Permalänk
Medlem

- Långsamt 5Ghz band

Hej!

Köpte nyligen en D-link DIR-842 som har fungerat sisådär. 2.4Ghz bandet fungerar OK, får ut cirka 40-70 Mbit/s trådlöst.

Däremot så är 5Ghz bandet helt dött, eller jag får ut cirka 1Mbit/s oavsett vilken kanal jag kör på. Har sökt och kollat vad grannarna kör på och på så sätt tagit den kanal där det finns minst "enheter". Bor i ett lägenhetshus. Får bredband via Bredband2.

Vad kan felet vara när det fungerar OK på 2.4Ghz bandet men 5Ghz är nästan dött.

Tack på förhand,

Nicklas

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiCkArN:

Hej!

Köpte nyligen en D-link DIR-842 som har fungerat sisådär. 2.4Ghz bandet fungerar OK, får ut cirka 40-70 Mbit/s trådlöst.

Däremot så är 5Ghz bandet helt dött, eller jag får ut cirka 1Mbit/s oavsett vilken kanal jag kör på. Har sökt och kollat vad grannarna kör på och på så sätt tagit den kanal där det finns minst "enheter". Bor i ett lägenhetshus. Får bredband via Bredband2.

Vad kan felet vara när det fungerar OK på 2.4Ghz bandet men 5Ghz är nästan dött.

Tack på förhand,

Nicklas

Har svårt att tro andra 5GHz routrar kan störa din, då det finns så många kanaler.

Kan du posta inställningarna du har för 5GHz samt vilken firmware version du kör med?

Visa signatur

"Maybe one day you will learn that your way, is not the only way"

Permalänk
Medlem

Låter för mig som att avståndet är för långt eller för mycket hinder ivägen. 5GHz klarar bara gå igenom en tunn gipsvägg, mer än så och den är död.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orici:

Har svårt att tro andra 5GHz routrar kan störa din, då det finns så många kanaler.

Kan du posta inställningarna du har för 5GHz samt vilken firmware version du kör med?

Kör med senaste firmwaren (2.0.2) om jag minns rätt. Har även testat gamla versioner. Men inget verkar fungera. Kan dessutom inte ställa inte jättemycket på de olika banden, förutom vilken kanal, och bredden på kanalen.

Skrivet av GilbertG:

Låter för mig som att avståndet är för långt eller för mycket hinder ivägen. 5GHz klarar bara gå igenom en tunn gipsvägg, mer än så och den är död.

Jag sitter mitt framför routern och har testat att placera routern på olika ställen i lägenheten för att utesluta att den störs av något.

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Rekordmedlem

Vet du att klienten fungerar bra på 5GHz, vad är det för apparat och använder du a ,n eller ac ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Vet du att klienten fungerar bra på 5GHz, vad är det för apparat och använder du a ,n eller ac ?

En Chromecast som klara 5Ghz, en Iphone 6 plus som klarar 5Ghz och en Macbook Pro 2016 som också ska klara 5Ghz på AC. Men ingen utav dem fungerar på 5Ghz bamdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Visa signatur

citera för svar
Glassbilen spelar bara när det är helt slut på glass

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av NiCkArN:

En Chromecast som klara 5Ghz, en Iphone 6 plus som klarar 5Ghz och en Macbook Pro 2016 som också ska klara 5Ghz på AC. Men ingen utav dem fungerar på 5Ghz bamdet.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du valt rätt land eller manuellt kontrollerat att du använder kompatibla kanaler ? Har du provat med och utan kryptering ? Har du provat att låsa routerns accesspunkt på olika lägen som a, n och ac manuellt i stället för att låta den stå på auto ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hassel fd Jompenleet:

Japp

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du valt rätt land eller manuellt kontrollerat att du använder kompatibla kanaler ? Har du provat med och utan kryptering ? Har du provat att låsa routerns accesspunkt på olika lägen som a, n och ac manuellt i stället för att låta den stå på auto ?

Har kollat både och, ställt in den på de olika kanalerna vi kör i Sverige på 5Ghz bandet. Och även testat som du skriver att låsa den i de lika lägena. Det ända jag inte testat är att köra utan kryptering på just 5Ghz bandet. Men det bör inte ha någon inverkan på hastigheten tycker jag.

Vet inte vad jag kan göra mer?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Iphone 11 pro 256GB
Ipad mini 4 16GB
Macbook Pro 13 Touch Bar 256GB