Dela nätverk till två uttag i ett litet mediaskåp

Permalänk
Medlem

Dela nätverk till två uttag i ett litet mediaskåp

Hej,

Jag bor i en lägenhet där internet kommer in från ett uttag i ett litet mediaskåp (ca 6 cm djupt) sedan går där en tp-kabel i skåpet till ett uttag för vårt arbetsrum (finns uttag för flera av rummen i lägenheten) och i arbetsrummet har jag sen kopplat in vår router och från den med sladd till min dator (dåligt trådlöst kort) medans våra mobiler/smartTV/sambons dator kör på det trådlösa nätverket.

Nu vill vi däremot flytta routern till vardagsrummet av lite olika anledningar.

Jag vill dock fortfarande köra trådbundet nätverk till min dator.

Hur jag skulle vilja göra är att köra någon splitter/switch/router i mediaskåpet som får in sladden med internet och sen har två uttag där jag kopplar vidare två sladdar en som går till uttaget för vardagsrummet och en som går till uttaget för arbetsrummet. Sen i vardagsrummet kopplar jag då bara in routern i uttaget där och i arbetsrummet drar jag sladd från uttaget till min dator.

Så det jag undrar är egentligen, vad är det jag behöver i mitt mediaskåp? En till router låter ju lite konstigt? Är det en switch jag vill ha? eller någon form av splitter? Det jag vill göra är ju helt enkelt att dela upp den inkommande internetuppkopplingen till två uttag där jag senare kan koppla in router/dator

Vi har 250/250 mb/s i hastighet på vårt internet

Tack för all hjälp!

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem

Då måste du få två publika ip adresser och det blir 2 olika lokala nät, det du behöver är en switch, men du vill koppla inkommande - router - switch. Är det dubbla kontakter i varje rum? Isåfall kan du ju använda befintligt kablage som patch tillbaka till mediaskåpet och ha bara en switch där.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem
Skrivet av sleepyoh:

Då måste du få två publika ip adresser och det blir 2 olika lokala nät, det du behöver är en switch, men du vill koppla inkommande - router - switch. Är det dubbla kontakter i varje rum? Isåfall kan du ju använda befintligt kablage som patch tillbaka till mediaskåpet och ha bara en switch där.

Skickades från m.sweclockers.com

Ah okej, så en switch först går inte utan jag vill altid ha routern före switchen?

Är dubbla i vissa rum iaf, ska kolla om det är det i alla.

Men du menar att jag ska koppla:

Inkommande --> port till vardagsrummet
port från vardagsrummet --> router
router --> tillbaka till mediaskåpet
ut från mediaskåpet --> swith i mediaskåpet
switch i mediaskåpet ---> arbetsrummet
arbetsrummet ---> min dator?

Känns som det är lite krångligt, finns ingen bättre lösning?

Visa signatur

Letar du bostad i Stockholm?
Snabbostad.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av folke123:

Men du menar att jag ska koppla:

Inkommande --> port till vardagsrummet
port från vardagsrummet --> router
router --> tillbaka till mediaskåpet
ut från mediaskåpet --> swith i mediaskåpet
switch i mediaskåpet ---> arbetsrummet
arbetsrummet ---> min dator?

Känns som det är lite krångligt, finns ingen bättre lösning?

Den kopplingen ser helt OK ut, och är en enkel lösning över lag.
Dock kan du förenkla och ta bort switchen om det är endast din stationära dator som skall kopplas med kabel till routern och ersätta den med en patchkabel.

Så då blir det:
Inkommande --> port till vardagsrummet
port från vardagsrummet --> router
router --> tillbaka till mediaskåpet
ut från mediaskåpet --> arbetsrummet
arbetsrummet ---> min dator?
Kräver totalt 2 patchkablar i skåpet, 2 kablar och din router i vardagsrummet och slutligen 1 kabel i arbetsrummet för din dator.

Detta är den simplaste lösningen om du har dubbla kablar mellan mediaskåpet och uttagen i rummen.
Skulle du vilja ha fler kabelbundna anslutningar i andra rum så behövs dock en switch i mediaskåpet.

Permalänk
Medlem

En alternativ lösning är att placera en router utan wifi i/vid mediaskåpet och placera en accesspunkt i vardagsrummet. Detta är ett av de tillfällen då det är negativt att allt är förpackat i samma låda som dagen konsumentroutrar..

Permalänk
Medlem

Du har säkert dina anledningar, men hela tanken med ett sånt skåp är väl att ha routern där och slippa allt kopplande fram och tillbaka.

Du har fått en lösning på det du efterfrågade som inte är helt galen. Men jag har en känsla av att det finns en bättre lösning på dina behov. Men eftersom du inte nämnt behoven så är det inget vi kan hjälpa till med.

Visa signatur

He who hasn't hacked assembly language as a youth has no heart. He who does so as an adult has no brain.
~John Moore

Permalänk
Medlem

Koppla runt rummen blir lätt rätt stökigt, även om det kanske funkar.

Jag skulle föreslå att ni behåller routern i skåpet, kopplar varje rum i vardera port i routern, och sen skaffar en accesspunkt eller två till det/de rum ni vill ha bättre wifi. Vill ni dessutom ha både wifi och switch-funktionalitet så funkar det att skaffa en till router och köra den i AP-läge.

Permalänk
Medlem

Jag hade haft en router (antigen utan wlan, eller en med fast inaktiverat) i kabinetten och då anslutit alla rum till denna via kopplingsdosan. Sen hade jag haft antigen en router med WIFI aktiverat, eller en dedikerad accesspunkt, på lämpligt ställe i lägenheten. Obs, om du kör med en router med WLAN, anslut inte WAN-porten till det lokala nätverket, utan koppla till LAN porten. Samt inaktivera DHCP på denna router så den i kabinetten blir den som delar ut allt.

Alternernativt dra en till kabel, så du har två, till routern i vardsgsrummet.

Permalänk
Medlem

Det går att lösa med 2st smarta switchar med VLAN stöd och genom det viset så kan du isolera ditt LAN och WAN trafik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmax:

Det går att lösa med 2st smarta switchar med VLAN stöd och genom det viset så kan du isolera ditt LAN och WAN trafik.

Varför kom jag att tänka på uttrycket "Man ska inte gå över ån efter vatten"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Varför kom jag att tänka på uttrycket "Man ska inte gå över ån efter vatten"?

Det är det enda sättet jag ser det, eftersom nästan alla sådana här bredbandsskåp som brukar sitta i hallarna har bara 1 RJ45 anslutning till varje rum. Så hur ska du då koppla om du vill ha routern tex i Vardagsrummet och samt även ha tex sovrummet uppkopplad med fysiskt kabel? För mig personligen så tycker jag det är lättast sätta 2st switchar med VLAN stöd istället för att hålla på med dubbla routrar eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av madmax:

Det är det enda sättet jag ser det, eftersom nästan alla sådana här bredbandsskåp som brukar sitta i hallarna har bara 1 RJ45 anslutning till varje rum. Så hur ska du då koppla om du vill ha routern tex i Vardagsrummet och samt även ha tex sovrummet uppkopplad med fysiskt kabel? För mig personligen så tycker jag det är lättast sätta 2st switchar med VLAN stöd istället för att hålla på med dubbla routrar eller liknande.

Varför ska man ha routern i vardagsrummet? Som framförts i flera inlägg kan man sätta routern i/vid mediaskåpet med avstängd wifi. Därefter sätter man en accesspunkt i t ex vardagsrummet.

Permalänk
Medlem

Det är en lösning på problemet och mitt förslag var en annan. Sen är det upp till TS att besluta vilket som den tycker låter bäst.

Permalänk
Medlem

Skaffa två rj45-splittar. En i TV-rummet och en i nätverksskåpet. Ena kopplar du fram internet på och andra kopplar du tillbaka från routern in i skåpet vidare till dator-rummet. Köp några korta patchkablar med. https://www.dustinhome.se/product/5010019170/adapter

Enda nackdelen med lösningen är att hastigheten begränsas till 100mbit per enhet. Så om du vill ha gigabit internt eller 250mbit internet kommer du inte kunna ha det.