Maxad dator, kan jag trycka köp? [1080ti, i7 7700k, 1Tb m.2, 64gb DDR4]

Permalänk
Medlem

Har inte orkat läsa igenom allting. Men om du ska videoredigera skuller jag nog slänga in någon extra HDD istället, så du får utrymme för dina redigeringar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eduenlamer:

Beror ju helt på vilka spel man spelar och har tänkt spela så klart hur bra det skalar eller ens fungerar. Har själv kört både sli och crossfire med ömsom bra ömsom dåliga upplevelser. Det är däremot ändå inte så att jag helt skulle avråda från det pga dom problem det kan ha.

Har kört sli med Asus GTX780Ti, Asus GTX970 STRIX och nu slutligen med Asus GTX1080Ti STRIX

Aldrig haft problem och i de spel som inte stödjer officiellt kan man oftast skapa egna profiler och få ut mer FPS.

SLI är underbart och finns inget negativt med det längre i min mening.

Att köra 2st kort är något uppenbart för mig för det är bara positivt.

Skrivet av MKSimon:

Jag skulle satsat på en större intern HDD istället , du får definitivt mycket mer kapacitet för pengarna. 6k på en M.2 känns lite krydd kan jag tycka , för när det kommer till spel räcker en HDD bra nog då den primärt endast används vid laddningstillfället av spelet.
Samt du slipper i så fall din externa disk och sparar pengar samtidigt , kan ju inte bli mycket bättre?

Nej fy satan. 6K för en 1TB M.2 disk är bra pris tycker jag. Något uppenbart för mig om det betyder att man slipper HDD.

Köpte själv en Samsung 960 Pro 1TB samt 2st Samsung 850 Pro 512GB vilket lät mig ta ur mina 1st Western Digital 3TB Black samt 1st Western Digital Red 3TB.

Aldrig mer HDD, skräp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Jag kanske missförstår dig helt så du får rätta mig om jag har fel.
Kör jag Raid 0 på 2 st SSD 512Gb så kostar det nästan lika mycket som en m.2 SSD på 512gb, dock får jag mycket mer kraft i en m.2?
Hur kan jag tjäna på köra SSD - Raid 0 :)?

Jag är jätteglad att du skriver detta om nätaggregatet för då slipper jag att det blir ett problem om jag uppgraderar senare!
Det jag tycker är svårt är att veta vilket, jag kollar på dina exempel och jag vill ha ett 1000W men de ser ju nästa exakt likadana ut? Vad ska jag mer kolla än certifieringen?
Vilken av dom ska jag välja?

Tack

När du kör raid0 så blir det totala utrymmet 1TB, men data fördelas jämnt på båda diskarna, vilket "teoretiskt" ger dig dubbel läshastighet.
Ska du arbeta med att editera video så är en nvme m.2 det bättre alternativet, och för spel behöver du definitivt inte raid0.

Jag hade kört en 500gb nvme m.2 för OS/program och ditt "för stunden" aktiva videoprojekt, och sen köra spel på en separat 500gb 850 evo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pirum:

Så frågorna som återstår:
Nu finns det väl säkert folk som tycker man måste köra skärmarna i native-upplösning, men ju högre upplösning desto mindre viktigt blir det (IMHO). Jag håller med dig, kör på 4K skärmar, annat känns omodernt idag - speciellt när man vant sig vid en 5K-skärm.

Men det ska kanske ändå påpekas att 1440p kommer se kommer att se bättre ut på en 1440p-skärm än på en 4k-skärm. Det är ju samma bildförhållande, så det går ju att skala ganska hyfsat, men inte perfekt.

Hur mycket "perfekt" bild gentemot skalad bild är värt är nog högst individuellt.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av boogey:

Men det ska kanske ändå påpekas att 1440p kommer se kommer att se bättre ut på en 1440p-skärm än på en 4k-skärm. Det är ju samma bildförhållande, så det går ju att skala ganska hyfsat, men inte perfekt.

Hur mycket "perfekt" bild gentemot skalad bild är värt är nog högst individuellt.

Den större frågan är huruvida panelen introducerar märkbar input latency när den ska skala om bilden, jämfört med en 1440p native skärm.

Permalänk
Medlem

För 4K och 60Hz är 7700K verkligen overkill. Och i ett läge där du vill videoredigera så vill du ha fler kärnor och trådar än vad den där processorn besitter. 7700K är lämplig i en burk du främst tänkt spela med och vill ha högsta möjliga framerates.
I år kommer skärmar med 4K, HDR, IPS med 100hz+ med dom pengar du tänkt lägga borde du nog satsa på annat än en mainstreamplattform 299x från intel eller 399x (threadripper) från AMD. Den som väntar på något gott borde vänta lite till

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Den större frågan är huruvida panelen introducerar märkbar input latency när den ska skala om bilden, jämfört med en 1440p native skärm.

Sant. Jag glömmer den biten, spelar inte längre något där det spelar någon som helst roll.

Visa signatur

"Kom inte hit och trassla till saker med fakta"

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Jag kanske missförstår dig helt så du får rätta mig om jag har fel.
Kör jag Raid 0 på 2 st SSD 512Gb så kostar det nästan lika mycket som en m.2 SSD på 512gb, dock får jag mycket mer kraft i en m.2?
Hur kan jag tjäna på köra SSD - Raid 0 :)?

Jag är jätteglad att du skriver detta om nätaggregatet för då slipper jag att det blir ett problem om jag uppgraderar senare!
Det jag tycker är svårt är att veta vilket, jag kollar på dina exempel och jag vill ha ett 1000W men de ser ju nästa exakt likadana ut? Vad ska jag mer kolla än certifieringen?
Vilken av dom ska jag välja?

Tack

raid 0 betyder att du sätter ihop de två ssdna och jämt fördelar data över dem, 2st 500gig sata ssds blir ~1tb lagring med 90% snabbare read/wright än en ensam 1tb sata ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

1080ti funkar faktiskt bra på en define c. Har en strix modell som är 1cm ifrån front fläkten och tack vare den går knappt grafikkort fläkten igång. Chassi fläkten gör det mesta och ha räven luft kylning på det.

Dock håller jag med om att sli hade blivit för trång

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Hej

Jag ska bygga min dator förhoppningsvis nästa vecka. Jag har mina komponenter för planerat köp men jag behöver er hjälp för att se om något är tokigt eller kan förbättras.

https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3391409&view=b

I listan ligger även 2 skärmar som tar plats o kostnad.

Frågor

  1. Ser listan bra ut? Något som inte kommer att fungera? eller saknas?

  2. Är det något som bör förbättras?

  3. Skärmarna, verkar de bra? Jag vill ha: 4K, två st Displayport-uttag för att kunna koppla skärmarna till både den här stationära datorn + en Imac 5k och enkelt switcha mellan dom via skärmarnas meny.

Syftet med datorn är ju spel men även videoredigering o andra krävande program

Ska du köra högre upplösning än 1080p, vilket jag ser att du ska så kommer du inte att märka någon skillnad i spel på en Ryzen 7 och en Intel i7 7700K. I de upplösningarna är det i de allra flesta fall grafikkortet som blir flaskhals och processorn spelar mindre roll. I 720p och till viss del i 1080p hade du kunnat uppleva en skilland i spel, men eftersom det inte är aktuellt behöver vi ju inte diskutera det heller.

Hur pass tung videoredigering kommer du att hålla på med? Ska du streama något? Ryzen 7 är ju ett betydligt bättre val gällande dessa ämnen än en fyrkärnig Intelprocessor.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem

Drog ihop en som jag hade valt istället, utan att snåla på sakerna så har du rätt kompetent burk men det finns säkert förbättringar efter egen smak.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3392451&view=c

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

När du kör raid0 så blir det totala utrymmet 1TB, men data fördelas jämnt på båda diskarna, vilket "teoretiskt" ger dig dubbel läshastighet.
Ska du arbeta med att editera video så är en nvme m.2 det bättre alternativet, och för spel behöver du definitivt inte raid0.

Jag hade kört en 500gb nvme m.2 för OS/program och ditt "för stunden" aktiva videoprojekt, och sen köra spel på en separat 500gb 850 evo.

Funderar på detta. Känns som att det blir kanske en mindre m.2 disk till att börja med och ha en Sata-SSD för "mindre viktiga" saker.

Skrivet av elBenko:

Den större frågan är huruvida panelen introducerar märkbar input latency när den ska skala om bilden, jämfört med en 1440p native skärm.

Vad är det vi pratar om här? Blir det inte så bra att köra 1440p på 4k?

Skrivet av Chris_Kadaver:

För 4K och 60Hz är 7700K verkligen overkill. Och i ett läge där du vill videoredigera så vill du ha fler kärnor och trådar än vad den där processorn besitter. 7700K är lämplig i en burk du främst tänkt spela med och vill ha högsta möjliga framerates.
I år kommer skärmar med 4K, HDR, IPS med 100hz+ med dom pengar du tänkt lägga borde du nog satsa på annat än en mainstreamplattform 299x från intel eller 399x (threadripper) från AMD. Den som väntar på något gott borde vänta lite till

Skrivet av Jokis:

raid 0 betyder att du sätter ihop de två ssdna och jämt fördelar data över dem, 2st 500gig sata ssds blir ~1tb lagring med 90% snabbare read/wright än en ensam 1tb sata ssd

Skickades från m.sweclockers.com

Okej jag hade lite mindre koll än vad jag trodde på det här med Raid 0
Det jag ser är att en M.2 kostar ungefär lika mycket som två st SSD, så jag ser inte vinsten med att köra raid på SSD? missar jag något?

Skrivet av Stoff3th3m4n:

Ska du köra högre upplösning än 1080p, vilket jag ser att du ska så kommer du inte att märka någon skillnad i spel på en Ryzen 7 och en Intel i7 7700K. I de upplösningarna är det i de allra flesta fall grafikkortet som blir flaskhals och processorn spelar mindre roll. I 720p och till viss del i 1080p hade du kunnat uppleva en skilland i spel, men eftersom det inte är aktuellt behöver vi ju inte diskutera det heller.

Hur pass tung videoredigering kommer du att hålla på med? Ska du streama något? Ryzen 7 är ju ett betydligt bättre val gällande dessa ämnen än en fyrkärnig Intelprocessor.

Ryzen it is. Jag väljer just nu på om jag ska ha en 1700x eller 1800x... alltid svåra val.

Skrivet av Ten:

Drog ihop en som jag hade valt istället, utan att snåla på sakerna så har du rätt kompetent burk men det finns säkert förbättringar efter egen smak.
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3392451&view=c

Tack för listan. Jag kan säga att Hårddisken försvinner från listan
Frågor:
Varför bör jag välja de RAM-Minnena istället?
Det är ett dyrt nätaggregat, varför jag jag ta det istället för tidigare tips, t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397014
Varför skulle jag välja den processorn istället för: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162311 Processorn du tipsar om har 0.4gHz mindre hastiget?

-------------

Generella frågor till alla

Nuvarande lista:
https://www.prisjakt.nu/list.php?l=3391409&view=b

  1. Vilket av nätaggregaten rekommenderar ni? Vilket av dom ska bort?

  2. I listan finns en moderkort-sökning. Moderkorten jag har att välja på är inte så många och inget av dom har så bra omdömen? Vilket bör jag titta på? Jag letar annat moderkort nu när jag ska ha en Ryzen processor

  3. Är CPU kylaren kompatibel? Jag tänkte ha den till min i7, fungerar den till Ryzen?

  4. Jag tog bort 1000gb m.2 disken & ersatte med två 500gb m.2 diskar + en 500gb sata-ssd. Jag är fortfarande kluven här, men på detta sättet får jag 500gb mer minne för ungefär samma pris som en 1000gb m.2. Nu är dock två m.2 platser upptagna så om jag vill uppgradera senare så måste jag köpa ett nytt m.2 kort med minst 1000gb och gör mig av med ett av 500gb korten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Vad är det vi pratar om här? Blir det inte så bra att köra 1440p på 4k?

Det blir säkert inte "dåligt", men två saker man måste tänka på är:
1. omskalad bild förlorar skärpa (mindre märkbart ju högre upplösningar det är)
2. omskalningen i sig introducerar ytterligare arbetsmoment för skärmen eftersom den ska skala upp 1440 upp till 4k, vet faktiskt inte om man kan lasta denna processen på gpu i stället så den skickar en färdiguppskalad bild till skärmen, kanske någon som vet?.
Men i vilket fall så kostar detta extra arbetsmoment lite, och kan introducera lite mer input/display lag. Frågan är då om den är märkbar eller ej, sånt bör man kolla om det finns info på i reviews på skärmen först. Vissa paneler löser det utan problem, andra mindre bra (i synnerhet lcd-tv brukar introducera en del lag vid omskalning).

( se: https://en.wikipedia.org/wiki/Display_lag )

Kan man leva med dessa två punkter så är där absolut inga andra problem att köra non-native vad jag vet.

Angående "1700x eller 1800x", det enda som skiljer, vad jag vet, är just de där 0,4ghz extra, så AMD-profeterna här brukar tipsa om den billigare av dem och överklocka lite. Likaså sägs det att Ryzen mår bättre med snabbare ram, så troligtvis därför han plockat 3200mhz. Snackas om kommande biosuppdateringar som ska ge stöd för upp till 4000mhz, kan inte svara på om det är värt dem extra pengarna dock

Ärligt talat, även om det låter som du är väldigt sugen på ett köp inom kort, avvakta någon månad eller två. Som nämnts tidigare så har både Intel och AMD nya grejer på gång, och även om det skulle visa sig att de inte är för dig så kommer de onekligen ha en priseffekt på dessa nuvarande grejer.

Permalänk
Medlem

@tangurin: mina senaste 10-tal nycklar har jag köpt från ebay, har aldrig varit ett problem.
(gav ca 20kr för min senaste w10 x64 nyckel

//

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.

Permalänk
Medlem

varför dubbla nätaggregat

Visa signatur

Mobo: Asus x79-deluxe CPU Intel Core i7-4930K 3.90 GHz:RAM:
HyperX Beast 2400MHz 32GB GPU:Gigabyte GTX 760 Ti PSU: 850W

Permalänk
Medlem
Citat:

Tack för listan. Jag kan säga att Hårddisken försvinner från listan
Frågor:
Varför bör jag välja de RAM-Minnena istället?
Det är ett dyrt nätaggregat, varför jag jag ta det istället för tidigare tips, t.ex: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3397014
Varför skulle jag välja den processorn istället för: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4162311 Processorn du tipsar om har 0.4gHz mindre hastiget?

Jag har valde det pga jag vet att bequiet gör väldigt bra nätagg som är riktigt stabila du kan välja ett annat oxo, minnena spelar inte så stor roll vilket märke du väljer utan mer att Ryzen nu mer gillar bra hastighet på minnet så får du lite mer bandbredd att utnyttja samt de var prisvärda, en 1700 eller 1800x spelar inte så stor roll då du inte får ut mer av 1800x vid överklockning du hamnar runt 3.9-4.0 ish med 8 cores vilket är bra kraft samt sparar ca 2k på det med en 1700.
Om du ska hålla på med videoredigering är det väl alltid bra med lite utrymme i raid1 tex även om du har en extern hdd som du flyttar materialet på mellan tex hemma och jobbet?

Visa signatur

| AMD 5600 X | ASUS PRIME B550-PLUS | Kingston Fury 16GB DDR4 3600MHz | MSI RTX 3070 | Be Quiet Dark power Pro 10 850W | Dell S2716DG | Noctua NH-D15 | Corsair Carbide 600Q | | Sony Z2 tablet | En HTPC

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Det blir säkert inte "dåligt", men två saker man måste tänka på är:
1. omskalad bild förlorar skärpa (mindre märkbart ju högre upplösningar det är)
2. omskalningen i sig introducerar ytterligare arbetsmoment för skärmen eftersom den ska skala upp 1440 upp till 4k, vet faktiskt inte om man kan lasta denna processen på gpu i stället så den skickar en färdiguppskalad bild till skärmen, kanske någon som vet?.
Men i vilket fall så kostar detta extra arbetsmoment lite, och kan introducera lite mer input/display lag. Frågan är då om den är märkbar eller ej, sånt bör man kolla om det finns info på i reviews på skärmen först. Vissa paneler löser det utan problem, andra mindre bra (i synnerhet lcd-tv brukar introducera en del lag vid omskalning).

( se: https://en.wikipedia.org/wiki/Display_lag )

Kan man leva med dessa två punkter så är där absolut inga andra problem att köra non-native vad jag vet.

Angående "1700x eller 1800x", det enda som skiljer, vad jag vet, är just de där 0,4ghz extra, så AMD-profeterna här brukar tipsa om den billigare av dem och överklocka lite. Likaså sägs det att Ryzen mår bättre med snabbare ram, så troligtvis därför han plockat 3200mhz. Snackas om kommande biosuppdateringar som ska ge stöd för upp till 4000mhz, kan inte svara på om det är värt dem extra pengarna dock

Ärligt talat, även om det låter som du är väldigt sugen på ett köp inom kort, avvakta någon månad eller två. Som nämnts tidigare så har både Intel och AMD nya grejer på gång, och även om det skulle visa sig att de inte är för dig så kommer de onekligen ha en priseffekt på dessa nuvarande grejer.

Det där med skärmen får jag kolla upp, men jag uppskattar att du berättar det
Jag har aldrig överklockat något... Är det svårt? Riskerar jag att något kan gå sönder? Gäller garanti ändå?
Jag är jättesugen på att lägga en order på måndag!
Vad är det för nya grejer vi pratar om?
Innan 1080TI och Ryzen kom, var min plan att köpa datorn, men nu när jag ska köpa den så ska det tydligen komma nya grejer igen som gör att jag borde vänta haha! Kommer aldrig bli något köp
Finns det någon information om vad som ska komma och när?

Skrivet av aragon:

@tangurin: mina senaste 10-tal nycklar har jag köpt från ebay, har aldrig varit ett problem.
(gav ca 20kr för min senaste w10 x64 nyckel

Det låter ju bra, ska kolla på ebay

Skrivet av zydroxs:

varför dubbla nätaggregat

Du missade nog texten där jag skrev att "Ett av dom ska bort, vilket ska jag välja"

Skrivet av Ten:

Jag har valde det pga jag vet att bequiet gör väldigt bra nätagg som är riktigt stabila du kan välja ett annat oxo, minnena spelar inte så stor roll vilket märke du väljer utan mer att Ryzen nu mer gillar bra hastighet på minnet så får du lite mer bandbredd att utnyttja samt de var prisvärda, en 1700 eller 1800x spelar inte så stor roll då du inte får ut mer av 1800x vid överklockning du hamnar runt 3.9-4.0 ish med 8 cores vilket är bra kraft samt sparar ca 2k på det med en 1700.
Om du ska hålla på med videoredigering är det väl alltid bra med lite utrymme i raid1 tex även om du har en extern hdd som du flyttar materialet på mellan tex hemma och jobbet?

Okej. Ja jag har ingen aning om vilket nätaggregat jag bör välja så jag är tacksam för tipset
Men minnen du valde är billigare men samma hastighet på dom. Så jag undrar bara vad ska jag tänka på där? Om hastighetet o minnet är samma, kvittar det vilket jag väljer då? Billigare är ju en bra grej.
Ja men jag har någon allergi av vanliga hårddiskar, dom är ju så slöa :/
Jag uppskattar din lista, tack

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Det där med skärmen får jag kolla upp, men jag uppskattar att du berättar det
Jag har aldrig överklockat något... Är det svårt? Riskerar jag att något kan gå sönder? Gäller garanti ändå?
Jag är jättesugen på att lägga en order på måndag!
Vad är det för nya grejer vi pratar om?
Innan 1080TI och Ryzen kom, var min plan att köpa datorn, men nu när jag ska köpa den så ska det tydligen komma nya grejer igen som gör att jag borde vänta haha! Kommer aldrig bli något köp
Finns det någon information om vad som ska komma och när?

Jepp, kolla upp om det finns informativa reviews på skärmen.

Överklockning är oftast inte jätteavancerat, finns specifika trådar om ryzenöverklockning här på swec och andra ställen. Ska man inte hålla på med "extrem" överklockning så är det inte svårare än att ändra en eller två inställningar i bios.
Ska man vara lite mer hardcore så börjar pusslet vid valet av hårdvara, kylning osv. Sen sitter man och tweakar volt till cpu och så.
Håller du dig till måttlig överklockning så tror jag inte det påverkar garantin, eftersom produkterna säljs med lite överklockning i åtanke.

Nej jag vet, ska man sitta och vänta kan man vänta för evigt, släpps nytt hela tiden. Men nu rör det sig om rätt kort tid, därför jag nämner det. För mer info googla runt på nyheterna som droppade på computex 2017, sökord: intel x299, amd x399, threadripper

Permalänk
Avstängd

Köp nu och var nöjd. Korkat att vänta om det inte släpps inom veckor/månad.

Med den dumma logiken kan man vänta i åratal. Det kommer alltid nytt oavsett när man köper.

Permalänk
Medlem

Ska man använda datorn till vilken som helst renderering eller annan beräkningskrävande process så är Ryzen 7 alltjämt ett bättre alternativ än en 7700k.
De stora skillnaderna i fps gäller vid 1080p och lägre.
Redan vid 2560x1440 så minskar skillnaden markant.
Vid 5K kommer det vara 0% skillnad, för all flaskhals kommer sitta i GPU. Hands down.

I ditt fall skulle jag inte ens tveka. Jag hade köpt en Ryzen utan att blinka.
Mer framtidssäkrat med många trådar. Fantastisk beräkningskraft vid renderering och du kan göra fler saker samtidigt dessutom.
Går antiviruset igång i bakgrunden medan du spelar? Not a problem. Du kommer inte märka det ens.
Samma sak med en quadcore = stuttering och all möjlig skit.

Visa signatur

3800X@PBO (4,3GHz) | Prime x370-pro | 16GB G.Skill Ripjaws V 3600Mhz @ 3600 Mhz(16-16-16-36-52) | Zotac 1080 Ti AMP Extreme | MG279Q | QPAD-1339 | Ownit 1000/1000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av elBenko:

Jepp, kolla upp om det finns informativa reviews på skärmen.

Överklockning är oftast inte jätteavancerat, finns specifika trådar om ryzenöverklockning här på swec och andra ställen. Ska man inte hålla på med "extrem" överklockning så är det inte svårare än att ändra en eller två inställningar i bios.
Ska man vara lite mer hardcore så börjar pusslet vid valet av hårdvara, kylning osv. Sen sitter man och tweakar volt till cpu och så.
Håller du dig till måttlig överklockning så tror jag inte det påverkar garantin, eftersom produkterna säljs med lite överklockning i åtanke.

Nej jag vet, ska man sitta och vänta kan man vänta för evigt, släpps nytt hela tiden. Men nu rör det sig om rätt kort tid, därför jag nämner det. För mer info googla runt på nyheterna som droppade på computex 2017, sökord: intel x299, amd x399, threadripper

Jag ska kolla på det men jag har väntat så länge så jag tror inte jag kan vänta ett halvår till
Om överklockningen är så enkelt så kan jag tänka mig att ge det ett försök. Men varför är de inte "överklockade" från fabrik? Något negativt måste det väl vara? Märker man ens av om man överklockar komponenter eller är det mest siffrorna på pappret typ?

Skrivet av PWR-RST:

Köp nu och var nöjd. Korkat att vänta om det inte släpps inom veckor/månad.

Med den dumma logiken kan man vänta i åratal. Det kommer alltid nytt oavsett när man köper.

Blir nog köp nu. Om jag hittar ett moderkort till datorn!

Skrivet av Skrutto:

Ska man använda datorn till vilken som helst renderering eller annan beräkningskrävande process så är Ryzen 7 alltjämt ett bättre alternativ än en 7700k.
De stora skillnaderna i fps gäller vid 1080p och lägre.
Redan vid 2560x1440 så minskar skillnaden markant.
Vid 5K kommer det vara 0% skillnad, för all flaskhals kommer sitta i GPU. Hands down.

I ditt fall skulle jag inte ens tveka. Jag hade köpt en Ryzen utan att blinka.
Mer framtidssäkrat med många trådar. Fantastisk beräkningskraft vid renderering och du kan göra fler saker samtidigt dessutom.
Går antiviruset igång i bakgrunden medan du spelar? Not a problem. Du kommer inte märka det ens.
Samma sak med en quadcore = stuttering och all möjlig skit.

Jag har bestämt mig för en Ryzen nu men jag vet inte vilket moderkort jag ska ha. Jag hittar inget som verkar bra?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s321407474

Detta är min sökning men jag ser inget med bra omdömen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Jag ska kolla på det men jag har väntat så länge så jag tror inte jag kan vänta ett halvår till
Om överklockningen är så enkelt så kan jag tänka mig att ge det ett försök. Men varför är de inte "överklockade" från fabrik? Något negativt måste det väl vara? Märker man ens av om man överklockar komponenter eller är det mest siffrorna på pappret typ?

Blir nog köp nu. Om jag hittar ett moderkort till datorn!

Jag har bestämt mig för en Ryzen nu men jag vet inte vilket moderkort jag ska ha. Jag hittar inget som verkar bra?
https://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s321407474

Detta är min sökning men jag ser inget med bra omdömen.

Två moderkort som fått 7/10 och två som fått 6/10 baserat på totalt hela FEM omdömen!

Har du inget emot att spendera pengar så kör på ett Crosshair VI eller ett Taichi. De är bra moderkort.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Två moderkort som fått 7/10 och två som fått 6/10 baserat på totalt hela FEM omdömen!

Har du inget emot att spendera pengar så kör på ett Crosshair VI eller ett Taichi. De är bra moderkort.

Ja... 7/10, borde ju vara 9/10 minst!

Måste ha två st m.2 platser
Usb 3.1
SLI stöd
4 minnesplatser med upp till 64gb.

Utbudet är ju inte kul :S

Permalänk
Medlem

@Stoff3th3m4n: Asus ROG Crosshair VI Hero
Omdömet har ju mycket negativitet att säga: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4186274

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

@Stoff3th3m4n: Asus ROG Crosshair VI Hero
Omdömet har ju mycket negativitet att säga: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?o=4186274

Ser bara två omdömen. Två st 8/10.

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Jag ska kolla på det men jag har väntat så länge så jag tror inte jag kan vänta ett halvår till
Om överklockningen är så enkelt så kan jag tänka mig att ge det ett försök. Men varför är de inte "överklockade" från fabrik? Något negativt måste det väl vara? Märker man ens av om man överklockar komponenter eller är det mest siffrorna på pappret typ?

Det har med något som kallas "binning" att göra, vilket kortfattat är komponenter sorterade efter kvalitet. De dyraste modellerna är i princip de bästa exemplaren, därför kan tillverkaren sätta en högre klockhastighet på dem och känna sig trygga med att den kommer fungera bra så de kan lämna sin garanti.
Sen hur bra de överklockar innan du börjar få blåskärm osv. hör ihop med sagd kvalitet. Alla har alltid ett visst utrymme för överklockning, ibland kan du få tag på en modellen lägre som överklockar bättre än den bästa modellen. Det är lite lotteri vad man får helt enkelt
Huruvida prisskillnaden mellan 1700x och 1800x går att motivera vet jag inte, har inte testkört ryzen, kanske någon ryzenägare kan ge bättre feedback där?
Prestandaskillnad på överklockning börjar du egentligen inte märka förrän i de fall där du annars flaskhalsar cpun oklockad, tills dess är det bara siffror, som du säger.

Permalänk
Medlem

@tangurin: Kolla så du inte behöver LPX-minnen om du skall ha NH-D15, kör den själv och har en mm till godo med mina LPX.
Kör dock 960 pro 1 TB och en 850 pro 2 TB (+ min gamla 850 pro 1 TB) och en Intel 6900K propp.
Tycker det ser bra ut, ingen idé att snåla med snasket

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dockland:

@tangurin: Kolla så du inte behöver LPX-minnen om du skall ha NH-D15, kör den själv och har en mm till godo med mina LPX.
Kör dock 960 pro 1 TB och en 850 pro 2 TB (+ min gamla 850 pro 1 TB) och en Intel 6900K propp.
Tycker det ser bra ut, ingen idé att snåla med snasket

Haha gillar "Ingen idé att snåla med snasket"
Jag söker o söker men hittar inte vad LPX minnen är mer än att de ska vara bättre mot värme osv.
Menar du att fläkten kanske gör att minnen inte får plats pga aluminiumet på RAM-Minnena?

Så du kör M.2 minnen? Hur är dom, märker man skillnad från en vanlig SSD :)?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tangurin:

Haha gillar "Ingen idé att snåla med snasket"
Jag söker o söker men hittar inte vad LPX minnen är mer än att de ska vara bättre mot värme osv.
Menar du att fläkten kanske gör att minnen inte får plats pga aluminiumet på RAM-Minnena?

Så du kör M.2 minnen? Hur är dom, märker man skillnad från en vanlig SSD :)?

Det är fläkten som hänger ovanför RAM ja.

Visa signatur

6800 XT - Ryzen 5900x - 32GB G.Skill 3733mhz - Asus Strix X570-E - Noctua NH-D15
WD SN750 1TB - Samsung 960 Evo - 850 Evo 1TB - 750 Evo
Corsair HX750i - NZXT Phantom 630 - LG S2721DGFA
Razer Deathadder 2013 - HyperX Alloy Core - Sennheiser GSP 350

Permalänk
Medlem
Skrivet av SpeedRebirth:

Just så där ser det ut ungefär. Tog inte kort när jag byggde, men det är trångt. Måste ta bort hela fläkten om jag skall sätta i mer minne

Visa signatur

Mac Mini M2 Pro
5K