Digitalkod från Uplay fungerar ej

Permalänk
Medlem

Digitalkod från Uplay fungerar ej

Hejsan.

Jag fick en kod för Seasonpass till Ghost Recon Wildlands på Uplay men jag äger spelet på Steam. Det står ingenstans att det inte fungerar att blanda ihop detta på Steam och Uplay klienterna. Jag tänkte inte på det då jag har Ubisofts andra spel t.ex Division blandade på detta sätt och det fungerar exakt som det ska. Jag ringde Ubisoft och fick svaret jag måste köpa koden igen till Steam om jag vill få det att fungera. Jag påpekade att det inte står någonstans men fick ett ''jaha'' tillbaka och ett ''vi kan inget göra''

Hur kan jag göra eller är det bara leva med det och köpa det igen för 40 Euro?

Permalänk
Moderator
Forumledare

@Wowerus: Jag fick för mig att wildlands aktiverades genom U-play, dvs steam kräver ett uplaykonto för att kunna köra det genom steam. Står iaf det på steams sida.
Då borde du ha wildlands på ditt uplay-konto(?)

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

När man köper från Steam så får man Uplay kod.
Köper man från Uplay så får man Uplay kod.

Alltså, även om du köper från Steam så är det ingen Steam nyckel och det går inte att lösa in Uplay nycklar på Steam.
Steam laddar bara ner spelet/Uplay launcher och när du startar är det det via Uplay registrering/spelande sker.

Då du äger spelet på Steam har du redan ett Uplay konto, så lös in seasonpass nyckeln på ditt Uplay konto.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Jag har spelet på Uplay och kan starta det där också. Men enligt Ubisoft supporten kopplas inte just Wildlands Seasonpass på detta sätt.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Har du testat att lösa in din seasonpass nyckel på Uplay?

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Jag har redan löst in koden på Uplay. Det fungerar inte på detta sätt sa Ubisofts support. Då jag loggar in på Wildlands så säger det att DLCs är nerladdade men inte installerade och går ej installera. Men andra spel har fungerat på detta sätt.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Ah, det är för du köpte originalspelet på Steam och då måste du även köpa seasonpass där också för nerladdning sker via Steam.

Permalänk
Medlem

@NordhNet: Jag tycker också det borde fungera. Men det går inte just på Wildlands. Får då jag köpte grundspelet på Steam så installeras det ju ändå genom Uplay klienten. Så supportens enda svar var att köpa det igen.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Ser ut som det. Men jag har Division på Steam och Seasonpass på Uplay och det fungerar korrekt. Det står också ingenstans på Uplay eller Steam att det inte går att blanda dessa och då jag aktiverade Seasonpass koden på Uplay fick jag ingen varning om att jag måste äga grundspelet på Uplay. Om jag visste kunde jag har gett det till en kompis.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Om du köper det igen på Steam kan du ju ge den nyckeln till din kompis :).

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Som sagt har redan aktiverat den och kan inte få tillbaka den.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Skrev att om du köper det via Steam igen så kan du ge nyckel som du får av Steam till din kompis.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST:

Då kan han ju fortfarande inte spela det själv om han ger bort den nya nyckeln...

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd

@daskedennis

Jo, då han redan har löst in seasonpass på Uplay om du läser över.

Han måste bara göra ett köp på Steam för licensen ska kopplas till hans konto, nyckeln kopplas inte till hans Steam konto.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Som @daskedennis skrev. Om jag enbart köper en ny kod har jag ju ingen själv att använda som är tanken ursprungligt. Att ge bort koden skulle ha varit en bra andra hands plan om jag visste i förtid att det inte gick att aktivera cross-klient.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Du måste köpa seasonpass på Steam för att du ska få licensen och därmed kunna ladda ner dlc, det är det enda.
Den nyckel steam ger behövs inte då du redan äger seasonpass på Uplay.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Du säger om jag lägger Wildlands Seasonpass i Steam och köper det till mig själv så kan jag skicka koden till en kompis? Tyvärr fungerar inte Steam på det sättet. Sedan så är tanken jag inte ska behöva köpa någon kod till helst och få mer rättigheter att kräva ubisofts hjälp.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Nähe ok, hur fungerar Steam då? Du som verkar veta.

När du köper Uplay spel på Steam så läggs det en licens på ditt konto att du kan ladda ner spelet och du får en nyckel, denna nyckel aktiveras inte på Steam utan ditt Uplay konto.

Du måste köpa seasonpass på Steam för kunna ladda ner dlc.

Då du redan äger seasonpass på Uplay så kan du inte registrera den nyckel Steam ger dig, denna nyckel kan du ge till din kompis.

Vadå får mer rättigheter? Du har inga rättigheter. Det är inte Ubisofts fel att du mixar klienter.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Som jag skrev från början. Jag har Division grundspelet på Steam och Seasonpass på Uplay och det fungerar utmärkt. Men Wildlands fungerar inte på detta sätt av någon anledning. Om jag köper Season Pass på Steam nu så kommer Wildlands fungera som det ska men då måste jag lägga ut ytterligare 40E på något jag redan har köpt. Då jag väl köper licensnyckeln på Steam till mig så låser jag fast den till mitt Steam konto så jag kan inte dela med den till en kompis. Sedan mitt fel då de inte säger något om att det inte går då flera av deras andra spel har den funktionen?

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Bara för ett spel fungerar på det viset du vill så betyder det inte att allt gör det.
Det är ditt eget fel att du tror saker och inte letar upp fakta.

Nej, köper du Uplay spel på Steam så låses inte nycklarna till ditt konto, du köper en LICENS.
När du sedan startar spelet kommer den vilja registrera nyckel men eftersom du redan äger seasonpass kan den inte det, därmed att du kan ge den till din kompis.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Om den inte kan läsa in nyckeln alls så står jag ändå utan Seasonpass. Det vill säga om Uplay/steam fungerar som du tror kan jag aldrig skaffa Seasonpass till Wildlands. Men jag måste be dig sluta svara så jag kan få riktig hjälp med detta problem istället för en diskussion om ämnet.

Permalänk
Medlem

@Wowerus Om jag förstår det rätt så menar @PWR-RST att du kommer få en nyckel av steam. Alltså det är inte något som aktiveras i steam alls. Utan du får en nyckel som du skulle kunna använda själv, ge bort eller sälja för att inte gå 40eur back. Bara att när du köper till dig själv så tror steam att du kommer använda koden som du fick av dem, men du har redan en kod aktiverat på Uplay. Så det kommer du inte kunna göra. Och i mina ögon låter detta logiskt. Men lite konstigt att supporten inte gav dig det som förslag. Men de vill nog inte ge som förslag att sälja en nyckel till ett av deras spel som andra-hand.

Har aldrig köpt något ubisoft spel genom steam så vet inte hur man får nyckeln. Men antar att det blir som att du köper nyckeln av vilken hemsida som helst som ger dig en kod som du kan använda vart den nu passar

Visa signatur

Life is so wonderful, Life is so beautiful, Stay a while, No one gets out alive.
Life is so wonderful, Life is so beautiful, Just smile, No one gets out alive.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Som sagt, problemet är att du måste köpa från Steam för kunna ladda ner dlc.
När du köper från Steam så aktiveras licensen för seasonpass vilket låter dig ladda ner dlc.

När man köper Uplay spel på Steam så låses INTE nycklarna till ditt STEAM konto utan du kan aktivera dessa på vilket Uplay konto du vill.

Du äger basspelet på Steam och har aktiverat den medföljande nyckeln på ditt Uplay konto.
Köper du det på Steam så får du en licens att kunna ladda ner dlc men den medföljande nyckeln blir en extra då du redan äger seasonpass på Uplay.

Alltså, du måste köpa seasonpass på Steam för kunna få en licens att ladda ner, licens och nyckel är INTE samma sak.

Du kommer inte få någon hjälp från Ubisoft för det är inte deras fel, det är ditt eget. Du måste köpa det igen från Steam vare sig du vill eller inte.

Alltså, när du köper Uplay spel på Steam får du en nyckel som du hade fått från en 3djepartsaffär och den låses INTE till ditt Steam konto.

Permalänk
Medlem

@PWR-RST: Som sagt orkar ej diskutera med dig gällande detta. Det går att se från flera vinklar och jag tycker då det inte står någonstans, de inte varnar om det och det fungerar på typ alla spel utom detta så är det inte mitt fel. Tack för din åsikt.

Permalänk
Avstängd

@Wowerus

Jag ger dig ingen åsikt utan ren fakta.

Om du väljer att ignorera detta så är det givetvis ditt val.

Jag informerar helt enkelt dig hur det fungerar, vad du måste göra och att det går inte att lösa på annat sätt.
Uplay kan inte hjälpa dig och ge dig en Steam nyckel, dom kan inte heller magiskt fixa till ditt Steam konto.
Kontaktar du Steam support så kommer dom be dig köpa spelet.

Du gjorde en miss med ett köp, sådant händer. Gör om, gör rätt.

Permalänk
Medlem

@Wowerus:

Innan du slänger en massa pengar, prova skriva till steam support. Se vad de säger.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Avstängd
Skrivet av daskedennis:

@Wowerus:

Innan du slänger en massa pengar, prova skriva till steam support. Se vad de säger.

Vad skulle Steam Support möjligtvis kunna hjälpa till med? Han har gjort ett köp hos Uplay, inte Steam.

Tycker du dom ska ge han ett gratis seasonpass?

Permalänk
Medlem

@PWR-RST:
Fattar jag dig rätt? Om man köper ett uplay spel/dlc i Steam och har det redan på uplay, så blir uplay koden inte förbrukad?

Visa signatur

Wahoo

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem
Skrivet av PWR-RST:

Vad skulle Steam Support möjligtvis kunna hjälpa till med? Han har gjort ett köp hos Uplay, inte Steam.

Tycker du dom ska ge han ett gratis seasonpass?

Doh, nej. Men det är jävligt märkligt att spel och seasonpass är reggade på samma konto på Uplay och ändå inte fungerar tillsammans. Köpt i olika butiker bara, varför skulle det INTE fungera?

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987