Valutaväxlingspåslag

Permalänk
Medlem

Valutaväxlingspåslag

Elo!

Skulle någon vänligen kunna svara på min fråga

1. Om jag köper något från Kina och betalar med euro tar banken min (swedbank) Valutaväxlingspåslag på det? Måste banken växla mina pengar till euro för att jag ska kunna köpa deras varor som är i euro? Swedbank tar ju som sagt 1.5%

tack på förhand

Permalänk
Medlem

Om du handlar med PayPal får du välja om du vill betala i SEK eller annan valuta. De lägger på sitt egna påslag om du handlar i SEK

Permalänk
Medlem

Glömde säga att jag har mastercard, aldrig använt mig av paypal

Permalänk
Medlem

Beror på var man handlar ifrån. Har själv beställt mycket saker genom åren från Aliexpress och aldrig haft valutapåslag vid betalning. Betalar med Mastercard. Paypal däremot kan ta extra avgift för valuta växling, beror på summan och var man beställt ifrån har jag märkt.
Amazon uk/de tror jag tar ut extra avgift. Summan har alltid varit högre än vad det står vid betalning.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av XPerion:

Beror på var man handlar ifrån. Har själv beställt mycket saker genom åren från Aliexpress och aldrig haft valutapåslag vid betalning. Betalar med Mastercard. Paypal däremot kan ta extra avgift för valuta växling, beror på summan och var man beställt ifrån har jag märkt.
Amazon uk/de tror jag tar ut extra avgift. Summan har alltid varit högre än vad det står vid betalning.

Nej, du har alltid valutapåslag såvida ditt kort inte är befriat från det och det är ytterst få som är det (coop och santander?).

Avstå från paypal's och amazon's egna växling och låt banken/kortföretaget växla.

Permalänk
Medlem

@XPerion:

Kanske kan få ställa dig en annan fråga som jag är osäker på, det står att jag inte får använda åäö, så till exempel är Malmö "Malmo" och Ångermanland "Angermanland"? Vet att Malmö inte ligger i Ångermanland. Äre så enkelt

Permalänk
Medlem

Att byta ut Å/Ä mot A, och Ö mot O har aldrig varti några problem för mig. Vare sig i namn eller adress. Har även fått brev med saker beställda på AliExpress/eBay där adressen varit helt manglad; kosntiga tecken i adressen, saknat postnummer, saknad ort, saknad gatuadress, etc. Posten brukar vara ganska bra på att reda ut rätt mottagere, även om det tar lite längre tid då dom för göra det manuellt.

Permalänk
Medlem

Har aldrig fått valutapåslag när köpet gjorts via nätet, har då betalat via kortet direkt och via paypal. Däremot är du på plats i t.ex Kina och använder deras terminaler för att betala med ditt kort. Då är det valutapåslag. Däremot finns det vissa kort t.ex Santander, Coop etc. som har 0% i valutapåslag, du kan även ta ut pengar via automaten men då behöver du ha ett tillgodobelopp på kortet annars kostar det extra.

Visa signatur

Bättre än din.
Tagga mig för svar i trådar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

@XPerion:

Kanske kan få ställa dig en annan fråga som jag är osäker på, det står att jag inte får använda åäö, så till exempel är Malmö "Malmo" och Ångermanland "Angermanland"? Vet att Malmö inte ligger i Ångermanland. Äre så enkelt

Beror på var man beställer ifrån. Många Kina säljare har lärt sig skriva ut korrekt adress med åäö. Men inte alla gör det. Viktigast är postnumret är korrekt, då svenska brevbärare kan nog lista ut korrekt adress med postnr.

Men som du skrev är det så man skall gå tillväga när sajter inte accepterar åäö. Då ersätter man åä med a och ö med o bara. Det är så enkelt faktiskt.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hummhumm:

Elo!

Skulle någon vänligen kunna svara på min fråga

1. Om jag köper något från Kina och betalar med euro tar banken min (swedbank) Valutaväxlingspåslag på det? Måste banken växla mina pengar till euro för att jag ska kunna köpa deras varor som är i euro? Swedbank tar ju som sagt 1.5%

tack på förhand

Du skaffar dig ett kort utan valutaväxlingspåslag från banken och betalar via PayPal men väljer bort deras "förmånliga" tjänst som visar dig beloppet i SEK och Du betalar i SEK vilket innebär att PayPal tar, förutom från säljaren, även från dig en avgift(som dom inte kallar för avgift).

Via PayPal skall Du alltid välja att betala i säljarens valda valuta.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hummhumm:

Elo!

Skulle någon vänligen kunna svara på min fråga

1. Om jag köper något från Kina och betalar med euro tar banken min (swedbank) Valutaväxlingspåslag på det? Måste banken växla mina pengar till euro för att jag ska kunna köpa deras varor som är i euro? Swedbank tar ju som sagt 1.5%

tack på förhand

Om du har Swedbank mastercard bankkort:

"17. Växelkurser och valutaväxlingspåslag
Transaktioner i utländsk valuta växlas till svenska kronor, med den växelkurs som banken använder. Växelkursen för köp och uttag utomlands utgörs av en referensväxelkurs för transaktioner, som bestäms av Mastercard respektive Visa och som gäller den dag transaktionen kommer Mastercard eller
Visa tillhanda, samt ett valutaväxlingspåslag enligt prisbilaga.

Övriga priser:
Valutaväxlingspåslag vid köp 1,5 %
och uttag utomlands"

https://www.swedbank.se/idc/groups/public/@i/@sc/@all/@ss/@do...