Blåst av INET? Oerhört långsam dator med massa problem

Permalänk
Medlem

Blåst av INET? Oerhört långsam dator med massa problem

Haft problem med skiten sen den först kom. Dom säger att de plockar ihop datorn, hämtar ALLA de senaste/bästa drivrutinerna för datorn och dess komponenter. Vad får jag? En dator som de inte ens gjort färdig Windows installationen på (inte fan finns det några uppdaterade drivrutiner på den heller då).

SSD:n tar 30-60s på sig att starta, ibland startar datorn inte öht utan det tar 5+ min sen ger jag upp och stänger av den helt.

Ibland känner min ASUS skärm inte ens av datorn utan jag får starta om den flera ggr (det är den populära med 144Hz VSQ240 elr ngt, aldrig haft problem med den på någon av de andra 2 datorerna jag använt den till).

Efter Updates och sånt som ber en starta om datorn, går det inte att starta om datorn, den tuggar på i 15+ min sen ger jag upp.

Sitter normalt sett på runt ~250 FPS på CS:GO, glor jag på twitch samtidigt droppar det ibland ner till 100ish, hur är det ens möjligt? Ryzen 7 borde väl ändå klara av det?

Idag har ett nytt fenomen dykt upp, POFF och alla mina USB anslutningar slutar fungera (mus och tangentbord inkluderat).

Sen ska vi inte glömma att de försökte blåsa mig på fläkten som följer med min Ryzen och jag fick skicka många mejl fram och tillbaka och hota med att häva köpet tills jag tillslut fick den. "Köp en pure rock, den är bättre, vi skickar med din stock cooler vid sidan av" sen när man köper den "vad ska du med den till? Du har redan en ju!"... "ska se om vi kan hitta en till dig på lagret". Pinsamt.

Detta kan väl ändå inte vara normalt? Datorn har drygt 2 månader på nacken.

Permalänk
Inaktiv

Hett tipps: Lägg det i Inet forat.

Permalänk
Hedersmedlem

Du har ju garanti på datorn, bara att starta processen med Inet?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Shit happens. Lägg tillbaka offerkoftan i garderoben, ring Inet och få hjälp med felsökning. (alternativt så skriver du en bättre informativ post om vad som är fel, vad du testat, och får hjälp härifrån!)

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeBron:

http://image.prntscr.com/image/7ae7e7ec8c8b4ea9a781ba084237a206.png

Haft problem med skiten sen den först kom. Dom säger att de plockar ihop datorn, hämtar ALLA de senaste/bästa drivrutinerna för datorn och dess komponenter. Vad får jag? En dator som de inte ens gjort färdig Windows installationen på (inte fan finns det några uppdaterade drivrutiner på den heller då).

SSD:n tar 30-60s på sig att starta, ibland startar datorn inte öht utan det tar 5+ min sen ger jag upp och stänger av den helt.

Ibland känner min ASUS skärm inte ens av datorn utan jag får starta om den flera ggr (det är den populära med 144Hz VSQ240 elr ngt, aldrig haft problem med den på någon av de andra 2 datorerna jag använt den till).

Efter Updates och sånt som ber en starta om datorn, går det inte att starta om datorn, den tuggar på i 15+ min sen ger jag upp.

Sitter normalt sett på runt ~250 FPS på CS:GO, glor jag på twitch samtidigt droppar det ibland ner till 100ish, hur är det ens möjligt? Ryzen 7 borde väl ändå klara av det?

Idag har ett nytt fenomen dykt upp, POFF och alla mina USB anslutningar slutar fungera (mus och tangentbord inkluderat).

Sen ska vi inte glömma att de försökte blåsa mig på fläkten som följer med min Ryzen och jag fick skicka många mejl fram och tillbaka och hota med att häva köpet tills jag tillslut fick den. "Köp en pure rock, den är bättre, vi skickar med din stock cooler vid sidan av" sen när man köper den "vad ska du med den till? Du har redan en ju!"... "ska se om vi kan hitta en till dig på lagret". Pinsamt.

Detta kan väl ändå inte vara normalt? Datorn har drygt 2 månader på nacken.

Varför inte ta kontakt med Inet direkt? Att klaga här kommer knappast hjälpa dig speciellt mycket.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Installera om är mitt tips, hjälper inte det så skulle jag gissa på att moderkortet är vajse.
1700 + 480 med SSD (dock ingen toppmodel) borde ge dig en riktigt rapp dator

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Avstängd

Låter som detta bör tas med en skopa salt, om inte ett fartyg.

Du har köpt en dator, fick du ingen dator eller? För om du fick en dator med delar du valde så har knappast Inet blåst dig.

Du låter som en ung arg person, lugna ner dig lite istället och om du nu är så obenägen att själv installera Windows så kontakta Inet.

Permalänk
Inaktiv

Det är meningen att Windows-installationen inte ska vara 100% klar, då du ska få fixa med dina egna inloggninguppgifter o.d.

Och som andra sagt, kontakta inet istället. Var saklig, ingen anledning till att skälla på dom.

Permalänk
Medlem

Undvik att köpa en budget ssd nästa gång. Kingston har dåligt rykte och är kända för ha dåliga ssd.

Så du har haft en strulande dator men det tog dig 2 månader innan du gör något? Varför kontaktade du inte inet första veckan?

Permalänk
Medlem

Låter som en helt normal Ryzen-dator.

Skämt åsido, flasha bios till att börja med. Den kan nog lösa många av problemen. Sen hade jag blåst datorn och installerat om Windows, just in case.

https://www.msi.com/Motherboard/support/B350-TOMAHAWK.html#do...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Brekker:

Varför inte ta kontakt med Inet direkt? Att klaga här kommer knappast hjälpa dig speciellt mycket.

För att jag ville se om det är normalt och det bara är jag som förväntar mig mer än vad jag betalt för. Verkar inte vara normalt så jag tar kontakt med dem på måndag.

Skrivet av PWR-RST:

Låter som detta bör tas med en skopa salt, om inte ett fartyg.

Du har köpt en dator, fick du ingen dator eller? För om du fick en dator med delar du valde så har knappast Inet blåst dig.

Du låter som en ung arg person, lugna ner dig lite istället och om du nu är så obenägen att själv installera Windows så kontakta Inet.

Jag fick en dator men delarna verkar vara defekta eller något. Klart som fan man blir arg när man betalt ca 14k och får en dator som inte ens går att starta om, hade inte du blivit det?

Permalänk
Medlem

Kanske är defekt på nån hårdvara? Måndagsexemplar?

Problemen du beskriver var jag med om tills jag bytte och fick nyare delar då försvann problemen jag hade.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X | 64GB RAM | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Byt moderkortet, installera om.
Kontakta Inet så får du hjälp. Ett tips är att vara artig och trevlig oavsett hur arg du är, detta medför ofta att man får hjälp direkt snarare än när någon är dum och otrevlig, då drar de ut på det.

Sen att datorn borde ha varit färdiginstallerad och testad måste man ju hålla med om, du har ju betalt för det så där har du verkligen en anledning att vara arg, detta är givetvis något Inet bör kompensera dig för.

Jag tycker du ska ändra din rubrik, Inet har inte blåst dig på något sätt utan du har troligen bara haft otur med ett dåligt moderkort och killen eller tjejen som byggde/testade din dator var stressad och utförde inte sitt jobb, alla kan göra fel.

Mvh

Permalänk
Avstängd
Skrivet av LeBron:

Jag fick en dator men delarna verkar vara defekta eller något. Klart som fan man blir arg när man betalt ca 14k och får en dator som inte ens går att starta om, hade inte du blivit det?

14k för den dator???? Herregud.

Nej jag hade inte blivit arg, vad hjälper det?

Det låter mer som ditt Windows är konstig och bör installeras om, har du ens drivrutiner för ditt grafikkort?

Angående din fråga om csgo+twitch. Det är normalt att din FPS sänks om du kollar på Twitch samtidigt som du spelar.

Permalänk
Medlem

Finns minnet i msi qvl lista? Den är ganska liten idag. Sett massa ryzen byggen nu med långsam eller obefintlig start. Gammal bios och okompatibla minnen är alltid problemet. Sen ä ryzen uefi inte färdugutvecklat så långsam uppstart får man räkna med (blivit snabbare med uppdateringarna) . Med senaste uefi får man fler minnes i ställningar för att få okompatibla minnen att funka bättre. Inet lär väl inte uppdatera uefi direkt. Det plockar ju bara ihop grejerna åt en. Sen om du valt grejer som inte lirar så bra ihop är väl inte inets fel direkt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600 <> Asus B550 I <> Corsair LED 2*8GB 3200Mhz <> GeForce 2070 Super <> Acer X34A <> Ducky Shine 4 brown <> Zowie ec2-a <>

Permalänk
Medlem

Onödig tråd. Du betalade för en dator som var ihopbyggd och hade förinstallerat OS vilket är exakt vad du fick. Alltså är du inte blåst (eller jo det kanske du är ).

Kontakta Inet gällande problemen alternativt skapa ett inlägg där du utförligt beskriver problemen och vad du felsökt för att lösa dem.

Permalänk
Medlem

Ring inet alt lämna in datorn i butik för felsökning.

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Medlem

Förstår din ilska, men det hjälper föga att klaga här bättre är att ringa dem tex som alla andra säger.

Gör en bakup av nuvarande installation.

Kontrollera att minnena är med på msi qvl.

Uppdatera Bios ev?

Installera om hela maskinen, ta hem drivrutinerna före innan du börjar dock det lär lösa sig
skall du se.

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850