dödade 2006-2008) skall halveras till högst 220 år 2020. Sannolikt kommer detta mål att skärpas ytterligare i enlighet med EUs direktiv om att antalet trafikdödade år 2010 skall halveras till år 2020. Detta skulle i så fall för Sveriges del innebära högst 133 dödade år 2020. Sverige kan knappast ställa sig vid sidan om
5 (9)

detta mål. Trafikverket har dessutom tydligt uttryckt att 220-målet inte är särskilt utmanande och att det kommer att uppnås med redan planerade åtgärder.
Då nollvisionen introducerades pratade man om ett paradigmskifte. ”Att olyckor inträffar får man räkna med men det gäller att se till att det inte blir några allvarliga eller dödliga skador”. Det tidigare synsättet för trafiksäkerhetsarbetet var snarare ”att i första hand försöka undvika olyckor och att om olycka ändå inträffade skulle man se till att skadan blev så lindrig som möjligt och framför allt inte dödlig”.
Enligt mångas mening har nollvisionen framför allt fokuserat på åtgärder avseende vägen och fordonet medan trafikantåtgärder har fått stå tillbaka. Sverige tillhör t.ex. fortfarande de länder som har den mest liberala hållningen vad gäller användandet av mobil i samband med bilkörning.
Arbetet med att bygga om till 2+1-vägar har varit omfattande och mycket lyckosamt. Det finns idag ca 260 mil 2+1-väg att jämföra med ca 200 mil motorväg. De största trafiksäkerhetsvinsterna av 2+1 har nu uppnåtts. Införandet av cirkulationsplatser har också varit omfattande men där hade man kommit långt redan i mitten av 1990-talet.
Den fortsatta utbyggnaden av kameraövervakning, så kallad ATK (hittills totalt ca 300 mil), har stor betydelse för hastigheterna på våra vägar. Även förändringar av hastighetsgränssystemet på statliga vägnätet har påverkat trafiksäkerheten positivt. Bilisterna kör långsammare än tidigare men det är oroande att i stort sett hälften ändock överskrider gällande hastighetsgränser. Hur de nya hastighetsgränserna slutgiltigt kommer att tillämpas i kommunerna och hur det kommer att påverka trafikanternas hastigheter vet man ännu inte.
Allt större tillit har under senare år satts till fordonsutvecklingen. Andelen trafikarbete med antisladdsystem och bältespåminnare har ökat till 65 respektive 60 % under 2000-talet enligt Trafikverket.
Cyklister och fotgängare ett växande problem
Cyklisters säkerhet i trafiken utgör ett växande problem inte minst räknat i antalet allvarliga olyckor. Även fotgängares skador är ett synnerligen stort problem. Ofta drabbas äldre med långa vårdtider som följd. Vad gäller fotgängares skador handlar det dock ofta om singelolyckor t.ex. halkolyckor, vilka per definition inte räknas som vägtrafikolyckor.
Trenden mot noll har pågått i 100 år
Hur skall man då sammanfatta svensk trafiksäkerhet under 100 år? Antalet dödade D ett visst år kan ses som produkten av trafikarbetet T (antalet körda kilometrar) och dödsrisken D/T (antalet dödade per körda kilometrar).
D = T x D/T
6 (9)

Det är i första hand dödsrisken D/T som mäter hur väl man lyckats med trafiksäkerheten vid en viss tidpunkt eller hur trafiksäkerheten förändrats under en viss tidsperiod.
Antalet bilar är ett sämre mått på trafikens storlek eftersom det inte beaktar hur långt bilarna körs. Och antalet invånare behöver över huvudtaget inte spegla trafikens storlek eller variation över tid.
Om man skall studera dödsriskens förändring i Sverige ända sedan 1911 och framåt, alltså i ett hundraårigt perspektiv, är antalet dödade per bil det enda tillgängliga måttet.
Antalet dödade per bil har minskat nära nog år för år alltsedan 1911 fram till 2012 med undantag för vissa avvikelser runt krigsåren. År 1911 uppgick antalet dödade per bil till 148/1000 = 0,148. År 2012 noterades ca 286/5000000 = 0,0000572. En minskning från drygt 1 dödad per 10 bilar till mindre än 1 dödad per 10 000 bilar på ca 100 år. Merparten av denna minskning erhölls dock redan under de 15-20 första åren.
Figuren visar i indexform hur dödsrisken, antal dödade per fordonskilometer, utvecklats från 1950 fram till idag. Se även efterföljande tabell.

”Dödsrisken, antalet dödade per körda kilometer, har minskat med cirka 5 procent per år…"

Under perioden 1950 till åren runt högertrafikomläggningen 1967 minskade dödsrisken D/T med i genomsnitt ca 7 % per år. Trafikarbetet ökade med i
7 (9)

genomsnitt drygt 10 % per år. Trots den stora dödsriskminskningen så ökade antalet dödade under denna period eftersom trafikarbetsökningen procentuellt sett var ännu större.
Mellan 1967 och 1996 minskade dödsrisken med i genomsnitt ca 5 % per år. Trafikarbetet ökade med i genomsnitt drygt 2 % per år. Under denna period minskade även antalet dödade eftersom dödsriskminskningen var större än trafikökningen.
Slutligen, mellan 1996 och 2012 minskade dödsrisken med i genomsnitt något mindre än 5 % per år. Trafikarbetet ökade med i genomsnitt drygt 1 % per år. Antalet dödade minskade mot periodens slut eftersom dödsrisken minskade mer än vad trafiken ökade.
Sammanfattningsvis finns en tydlig trend att dödsrisken D/T, antal dödade per körda kilometrar, minskar år för år. Det har resultatmässigt funnits en trend mot noll under alla år. Det kan också konstateras att dödsriskens minskningstakt varit tämligen konstant. Däremot finns det en tydlig trend att trafikarbetet ökar allt mindre. Så länge dödsrisken minskar mera procentuellt än vad trafikarbetet ökar procentuellt så kommer även antalet dödade att fortsätta minska. Men ännu återstår en lång väg kvar till noll dödade i trafiken. Om dödsrisken skulle fortsätta att minska med 5 % per år samtidigt som trafikarbetet skulle vara oförändrat framöver så kommer ändå årliga antalet omkomna i trafiken ligga på nivån 100 om 20 år.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

Rätt enkelt. För att alla långtradare håller inte 90 km/h.

Är mycket få skulle jag säga eftersom det är 80 som gäller för dom. För med långtadare antar jag att ni menar tung lastbil med släp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vad vill du komma med din artikel?

Står ingenstans att någon körde för fort etc bara att man gjort en anmälan för att kunna utreda vad som har hänt. Båda parterna kan lika gärna kört i 70 och ena bilen kom över på felsida.....

Jag vill komma till att det inte är riskfritt att gasa hur som helst på landsväg.
Förstår dock inte vart du vill komma, om båda bilarna håller 70 och en kommer över på fel sida.
Har isåfall inte den som kör på fel sida kört som en idiot?
Det är liksom inget som bara händer rätt vad det är, troligen en mobil eller liknande inblandat. Då är man en idiot.

I aktuellt fall höll dom tyvärr inte 70, killen höll på att mappa sin BMW med 850+ hästar, det gör man inte på allmän väg.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Självkörande bilar kan inte komma snart nog!

Skrivet av sesese:

Tempot på vägarna är mycket lägre idag än det var för 10 år sedan tycker jag. kör man +20km så blir man sällan omkörd idag. förr så var det ingen som höll laglig fart. Du som gnäller köp en GPS så du kan hålla laglig hastighet så inser du att gemene man/kvinna/Hen kör mycket bra i Sverige

Tycker det är tvärtom, folk har mer bråttom än någonsin förr känns det som. Själv kör jag varje dag, ser i princip aldrig en trafikpolis. Jag har aldrig blivit stoppad för att blåsa, eller sköten med laser. Visst detta behöver ju inte betyda något, men återigen det känns som att polisen har extremt hög frånvaro från vägarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Kom med en källa, eller sluta snacka i nattmössan. Oavsett allmän hastighetsbegränsning så får vissa fordon inte framföras i hastigheter som överstiger 80 km/h eller 90 km/h och får ändå utan anmärkning köra på dessa vägar. Varför skulle då fordon som får köra fortare, men som väljer att köra långsammare vara något undantag?

Det är rent sjukligt vilken vriden uppfattning vissa har om trafiken.

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Självklart bryter du mot detta om du kör så långsamt MED ANNAN TRAFIK. Det förstår du väl för fan själv?

Jag skiter som sagt i om du kör 90/110 förutom om det är trafik, då ska du fanimig hålla flödets takt.

Visa signatur

GPU: GTX 1080 CPU: i7 4790k Ljud: DT990 250Ω, HD600, HE4XX, PC360, Schiit 2U-Stack, Fiio E10K & Logitech Z-5500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lectric:

Långtradare får max köra i 90km/h så jag fattar inte hur han "tvingar ut dem" när han ligger i 90km/h.

80km/h är det väl?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Hobbypoliser som ska styra trafikflöden efter sin lilla egna agenda är det värsta som finns i trafiken. Jag tycker du är värre än någon som kör för fort, de är sällan ett problem för övriga trafikanter, du är det.

Egna agenda? Är du totalt omedveten om de lagar som säger att man inte får köra fortare än utsatt hastighetsbegränsning? Det handlar om att minska risken för olyckor och att välja att köra långsamt är inte en direkt orsak till fler olyckor.

Om en fartdåre får en långsamtgående bil framför sig, vilket gör att fartdåren blir mer stressad och kör ännu fortare efter omkörning för att ta ikapp tiden - så är det fortfarande och alltid fartdåren som skulden ligger hos!

Är det bättre om alla kör 140km/h när skyltarna visar 110, eller om alla kör 90 km/h? Riskerna ökar med farten och det är alltid den som håller högre hastighet som gör fel. Sluta försöka rättfärdiga ert fortkörande och att lägga skulden på andra. Ni bryter lagen, så enkelt är det!

Skrivet av Flygman:

"16 § En förare får inte utan giltigt skäl köra med överdrivet låg hastighet, plötsligt bromsa eller på något annat sätt hindra andra förares körning."

Självklart bryter du mot detta om du kör så långsamt MED ANNAN TRAFIK. Det förstår du väl för fan själv?

Jag skiter som sagt i om du kör 90/110 förutom om det är trafik, då ska du fanimig hålla flödets takt.

Det där säger ingenting om vad som är "överdrivet" låg hastighet och jag måste tyvärr vidhålla att du fortfarande har fel. "Överdrivet" i de exempel jag hittar innebär t.ex. att köra 40km/h på väg med hastighetsbegränsning 100km/h.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather